• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

nissehult

Patek
2-Faktor
Då så, Black Friday levererar. Nu skall jag bara ha en cykel också :angel:

DSC_1467-01.jpeg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Säljer förmodligen min MTB till en kollega imorgon. Känns jäkligt trist men jag kommer inte komma ut och cykla så mycket så det är värt att ha kvar den och han letade cykel.

Funderar på att köpa däck till min gamla Bianchi hybrid istället så jag kan cykla lite grusväg iallafall. Någon MTB att tala om är det nog svårt att få den till...

Några tips på vad den behöver förutom bredare och mönstrade däck? Vet inte hur breda jag kan klämma in eller behöver heller för den delen.
20201208_203246-01.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du har väl skills? Tänker att sadeln är väldigt högt upp.

26 tums hjul och med sträckt ben är knät i nivå med övre delen av ramen. Jag tänker att den blir mer lätthanterlig med liten ram men sämre vid landsvägskörning.
Fast den är ju vintage 😂
Storleken är nog minsta bekymret om du vill ja en ”korrekt” hoj utifrån dagens mått mätt.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fast den är ju vintage 😂
Storleken är nog minsta bekymret om du vill ja en ”korrekt” hoj utifrån dagens mått mätt.
Har inte testat en modern MTB. Brukar mest kneta fram på gamla Crescent 40-50 talare så jag tycker det går väldigt smidigt på mina MTB. Men är skillnaden på en millenieskifte MTB och en 2020 som gamla slalomskidor och Carving?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har inte testat en modern MTB. Brukar mest kneta fram på gamla Crescent 40-50 talare så jag tycker det går väldigt smidigt på mina MTB. Men är skillnaden på en millenieskifte MTB och en 2020 som gamla slalomskidor och Carving?
Beror väl på terrängen. Jag har provat en några år gammal XC-hoj med brant gaffelvinkel i några 100 meter och det är det mest obehagliga och läskigaste jag någonsin gjort. Så ja, en modern geometri gör extremt mycket, framförallt när det går utför.

Med modern geometri fixar man i princip allt även om slaglängden bestämmer hur fort det går.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Beror väl på terrängen. Jag har provat en några år gammal XC-hoj med brant gaffelvinkel i några 100 meter och det är det mest obehagliga och läskigaste jag någonsin gjort. Så ja, en modern geometri gör extremt mycket, framförallt när det går utför.

Med modern geometri fixar man i princip allt även om slaglängden bestämmer hur fort det går.
Ja kan tänka mig det. Mer lutning på gaffeln på de nya.
 
Topp