• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

acce1999

Patek
2-Faktor
Noterar dryga 300 mil (allt loggat i Garmin Connect) på min HT av XC-karaktär och äldre geometri, så här inför säsongsstart. Inte bytt något på den, även om nya kedjan ligger och väntar och bakdäcket är väl slitet. Försökte komma i mål med en uppgradering förra säsongen, till en heldämpad med mer trailfokus, men utbudet är ju sådär.

Nu vankas dock fjäll-cykling, med fler höjdmetrar än vad som bjudits på hittills, så nu måste jag allt komma till skott (Scott? 😀). Får inte bli renodlat DH eller Enduro, då min sport mer är XC/Marathon/Trail (flow, snarare än stök). Villrådig, givetvis. Men förhoppningsvis mycket kul framför oss.

Någon som kan dela cyklingserfarenheter från Funäsfjällen? Tänndalen, Ramis?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Beror givetvis på hur fort du kör. Kör du i 30km/h så kommer du definitivt märka skillnad.
Kommer förhoppningsvis ut nästa söndag så får väl se om jag märker skillnad då.

Men kan väl inte påstå att jag fått supermycket känsla för hur min hoj beter sig så jag kanske inte märker skillnad. Köptes faktiskt ärligt för att jag var rastlös, fick dom till bra pris av en polare och ville göra nått kul med hojen.

Jäkligt nöjd med hur fräsigt det ser ut iaf :)
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Kommer förhoppningsvis ut nästa söndag så får väl se om jag märker skillnad då.

Men kan väl inte påstå att jag fått supermycket känsla för hur min hoj beter sig så jag kanske inte märker skillnad. Köptes faktiskt ärligt för att jag var rastlös, fick dom till bra pris av en polare och ville göra nått kul med hojen.

Jäkligt nöjd med hur fräsigt det ser ut iaf :)
Jag upplever att det tar några rundor att ”bromsa in” nya skivor. Var besviken på mina när jag bytte hoj mtp att det är 4-kolvs men nu tar de kanon. Upplevde samma sak med förra hojen...
 

Koj

Omega
Liten uppdatering på bromsarna
 

Bilagor

  • 6453ABD1-839D-4A08-8C64-698299373616.jpeg
    6453ABD1-839D-4A08-8C64-698299373616.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 47
  • 4D5E3CCF-3078-42F2-B654-02B29A9F126A.jpeg
    4D5E3CCF-3078-42F2-B654-02B29A9F126A.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 60
  • 2E5BA033-39F2-4E65-9E4A-092195669580.jpeg
    2E5BA033-39F2-4E65-9E4A-092195669580.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 61
  • 905A92EB-D5A8-4331-BD0A-A33217245FE0.jpeg
    905A92EB-D5A8-4331-BD0A-A33217245FE0.jpeg
    776.9 KB · Visningar: 66

frere

Audemars
2-Faktor
Skogen är knökfull av cyklister och vandrare, så nu planerar kommunen tydligen för nya mtb-leder i de naturreservat där man idag cyklar fritt på vandringsleder (och ibland på inofficiella slingor som alla hittills sett mellan fingrarna med, trots ökande slitage).

Hur är era erfarenheter av liknande? Fler ställen att cykla på låter ju spontant bra - eller får vi istället cykelförbud på alla andra leder som ett brev på posten? Det finns sedan tidigare några uppmärkta XC-banor närmare stan, men dem nöter man mer för träning än för naturupplevelser och många vill nog kunna komma ut i "riktig skog" också.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skogen är knökfull av cyklister och vandrare, så nu planerar kommunen tydligen för nya mtb-leder i de naturreservat där man idag cyklar fritt på vandringsleder (och ibland på inofficiella slingor som alla hittills sett mellan fingrarna med, trots ökande slitage).

Hur är era erfarenheter av liknande? Fler ställen att cykla på låter ju spontant bra - eller får vi istället cykelförbud på alla andra leder som ett brev på posten? Det finns sedan tidigare några uppmärkta XC-banor närmare stan, men dem nöter man mer för träning än för naturupplevelser och många vill nog kunna komma ut i "riktig skog" också.
Det är en diskussion som pågått i många år i många olika delar av landet. Här i GBG är det hittills så att man inte får cykla på vissa ridvägar men att resten är fritt fram utifrån allemansrätten. Därtill finns vissa specifika spår som underhålls av stigcyklingsföreningar.

Det är svårt att ”stänga av” områden för cykling utan tydlig motivering.

Men diskussionen är fortgående.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Det är en diskussion som pågått i många år i många olika delar av landet. Här i GBG är det hittills så att man inte får cykla på vissa ridvägar men att resten är fritt fram utifrån allemansrätten. Därtill finns vissa specifika spår som underhålls av stigcyklingsföreningar.

Det är svårt att ”stänga av” områden för cykling utan tydlig motivering.

Men diskussionen är fortgående.
Låter enkelt! Men kruxet med allemansrätten är ju det där med olägenhet och åverkan, och ett populärt stravasegment brukar synas rätt ordentligt i marken... Men idealet vore ju att ha både riktiga spår (som flertalet säkert väljer) och bevarad rätt att cykla på småstigar för den som vill. Funkar det i en stor stad som Gbg så kan det kanske funka här med...
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Skogen är knökfull av cyklister och vandrare, så nu planerar kommunen tydligen för nya mtb-leder i de naturreservat där man idag cyklar fritt på vandringsleder (och ibland på inofficiella slingor som alla hittills sett mellan fingrarna med, trots ökande slitage).

Hur är era erfarenheter av liknande? Fler ställen att cykla på låter ju spontant bra - eller får vi istället cykelförbud på alla andra leder som ett brev på posten? Det finns sedan tidigare några uppmärkta XC-banor närmare stan, men dem nöter man mer för träning än för naturupplevelser och många vill nog kunna komma ut i "riktig skog" också.
Jag tror förhoppningen med lederna är att cyklisterna ska gilla det, och att det ska leda till mindre cyklar där folk promenerar. Gula stigen förstördes ju ganska ordentligt för cykling för 15-20 år sedan och är numera ren transport.
Det görs ju lite diskreta försök att hindra cyklister (ex räcket på långspången) men jag har svårt att se uttalade förbud även i framtiden.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Nödkit man alltid bör ha med sig på längre turer?

*Reservslang
*pump
*multiverktyg?

Litet och smidigt så man kan slippa rygga tänker jag. För att fixa en punka och laga en kedja är väl vettigt om man är nästan 2 mil ute i skogen?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Nödkit man alltid bör ha med sig på längre turer?

*Reservslang
*pump
*multiverktyg?

Litet och smidigt så man kan slippa rygga tänker jag. För att fixa en punka och laga en kedja är väl vettigt om man är nästan 2 mil ute i skogen?
4+5mm insex + kedjebrytare (och sprint eller kedjelås) så löser du 90% av de mekaniska problemen. Jag kör slang och kolsyrepatron, men det blir dyrt om man ofta får punka. Jag är lat och kör tyngre däck och slang för att slippa.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Har också sparkat igång en gammal klenod från tidigt 90-tal. Ska bara hitta några lite roligare 26-tumsdäck.

E0BC9375-EAC2-4ABA-A7B7-F2F809C92A74.jpeg
Kul :)

Jag röstar för dessa;
 
Topp