• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Multitools - Räddaren i nöden?

C34.JPG

Jag var och hjälpte morsan med sin PFAFF symaskin, här excellerade Cybertool 34! Tången perfekt för att manipulera små delar och bitsen passade till alla skruvar. En sax för tråd. Till och med mikroskruvmejslen kom till pass. Här hade ingen Leatherman gjort ett bättre jobb...
Har en Cybertool 41 också, men sågen och filen känns inte riktigt hemma i den, Cybertool 34 känns bättre balanserad som "tech-verktyg".

Communityn håller på att gå bananas över nya "Leatherman Garage Darkside", en svart Charge med justerbar pivot. Alla vill ha den justerbara pivoten nu...
Saken är ju den att Leatherman inte får till pivoten mera. Mina senaste Leatherman nedan var tröga som nya, man sitter framför TV:n och motionerar dom, lägger på en droppe olja då och då och kan få till dom hyfsat smidiga till slut. Men bägge har fortfarande samma problem, kniper man till hårt på skänklarna så blir pivoten trög igen och man måste jobba lös den igen...

Hard.JPG

Jag har bara en Victorinox Swiss Tool att jämföra med så jag ska inte dra några stora slutsatser, men den var mjuk och smidig redan som ny, och den trögar inte till sej om man nyper till hårt med den...

En norrman berättade om Toppolacampern för mej, han kände gott till den och det fanns några i Norge tydligen :)
Fick veta att Toppolan aldrig blev godkänd i Finland, trots att den är godkänd i övriga Europa 🙂
Där får tydligen inte "last" vara bredare än bilen..
Funfact är att Toppola konstruerades/byggdes av en finne😁
(fast han bodde i Landskronakrokarna)

Blev 2 nya i Stockholm nu när jag var där.
En liten Micra och en basmodell som heter Bond.
Blir bra att slippa nöta på min gamla, är ju semi-antik (25år+)

16580478644208685574722757504101.jpg

1658047889902839369787510936662.jpg

Min gamla är omärkt med namn men säkert någon här som vet vad den heter.

16580479692113723935946108100494.jpg

Ska ner till stockholm i helgen och tänkte väl eventuellt slå till på nån fin multitool, typ leatherman. Vart ska man kika och kanske ni har tips på modell, ser ju givetvis vad ni postat tidigare men är så svårt :'( Tänker mig typ EDC

Ska ner till stockholm i helgen och tänkte väl eventuellt slå till på nån fin multitool, typ leatherman. Vart ska man kika och kanske ni har tips på modell, ser ju givetvis vad ni postat tidigare men är så svårt :'( Tänker mig typ EDC
Du behöver nog vara lite mer specifik med vad det är du behöver egentligen, det är ett enormt sortiment med stor spridning i pris, utförande och vilka verktyg som ingår.

Leatherman har en bra web-sida med olika kategorier och en bra jämförelsefunktion (på dator, funkar inte i mobilversionen har jag hört) där man kan få upp allt om upp till 4 modeller sida vid sida.

Du behöver nog vara lite mer specifik med vad det är du behöver egentligen, det är ett enormt sortiment med stor spridning i pris, utförande och vilka verktyg som ingår.

Leatherman har en bra web-sida med olika kategorier och en bra jämförelsefunktion (på dator, funkar inte i mobilversionen har jag hört) där man kan få upp allt om upp till 4 modeller sida vid sida.
Hej! Har väl egentligen inte någon specifik "måste"-lista, men storleken har definitivt betydelse, är nog kanske lättast att kika live i nån butik 😎 ska leta genom hela denna tråd och se vad ni har för nåt kul. Verkar som att leatherman har många utbytbara delar, kan man köpa lösa detaljer/reservdelar om något skulle pajjat? 😃

Hej! Har väl egentligen inte någon specifik "måste"-lista, men storleken har definitivt betydelse, är nog kanske lättast att kika live i nån butik 😎 ska leta genom hela denna tråd och se vad ni har för nåt kul. Verkar som att leatherman har många utbytbara delar, kan man köpa lösa detaljer/reservdelar om något skulle pajjat? 😃
Kolla in LM Skeletool.
Enkel men jäkligt kapabel :)
Tror inte du behöver vara orolig att du ska ha sönder något på en sån. Typ multitoolens G-shock 😁

Den där är ju absolut en kandidat, sen att det är just du rekommenderar den är ju ett klart tecken på att den är kung 😌🤩
:) Tror inte du kommer bli missnöjd med en sån.
Ska du gå på tyngre artilleri så rekommenderar jag Wave. Men den blir större, fast då självklart betydligt fler funktioner ;)
@Laplander är inte fel att blanda in i denna fråga oxå👍
IMG_20210101_130736.jpg

Fanns inte så mycket att välja på i den butik jag besökte, men blev ett stycke Leatherman Sidekick och tror fasiken att denna blir kanon för mig! Sen om den följer med mig varje dag (som jag först hade i tankarna) eller om den hänger med på fiske/vandringsturer, det återstår att se :D

IMG_20220916_150124534.jpg

IMG_20220916_151119157.jpg

Tillbaka
Topp