• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Multitools - Räddaren i nöden?

Denna är rätt skön. Smidigt att kunna bända upp grejer.
Har fått komma till användning redan, batteriet till bilnyckeln skulle bytas och denna fyllde sin funktion perfekt.

PXL_20230116_092048214.jpg

Troligen bara jag som blivit sur på multitool kompromissena. Hittar aldrig ett jag vill ha. Alltid något som felar eller är det ett mindre rymdskepp att släpa med sig. Skeletool verkade verkligen helt rätt men så var det ingen sax. Stön.
Så nu får det bli platt/näbbtång med avbitare, F1 kniv, klappsåg och sen hallå skogen. Och en nagelsax i förbandskitet istället. Möjligen en machete också om man är på humör. Uselt humör alltså. 😅

Jag kör en Leatherman Bond som basmulti och har en liten Leatherman Micra som komplement.

Micra'n ligger oftast i väskan/jackfickan och är med i vardagen.

20230116_145605.jpg

Troligen bara jag som blivit sur på multitool kompromissena. Hittar aldrig ett jag vill ha. Alltid något som felar eller är det ett mindre rymdskepp att släpa med sig. Skeletool verkade verkligen helt rätt men så var det ingen sax. Stön.
Så nu får det bli platt/näbbtång med avbitare, F1 kniv, klappsåg och sen hallå skogen. Och en nagelsax i förbandskitet istället. Möjligen en machete också om man är på humör. Uselt humör alltså. 😅
Jo riktiga verktyg är ju helt överlägsna...
Något jag aldrig kommer skaffa till mina Leatherman är bitsadaptern med spärrfunktion, där drar jag gränsen. Då är det dags att ta fram hylsnyckelsatsen. :)

Var hittar men en sån tro? Ser smidig ut.

Ja, nästan så att den får plats i en plånbok. Gillar att den är platt men ändå greppvänlig och har det mesta, iaf en hemma-dude som jag, en kan tänka sig behöva i vardagen. Inga minisågar, förstoringsglas och sådant där lull-lull. Kniven är liten men supervass. Vet dock inte hur kvalitéten är på klingan men det ska gå att ersätta den om den går av.

Watchwear säljer dessa.

Jag kände lite samma, kolla in SOG PowerPint den tycker jag är perfekt.
Har du en? Hur är saxen? Jag vill ju att den skall vara robust och välkonstruerad som en nagelsax. Dvs ja, jag vill kunna sköta fötterna när man är ute. Problem med fötterna är ju det sista man vill ha när man är mitt ute i gratängen och rullar jazztobak.

Har du en? Hur är saxen? Jag vill ju att den skall vara robust och välkonstruerad som en nagelsax. Dvs ja, jag vill kunna sköta fötterna när man är ute. Problem med fötterna är ju det sista man vill ha när man är mitt ute i gratängen och rullar jazztobak.

Japp, kan nog inte säga att jag använt saxen så mycket. Spontant känns den ok, och kan säkert används till naglar. Men tror inte den är bättre än leathermen eller victorinox saxarna.

T om något mindre än redan smidiga Skeletool ju :)
Har ett par SOG, men dom är fullsize.

Yes sir! Tänkte att kunde vara en vettig gämförelse. Tycker storleken är riktigt nice, upplever juice och liknande som lite för små men de större som för stor att ha liggande i jackfickan.
Gillar också möjligheten att kunna sätta bits/bithållare i, så tänkte komplettera den med "Leatherman ratchet driver"

Ja det tycker jag. Har mest haft den liggande i jackan. Men funkar i en jeansficka också.
Tång avbitare sax fil syl är ju möjligen vad jag behöver. Kanske lika bra att ha en ordentlligt tång/avbitare och sedan en sax i första hjäpen kittet?
Men samtidigt vore det ju kul med ett multiverktyg... men det kan ju även vara början på ett nytt beroende och jag vet inte om jag har råd med fler?

:hungry: 🤔 😂

Tång avbitare sax fil syl är ju möjligen vad jag behöver. Kanske lika bra att ha en ordentlligt tång/avbitare och sedan en sax i första hjäpen kittet?
Men samtidigt vore det ju kul med ett multiverktyg... men det kan ju även vara början på ett nytt beroende och jag vet inte om jag har råd med fler?

:hungry: 🤔 😂

Jakten på det perfekta multitoolet, är en "never ending story". :bookworm:

Gerber har ett par rätt smidiga till nyckelknippa!

Inte sjukt mycket grejer... men det jag behöver som kontorsninja... kniv till paket och mög, öppnare till fredagen, bändmojäng (nej, det heter inte prybar) och om man kikar så ser man ett hack i nederkanten där bladet syns... även en bälteskapare.

Nackdelen... nästan 500 spänn för en liten brytbladskniv? På gränsen till att bli kränkt... 🤪
Man får nog också ha nån liten karbinhake etc så man kan fästa och ta loss den vid behov.

1674479975791.png

Mindre variant för 300 ca. Troligen bättre för mig. Kniva, öla, bända. En helkväll i Helsingfors som det också kallas.

1674480397434.png

Gerber har ett par rätt smidiga till nyckelknippa!

Inte sjukt mycket grejer... men det jag behöver som kontorsninja... kniv till paket och mög, öppnare till fredagen, bändmojäng (nej, det heter inte prybar) och om man kikar så ser man ett hack i nederkanten där bladet syns... även en bälteskapare.

Nackdelen... nästan 500 spänn för en liten brytbladskniv? På gränsen till att bli kränkt... 🤪
Man får nog också ha nån liten karbinhake etc så man kan fästa och ta loss den vid behov.

1674479975791.png

Mindre variant för 300 ca. Troligen bättre för mig. Kniva, öla, bända. En helkväll i Helsingfors som det också kallas.

1674480397434.png

Vet inte om jag skulle hänga den övre på nyckelknippan. 🤔
Skeletool som referens.

E26364C2-7475-4C36-B6DD-60CFEB7B1490.jpeg

Vet inte om jag skulle hänga den övre på nyckelknippan. 🤔
Skeletool som referens.

E26364C2-7475-4C36-B6DD-60CFEB7B1490.jpeg
Just därför man skall lägga ut sina ideer här. Tusen tack för inspelet. Då kan man liksom sortera bort den. Kniva, öla, bända vore ju fint i en och samma i nyckelformat. Kommer man väl över den storleken, ja då skall den ju få plats i fickan istället och då öppnad ju en hel del mer upp. Men sådan tenderar jag till att inte få med mig. Undantaget häromdagen när Cadetten kom med. Den får inte mycket dagsljus den tyvärr. Den hamnar i en låda och glöms.

Just därför man skall lägga ut sina ideer här. Tusen tack för inspelet. Då kan man liksom sortera bort den. Kniva, öla, bända vore ju fint i en och samma i nyckelformat. Kommer man väl över den storleken, ja då skall den ju få plats i fickan istället och då öppnad ju en hel del mer upp. Men sådan tenderar jag till att inte få med mig. Undantaget häromdagen när Cadetten kom med. Den får inte mycket dagsljus den tyvärr. Den hamnar i en låda och glöms.
Glad att kunna vara till hjälp.
Skulle du ändra dig har jag en till salu.. ;) (trodde den va mindre :happyhappy:)

Tillbaka
Topp