• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Musik!

hejsam

Patek
2-Faktor
Kanske fel tråd, men min flickvän vill ha en synth/keyboard/digitalt piano av något slag.
Jag är helt grön och vet inte skillnaden alls mellan dem.

Hon spelade lite piano när hon var liten och skulle tycka det var kul att kunna spela lite ibland.
Alltså inget avancerat alls som behövs, ska gå att plocka undan lätt och typ ta fram och spela på köksbordet men vata hyfsat likt att spela piano.
Vad tittar man efter?
Tänkte begagnat och 500-1000kr :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kanske fel tråd, men min flickvän vill ha en synth/keyboard/digitalt piano av något slag.
Jag är helt grön och vet inte skillnaden alls mellan dem.

Hon spelade lite piano när hon var liten och skulle tycka det var kul att kunna spela lite ibland.
Alltså inget avancerat alls som behövs, ska gå att plocka undan lätt och typ ta fram och spela på köksbordet men vata hyfsat likt att spela piano.
Vad tittar man efter?
Tänkte begagnat och 500-1000kr :)
Jag har en Roland RS-9. Full storlek med mediumviktade tangenter (mellan keyboard och piano). Jag har ingen aning vad den är värd dock, men kul att spela på.

Åk till en musikaffär och kläm lite.
 

ScubaKing

Audemars
Kanske fel tråd, men min flickvän vill ha en synth/keyboard/digitalt piano av något slag.
Jag är helt grön och vet inte skillnaden alls mellan dem.

Hon spelade lite piano när hon var liten och skulle tycka det var kul att kunna spela lite ibland.
Alltså inget avancerat alls som behövs, ska gå att plocka undan lätt och typ ta fram och spela på köksbordet men vata hyfsat likt att spela piano.
Vad tittar man efter?
Tänkte begagnat och 500-1000kr :)

För dem pengarna så blir det en leksak, även om du köper begagnat. Lägg i alla fall 5000-7000 kr så får du något som hon kan spela lite seriöst på en längre tid framöver.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
För dem pengarna så blir det en leksak, även om du köper begagnat. Lägg i alla fall 5000-7000 kr så får du något som hon kan spela lite seriöst på en längre tid framöver.
Det är såpass alltså, då får det nog vänta ett tag med inköp.
Det är alltså meningslöst att köpa dessa Casio/Yamaha etc som ligger ute begagnade för 700-2000kr?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är såpass alltså, då får det nog vänta ett tag med inköp.
Det är alltså meningslöst att köpa dessa Casio/Yamaha etc som ligger ute begagnade för 700-2000kr?
Vad du vill ha är viktade tangenter för piano-känslan. Billiga Casio är säkert "vanliga" keyboard-tangenter. Prova och jämför i butik. Det är stor skillnad. Men det är ju klart, bättre en billig Casio på köksbordet än inget alls. (Lite som klockor :) )
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad du vill ha är viktade tangenter för piano-känslan. Billiga Casio är säkert "vanliga" keyboard-tangenter. Prova och jämför i butik. Det är stor skillnad. Men det är ju klart, bättre en billig Casio på köksbordet än inget alls. (Lite som klockor :) )
Tack för svar, specificeras det på något speciellt sätt eller heter det "viktade tangenter" rakt av?
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Tycker det vore kul om flera lista sina top 5 låtar (per genre):

Här kommer min lista för genren Pop:

Lyssnar på nästan all sorts musik men detta är ändå det som kan blir glad över att höra, känns som det fortf funkar många år efter släpp och som har nån sort mening och kvalitet.
Alla kanske inte håller med men sån tur är är det är fri värld och man får tycka olika.
Ingen inbördes rankning, bara lista så som jag kom på dem:

1. Roxette - The Look
2. Michael Jackson - Dirty Diana
3. Genesis - I can't Dance
4. Michael Jackson - Beat It
5. Bruce Springsteen - Born in the U.S.A.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Senaste återupptäckten, FAC51/ Madchester. Jävlar vad mycket bra musik som pumpades ut ifrån Manchester under den perioden, lyssnat en hel del på det genom åren men haft en lite svacka tills nu.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Senaste återupptäckten, FAC51/ Madchester. Jävlar vad mycket bra musik som pumpades ut ifrån Manchester under den perioden, lyssnat en hel del på det genom åren men haft en lite svacka tills nu.
Ah, New Order :heart: Troligen min tyngsta musik-drog någonsin. Tyvärr har det inte varit så kul de senaste 15 åren. Men en sak som alltid varit kul med dom är att de ibland gömmer riktiga guldkorn på en singels b-sida. Som den här:

 
Topp