• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

Exakt, hade en sån här klocka sålts NOS så hade den inte varit lika intressant. Åtminstone inte av samma anledningar.

Verket har tyvärr spår av att det kommit in fukt via kronan, dock verkar inte riktigt hela verket ha blivit utsatt utan det ser ut att vara lokalt. Kron- och boettlockspackning är mest gegga...
40B7A6EF-4205-42ED-AF69-18E6157A48D8.jpeg
Verket är ett ESA 536.121 .

Dagens andra paketöppning här hemma; vilken födelsedag! Tillbaka från service:
43389261-5189-48A2-9727-1A5FB07085BD.jpeg

1075F167-C361-47C1-9077-F0106978A52B.jpeg

Kronan gick att rädda på Scubapron. Efter service och reparation av verket så går den igen. Efter lite resonemang fram och tillbaka ang ev relume av visare så valde vi att låta dem vara. Stort tack @rogart-63 för det fina arbetet och för ditt tålamod med mina frågeställningar.

Återstår att hitta ett bra band. Såg att det fanns ett passande vintage isofrane till salu nyligen, men det drogs tillbaka... Har ni några tips på bra gummin?

Dagens andra paketöppning här hemma; vilken födelsedag! Tillbaka från service:
43389261-5189-48A2-9727-1A5FB07085BD.jpeg

1075F167-C361-47C1-9077-F0106978A52B.jpeg

Kronan gick att rädda på Scubapron. Efter service och reparation av verket så går den igen. Efter lite resonemang fram och tillbaka ang ev relume av visare så valde vi att låta dem vara. Stort tack @rogart-63 för det fina arbetet och för ditt tålamod med mina frågeställningar.

Återstår att hitta ett bra band. Såg att det fanns ett passande vintage isofrane till salu nyligen, men det drogs tillbaka... Har ni några tips på bra gummin?

Grattis! Kul att det gick så bra :) Vi tål fler bilder.

Ang band så vill jag slå ett slag för Borealis gummin som påminner om Isofrane.
https://klocksnack.se/threads/borealis-rubber-strap.75875/

58BF3B4A-57E5-43F3-9D84-8C68E2526C3A.jpeg

Vet du varför vridringen ser ut som den gör? Aldrig sett denna ytan innan?
Bezeln/insert på just 7840 är välkända för att inte tåla värme särskilt bra. Denna bezel/insert gjordes bara till just 7840. De flesta jag sett har en ännu mer bubblig yta samt är mer blekta. När jag fick den var min tanke att ultraljuds tvätta den allt tvätta med kemikalier men blev avrådd då det kunde bleka och ännu värre förstöra vilket jag inte ville. Den bubbliga, nästan elefanthuds liknande ytan är rätt charmig och något man inte kan fixa till utan sitter i själva ytan.
Min bezel har väldigt fin färg annars med lätt fade åt grått samt har kvar tritiumet samt den oragea/röda pricken kl12 vilket utgör hela bezeln/insertet.
7840 har dessutom en egen dimension än de övriga Calypsomatic så att byta bezel/insert eller hitta ett nytt/bättre är typ omöjligt.

Tillbaka
Topp