MH123
Basic
Kommer fler om så önskasMen alltså, varför bara en bild?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kommer fler om så önskasMen alltså, varför bara en bild?
Såklart det önskasKommer fler om så önskas
Trevliga boetter även om lumetavla inte riktigt är min grej, tror priset är avgörande då liknande med quartz (olika märken) inte brukar gå för mer än kanske 2000kr om jag kommer ihåg rätt?Hej,
Jag har fått möjlighet att köpa en SDW (swiss diving watches) med full lume tavla likt bilden nedan. Har letat en del på nätet och funnit väldigt lite om vare sig märke eller modell. Ett fåtal gamla internationella säljesannonser mestadels. I somras såldes en likadan med svart tavla här på forumet. Säljaren har dock kunnat berätta mycket om den och han är även enda ägaren av klockan och har haft den sedan början av 80-talet. Modellen gjordes (enligt säljaren) för ett kvartsverk men i slutet av produktionen sattes det även in automatverk. Men istället för att trycka en ny tavla märkt automatic så ströks quartz över vilket man ser på bilderna.
Jag har precis köpt mig en Scubapro 500, vill egentligen bara ha kvartsverk så egentligen borde jag inte vara intresserad men det är jag ändå. Full lume tavla står ganska högt på min önskelista i övrigt.
Så, har ni några rekommendationer? Finns det någon anledning till att det finns så få i omlopp, något man borde hålla sig ifrån eller är det en chans att få köpa en häftig klocka? (egentligen vill jag bara höra några bu eller bä för att stötta mitt egna beslutsunderlag...)
Obs, bild lånad efter bildsökning på google. Ej den aktuella klockan.
Fin klocka! Har kikat på dessa boetter i samband med att jag köpte min Sandoz, som du kanske vet är det egentligen inte denna boett som man syftar på med epitetet ”baby panerai” även om jag sett att vissa gör det. Oavsett, så gillar jag den här modellen.Nappey fixad och armredo. Blev överraskad på många sätt när jag fick hem den. Fanns inga bilder på baklocket, kul att det var 300m och helstål.
Nappey "baby panerai"
Sous marine 300m
Tror dock den här är snäppet fetare än många med motsvarande design. @JoberMan , har du din kvar? Bjuder du på ett skott på boetten i profil kanske?Trevliga boetter även om lumetavla inte riktigt är min grej, tror priset är avgörande då liknande med quartz (olika märken) inte brukar gå för mer än kanske 2000kr om jag kommer ihåg rätt?
Kanske är som med Scubapro 500 att automat är lite tjockare än quartz, men det är nog mest baklocket som skiljer på höjd?Tror dock den här är snäppet fetare än många med motsvarande design. @JoberMan , har du din kvar? Bjuder du på ett skott på boetten i profil kanske?
Fel av mig, är tydligen boetten som är lite fetare över lag på automat så kanske samma sak här?Kanske är som med Scubapro 500 att automat är lite tjockare än quartz, men det är nog mest baklocket som skiljer på höjd?
Vet inte om det enbart är på automaten? Har för mig att vridring och hela boetten var fetare och kommer inte ihåg om @JoberMan s var automat eller quartz. Fet var den iaf jämfört med den automatiska jag hade tidigare från annat märke.Fel av mig, är tydligen boetten som är lite fetare över lag på automat så kanske samma sak här?
Min var en quartzare. Kan se om jag har några bilder kvar. Klockan är bortbyttVet inte om det enbart är på automaten? Har för mig att vridring och hela boetten var fetare och kommer inte ihåg om @JoberMan s var automat eller quartz. Fet var den iaf jämfört med den automatiska jag hade tidigare från annat märke.
Mysig patina på tavlan, mindre mysigt på länkenHittade morfars gamla omega i källaren igår. Drog upp den och den tickar till min förvåning fortfarande. Bandet har ju riktigt mycket patina så den borde ju platsa i denna tråden. Någon som händelsevis vet modellbeteckningen på denna? (Dock ingen dykare...)
Riktigt trevlig, jag går igång på många cylindrar! Dock snubblar den på mållinjen - ej rostfri boett.Kanske inte frågetråden men jag tror att det är här kompetensen kan finnas. Hittade den här mysiga dykaren på Tradera och blir sugen. Inte minst cool "lollipop"-timvisare lockar. Men den har utbytt baklock så jag vågar ju inte lita på "all stainless steel", och säljaren svarar inte på min fråga. Nån här som känner igen boetten? Rostfritt eller kromad fulmetall?
https://www.tradera.com/item/341996/380998089/miconos-skindiver-60-tal-automatisk
Om man zoomar in ordentligt tycker jag man ser att det är fulmetal och skavt runt baklocket och baksidan av bandhornen så det syns igenom?Kanske inte frågetråden men jag tror att det är här kompetensen kan finnas. Hittade den här mysiga dykaren på Tradera och blir sugen. Inte minst cool "lollipop"-timvisare lockar. Men den har utbytt baklock så jag vågar ju inte lita på "all stainless steel", och säljaren svarar inte på min fråga. Nån här som känner igen boetten? Rostfritt eller kromad fulmetall?
https://www.tradera.com/item/341996/380998089/miconos-skindiver-60-tal-automatisk
Riktigt trevlig, jag går igång på många cylindrar! Dock snubblar den på mållinjen - ej rostfri boett.
Jo, jag zoomade och det såg misstänkt ut men det ser inte så mässingsfärgat ut där det är slitet och lystern pö boett och lock är ganska lika på min skärm iallafall. Känns mer svårbedömd än det brukar vara...Om man zoomar in ordentligt tycker jag man ser att det är fulmetal och skavt runt baklocket och baksidan av bandhornen så det syns igenom?
Helt klart kromad och känner igen boetten.Jo, jag zoomade och det såg misstänkt ut men det ser inte så mässingsfärgat ut där det är slitet och lystern pö boett och lock är ganska lika på min skärm iallafall. Känns mer svårbedömd än det brukar vara...
fulmetall och stukat bandhorn!Jo, jag zoomade och det såg misstänkt ut men det ser inte så mässingsfärgat ut där det är slitet och lystern pö boett och lock är ganska lika på min skärm iallafall. Känns mer svårbedömd än det brukar vara...
Helt klart kromad och känner igen boetten.
Äsch! Släpper den då. Tack för hjälpen!fulmetall och stukat bandhorn!
Ja nu ser till och med jag. Ska putsa glasögonen och ta på dumstruten.
Högerklicka på bilden...så får du menyn enligt bilden.Ja nu ser till och med jag. Ska putsa glasögonen och ta på dumstruten.
Syns bättre nu när jag sitter vid datorn också märker jag. Ska nog kolla där först innan jag frågar om jag sett något på min värdelösa mobil...Högerklicka på bilden...så får du menyn enligt bilden.
Bilden som öppnas i ny tab kan inzoomas ordentligt på... (webläsare Chrome)