• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

Stadium Scaphandrier (dykare på franska)

ETA 2454 i Calypsomatic-boett

20211027_171115.jpg

Jag vet inte ifall någon sådan här Tradition har dykt upp på forumet förut men här kommer ett litet inlägg om mitt nyförvärv.

38mm x 42mm i rostfritt stål, kombinerat riktningsborstat och polerat. 20mm bandhornsbredd. Vridring i stål och mattsvart tavla.

Cal AS 1716-17

Schweiztillverkat för Sears Roebuck & Co märkt Tradition. Det finns några olika Traditiondykare men den här modellen verkar vara lite ovanligare. Eventuellt 1969 från referens.

Sears Roebuck Co började faktiskt med att enbart sälja klockor på postorder i slutet på 1880-talet. Senare började företaget sälja en mängd olika produkter på postorder för att tillslut öppna supermarkets över hela USA.

20211106_091922.jpg
20211106_091954.jpg
20211106_092233.jpg
20211106_092512.jpg
20211106_102317.jpg
20211106_082523.jpg

Senast ändrad:
Eller hur! 😃 jag gillar den skarpt.
Jag misstänkte först att den tappat lysmassan i toppen av sekundvisaren, men jag börjar fundera på om det ska vara så?
Alla bilder jag sett på samma ref online saknar lysmassa i just sekundvisaren. Någon här kanske kan svara på hur det ska vara?

20220108_160425.jpg
Min gissning är att även sekundvisaren var lumad från början.

IMG_20220111_204451_993.jpg

Den här tycker jag är mysig. Boetten är drygt 39 mm utan kronan men vridringen är bara 37 mm så den känns lite mid size ändå. Gissar 80-tal, låter det rimligt? Den har lite issues. Den ska ha gått lite dåligt och jag gissar att det var därför någon dränkt verket i olja. Den hade letat sig ända fram till kanten på tavlan som var alldeles blank av olja. Men som tur var hade den inte sugits in i delen av tavlan som syns. Har sanerat det värsta nu så det inte ska bli värre medan den väntar på en riktig service. :)

IMG_20220111_204451_993.jpg

Den här tycker jag är mysig. Boetten är drygt 39 mm utan kronan men vridringen är bara 37 mm så den känns lite mid size ändå. Gissar 80-tal, låter det rimligt? Den har lite issues. Den ska ha gått lite dåligt och jag gissar att det var därför någon dränkt verket i olja. Den hade letat sig ända fram till kanten på tavlan som var alldeles blank av olja. Men som tur var hade den inte sugits in i delen av tavlan som syns. Har sanerat det värsta nu så det inte ska bli värre medan den väntar på en riktig service. :)
GIllar att ringen ger utrymme för en mer omslutande form =) På tal om dränkningen såg jag ett klipp från Wristwatch Revival där han också hanterade ett fullständigt doppat verk. Är det här alltså en grej?

GIllar att ringen ger utrymme för en mer omslutande form =) På tal om dränkningen såg jag ett klipp från Wristwatch Revival där han också hanterade ett fullständigt doppat verk. Är det här alltså en grej?
Ja det verkar väl inte bättre. Har sett exempel på nätet där det varit pölar av olja på verkplattan efter att urmakaren plockat bort delar. Jag har själv en klocka i projektlådan där hela verket glänser lite extra av en oljehinna under smutsen som tidigare ägare också verkar ha adderat under sina försök att få den att gå bättre. Jag gissar att tanken är att övervinna friktionen som gör att klockorna går dåligt genom att addera mer och mer smörjmedel där det tidigare inte har hjälpt... 🤷‍♂️
On topic:
IMG_20220113_025813_602.jpg

Tillbaka
Topp