• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ny klocka idag. Michel Herbelin, en fransk dykare med välkänd boett. Boetten är tillverkad av M.R.P SA som även har tillverkat boetterna till äldre Heuer/Tag Heuer och en rad andra olika tillverkare.
Verket kommer från France Ebauche och har kaliber 4611 (även det samma som äldre Heuer). Jag har sett de här boetterna med både 200 och 500m märkning och med plast eller mineralglas, men min är märkt 20atm, har mineralglas och skruvad krona.

RwBZoFE.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Den här lilla sköna kom från Turkiet idag. Väldigt nöjd. Ett automatisk ETA-verk och en rostfri boett som luktar lite Squale. Ska pressa på ett fint Tropic Star från eriksson850 i väntan på en oysterlänk. Längtat efter nåt med silvertavla och stålbezel så nu får ni välkomna denna skönhet till mögeldykarklubben.
IMG_1837.jpg
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Den här lilla sköna kom från Turkiet idag. Väldigt nöjd. Ett automatisk ETA-verk och en rostfri boett som luktar lite Squale. Ska pressa på ett fint Tropic Star från eriksson850 i väntan på en oysterlänk. Längtat efter nåt med silvertavla och stålbezel så nu får ni välkomna denna skönhet till mögeldykarklubben.
IMG_1837.jpg
Skön böna! Likadant boett som min Intra, kommer bli grymt med tropic :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Den här lilla sköna kom från Turkiet idag. Väldigt nöjd. Ett automatisk ETA-verk och en rostfri boett som luktar lite Squale. Ska pressa på ett fint Tropic Star från eriksson850 i väntan på en oysterlänk. Längtat efter nåt med silvertavla och stålbezel så nu får ni välkomna denna skönhet till mögeldykarklubben.
IMG_1837.jpg


Grymt läcker Gummo!

Ser rätt fin ut överlag!
 

karloscar

Cartier
2-Faktor
IMG_4559 (1024x683).jpg
Första vintageklockan!
City automatic med härlig patina. Vattentät till 20 ATM enligt baksidan så då bör den platsa bland mögeldykarna. Känns dock lite liten tycker jag, men då jämför jag med Breitling B1:an som används till vardags..
Någon som vet när dessa tillverkades, 60- eller 70-talet?
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
IMG_4559 (1024x683).jpg
Första vintageklockan!
City automatic med härlig patina. Vattentät till 20 ATM enligt baksidan så då bör den platsa bland mögeldykarna. Känns dock lite liten tycker jag, men då jämför jag med Breitling B1:an som används till vardags..
Någon som vet när dessa tillverkades, 60- eller 70-talet?
Fin! 70-80-tal skulle jag tro. Min säger hej!
image.jpg
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Tänkte säga 60-70 tal, men skulle gissa tidigt 70.

Trevliga dykare båda två! :)

Som eriksson850 skrev, tidigt 70-tal. Väldigt fin och välkommen in i vintageklubben.

Okej, tack! Trodde inte att de var så gamla, trevligt. Blev av någon outgrundlig anledning fäst vid just City-dykarna i början av karriären. Har haft svårt att hitta någon info om dem, dock. Prova att googla "City watches"...o_O
 

karloscar

Cartier
2-Faktor
Okej, tack! Trodde inte att de var så gamla, trevligt. Blev av någon outgrundlig anledning fäst vid just City-dykarna i början av karriären. Har haft svårt att hitta någon info om dem, dock. Prova att googla "City watches"...o_O

Tack, då vet jag ungefärlig årtal! Försökte även googla innan jag postade här. Inte så lätt..
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack igen! Du är en encyklopedi, Eriksson! Hade fått för mig att City var något slags in-house brand hos någon svensk urmakarkedja, så då var jag inte helt felinformerad.


Nejdå, men rätt bra på att söka :)
Tycker jag har sett J-P Brandt i samband med Omega (någon plåtask för reservdelar), så kanske var det en urmakarkedja, juvelerare eller importör för flera olika märken.
 
Jäkligt ball dinka! Aldrig sett förut! Vinklar högt å lågt på den ju :) . Gärna lite mer bilder!
Ja ibland blir man extremt överraskad över vad man lyckas buda hem från ebay för kaffepengar
Mäter 39*42*13 utan krona, har gjort rent den lite och pillat bort lysmassan på visarna som var konstigt gulröd aktig.... Sedan på med tropic och den blev riktigt njutbar
image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    154.5 KB · Visningar: 67
  • image.jpg
    image.jpg
    157.1 KB · Visningar: 70
Topp