• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Steinhart och flera andra tillverkare har liksom många bilmärken tagit design och funktion som funnits i mångt dyrare klockor och erbjudit motsvarande funktioner till ett lägre pris. Jämför med tiden då bilmärken som Toyota, Kia, Skoda tog sig in på den internationella marknaden. De gick i bräschen för att normalisera det som tidigare kanske ansågs som lyx.

Jag ser detta dom något positivt då det inte finns något intresse från min sida att betala mer än jag behöver.

Ok Steinhart är klockvärldens Kia, case closed!

Ja det är svårare att "maskinera" med konventionella maskiner. Kräver andra verktyg då så klart. Nästan alla stora industriföretag tar fram egna maskiner för sitt arbete, dels för att effektivisera, och dels för att få ner kostnaden i slutändan. Med hjälp av egna maskiner kanske man kan skippa ett steg i tillverkningsprocessen exempelvis. Att Rolex, jätten som de är gör det är inget extraordinärt. Men coolt! Kan tänka mig att Omega och Seiko håller på mycket med sådant också, alltså att ta fram eget maskineri för sina tillverkningsprocesser.

Nej det påverkar egentligen inte så mycket. En liten grej värd att nämna så folk inte missuppfattar det dock.

Kul note, Ball har precis släppt en klocka i 904L stainless steel. Är det första icke-rolex:en som använder 904L? Vet någon annan?

När det kommer till "egna" maskiner så är det en sanning med modifikation. Nu pratar jag om större företag generellt.
Man kan ha en modifierad eller en helt egenutvecklad maskin för ändamålet men man behöver också ett verktyg i maskinen, en fräs, borr, ett vändskär eller profilskiva. Det är dessa verktyg som egentligen gör jobbet, maskinen gör det bara möjligt och önskvärt så effektivt som möjligt. Dessa verktyg görs ytterst sällan av producenten själva utan av verktygstillverkaren. Nästan alltid specialprodukter för just den kunden och deras maskiner. Företaget jag arbetar åt levererar bland annat till Rolex, Omega och Breitling. Även till Victorinox, Volvo eller vem som helst som behöver nå ett visst resultat. Rolex "verktyg" är inte mer hokus pokus än de till tex en skidtillverkare, de är bara annorlunda. Att Rolex stål skulle vara extra svårjobbat kan jag inte se. Det är ju i sammanhanget ganska stora detaljer, jämfört med att tex tillverka precisionsfräsar eller borrar.

När det kommer till "egna" maskiner så är det en sanning med modifikation. Nu pratar jag om större företag generellt.
Man kan ha en modifierad eller en helt egenutvecklad maskin för ändamålet men man behöver också ett verktyg i maskinen, en fräs, borr, ett vändskär eller profilskiva. Det är dessa verktyg som egentligen gör jobbet, maskinen gör det bara möjligt och önskvärt så effektivt som möjligt. Dessa verktyg görs ytterst sällan av producenten själva utan av verktygstillverkaren. Nästan alltid specialprodukter för just den kunden och deras maskiner. Företaget jag arbetar åt levererar bland annat till Rolex, Omega och Breitling. Även till Victorinox, Volvo eller vem som helst som behöver nå ett visst resultat. Rolex "verktyg" är inte mer hokus pokus än de till tex en skidtillverkare, de är bara annorlunda. Att Rolex stål skulle vara extra svårjobbat kan jag inte se. Det är ju i sammanhanget ganska stora detaljer, jämfört med att tex tillverka precisionsfräsar eller borrar.
Yep, värt att nämna det. Att verktygen i sig inte är utvecklade/tillverkade "inhouse" även om man vill tro det. Och det är en helt annan fråga haha, "in house", vad är egentligen det? Det varierar rejält från tillverkare till tillverkare.

- med egna maskiner menade jag typ, specialmaskiner för ändamålet egentligen. Inte att de utvecklar/tillverkar dessa själva. Fel skrivet av mig där.

Jobbar för Sandvik? Hehe

Senast ändrad:
Går utmärkt att göra klockor utan att kopiera utmärkande designelement.
Nu undvek du frågorna.
Då köper man den för att man inte kan få tag i ett originalexemplar, antingen för att utbudet är dåligt eller för att man inte har råd. Med andra ord, man köper en kopia för att man, av olika skäl, inte kan köpa originalet. Vissa vill ha originalet, andra nöjer sig med kopian. Tycker du att det är en kontroversiell åsikt att kalla något för vad det är? Är fakta dåligt?
Man får kalla det precis vad man vill. Har jag sagt något annat?
Jag är mera nyfiken på varför en laglig verksamhet rör upp så mycket känslor.

Jag har haft 2 moderna Rolex men aldrig en Steinhart och jag kan för mitt liv inte förstå varför man inte kan gilla båda.

Nej, men Sandvik är en stor kund åt oss. Bra exempel. Någon måste ju leverera verktygen för att de ska kunna tillverka sina verktyg. :)
Såpass :)

Men när du säger "ytterst sällan producenten tillverkar i egna [skär]" är det för att du ogillar att säga aldrig, eller har du konkreta exempel på företag som faktiskt gör det? Trodde det alltid var krav specar som skickades runt till att andra företag :)

Nu undvek du frågorna.

Man får kalla det precis vad man vill. Har jag sagt något annat?
Jag är mera nyfiken på varför en laglig verksamhet rör upp så mycket känslor.

Jag har haft 2 moderna Rolex men aldrig en Steinhart och jag kan för mitt liv inte förstå varför man inte kan gilla båda.
Kan du upprepa en relevant frågeställning så ska jag besvara den till skillnad från tex @FreakyLeo som alltid svarar på något annat.

• Like
Reactions: kmg
Såpass :)

Men när du säger "ytterst sällan producenten tillverkar i egna [skär]" är det för att du ogillar att säga aldrig, eller har du konkreta exempel på företag som faktiskt gör det? Trodde det alltid var krav specar som skickades runt till att andra företag :)

Om vi tar ett företag som tillverkar borrar tex, så tillverkar de "ytterst sällan" slipskivan som används för att tillverka borren om du förstår hur jag menar. Jag är inte säker men jag håller det inte för otroligt att det finns kineser eller någon annan som tillverkar i alla led. Förmodligen i dotterbolag men ändå.

Om vi tar ett företag som tillverkar borrar tex, så tillverkar de "ytterst sällan" slipskivan som används för att tillverka borren om du förstår hur jag menar. Jag är inte säker men jag håller det inte för otroligt att det finns kineser eller någon annan som tillverkar i alla led. Förmodligen i dotterbolag men ändå.
Jo, jag följer exakt vad du säger. Ville mest veta om det faktiskt fanns företag som lägger ner krut på att utveckla sidoprodukter för att styra i tillverkningen av en "huvudprodukt". Men kineserna förvånar än en alltid

Jo, jag följer exakt vad du säger. Ville mest veta om det faktiskt fanns företag som lägger ner krut på att utveckla sidoprodukter för att styra i tillverkningen av en "huvudprodukt". Men kineserna förvånar än en alltid
SEIKO tillverkar egna verktyg och maskiner för sin tillverkning. Inte alla, men vissa. Det är väldigt få klockföretag som har den kompetensen och de ekonomiska förutsättningarna för att göra det.

Kan du upprepa en relevant frågeställning så ska jag besvara den till skillnad från tex @FreakyLeo som alltid svarar på något annat.
Screenshot_20190829-134248_Samsung Internet.jpg

SEIKO tillverkar egna verktyg och maskiner för sin tillverkning. Inte alla, men vissa. Det är väldigt få klockföretag som har den kompetensen och de ekonomiska förutsättningarna för att göra det.

Frågan är om de tillverkar verktygen för att tillverka verktygen? Vi har kommit så långt ner på skalan :)

Så Seiko skulle i princip ha kunnat tillverka egna fräsar för att fräsa en boett?

Sunfab i Hudiksvall. Började med skidor, tyckte verktygen för tillverkningen var skit, och är nu ledande på annat.
C8724DDC-CB41-478A-82F3-E1ED778CAC4C.png

Bilagor

• F92E716F-430C-4D9C-ABC1-4EA229674929.png
    F92E716F-430C-4D9C-ABC1-4EA229674929.png
    233.8 KB · Visningar: 2
Lite oseriöst inlägg men ska försöka svara.

Unika designelement ska man aldrig kopiera enligt mig, speciellt inte när helheten syftar till att kopiera en specifik produkt.

Valmöjlighetsfrågan är irrelevant. Har aldrig ifrågasatt en fri marknad.

Hur man kan tycka den kopieringen är dålig? För att det handlar om en kopia och jag ogillar att man stjäl/lånar något man inte själv ligger bakom.

Ett av de viktigaste kraven jag har på klocktillverkare när jag handlar är just att de tillverkar egna fräsar för att göra egna borrar för att göra egna better. Om de i sin tur själva har brutit och förädlat råämnet för boetten är det ett stort plus.

Så klart off topic, ber om ursäkt för det. Men, det är inte första gången man läser om att det Rolex med flera använder är rymdteknik som är så fruktansvärt special. Jag ville bara belysa att så är det inte.

Lite oseriöst inlägg men ska försöka svara.

Unika designelement ska man aldrig kopiera enligt mig, speciellt inte när helheten syftar till att kopiera en specifik produkt.

Valmöjlighetsfrågan är irrelevant. Har aldrig ifrågasatt en fri marknad.

Hur man kan tycka den kopieringen är dålig? För att det handlar om en kopia och jag ogillar att man stjäl/lånar något man inte själv ligger bakom.

Ok, din ståndpunkt är ju glasklar. Då vet vi det. Är det ok att vi andra köper Steinhart mot ditt gillande?

Hur vill du ha det egentligen? Ingen annan SUB har då mig veterligen haft några Sword hands.
Tycker inte det är ett speciellt unikt designelement. Faktiskt lite osäker på hur svärdhänderna kom till och utvecklades. Var timvisaren utmärkande Omega när de lanserades? Sedan är det inget som Rolex själva valde att lägga till en modell de sålde till allmänheten. Jag har aldrig försökt försvara Rolex heller på något vis.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp