• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så är det, absolut.
En annan skillnad är att vi aldrig ser något drev från Zodiac-ägare mot de som har valt en BLNR.
Jag tror de 2-3st som sitter med ett exemplar i fråga är utspridda över världen.

Sedan tror jag knappt att så många zodiacägare känner till förlagan, eller att de ens tycker att de två modellerna är speciellt lika. Vilket inte jag heller tycker?!

Förstår att du vill få det till att Rolexfanboys är lättretade, men jag tror faktiskt inte det. Själv äger jag ingen Rolex...

Åh vad härligt! Två pers med bländande kunskaper kring brottsbalken. Vad är en "laglig stöld" enligt brottsbalken?
Finns inget som heter laglig stöld. Det heter att plagiera. Stöld kräver att du med tillängelseuppsåt olovligt tillskansar dig något som någon annan äger. Mönster är en immatriell tillgång som om den inte är mönsterskyddad, är fri för vem som helst. Dålig stil möjligtvis, men inte stöld.

Läser juridik, laglig stöld är inget juridiskt begrepp utan snarast ett rent beskrivande begrepp jag valde att använda för att ta något som inte är ens eget till ingen annans gagn än det egna, men som inte olegliggjorts i svensk lag. Alla rekvisit för stöld utom att det är ett brott stämmer ju in.
Vad kul att du läser juridik (har jag också gjort, otroligt kul), men jag är tämligen övertygad om att om det fanns juridisk grund så hade rolex stämt steinhart redan, vilket inte har hänt. Alltså kan du och jag sitta här och spekulera bäst vi vill i all oändlighet, fullständigt i onödan

Vad kul att du läser juridik (har jag också gjort, otroligt kul), men jag är tämligen övertygad om att om det fanns juridisk grund så hade rolex stämt steinhart redan, vilket inte har hänt. Alltså kan du och jag sitta här och spekulera bäst vi vill i all oändlighet, fullständigt i onödan
Såklart, det är även jag med på. Semantik, som sagt - kan använda "permanent lånande till egen gagn utan upphovsmans godkännande, vilket inte behövs då skyddstid löpt ut, vilket gör förfarandet lagligt" om det är bekvämare, men det känns onödigt långt att skriva. :D

Tror ämnet för tråden är hyfsat avhandlat dock, ingen konverterar någon annan och det är uppenbart var sidorna skiljer sig åt och varför "hatet" finns. :)

Lite OT: Ägde själv denna en kort period. Sinnessjukt bra spec till extremt liten kostnad, kul också med limitering till 25 exemplar. Fick gå då jag tyckte det kändes pajjigt att gå runt med en efterapning på handleden, och det är i den känslan jag och @FreakyLeo (t.ex) skiljer oss åt, han (antar jag) ser det som en bra sak att designen erbjuds till en vettig kostnad, och det är helt fine med mig. :)
C098E805-4350-4900-98D4-A7F3C61FA3E1.png

Är också grymt sugen på Aquascaphen från Baltic. Vet att den liknar tidiga modeller från Blancpain/diverse av deras samarbeten, men tycker den är tillräckligt egen för att stå på egna ben.
7B04C122-EE47-45B8-8C72-B050617221C9.png

Lite OT: Ägde själv denna en kort period. Sinnessjukt bra spec till extremt liten kostnad, kul också med limitering till 25 exemplar. Fick gå då jag tyckte det kändes pajjigt att gå runt med en efterapning på handleden, och det är i den känslan jag och @FreakyLeo (t.ex) skiljer oss åt, han (antar jag) ser det som en bra sak att designen erbjuds till en vettig kostnad, och det är helt fine med mig. :)
C098E805-4350-4900-98D4-A7F3C61FA3E1.png

Är också grymt sugen på Aquascaphen från Baltic. Vet att den liknar tidiga modeller från Blancpain/diverse av deras samarbeten, men tycker den är tillräckligt egen för att stå på egna ben.
7B04C122-EE47-45B8-8C72-B050617221C9.png

Jag har den sistnämnda. Fick den i måndags. Kan inte slita blicken från handleden när jag har den.

Senast ändrad:
Tråden fortsätter att växa och fortfarande är det precis samma lite luddiga svar till TS. "Steinhart kopierar och därför gillar vi inte Steinhart". Att andra "kopierar" erkänns till viss del, och en del säger sig också ogilla även "andra" tillverkare. Men faktum kvarstår, ingen får samma hat som just Steinhart, ingen får en tråd som rullar 30+ sidor där samma svar upprepar svaret som ändå inte är svaret på frågan. Varför just Steinhart? Är det verkligen ingen av hatarna som törs säga att just Submarinern är en helig ko för dom (och att möjligen Steinhart har lyckats extra väl med sin klocka)?
Kan det vara så att 30+ sidor av luddigt upprepande har att göra med två olika läger av klockintresserade inte diskuterar samma sak?
Det finns oändligt med bottnar och nivåer i vårt överintresse i klockor.
Vissa värderar historik, arv och proveniens högst. Andra värderar innovation, mikroteknik och material högst. Övriga hittar sitt intresse någonstans mittemellan.
Kanske en clash mellan ”ingengören” och ”historikern” som gör att diskussionen i tråden blir het?
Men för att svara på frågan om varför just Steinhart, så kan det ha att göra med att de producerar såpass hög kvalité materialmässigt, bolagets storlek (inget mikromärke direkt), tar andelar, är prisvärda osv.
Ovan skulle kunna vara en beskrivning av t ex Sjöö Sandström eller Bell & Ross bortsett från att Steinhart är utan historik, arv eller egen kreativ verkshöjd. Istället är man en kommersiell framgång som är baserad på bl a en så ikonisk design som Suben.
Där pyr det i alla fall lite i mina franska nerver.

Senast ändrad:
Måste vara en hel hög med inspärrade personer som hittat övervakarens passerkort.. Saknar man sans och förstånd så är en plats ute bland allmänheten kanske inte att föredra..

Här har vi exempel på Steinhart inom bilindustrin.. "vadå, de här bilarna har en helt egen design..."
BYD-S8Mercedes-Benz-CLK.jpg
CH-Auto-LithiaAudi-R8.jpg
t-suv.jpg
Chinese-clone-Zotye_SR7-Audi_Q3.png
zotye_macan_cover.jpg
range-rover-sport-cloned-by-the-chinese-it-s-called-the-gonow-gx6_5.jpg

Senast ändrad:
Nu trodde du kanske att jag menade att detta skulle vara ett problem men det gjorde jag inte. Det var ett skämt. Dock är det ju faktamässigt så att även rostfritt stål kan rosta. Det är mer en tids- och miljöfråga.
Det förstod jag inte. Men självklart förstår jag att inte 316L rostar pga av att ligga i en båt en vecka eller två. Men att stål kan rosta säger jag inget emot.

Vi leker en ny lek! Jag kallar den: Jeans eller Steinhart?

Reglerna är enkla: Lägg upp något där det råder tveksamhet om det är snodd design eller bara en variation på en teknisk lösning!

Jag börjar; Anspelningar på Isofraneband, köptes för att Isofrane inte hade Coffee i 20mm - Jeans eller Steinhart?
5BAD3ECC-9F57-4630-A6E7-BE983322BE16.png

Vi leker en ny lek! Jag kallar den: Jeans eller Steinhart?

Reglerna är enkla: Lägg upp något där det råder tveksamhet om det är snodd design eller bara en variation på en teknisk lösning!

Jag börjar; Anspelningar på Isofraneband, köptes för att Isofrane inte hade Coffee i 20mm - Jeans eller Steinhart?
5BAD3ECC-9F57-4630-A6E7-BE983322BE16.png
Svår, vill säga jeans men lutar åt steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp