• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Pröva Google så ska du se att det dräller av klockor som är Divers och GMT, förutom nämnda Omega har Jaeger, Oris och massa andra sådana combon. Inget som Steinhart hittat på alltså. Jag har också läst att folk dyker med sina Rolex GMT, även om den bara klarar 100 meter och inte 300 och 500 som Steinhart.

Jag är intresserad av armbandsur, och spenderar tid i armbandsurstrådar. Är även intresserad av formgivning, varumärken och äganderätt. Både privat och professionellt.
Måste säga att jag i stort håller med dig. Är man genuint klockintresserad, kan man ju bli irriterad på det sätt Steihart producerar många av sina klockor. Men det kan ju också vara ett insteg till fördjupat intresse för rimlig peng. Men den här typen av diskussion har en tendens att förvränga begreppen. Kopia? Nej. Plagiat? Ja. I Thailand och Kina gör de kopior, syftet är ju att kopiera originalen så detaljrikt som möjligt. Designplagiat förekommer överallt, särskilt när mönsterskydden går ut. Immatriella rättigjeter är svåra att skydda, det kan inte bara få finnas en bezel, en glasring, en urtavla m m. Det idag enda och mest kända aktiva mönsterskyddetr väl Coca Cola flaskan och detta p g a dess unika design. Kan säkert hända att vissa klockmärken också har visst mönsterskydd, men det vet jag inget om.
Så vi behöver inte gilla den ”lånade” designen, men kanske väl acceptera att den finns och att drt är till gagn för vissa.
Allt gott! :)

Måste säga att jag i stort håller med dig. Är man genuint klockintresserad, kan man ju bli irriterad på det sätt Steihart producerar många av sina klockor. Men det kan ju också vara ett insteg till fördjupat intresse för rimlig peng. Men den här typen av diskussion har en tendens att förvränga begreppen. Kopia? Nej. Plagiat? Ja. I Thailand och Kina gör de kopior, syftet är ju att kopiera originalen så detaljrikt som möjligt. Designplagiat förekommer överallt, särskilt när mönsterskydden går ut. Immatriella rättigjeter är svåra att skydda, det kan inte bara få finnas en bezel, en glasring, en urtavla m m. Det idag enda och mest kända aktiva mönsterskyddetr väl Coca Cola flaskan och detta p g a dess unika design. Kan säkert hända att vissa klockmärken också har visst mönsterskydd, men det vet jag inget om.
Så vi behöver inte gilla den ”lånade” designen, men kanske väl acceptera att den finns och att drt är till gagn för vissa.
Allt gott! :)
Språk och specifikt betydelsen av vissa ord kan vara svåra att helt enas kring. Den egentliga invändningen jag har där är när man använder det franska order för hyllning, hommage, när det är en kopia man beskriver. Ingen lagvidrig/pirat/illegal-kopia dock. Man kopierar/efterapar vissa specifika designelement. Om man sedan väljer att kalla dem plagiat, kopia, designkopia, efterapning osv bryr jag mig inte mycket om. Tycker dock man kan försöka benämna dem vad de faktiskt är. Har varit samma med replica som stals av den ljusskygga kopieringsbranschen.

Språk och specifikt betydelsen av vissa ord kan vara svåra att helt enas kring. Den egentliga invändningen jag har där är när man använder det franska order för hyllning, hommage, när det är en kopia man beskriver. Ingen lagvidrig/pirat/illegal-kopia dock. Man kopierar/efterapar vissa specifika designelement. Om man sedan väljer att kalla dem plagiat, kopia, designkopia, efterapning osv bryr jag mig inte mycket om. Tycker dock man kan försöka benämna dem vad de faktiskt är. Har varit samma med replica som stals av den ljusskygga kopieringsbranschen.
Jo, men oaktat språkhanteringen, så är bi nog i stort rätt överens.
Synd att debatten blir så hetsig och försvarande bara. Hade varit kul med fler nyanser :)

Sidorna på Steinhart myntet är väll att en sidan så är det en klocka i vad jag förstått bra kvalitet och till ett högst rimligt pris, och andra sidan så "kopierar" de designer mer eller mindre rakt av och saknar enligt mig då sin egna "personlighet". Men är inte det bättre att de fångar upp den demografin som annars hade gått vägen till ikonisk design genom fake klocka! Och FAKE där kan man snacka smutsigt!

Sidorna på Steinhart myntet är väll att en sidan så är det en klocka i vad jag förstått bra kvalitet och till ett högst rimligt pris, och andra sidan så "kopierar" de designer mer eller mindre rakt av och saknar enligt mig då sin egna "personlighet". Men är inte det bättre att de fångar upp den demografin som annars hade gått vägen till ikonisk design genom fake klocka! Och FAKE där kan man snacka smutsigt!
Så du menar att @FreakyLeo mfl steinhartare hade köpt en fejk-rolle om steinhart och dylika märken inte hade funnits?

Nej det kan handla om nyfikenhet till märket i sig, men det är en laglig genväg till design som man annars hadde behövt betala 50k+ för vilket inte är tillgängligt för vem som helst.
Det resonemanget köper jag helt, har själv köpt en klon då jag tyckte det var intressant. Personligen blir det mer komplicerat när man går vidare och har testat. De som behåller och trivs förstår jag inte. Finns å andra sidan väldigt många människor jag inte förstår så att några även finns få vårat forum är inte speciellt förvånande.

Tycker inte det är ett speciellt unikt designelement. Faktiskt lite osäker på hur svärdhänderna kom till och utvecklades. Var timvisaren utmärkande Omega när de lanserades? Sedan är det inget som Rolex själva valde att lägga till en modell de sålde till allmänheten. Jag har aldrig försökt försvara Rolex heller på något vis.

Jag skulle definitivt säga att visarna är utmärkande för mil-sub:en(det är ju vad som gör den till en mil-sub) och jag gör då ingen skillnad på om de vill sälja till allmänhet eller försvarsmakt.

Jag vill inte försvara Steinhart egentligen heller, de gör inget som intresserar mig.

Jag vill bara gå emot forum-konsensus att Rolex har skapande- och äganderätt på varenda skapelse mellan färgen grön och ostmackor som finns på denna jord.

Jag skulle definitivt säga att visarna är utmärkande för mil-sub:en(det är ju vad som gör den till en mil-sub) och jag gör då ingen skillnad på om de vill sälja till allmänhet eller försvarsmakt.

Jag vill inte försvara Steinhart egentligen heller, de gör inget som intresserar mig.

Jag vill bara gå emot forum-konsensus att Rolex har skapande- och äganderätt på varenda skapelse mellan färgen grön och ostmackor som finns på denna jord.
Det är ingen som hävdat att rolex har äganderätt på design, bara att steinhart kopierat rolex och att det är en del av steinharts affärside. Sen har det diskuterats huruvida det är rätt eller fel, moraliskt eller inte, smakfullt eller inte osv.

Kan vi inte bara sammanfatta att;
1. @Aurum s ordval av ”kopia” är direkt felaktigt och en medveten provokation.
2. Steinhart är ”prisvärda” automat-ur helt utan prestige eller ”magi” (populärt forum-utryck).
3. Steinhart gör snygga klockor iom att dom helt öppet direkt efterapar många av Rolexs mest eftertraktade modeller.
4. Det är galet o-coolt men fullt lagligt och upp till var och en att glida runt med Steinhart.
#micdrop
#kan stänga tråden

2. Steinhart är ”prisvärda” automat-ur helt utan prestige eller ”magi” (populärt forum-utryck).
3. Steinhart gör snygga klockor iom att dom helt öppet direkt efterapar många av Rolexs mest eftertraktade modeller.
4. Det är galet o-coolt men fullt lagligt och upp till var och en att glida runt med Steinhart.
#micdrop
#kan stänga tråden
:chicken:

#micdrop
#kan stänga tråden
Definitivt inte mer felaktigt än Hyllning, kopierar man de framträdande designelementen är rimligtvis resultatet en kopia. Annars är sammanfattningen rätt bra.

Jag håller med att Homage låter lite löjligt. Legal designkopia är det och det har jag inga problem med. Jag behöver inte köpa självkänsla, den är jag född med. Men att bli kallad smutsig av grundaren. Finns han kvar här? Har han bett om ursäkt? Jävla tomte rent ut sagt. Jag hade gärna velat träffa honom irl.

Jag håller med att Homage låter lite löjligt. Legal designkopia är det och det har jag inga problem med. Jag behöver inte köpa självkänsla, den är jag född med. Men att bli kallad smutsig av grundaren. Finns han kvar här? Har han bett om ursäkt? Jävla tomte rent ut sagt. Jag hade gärna velat träffa honom irl.
Grundaren var en skön fläkt i PK-sverige, tyvärr inte speciellt aktiv längre. Tycker nog man kan leva med att någon tycker det är smutsigt på samma sätt som någon tycker steinhart är det bästa som har hänt klockvärlden. Önskar du hade möjligheten att säga samma sak till Spencer öga mot öga. Hade gärna varit på plats.

Skönt att glida in, medlem sedan onsdag, och kalla grundaren av Sveriges bästa forum för jävla tomte. På forumet som HAN skapade. Kamma dig.

Pröva Google så ska du se att det dräller av klockor som är Divers och GMT, förutom nämnda Omega har Jaeger, Oris och massa andra sådana combon. Inget som Steinhart hittat på alltså. Jag har också läst att folk dyker med sina Rolex GMT, även om den bara klarar 100 meter och inte 300 och 500 som Steinhart.
Att det skulle finnas folk som dyker med Rolex GMT på är ju totalt irrelevant i sammanhanget, då den aldrig skapats för något dykändamål. I övrigt förefaller det extremt osannolikt, jag har mycket svårt att se att en professionell dykare hoppar i havet med en GMT Master på armen som instrument för att mäta dyktid under ytan. Undrar vilken källa du fått det ifrån :)

Känns som om frågan om mystiken kring hatet mot märket Steinhart är utredd iaf.

Många (jag själv inkluderad) verkar inte uppskatta märken som helt oblygt kopierar design för att tjäna pengar under parollen att folk ska kunna köpa en bra kvalitetsklocka billigt (vilket f.ö känns som rent skitsnack).
Det handlar inte om hyllningar utan hela affärsidén går ut på att kopiera klockor rakt uppochner och sätta sitt eget namn på dem.

Lätt att hata eller åtminstone tycka illa om.

Många gör liknelser med andra branscher där design också stjäls (väldigt sällan i den grad Steinhart stjäl dock) och att det därför skulle vara legitimerat och nästan smart att köpa Steinhart istället för originalet.

Men jag tycker att en liknelse med ett coverband är bättre. Steinhart är den lokala kompisgruppen som säljer billiga biljetter och spelar Metallicalåtar. Metallica är Metallica, även om biljetterna är billigare och Janne i coverbandet mot förmodan skulle ha bättre röst än James Hetfield.
Det blir inte samma grej som att gå och se originalet hur man än vrider och vänder på det.

Senast ändrad:
Att det skulle finnas folk som dyker med Rolex GMT på är ju totalt irrelevant i sammanhanget, då den aldrig skapats för något dykändamål. I övrigt förefaller det extremt osannolikt, jag har mycket svårt att se att en professionell dykare hoppar i havet med en GMT Master på armen som instrument för att mäta dyktid under ytan. Undrar vilken källa du fått det ifrån :)

Testa Rolexforums.com
”My 16753 has been down to 130' a bunch of times.”
Inte orkat läsa om de är proffs eller amatörer. Djupet påverkar väl samma antar jag.

Det är ingen som hävdat att rolex har äganderätt på design, bara att steinhart kopierat rolex och att det är en del av steinharts affärside. Sen har det diskuterats huruvida det är rätt eller fel, moraliskt eller inte, smakfullt eller inte osv.

Jag är helt med på att Steinhart's affärsidé är att rippa Rolex-designer. Jag är inte speciellt lack över det tbh, varenda tillverkare knycker saker. Jag vill inte ha en för jag gillar inte rip-off känslan.

Men exempel som dykt upp tidigare i tråden kör ungefär på spåret att Rolex har ägande-,design-, skapande och gud vet vad-rätt till ta mig fan alla färger och designelement i världshistorien.

Ingen dyker seriöst med dyra mekaniska klockor ändå, så känns rätt irrelevant? Är väl en perfekt modell för många då dykarstilen är populär på medelåldersgubbar i kostym.
Jo, de används.
Däremot så är det säkert inte så många fritidsdykare som använder sina på samma sätt länge sedan dykdatorn kom. Men bland mätnadsdykarna så används de dyra mekaniska klockorna fortfarande i yrket. Merparten av de producerade klockorna används säkert inte, men det innebär inte att de inte längre används professionellt, det gör de.

Men vad får dig att säga att Steinharts GMT är designad för att dyka? Den är väl inte mer designad för att dyka än Rolex dito. Enda skillnaden funktionsmässigt är att Steinhart har 30 eller 50atm WR på sina medans Rolex har 10. I sådana fall kan man ju argumentera att GMT Master också är en dykklocka för att den är vattentät överhuvudtaget. I mina ögon är det ökade vattenskyddat bara en bonus inget som gör den till en dykarklocka.

On a side note kan jag lägga till att vridringen på Steinhart är unidirectional och inte bidirectional om du nu var var orolig för att Steinhart utsätter folk för fara, även om jag hellre hade sett en bidirectional på den. Vidare så tror jag att den ligger under dykare på deras hemsida för att dem tillhör ocean-serien, inte för att det är en dykarklocka.

Sen tycker du väl att det är en kopia och om det är en kopia på en flygarklocka hur kan det då plötsligt bli en dykarklocka?

Men vad får dig att säga att Steinharts GMT är designad för att dyka? Den är väl inte mer designad för att dyka än Rolex dito. Enda skillnaden funktionsmässigt är att Steinhart har 30 eller 50atm WR på sina medans Rolex har 10. I sådana fall kan man ju argumentera att GMT Master också är en dykklocka för att den är vattentät överhuvudtaget. I mina ögon är det ökade vattenskyddat bara en bonus inget som gör den till en dykarklocka.

On a side note kan jag lägga till att vridringen på Steinhart är unidirectional och inte bidirectional om du nu var var orolig för att Steinhart utsätter folk för fara, även om jag hellre hade sett en bidirectional på den. Vidare så tror jag att den ligger under dykare på deras hemsida för att dem tillhör ocean-serien, inte för att det är en dykarklocka.

Sen tycker du väl att det är en kopia och om det är en kopia på en flygarklocka hur kan det då plötsligt bli en dykarklocka?
De beskrivs som dykare. De kopierar design, inte funktion, men klantar till kopieringen då funktion och design inte går ihop.

Fast Steinhart gör det lite på pin kiv, tanken bakom är att dem fina klockorna är löjligt överprisade och att man inte alls behöver göra kopior med asiatiska delar i kina för att få ner kostnaden. Det är ju hans eget statement att man faktiskt skulle kunna köpa en motsvarande högkvalitativ schweizisk klocka för en bråkdel av priset och på så sätt visa att prissättningen på t.ex. Rolex är helt orimlig sett till vad man får.

Sen om det är rätt eller fel kan man ju diskutera :)

Dem är dock inte ensamma om att göra subhommager i Schweiz även om de ligger bra eller bäst till prismässigt. Vi har ju t.ex. Squale och Glycine också.

Jag personligen ser inte varför man bara skall hata Steinhart men inte något annat märke. Om man tittar på dykare så har Steinhart sin Ocean 1 / Ocean 39 serie som kom någongång 2002-2003 och dem är klara subhommager. Men sen kom Ocean 2 och Triton serierna och dem har en egen design, alltså är det en av tre serier som är hommager. Ingen skillnad enligt mig mot Squale och deras 1545 och sen deras andra dykare. Jag gillar Squale och tycker inte att dem gör något fel heller, men dem får inte i närheten samma hat som Steinhart och det tycker jag är lite motsägelsefullt.

Senast ändrad:

Det @Swizz beat menar är att Rolex gjorde Submarinern för folk att använda i vattnet vid t.ex. dykning. Då klockan har specifika funktioner och attribut som är lämpade för detta.
Precis som andra modeller som är mer riktade mot piloter eller racingförare.
Det finns ett arv från en tid då det digitala inte var lika utvecklat som idag och då använde man sig av sitt armbandsur.

När man då som Steinhart bara slänger in lite av varje så blir det ett hopplock som är riktat mot? Ja, va då? Folk som inte bryr sig och bara vill ha en ”snygg” klocka?
Vilket inte är något fel.
Men det finns 1000-tals modeller av klockor som folk kan uppleva som snygga utan att för den del behöver efterlikna det allra kändaste modellerna av lyxklockor.

Därmed så får man anta att Steinharts affärside är att sälja klockor som liknar dess dyrare motsvarighet. Jag vill även sticka ut hakan och påstå att dess målgrupp är köpare som vill bära den klassiska designen för att den utsöndrar lyx och framgång.

Av samma anledning som folk köper varumärkesförfalskningar av LV, Ray-Ban, Gucci, D&G och annat.

Jag påstår dock inte att alla som köper de klockorna på detta forum är ute efter samma sak. Men ni är knappast Steinharts huvudsakliga målgrupp heller.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp