• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Galet svårt? Då har du nog inte letat så värst bra :p Certina, Hamilton, Seiko har ju klockor i ungefär samma prisklass med likvärdiga specar och framför allt med egen design.

Har inga som helst problem med Steinhart eller andra märken som gör homager, tycker faktiskt Steinhart har en del riktigt snygga (och prisvärda) modeller men det finns ju roligare klockor med eget DNA i samma prisklass...
Du får jättegärna ge konkreta exempel så jämför vi :) Märken du nämner har "ungefär" samt "kanske" likvärdiga specs men faller ändå bort någonstans på vägen (iaf vad jag vanligtvis eftersöker). Är hyfsat insatt i segmentet så är mycket väl medveten om utbudet.

Om man köper Steinhart? Nej det skulle jag inte påstå. Snarare en klockmördare
Demografin vad gäller Rolex och Steinhart är säkert intressant att titta på. Jag är villig att slå vad att en större andel som köper Steinhart är klockentusiaster än de som köper Rolex....

Inget illa menat till dig som köper Rolex. Skulle själv vilja ha en någon gång när jag blir äldre. Men precis som att de flesta som köper Ferrari och Lamborghini inte är bilentusiaster är de flesta som köper Rolex inte klockentusiaster.

Edit: Läste inte originalinlägget så blev lite konstig kontext där. Men det jag säger tycker jag fortfarande är sant ;)

Har dem? Jättesugen på en ny 300m dykare, med safirglas, med AR, Swiss Made och ett ETA2824 Elabore under huven på länk med solida bitar för 4000kr. Jag tänkte först på en Ocean 1 men om det finns andra alternativ så är det ju minst lika intressant.

Så vitt jag vet så landar väl en Ocean One på närmare 4500-5000kr inkl frakt? Och som jag skrev ”ungefär samma prisklass” hittar man tex en Certina DS Diver med ETA Powermatic 80 verk, safirglas med AR, 300m (vilket vi alla fritidsdykare behöver ha), solida länk etc för ca 5700kr, går säkert att få en billigare om man frågar snällt. Och den är så klart Swiss Made (står i alla fall så på tavlan, vem vet vad det betyder egentligen...)

Tja, han heter ju Gunter Steinhart så det är väl ett lika dåligt namn som Patek.

Du missar fortfarande att det är en av tre modellserier av dykarklockor som är hommage av Rolex, precis som Squale med sin 1545. Jag gillar Squale men är inget fan av Mercedesvisare, men min Steinhart har inga mercedesvisare så det var inget problem. Jag har också haft en 1545, väldigt trevlig klocka. Läser man ditt inlägg i Squale-tråden här nedan så är det ju uppenbart att du inte gillar hommager men det är ändå okej om det är en tillverkare som du gillar som tillverkar dem. Lite tvetydigt tycker jag.

"gronvit: Squale 1545 får ju med viss rätta utstå en hel del spott och spä.
Det är å ena sidan en grym klocka för pengen tillverkad av en tillverkare med åtminstone anor av gedigen tillverkning av dykarur. Å andra sidan en sub-kopia (homage om du vill).
D1D08429-E06F-41C6-82C9-0E1642041F23.jpeg

Jag gillar egentligen inte homager men gillar Squale och älskar sub (ångrar att jag sålde min). En klocka jag verkligen fastnat för på bild är den gamla fifty fathoms som Squale gjorde caset till en gång i tiden.

Den är ju hur snygg som helst och antagligen även den en efterapning av sub sett till bezel och case mm.

Hur som helst så tänkte jag att en hyllning till homagen kanske skulle funka. Den är såpass gammal att viss preskription borde gälla!
Så jag köpte en beggad 1545 och ett par gamla visare av två forummedlemmar samt ett Nato (har inte hittat rätt band än) och här är resultatet.
Tycker det tar udden av ”kopia-stämpeln” rätt rejält samtidigt som jag har en skitsnygg och prisvärd klocka med bra urverk till ett vrakpris. Vad säger ni, bra eller anus?”

Du glömde ”som ser ut som en Rolex”.

Inget krav från min sida.

En kopia med nytt namn.

Senast ändrad:
Så vitt jag vet så landar väl en Ocean One på närmare 4500-5000kr inkl frakt? Och som jag skrev ”ungefär samma prisklass” hittar man tex en Certina DS Diver med ETA Powermatic 80 verk, safirglas med AR, 300m (vilket vi alla fritidsdykare behöver ha), solida länk etc för ca 5700kr, går säkert att få en billigare om man frågar snällt. Och den är så klart Swiss Made (står i alla fall så på tavlan, vem vet vad det betyder egentligen...)
4448kr för att vara exakt ink frakt. Bra deal helt klart med Certina men fortfarande 1200kr eller drygt 35% till, inte riktigt samma prisklass. Fast som du säger en egen design kan absolut vara värd 1200kr.

Roligare med bilder dock...
100E1DC4-DB90-4455-9FD9-84AE729C79F5.jpeg

Förstår dig, känner exakt lika dant för Rolex. Saknar helt själ och charm med sina moderna massproducerade klockor och de är väldigt dyra för vad man får. Sen håller jag med om namnet. Lite cheesy att sätta sitt eget namn på tavlan.

(Skall läsas med lite ironi, jag har inget emot Rolexklockor)

Hur menar du att dem är dyra sett till vad man får?
Du måste ha en väldigt ombytlig smak. Från vilja ha, till inte vilja ha, till kräk-känsla.
CB591579-C309-4AC2-9CC3-9E9D4F8DCB46.jpeg

Här är en ocean one, blir 4620kr med dagens kurs. En klocka med snodd design från ett företag utan någon som helst substans överhuvudtaget.
Screenshot_20190831_153832_com.android.chrome.jpg

Här är en Certina för 5720kr från svensk ad. Prisvärt så in i bomben, redan innan prut. Med 15% prut, vilket är realistiskt, blir det 4862kr. En egen design från ett företag med gedigen historia. Dessutom med ett, enligt mig, bättre urverk.
Screenshot_20190831_153815_com.android.chrome.jpg

Här är en ocean one, blir 4620kr med dagens kurs. En klocka med snodd design från ett företag utan någon som helst substans överhuvudtaget.

Här är en Certina för 5720kr från svensk ad. Prisvärt så in i bomben, redan innan prut. Med 15% prut, vilket är realistiskt, blir det 4862kr. En egen design från ett företag med gedigen historia. Dessutom med ett, enligt mig, bättre urverk.
Egen design? Den är ju lika mycket ripoff på Rolex som min Steinhart... om inte ännu värre

EDIT: dessutom jämför du fel klockor med fel pris. Certinan har aluminium inlägg, Steinharten keramiskt. Steinhart Ocean 1 med aluminium kostar 395€ och därmed är prisskillnaden större än du försöker påvisa.
AF9E5C6D-E7C7-4296-A8D6-69ECD1205CA3.jpeg
92619DA1-54AD-425D-9979-AF201899A50A.jpeg
926C69C4-F4EC-4888-9EFD-6A55CF9D67FA.jpeg
D104920F-A0D1-42E1-8E9B-C96329700619.jpeg

Senast ändrad:

Certinan är fortfarande en dunderklump med tvivelaktig finish (japp har ägt en) Finns det ens någon som kompromissar en nätt 39mm vs 43mm?

Egen design? Den är ju lika mycket ripoff på Rolex som min Steinhart... om inte ännu värre
AF9E5C6D-E7C7-4296-A8D6-69ECD1205CA3.jpeg
92619DA1-54AD-425D-9979-AF201899A50A.jpeg
926C69C4-F4EC-4888-9EFD-6A55CF9D67FA.jpeg
D104920F-A0D1-42E1-8E9B-C96329700619.jpeg
Igen. Just din Steinhart har de flesta i tråden redan sagt att det inte är en av Steinhartklockorna som är mer eller mindre direkta kopior.

Du drar hela tiden upp just den, medans de flesta som argumenterar emot dig pratar om de rena sub eller gmtklonerna.

Ingen i hela tråden har påstått att de bara gör rolex-inspirerat (de har ju panerai också :p)

Igen. Just din Steinhart har de flesta i tråden redan sagt att det inte är en av Steinhartklockorna som är mer eller mindre direkta kopior.

Du drar hela tiden upp just den, medans de flesta som argumenterar emot dig pratar om de rena sub eller gmtklonerna.

Ingen i hela tråden har påstått att de bara gör rolex-inspirerat (de har ju panerai också :p)
Sant, men det finns några här som påstår att den är det fortfarande. Jag tog upp den som exempel på att tipset jag fick inte direkt kan kallas för egen design enligt mig vilket var argumentet på att jag skulle köpa den istället. Sen var det också lite fel att påvisa prisskillnaden med Steinharts dito som kostar 430€ när den som ligger närmast Certinan kostar 395€.

Jag vet att du inte tycker att det är en ripoff iallafall :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp