• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo om du scrollar tillbaka lite så var det just alternativ i samma segment som diskuterades :)
OK du skrev likvärdiga i spec och FreakyLeo fortsatta med följande som sen var det som plockades upp, då inte du specificerade mer.
Har dem? Jättesugen på en ny 300m dykare, med safirglas, med AR, Swiss Made och ett ETA2824 Elabore under huven på länk med solida bitar för 4000kr. Jag tänkte först på en Ocean 1 men om det finns andra alternativ så är det ju minst lika intressant.

Kan ju tycka att om det diskuteras prisvärdhet så är det de mer objektiva värdena som är viktiga och inte subjektiva (där jag räknar in storlek). Men kan ge dig rätt i att spec kan tolkas att innehålla storlek.

Fast det är ingen varumärkesförfalskning så den jämförelsen är lite felaktig. Iden är inte heller enligt Steinhart att sälja Rolexklockor utan för att visa att man visst kan tillverka klockor i Schweiz till väldigt hög kvalitet och visa på Rolexklockorna därför är galet överprisade till vad man får för pengarna. En Rolex GMT kostar inte det du betalar för den, det är en artificiellt högt pris. Tanken är att du kan hålla en Ocean 1 i ena handen och en Sub i andra och fråga dig själv om Subben verkligen skall kosta 20ggr så mycket?
Steinhart är ju knappast ensamma om att göra väldigt bra schweizare till vettigt pris. DET är väl inte det som utmärker dom iaf. Det finns ju massor av kvalitets tillverkare med samma prissättning OCH egen design

Steinhart är ju knappast ensamma om att göra väldigt bra schweizare till vettigt pris. DET är väl inte det som utmärker dom iaf. Det finns ju massor av kvalitets tillverkare med samma prissättning OCH egen design
Som? Det har sagts hur många gånger som helst här i tråden att det finns hur många som helst som erbjuder samma specs och egen design till samma pris. Det närmsta jag sett hittills är Certinan ovanför för 1200kr eller +35% mer än Ocean 1 och som grädde på moset så ”råkade” det också en subhommage.

Som? Det har sagts hur många gånger som helst här i tråden att det finns hur många som helst som erbjuder samma specs och egen design till samma pris. Det närmsta jag sett hittills är Certinan ovanför för 1200kr eller +35% mer än Ocean 1 och som grädde på moset så är det också en subhommage.

Nja... Bilden av den Certina du visar är till och med billigare än Ocean One, den kostar typ 4500kr

Egen design? Den är ju lika mycket ripoff på Rolex som min Steinhart... om inte ännu värre

EDIT: dessutom jämför du fel klockor med fel pris. Certinan har aluminium inlägg, Steinharten keramiskt. Steinhart Ocean 1 med aluminium kostar 395€ och därmed är prisskillnaden större än du försöker påvisa.
AF9E5C6D-E7C7-4296-A8D6-69ECD1205CA3.jpeg
92619DA1-54AD-425D-9979-AF201899A50A.jpeg
926C69C4-F4EC-4888-9EFD-6A55CF9D67FA.jpeg
D104920F-A0D1-42E1-8E9B-C96329700619.jpeg
Din blåa/svarta SteInHaRt gmt har jag inga synpunkter på. Det är kopiorna som är trista. Att man kunde välja inlägg till sTeInhaRt visste jag inte. Prisskillnaden är dessutom så liten så har du råd att lägga 4k på en sTeinHarT (som också är en onödig lyxprodukt, precis som Rolex) har du nog råd med en lax till för att få en lyxprodukt med lite substans.

Din blåa/svarta SteInHaRt gmt har jag inga synpunkter på. Det är kopiorna som är trista. Att man kunde välja inlägg till sTeInhaRt visste jag inte. Prisskillnaden är dessutom så liten så har du råd att lägga 4k på en sTeinHarT (som också är en onödig lyxprodukt, precis som Rolex) har du nog råd med en lax till för att få en lyxprodukt med lite substans.

Skulle nog inte kalla varken Certina eller Steinhart för lyxprodukt och när man pratar om såpass billiga klockor är 35% en ganska stor skillnad för att dem skall anses vara i samma prisklass.

Aha, så nu är det storleken som gör att man väljer sTeInhaRt? Certinas finish håller jag ej med om. Helt rimlig för prisklassen.

Har du sett finishen på en Steinhart?

Du får jättegärna ge konkreta exempel så jämför vi :) Märken du nämner har "ungefär" samt "kanske" likvärdiga specs men faller ändå bort någonstans på vägen (iaf vad jag vanligtvis eftersöker). Är hyfsat insatt i segmentet så är mycket väl medveten om utbudet.
OK det kanske krävs en tusing till eller så men det första bra exempel jag kommer på är Certina som kostar 5700. Har man Iite mer pengar kan man köpa en CW trident mk3. Eftersom ni verkar tycka att 300m WR är super viktigt så kommer ju detta alternativ att vara heeelt överlägset då den har 600wr och glidelock i länken samt snabbfösten för länken. Jag tänker för egen del del att det inte är så viktigt men CWn har både snygg o egen design samt grymt bra kvalitet.
IMG_20190606_185126.jpg
c032.407.11.051.00.jpg

Nej det sa jag inte. Jag sa att det var en hommage inte en ren kopia. Samma sak som min Steinhart, som du ser på bilderna... Däremot säger jag att den är betydligt dyrare, dvs erbjuder inte samma specs för samma pengar.

Har jag sagt något om en kopia? Nej. Det var du som skrev att Certina var en subhomage, inte jag.

Att Steinhart HAR rena subhomager råder det väl ingen tvekan om? Att dom sedan har några modeller som står på egna ben råder det väl ingen tvekan om heller?
Jag hade ingen jävla aning om vilken Steinhart du har köpt, men att säga att Certinan är en subhomage är ju ganska korkat...

Aha, så nu är det storleken som gör att man väljer sTeInhaRt? Certinas finish håller jag ej med om. Helt rimlig för prisklassen.
Borde väl förtydliga att mått är en del av specsen som jag ser det, ja. Så du gör ingen skillnad på 39 eller 43 i detta fall? Har du ens känt på en Steinhart? Tror mig veta svaret med tanke på spexig skrift och dylikt men frågar ändå.
Nej, jag äger ingen Steinhart för tillfället men vågar sticka ut hakan och påstå att Steinys finish/ kvalitet slår Certinan med hästlängder.

Skulle nog inte kalla varken Certina eller Steinhart för lyxprodukt och när man pratar om såpass billiga klockor är 35% en ganska stor skillnad för att dem skall anses vara i samma prisklass.

Har du sett finishen på en Steinhart?
Klart det är lyxprodukter. De är helt onödiga och köps av emotionella skäl. Tiden har du på mobilen och behöver du den på armen har du en gshock. Procentuellt må det vara stor skillnad, men inte särskillt i rena kronor.
Nej jag har inte sett finishen på en Steinhart. Åtminstone inte studerat den ordentligt.

Borde väl förtydliga att mått är en del av specsen som jag ser det, ja. Så du gör ingen skillnad på 39 eller 43 i detta fall? Har du ens känt på en Steinhart? Tror mig veta svaret med tanke på spexig skrift och dylikt men frågar ändå.
Nej, jag äger ingen Steinhart för tillfället men vågar sticka ut hakan och påstå att Steinys finish/ kvalitet slår Certinan med hästlängder.
Jag har klockor från 36-44mm. Storleken är det sista jag tittar på. Nog OT.
Nej jag har inte studerat en steinharts finish i detalj, har ej haft möjlighet till det.

OK det kanske krävs en tusing till eller så men det första bra exempel jag kommer på är Certina som kostar 5700. Har man Iite mer pengar kan man köpa en CW trident mk3. Eftersom ni verkar tycka att 300m WR är super viktigt så kommer ju detta alternativ att vara heeelt överlägset då den har 600wr och glidelock i länken samt snabbfösten för länken. Jag tänker för egen del del att det inte är så viktigt men CWn har både snygg o egen design samt grymt bra kvalitet.
IMG_20190606_185126.jpg
c032.407.11.051.00.jpg
Jag håller med, CW är ett bra alternativ helt klart. Men du nämner det själv...springer iväg lite prismässigt också så räknas som "next step" i min bok.

Har jag sagt något om en kopia? Nej. Det var du som skrev att Certina var en subhomage, inte jag.

Att Steinhart HAR rena subhomager råder det väl ingen tvekan om? Att dom sedan har några modeller som står på egna ben råder det väl ingen tvekan om heller?
Jag hade ingen jävla aning om vilken Steinhart du har köpt, men att säga att Certinan är en subhomage är ju ganska korkat...
Du skrev ”ren” subhommage, det tolkade jag som kopia, det ber jag om ursäkt för.

Om du kollar på bilderna ser du min Steinhart och min poäng var att Certinan är minst lika lik en Sub och därmed en subhommage. Att kalla Certinan för subhommage tycker jag inte alls är korkat. Googla lite så får du se. Jag motsäger inte att Steinhart gör rolexhommager, det gör dem, precis som många andra. Det jag försöker få fram är att det inte är något fel med det och att märket som sådant får för mycket skit i jämförelse mot dem andra som gör samma sak.

Sen hela tiden är det bara Ocean 1 : Ocean 39 som tas upp, det är en tredjedel av deras lineup av dykarklockor, dvs inte mer än många andra.

Här är en Squale
EE6148A8-416C-49B6-B21E-8C8ACD53C76D.jpeg

Eller den ökända Ginault
32847E60-A644-4BA3-AC28-A852584E559C.jpeg

Eller en Davosa ... t.ex.
9A4429CC-C5F6-4DC6-8532-6B293DD326F8.jpeg

Klart det är lyxprodukter. De är helt onödiga och köps av emotionella skäl. Tiden har du på mobilen och behöver du den på armen har du en gshock. Procentuellt må det vara stor skillnad, men inte särskillt i rena kronor.
Nej jag har inte sett finishen på en Steinhart. Åtminstone inte studerat den ordentligt.
I sådana fall är ju allt förutom mat lyxprodukter eller? Både en Kia från 97 och en ny Rolls, du kan ju gå så då är det lyx? Mobilen är också lyx då, du kan ju skicka ett brev istället. Tycker inte jag, jag utgår från vad produkten kostar jämfört med andra produkter som gör samma sak.

I sådana fall är ju allt förutom mat lyxprodukter eller? Både en Kia från 97 och en ny Rolls, du kan ju gå så då är det lyx? Mobilen är också lyx då, du kan ju skicka ett brev istället. Tycker inte jag, jag utgår från vad produkten kostar jämfört med andra produkter som gör samma sak.
Det är ju det jag gör? En gshock kostar vadå, 800 spänn? Och är bättre på alla sätt. Och om du måste ha en mekanisk klocka köp en Seiko 5 för samma pris som för gshocken?

Det är ju det jag gör? En gshock kostar vadå, 800 spänn? Och är bättre på alla sätt. Och om du måste ha en mekanisk klocka köp en Seiko 5 för samma pris som för gshocken?
Enligt dig är ju gshock och Seiko 5 också lyxprodukter så nej det gör du inte. Du säger att det räcker med mobilen och vill man ha en klocka så finns det ännu billigare alternativ för ett par kronor. En kinesisk digitalklocka för 5spänn håller också tiden bättre än en Rolex.

Du skrev ”ren” subhommage, det tolkade jag som kopia, det ber jag om ursäkt för.

Om du kollar på bilderna ser du min Steinhart och min poäng var att Certinan är minst lika lik en Sub och därmed en subhommage. Att kalla Certinan för subhommage tycker jag inte alls är korkat. Googla lite så får du se. Jag motsäger inte att Steinhart gör rolexhommager, det gör dem, precis som många andra. Det jag försöker få fram är att det inte är något fel med det och att märket som sådant får för mycket skit i jämförelse mot dem andra som gör samma sak.

Sen hela tiden är det bara Ocean 1 : Ocean 39 som tas upp, det är en tredjedel av deras lineup av dykarklockor, dvs inte mer än många andra.

Här är en Squale

Eller den ökända Ginault

Om du på allvar tycker att Certinan är lika mycket kopia som steinhart börjar jag förstå ditt problem, du är helt enkelt lite formblind.

Här är en Squale

Eller den ökända Ginault

Jag fattar inte ens hur du tänker?

Den Steinhart som du visar bild på räknas ju in i skaran av modeller som står på egna ben, dvs i inte är en homage...

Edit:
Jag har som sagt inga problem med homager överhuvudtaget. Folk får ju köpa vad dom vill. Det jag reagerade på var argumentet att det inte finns bättre (eller svårslagen, välja själv vilket som passar bäst) klockor än Steinhart i den här prisklassen (+/- 1-2000kr?). Jag hävdar att det finns det. Och att säga att Certina DS Diver är en subhomage är ju skitmärkligt...

Men om det är så att man vill ha en dykare som ser så lik ut som en Submariner som möjligt, så är ju Steinhart/Squale etc ett utmärkt alternativ.
Vill man inte det så finns det helt klart andra alternativ, både hos Steinhart och hos andra tillverkare.

Senast ändrad:
Enligt dig är ju gshock och Seiko 5 också lyxprodukter så nej det gör du inte. Du säger att det räcker med mobilen och vill man ha en klocka så finns det ännu billigare alternativ för ett par kronor. En kinesisk digitalklocka för 5spänn håller också tiden bättre än en Rolex.
Du menar på allvar att du inte tycker att en mekanisk klocka för 4-10k (steinharts segment) inte är en lyxprodukt? Känns som vi är lite OT nu plus att sambon börjar undra vad fan jag håller på med så lets agree to disagree. Har svingat nog i tråden för idag, kanske återkommer imorgon :).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp