• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kul att kalla någon formblind pga av att du inte läser vad han skriver.
Läs en gång till.
Han jämför sin Steinhart med en Certina, och han har säkerligen rätt.
Certinan har inte kopierat ett enda designelement vilket steinhart har gjort? Vad jag kan utläsa ur texten håller hen inte med.
Som enligt @Aurum har kopierat, citat: ”typ allt” från Rolex Batman :hilarious:
Jag bemötte detta sakligt tidigare och då hade du inget att anmärka på, redo för en kommentar nu?

Du menar på allvar att du inte tycker att en mekanisk klocka för 4-10k (steinharts segment) inte är en lyxprodukt? Känns som vi är lite OT nu plus att sambon börjar undra vad fan jag håller på med så lets agree to disagree. Har svingat nog i tråden för idag, kanske återkommer imorgon :).
Det gör jag :)

Håller med, min sambo undrar också. Känns lite onödigt med tanke på att vi i sakfråga är överens :hilarious:

Certinan har inte kopierat ett enda designelement vilket steinhart har gjort? Vad jag kan utläsa ur texten håller hen inte med.

Jag bemötte detta sakligt tidigare och då hade du inget att anmärka på, redo för en kommentar nu?
Inte det minsta redo för en kommentar till från dig. Jag kan inte i närheten så mycket som du om formgivning så bockar och bugar i din skugga. Jag googlade på Certina DS Diver och sub homage och jag hade naturligtvis helt fel som tyckte så. Förlåt.

Så du uppfattade att han inte skrev om Steinhart generellt men en specifik modell i det inlägget?
Rörande att Certina inte har kopierad en enda designelement så kan det vara korrekt.
Man kan dock ha som mål att en produkt skall påminna så mycket som möjligt om en annan produkt utan att kopiera en enda enskild detalj.
Kunde varit en intressant tråd men...

Tja, han heter ju Gunter Steinhart så det är väl ett lika dåligt namn som Patek.

Du missar fortfarande att det är en av tre modellserier av dykarklockor som är hommage av Rolex, precis som Squale med sin 1545. Jag gillar Squale men är inget fan av Mercedesvisare, men min Steinhart har inga mercedesvisare så det var inget problem. Jag har också haft en 1545, väldigt trevlig klocka. Läser man ditt inlägg i Squale-tråden här nedan så är det ju uppenbart att du inte gillar hommager men det är ändå okej om det är en tillverkare som du gillar som tillverkar dem. Lite tvetydigt tycker jag.

En av tre?
Jag ser mängder av ”kopior”, det är daytona, gmt, iwc, flieger b, sub osv.
Squale bygger inte från början på en verksamhet som går ut på att tillverka klockor med kopierad design. Därför respekterar jag det märket mer än Steinhart som aldrig haft något annat mål än att kopiera.
Men jag har extremt svårt även för deras pepsi och gröna hulk-kopia.

Folk som vrider och vänder på orden och slänger sig med uttryck som homage, ”inspirerats av”, efterapning osv är sak samma. En designkopia är en kopia i mina ögon, alltså inte original.

Men jag hatar inte Steinhart, faktum är att Steinhart inte berör över huvud taget. Precis som glycine och Squales 1545.

Slutdiskuterat från mitt håll, ni som kör Steinhart och är lyckliga, gratulerar hjärtligast! Toppen för er!

En av tre?
Squale bygger inte från början på en verksamhet som går ut på att tillverka klockor med kopierad design. Därför respekterar jag det märket mer än Steinhart som aldrig haft något annat mål än att kopiera.

Folk som vrider och vänder på orden och slänger sig med uttryck som homage, ”inspirerats av”, efterapning osv är sak samma. En designkopia är en kopia i mina ögon, alltså inte original.

Men jag hatar inte Steinhart, faktum är att Steinhart inte berör över huvud taget. Precis som glycine och Squales 1545.

Slutdiskuterat från mitt håll, ni som kör Steinhart och är lyckliga, gratulerar hjärtligast! Toppen för er!
Va bra, tack så mycket :)

Squales 1545 kom ju 1959, vet du när submarinern släptes?

Jag kan inte så mycket om Squale så jag kan vara helt ute och cykla men Squale grundades väl 1946 och fram tills att 1545 kom 1959 så gjorde dem väl inte klockor för den öppna marknaden direkt. Då kan man väl kanske tycka att Squales tillvägagångssätt till framgång har gått samma väg som Steinhart? Rolex kom väl ut med submarinern 1954?

Senast ändrad:
Hart.JPG

En snabb fix med lite Dymo-tejp, måste bara testa detta ikväll... ;)

En av tre?

Från kräkreflex till inte berör alls. Jojo

Va bra, tack så mycket :)

Squales 1545 kom ju 1959, vet du när submarinern släptes?

Jag kan inte så mycket om Squale så jag kan vara helt ute och cykla men Squale grundades väl 1946 och fram tills att 1545 kom 1959 så gjorde dem väl inte klockor för den öppna marknaden direkt. Då kan man väl kanske tycka att Squales tillvägagångssätt till framgång har gått samma väg som Steinhart? Rolex kom väl ut med submarinern 1954?
Var hittar man information om Squales dykarur från 1959?

En röd tråd i alla hataSteinharttrådar är ju att INGEN hävdar att klockorna är fula. Det går liksom inte, iaf inte om man gillar originalen.
Man kan köpa en klocka av bra kvalitet för 5-10 tusen som är exakt lika snygg (på lite håll iaf), och som fyller exakt samma funktion som originalet som kanske kostar 80000kr, om den ens går att få tag på. Detta faktum klarar inte många av, och det blir komplexa känslostormar när man känner sig manad att hata något som är så estetiskt fint. Jättekul ju :D
Många tar detta med klockor på alldeles för stor allvar.

Ingen aning, trodde att du skulle blända oss med din kunskap. Jag är som sagt dåligt insatt i Squale.

Däremot släpper dem en re-issue till 60års jubileet i år som du säkert har sett i mikrotråden. Väldigt snygg tycker jag.
http://www.gnomonwatches.com/squale-watches/30-atmos-60th-anniversary-edition-ltd-ed-150pcs
Det var du som skrev att Squales 1545 lanserades 1959? Jubileumsklockan är en BP-kopia, dock oklart hur det samarbetet såg ut och om det nu var Squale som tillverkade den. Bandhornen ser ut som EPSA, men allt är möjligt.

Kollade just mina vackra Steinhart 42 mm Green och Pink Gold. Båda gick +2,1 sekunder senaste dygnet. Jag kan pressa närmare 0 med mitt Zeissmicroskop och en tandpetare men det känns ändå rätt ok. Steinhart är till 99% lika bra som Rolex, på vissa områden bättre, t.ex. leveranstid 3-4 dagar, hårdare stål, lättmekade urverk, bra kompabilitet mellan modeller vad gäller t.ex. end links och bezels.
Önskar bara de skippar Mercedesloggan snart som Rolex kopierade på 50-talet.

Kollade just mina vackra Steinhart 42 mm Green och Pink Gold. Båda gick +2,1 sekunder senaste dygnet. Jag kan pressa närmare 0 med mitt Zeissmicroskop och en tandpetare men det känns ändå rätt ok. Steinhart är till 99% lika bra som Rolex, på vissa områden bättre, t.ex. leveranstid 3-4 dagar, hårdare stål, lättmekade urverk, bra kompabilitet mellan modeller vad gäller t.ex. end links och bezels.
Önskar bara de skippar Mercedesloggan snart som Rolex kopierade på 50-talet.
Nää nu har jag sett allt :woot:

Nä, det kommer mera. Steinhart har kört 42 mm länge och i år har Rolex härmat efter med nya Yachtmaster 42 där de går från 40 till just 42. Dåligt stil att kopiera så va?

Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp