Well.. Det är ganska så enkelt. Vill man vara säker så nördar man helt på egen hand utan att berätta eller visa för någon vad man har. Vill man dela med sig så får man också leva med att man tar en viss risk. Det finns dock lite som man kan göra för att minimera risken. Tex:Som någon redan påpekat i Niklas tråd så kanske det är dags för en guide med lite basic säkerhetstänk. Jag har ingen samling av värde, men skulle ändå tänka mig för både en och två ggr om jag hade riktigt profilbild, namn och visade upp en samling för miljoner på instagram eller här. Man förtjänar det aldrig, men det finns för många idioter i världen för att det ska vara värt det..
- Undvika saker som röjer ens identitet. Tex genom att posta klockor i kanaler där man också postar vanligt liv som går att spåra
- Undvika att köpa/sälja saker publikt. Dvs enbart handla med folk man känner alternativt genom professionella handlare och auktionshus
- Aldrig ha mer än en klocka på sig/hemma (minimerar bara skadan; dock inte risken)
- Inte ha adress och telefon listad på nummerupplysningssajter
- Säkerställa att bilder inte geotaggas eller kan kopplas till ditt hem på andra sätt
- Undvika all typ av dumdristighet som leder till spontanrån
Finns säkert mycket mer att tänka på men även om man tycker sig vara försiktig så ska man aldrig vara naiv och tro sig vara säker.