• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

När skurkarna slutligen vinner...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som någon redan påpekat i Niklas tråd så kanske det är dags för en guide med lite basic säkerhetstänk. Jag har ingen samling av värde, men skulle ändå tänka mig för både en och två ggr om jag hade riktigt profilbild, namn och visade upp en samling för miljoner på instagram eller här. Man förtjänar det aldrig, men det finns för många idioter i världen för att det ska vara värt det..
Well.. Det är ganska så enkelt. Vill man vara säker så nördar man helt på egen hand utan att berätta eller visa för någon vad man har. Vill man dela med sig så får man också leva med att man tar en viss risk. Det finns dock lite som man kan göra för att minimera risken. Tex:

- Undvika saker som röjer ens identitet. Tex genom att posta klockor i kanaler där man också postar vanligt liv som går att spåra
- Undvika att köpa/sälja saker publikt. Dvs enbart handla med folk man känner alternativt genom professionella handlare och auktionshus
- Aldrig ha mer än en klocka på sig/hemma (minimerar bara skadan; dock inte risken)
- Inte ha adress och telefon listad på nummerupplysningssajter
- Säkerställa att bilder inte geotaggas eller kan kopplas till ditt hem på andra sätt
- Undvika all typ av dumdristighet som leder till spontanrån

Finns säkert mycket mer att tänka på men även om man tycker sig vara försiktig så ska man aldrig vara naiv och tro sig vara säker.

"Vi" vill inget annat än att diskutera @Guskleto 's första kommentar så jag förstår inte riktigt när du säger "det 'ni' nu vill älta" och ja, daviden har agerat, men diskussionen har ändå varit på det ämnet.

@Guskleto jag håller med. Tyvärr har händelserna som tas upp i forumet fått iaf mig att tänka om lite. Jag tror att det är bra med en mer anonym instagram mm om man nu ska ha det alls.

Efter vad som hänt så är det definitivt dags att tänka om vad det gäller denna underbara hobby.

Ontopic så känns det rätt så skumt att överge en hobby pga rånrisken såvida man inte drabbats själv och därför redan gett upp. Det går trots allt att minimera risken relativt enkelt om man bara så önskar. Skippar man fina klockor av den anledningen så utgår jag ifrån att man också skippar dyr bil, fint boende och vad helst annat som kan dra uppmärksamhet till sig själv och ens familj.

Det sagt så står det självklart alla fritt att göra precis som de vill.

Ontopic så känns det rätt så skumt att överge en hobby pga rånrisken såvida man inte drabbats själv och därför redan gett upp. Det går trots allt att minimera risken relativt enkelt om man bara så önskar. Skippar man fina klockor av den anledningen så utgår jag ifrån att man också skippar dyr bil, fint boende och vad helst annat som kan dra uppmärksamhet till sig själv och ens familj.

Precis så.

Jag har också blivit utsatt för ett par brott för några år sen, dock trafikbrott.
Första gången fanns vittnen mm. Fallet nedlagt.
Andra gången fanns bara boven och jag. Jag anmäler inte då jag vet att det är lönlöst.
Jag skiter i om boven är vit, svart, gul eller någon annan färg, men brotten MÅSTE straffas. Lika för alla oberoende av taskig uppväxt eller motvind i livet.
När det gäller barn som begår brott så tycker jag att föräldrarna skulle få dryga böter.
Annars är vi inne på en farlig väg med gäng, medborgargarden, beskyddarverksamhet mm. Förresten är vi nog redan där.

Efter vad som hänt så är det definitivt dags att tänka om vad det gäller denna underbara hobby.
@Guskleto Jag förstår dig och ditt beslut till 100%, familjen går före allt.

Den här händelsen kommer förändra KS i grunden tror jag. Från och med nu skulle jag själv tänka mig för både en och två gånger innan jag lägger upp en framtida bild på någon dyr klocka och visar upp den här. Stor risk att jag inte ens berättar att jag köpt en, utan bara blir passiv medlem i berörd märkestråd. Jag tror att många andra tänker som jag. Själv har jag suttit och avidentifierat så mycket jag kan av vad som får visas av min profil här på KS. I princip allt är raderat och endast medlemmar kan se profil etc etc. Tråkigt....men en naturlig konsekvens i alla fall för mig.

Jag håller med. Man får minimera risken på olika sätt. En bov i dramat är nog exponeringen i sociala medier.

Tja, det är svårt att råna någon på ens lägenhet eller hus. Bilar är registrerade och dessutom försäkrade och står typiskt sett på gatan. Klockor, kontanter, smycken osv. är dyra saker som förvaras inomhus där man är väldigt utsatt. När det kommer till att utsätta min familj så är toleransen noll. De går före allt annat.

Tja, det är svårt att råna någon på ens lägenhet eller hus. Bilar är registrerade och dessutom försäkrade och står typiskt sett på gatan. Klockor, kontanter, smycken osv. är dyra saker som förvaras inomhus där man är väldigt utsatt. När det kommer till att utsätta min familj så är toleransen noll. De går före allt annat.
Du får som sagt göra som du vill. Jag tror inte att du riskerar din familjs säkerhet genom att bara äga fina klockor.

De trodde att Niklas förvarade dyra klockor hemma. Vad är det som skiljer mig från honom?
Det känns inte värdigt att diskutera hans fall iom det redan inträffat. Om du är försiktig så är nog risken för hembesök väldigt liten. Det sagt så kan det förmodligen drabba vem som helst im man bara har otur.

Det känns inte värdigt att diskutera hans fall iom det redan inträffat. Om du är försiktig så är nog risken för hembesök väldigt liten. Det sagt så kan det förmodligen drabba vem som helst im man bara har otur.

Problemet är att jag och Niklas agerat likartat med den stora skillnaden att han är trevligare än mig. Därav känner jag att det som hänt honom skulle kunna hända mig. Jag vill inte att min sambo och tvååriga grabb ska behöva få en puffra upptryck i nyllet.

Det kommer ständigt rapporter inom i princip alla områden. Tyvärr betalas oftare rapporterna av organisationer som vill att de ska dra slutsatser som gynnar deras intressen. Helt ok, bara man vet om det. Dessvärre marknadsförs enstaka rapporter som om de är den nya sanningen, och där har vi det som kallas alternativ fakta. I grunden är det inget nytt han kommer fram till. Forskningen vet redan att vi människor föds med vissa grunddrag. Vissa är mer intuitiva och har lättare att ta till våld än andra, andra har lättare att utveckla ett missbruk, men det är inget genidrag att påstå att det enbart beror på DNA. Jag har aldrig påstått att vi får bort kriminalitet och missbruk om vi får ett samhälle som bygger på en psykologi som ger varje individ möjlighet att växa, men det blir humanare och det leder till att människor är mindre pressade, vilket gör dem mindre benägna att slå mot oliktänkande som om de vore hot. Det är intressegrupper som använder forskarrapporter till att skapa tvivel och söndra trygga samhällen. Det ska till mer än en forskarrapport för att ändra på en flerhundraårig intellektuell utveckling. Du bör ta en funderare på vem som har intresse av att rapporten läggs upp som om de gamla sanningarna inte längre går att lita på. Psykologisk krigsföring, skulle jag säga.

Senast ändrad:
Det kommer ständigt rapporter inom i princip alla områden. Tyvärr betalas oftare rapporterna av organisationer som vill att de ska dra slutsatser som gynnar deras intressen. Helt ok, bara man vet om att det. Dessvärre marndsförs enstaka rapporter som om de är den nya sanningen, och där har vi det som kallas alternativ fakta. I grunden är det inget nytt han kommer fram till. Forskningen vet redan att vi människor föds med vissa grunddrag. Vissa är mer intuitiva och har lättare att ta till våld än andra, andra har lättare att utveckla ett missbruk, men det är inget genidrag att påstå att det enbart beror på DNA. Jag har aldrig påstått att vi får bort kriminalitet och missbruk om vi får ett samhälle som bygger på en psykologi som ger varje individ möjlighet att växa, men det blir humanare och det leder till att människor är mindre pressade, vilket gör dem mindre benägna att slå mot oliktänkande som om de vore hot. Det är intressegrupper som använder forskarrapporter till att så tvivel. Det ska till mer än en forskarrapport för att söndra flerhundraårig intellektuell utveckling. Du bör ta en funderare på vem som har intresse av att rapporten läggs upp som om de gamla sanningarna inte längre går att lita på. Psykologisk krigsföring, skulle jag säga.
Vad dillar du om? Hans forskning är publicerad i erkända tidskrifter och har genomgått referentgranskning - tror du att vetenskapliga tidskrifter ägnar sig åt psykologisk krigsföring?

3 grannar till mig fick sina bilar bestulna för någon vecka sedan, de gick in I husen på natten när familjerna låg och sov och tog nycklarna som oftast låg I hallen. Hade de förvarats någon annanstans eller någon vaknat vet jag inte vad som hänt.

Det är såklart supertrist att folk inte kan skilja på mitt och ditt. Jag kanske är luttrad, men jag väljer ofta ett diskret alternativ trots att jag har råd med det som gemene man tolkar som "status", pengar etc.
Dvs jag kör Passat istället för Audi, bor i en villa som ser ganska vanlig ut utifrån men fräsch inuti, har ingen Rolex eller AP utan Longines och Tudor på armen som jag inte flashar på sociala medier, har resväska från Samsonite och inga LV eller liknande. Lägger pengar på prylar som skänker familjen glädje utan att nödvändigtvis synas utåt. Skänker sinnesfrid att folk - både hederliga Svenssons och ohederliga rånare - inte har en aning om vem jag är eller vilka tillgångar jag har. Ingen jävel som anar att det finns en del att råna.

Med det sagt tycker jag såklart det är förjävligt att man inte ska kunna parkera Lambon med nyckeln i utanför lyxherrgården med olåst dörr och en Rolexflagga på tomten.

Det är såklart supertrist att folk inte kan skilja på mitt och ditt. Jag kanske är luttrad, men jag väljer ofta ett diskret alternativ trots att jag har råd med det som gemene man tolkar som "status", pengar etc.
Dvs jag kör Passat istället för Audi, bor i en villa som ser ganska vanlig ut utifrån men fräsch inuti, har ingen Rolex eller AP utan Longines och Tudor på armen som jag inte flashar på sociala medier, har resväska från Samsonite och inga LV eller liknande. Lägger pengar på prylar som skänker familjen glädje utan att nödvändigtvis synas utåt. Skänker sinnesfrid att folk - både hederliga Svenssons och ohederliga rånare - inte har en aning om vem jag är eller vilka tillgångar jag har. Ingen jävel som anar att det finns en del att råna.

Med det sagt tycker jag såklart det är förjävligt att man inte ska kunna parkera Lambon med nyckeln i utanför lyxherrgården med olåst dörr och en Rolexflagga på tomten.
Jag tror de allra flesta gör som du. Ibland blir man dock sugen att ta privatplanet ner till något av sommarhusen och väl där kan man ju gå loss på ett helt annat sätt än hemma. Eller hur?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp