• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När skurkarna slutligen vinner...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag tillhör väl i så fall de som håller med Guskleto, det spelar ingen roll om de var "söta som bebisar" för mig.
Varför ?
Jo för de är definitivt inte "söta" nu, de har gjort sina val i livet. Tråkigt för dem att de inte valde den smala vägen. Man kan inte bara säg att "de växte upp med en asfalterad sandlåda" eller "de fick en blå brandbil, när alla andra barn fick en röd".

De gånger jag varit utsatt för brott har polisen gett banditerna mängdrabatt på straff, polisen har bett mig inte gå vidare då det inte är lönt "för att den här killen har redan så mycket i sitt register" etc etc. Men det allra jobbigaste att höra är det där "det är synd om killen"-snacket. Hallå !!! är det inte synd OM MIG DÅ som blir UTSATT ???

Man gör sina val i livet. Vissa läser Dostojevskij och vissa läser Sveriges rikes lag. Fniss!
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Du skriver jävligt bra och jag hyser stor respekt för dig, men jag måste få kommentera att vi som tycker om klockor, är en liten tårtbit i tårtan. Andra tårtbitar är stora brottssyndikat som bara ska ha det de valt ut, fattiga människor som står utanför samhället och inte kan/får försörja sig genom att förvärvsarbeta, narkomaner som från början var som vilken söt bebis som helst. Vi lever i en jävligt orättvis värld som får vem som helst som inte orkar leva fejkspelet fullt ut, att falla ihop utan hopp. Personligen har jag och de flesta av oss tjänat mångdubbelt mer än vad en kriminell i snitt lyckas skrapa ihop under ett "yrkesverksamt" arbetsliv. Jag är infödd i övre medelklass med fri företagsamhet som ledstjärna. Trots min blåare grundvärdering börjar jag ifrågasätta de blå fullständiga inkompetens när det kommer till förståelse för under vilja livsvillkor många lever under. En sak jag inte tror att intellektuella, humana och pålästa ifrågasätter är kunskapen om att ju fler och djupare klyftor det finns i ett samhälle, desto mer kriminalitet och missbrukare av droger finns det. Inget samhälle mår bra av det egoistiska och trångsynta synsätt som vi ser i Sverige idag, sen må du vara kristen, muslim, SD:are, liberal, sosse eller vänster. Alla lever i sin bubbla och sociala mediers algoritmer får oss alla att tro att vi är normen. Hur mycket man än kan hata beteendet hos den som gjorde Nicklas, nicklas fru och 11-åriga dotter illa, så har den hjärtlösheten och bristen på empati inte utvecklats ur frisk kärlek. Det är en sjuk människa som fått sin uppfostran av ett sjukt samhälle som tillåter människor att växa upp till monster, oavsett om monstret går på Lundsberg eller under en bro.
@stelah kritiserar utvecklingen i samhället med ökande klyftor på ett mycket klokt vis, han försvarar inte den individ som bestal Niklas och hans familj @Guskleto. Det är dags att skilja på äpplen och päron här.
 

SIRdavid

Panerai
Du kommer slippa mig framöver.
Ha ha.. Snabb respons! Dock är det så att den första delen av inlägget inte var riktat mot dig.. Trodde inte den delen skulle med alls! Saknar min dator då sådan fel sker via mobilen enbart.. Håller dock fast om planerade sexuella övergrepp! Men.. Ärligt då fattar jag.. Jag har en jäkla skit samling jag med på detta forum.. Känner spontant också för att skita i allt när det kommer till detta forum. Skapar nog inte en trådstart för att ge mitt besked..
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag tillhör väl i så fall de som håller med Guskleto, det spelar ingen roll om de var "söta som bebisar" för mig.
Varför ?
Jo för de är definitivt inte "söta" nu, de har gjort sina val i livet. Tråkigt för dem att de inte valde den smala vägen. Man kan inte bara säg att "de växte upp med en asfalterad sandlåda" eller "de fick en blå brandbil, när alla andra barn fick en röd".

De gånger jag varit utsatt för brott har polisen gett banditerna mängdrabatt på straff, polisen har bett mig inte gå vidare då det inte är lönt "för att den här killen har redan så mycket i sitt register" etc etc. Men det allra jobbigaste att höra är det där "det är synd om killen"-snacket. Hallå !!! är det inte synd OM MIG DÅ som blir UTSATT ???
Håller med. Mängdrabatter och åldersrabatter för brott är en skam i svenskt rättssystem. Helt vansinnigt. Sen att det som praxis nästan jämt döms i de nedre skalorna i brottsbalken, och faktiskt många gånger långt under skalorna även för vuxna, är en annan bisarr sak när vi redan har bland de mesigaste straffen i världen.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
@stelah kritiserar utvecklingen i samhället med ökande klyftor på ett mycket klokt vis, han försvarar inte den individ som bestal Niklas och hans familj @Guskleto. Det är dags att skilja på äpplen och päron här.

"Hur mycket man än kan hata beteendet hos den som gjorde Nicklas, nicklas fru och 11-åriga dotter illa, så har den hjärtlösheten och bristen på empati inte utvecklats ur frisk kärlek. Det är en sjuk människa som fått sin uppfostran av ett sjukt samhälle som tillåter människor att växa upp till monster, oavsett om monstret går på Lundsberg eller under en bro."
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ha ha.. Snabb respons! Dock är det så att den första delen av inlägget inte var riktat mot dig.. Trodde inte den delen skulle med alls! Saknar min dator då sådan fel sker via mobilen enbart.. Håller dock fast om planerade sexuella övergrepp! Men.. Ärligt då fattar jag.. Jag har en jäkla skit samling jag med på detta forum.. Känner spontant också för att skita i allt när det kommer till detta forum. Skapar nog inte en trådstart för att ge mitt besked..

Okej! Själv är jag helt bedrövad över vad som hänt Niklas och att jag nu måste ge upp min stora hobby. Ledsen om jag gjorde dig upprörd genom att starta denna tråd men jag mår inget vidare och ville skriva av mig.
 

Wheelie

Cartier
@stelah kritiserar utvecklingen i samhället med ökande klyftor på ett mycket klokt vis, han försvarar inte den individ som bestal Niklas och hans familj @Guskleto. Det är dags att skilja på äpplen och päron här.

Min point of view.
Stelah ser världen med sina "we shall overcome"-glasögon på
Guskleto ser världen som den är, utan filter !

Jag ser det så här, det tar stopp när vi som drabbas sätter ner foten och säger NU FÅR DET FAN VARA NOG !
 

Jodisalt

Rolex
@Guskleto Det är ingen annan som kan säga åt dig vad du ska göra och inte göra. Självklart är det tragiskt det som hände Niklas ,fruktansvärt tråkigt! Tycker du besvarar "frågan" själv när du skriver att du inte mår bra. Familj går alltid först, klockor är klockor. Gör det som känns bäst för dig!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Min point of view.
Stelah ser världen med sina "we shall overcome"-glasögon på
Guskleto ser världen som den är, utan filter !

Jag ser det så här, det tar stopp när vi som drabbas sätter ner foten och säger NU FÅR DET FAN VARA NOG !

Den dagen jag blir stadsminister blir du min högra hand. ;)
 

marw

Panerai
2-Faktor
Min point of view.
Stelah ser världen med sina "we shall overcome"-glasögon på
Guskleto ser världen som den är, utan filter !

Jag ser det så här, det tar stopp när vi som drabbas sätter ner foten och säger NU FÅR DET FAN VARA NOG !
Hur menar du nu? Ska du söka demonstrationstillstånd och göra en skylt eller vad menar du?
 

SIRdavid

Panerai
Okej! Själv är jag helt bedrövad över vad som hänt Niklas och att jag nu måste ge upp min stora hobby. Ledsen om jag gjorde dig upprörd genom att starta denna tråd men jag mår inget vidare och ville skriva av mig.
Fattar.. Samma här verkligen.. Och det som skedde honom (och det dom min AD nämnde nyligen innan) gör det lite ohett att pyssla och dona med riktigt exklusiva klockor.. Tanken kring vad man har runt handleden och eventuella andra gömställen/kassaskåp gör liksom livet väldigt tafatt i relation till sin familj.. Så, du gör nog det som känns rätt för dig! Återstår för mig att fatta beslut men jag eftersöker ännu tydligare besked och riktlinjer från ledningen.. Hmm, kanske ofrivilligt startade en ny tråd?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
"Hur mycket man än kan hata beteendet hos den som gjorde Nicklas, nicklas fru och 11-åriga dotter illa, så har den hjärtlösheten och bristen på empati inte utvecklats ur frisk kärlek. Det är en sjuk människa som fått sin uppfostran av ett sjukt samhälle som tillåter människor att växa upp till monster, oavsett om monstret går på Lundsberg eller under en bro."
Vi tolkar det texten olika precis som jag tror att man kan tolka lagtext olika. Eller hur?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Är vi överens om att vår första uppgift blir att befria herr Eliasson från sin "tunga börda" som rikspolischef så ses vi på rosenbad !
Det första ni kan göra är att skrota nämndemannasystemet vilket är en fullkomlig cirkus. Allt handlar nu i stort om tur vilken partitillhörighet nämndemännen har, opartiskhet har de glömt. Jag kan gissa utgången och straffsatserna i de flesta rättegångar rätt genom att bara titta på vilka som sitter där.
 

Wboy

Panerai
Vad jag inte förstår är bara varför risken skulle minska för att man gör sig av med klockorna? Folk kan ju lika gärna säga att de slutar med intresset och säljer sina klockor och sen bara sluta exponera på sociala medier. Finns inte heller någon som helst garanti på att bovarna hänger med i att någon gjort sig av med klockorna (och hur ska de lyckas få info och inte bara påståenden om det). I en gisslansituation med vapen kanske det blir ännu värre än för @Niklas situation om boven inte ens får med sig lite "småbling".
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vi tolkar det texten olika precis som jag tror att man kan tolka lagtext olika. Eller hur?

Han dravlar ju först om att han är överklass för att visa hur stort hjärta han har. Därefter säger han ju att det är samhällets fel att det som hänt har hänt.

Att tolka lagtext är ju bara ett fint sätt att inte säga rakt ut till sin klient att denne kommer att ruttna tio år på kåken.
 
Vad jag inte förstår är bara varför risken skulle minska för att man gör sig av med klockorna? Folk kan ju lika gärna säga att de slutar med intresset och säljer sina klockor och sen bara sluta exponera på sociala medier. Finns inte heller någon som helst garanti på att bovarna hänger med i att någon gjort sig av med klockorna (och hur ska de lyckas få info och inte bara påståenden om det). I en gisslansituation med vapen kanske det blir ännu värre än för @Niklas situation om boven inte ens får med sig lite "småbling".
Jupp. I det kontantlösa samhället snor man prylar. När det finns inte prylar att sno sätter man en pistol mot huvudet på någon, tvingar den överföra tillgångar till en målvakt som sedan skickar pengarna vidare. Prylar är inte problemet, kriminellt bottenskrap är problemet, för de försvinner inte bara för ens klocksamling försvunnit.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Den dagen jag blir stadsminister blir du min högra hand. ;)
Om du blir stadsminister någon gång så bör du inte omge dig med en massa ja-sägare. Ett litet tips...

Hur i helvete hamnade jag i denna smutskastningstråd? Inte en bra utveckling med tanke på vad som har hänt Niklas. Stick fingrarna i jorden och ta ett par djupa andetag. Sov på saken och återkom utvilade.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Om du blir stadsminister någon gång så bör du inte omge dig med en massa ja-sägare. Ett litet tips...

Hur i helvete hamnade jag i denna smutskastningstråd? Inte en bra utveckling med tanke på vad som har hänt Niklas. Stick fingrarna i jorden och ta ett par djupa andetag. Sov på saken och återkom utvilade.

Ja, tråden är en skittråd. Men jag var förbannad, ledsen och bedrövad när jag startade den. Sorry!
 

Wheelie

Cartier
Sökte lite på nätet och hittade alldeles för många träffar på ordet "klockrån"
Bland annat ett som hände 2014 och närmast fick mig att spy.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5981365

Det är de sju sista raderna som gör mig så jäkla irriterad

"– Han erkänner brottet och känner mycket stor ånger över det som inträffade, säger mannens advokat David Hall.

30-åringen har i förhör med polisen berättat att han var tvingad att begå rånet mot familjen och lura till sig bilen.

– Han har hamnat i en situation där han har pådragit sig en skuld och blev påtvingad till gärningen. Han beklagar djupt situationen och känner stor ånger och känner mycket med målsägande, säger Hall."

Staaaaackars lilla söta banditen, hoppas han inte fick något hårt straff. Det verkar ju vara en sympatisk och jättesnäll kille (innerst inne)....det säger ju advokaten att han är. Och advokater kan man väl lita på !
 

Husse

Patek
@stelah kritiserar utvecklingen i samhället med ökande klyftor på ett mycket klokt vis, han försvarar inte den individ som bestal Niklas och hans familj @Guskleto. Det är dags att skilja på äpplen och päron här.
Ingen av oss försvarar denna sk människa!
Uppenbarligen saknar detta monster all form av medmänsklighet!
Ingen, absolut ingen ska behöva utsättas för någonting så vidrigt nedsättande psykiskt trauma som denna rånsituation!
Jag kommer aldrig att kunna förstå, eller ha förståelse för en person som planerar och genomför något dylikt!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp