• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När skurkarna slutligen vinner...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är såklart supertrist att folk inte kan skilja på mitt och ditt. Jag kanske är luttrad, men jag väljer ofta ett diskret alternativ trots att jag har råd med det som gemene man tolkar som "status", pengar etc.
Dvs jag kör Passat istället för Audi, bor i en villa som ser ganska vanlig ut utifrån men fräsch inuti, har ingen Rolex eller AP utan Longines och Tudor på armen som jag inte flashar på sociala medier, har resväska från Samsonite och inga LV eller liknande. Lägger pengar på prylar som skänker familjen glädje utan att nödvändigtvis synas utåt. Skänker sinnesfrid att folk - både hederliga Svenssons och ohederliga rånare - inte har en aning om vem jag är eller vilka tillgångar jag har. Ingen jävel som anar att det finns en del att råna.

Med det sagt tycker jag såklart det är förjävligt att man inte ska kunna parkera Lambon med nyckeln i utanför lyxherrgården med olåst dörr och en Rolexflagga på tomten.
Eller har du bara lite för lite pengar?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Eller har du bara lite för lite pengar?
Ja, så är det såklart.
För lite för att flasha så hårt att tjuvarna blir bländade och automatiskt tänker att "där finns det säkert en privat SWAT-styrka bakom porten"...
Eller så är jag inte så intresserad av att påfågla mig.
Grannen (som är ett stolpskott för övrigt) kollade upp mig på Ratsit och undrade varför jag kör Passat. :banghead:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja, så är det såklart.
För lite för att flasha så hårt att tjuvarna blir bländade och automatiskt tänker att "där finns det säkert en privat SWAT-styrka bakom porten"...
Eller så är jag inte så intresserad av att påfågla mig.
Grannen (som är ett stolpskott för övrigt) kollade upp mig på Ratsit och undrade varför jag kör Passat. :banghead:
Du verkar ju verkligen inte vara mycket för att skryta så det förvånar inte.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, så är det såklart.
För lite för att flasha så hårt att tjuvarna blir bländade och automatiskt tänker att "där finns det säkert en privat SWAT-styrka bakom porten"...
Eller så är jag inte så intresserad av att påfågla mig.
Grannen (som är ett stolpskott för övrigt) kollade upp mig på Ratsit och undrade varför jag kör Passat. :banghead:
Hmm, men behovet att skryta om din ekonomi och din bil ligger alltid bära till hands?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hmm, men behovet att skryta om din ekonomi och din bil ligger alltid bära till hands?
Nej, det är ju just det. En Svennebanan-Passat är liksom ungefär lika skrytvärdig som en V70 '05...
Men om du fick ont i en hemmorojd av resonemanget eller bara har svårt att begripa kan du ju PMa så reder vi ut det utan att gå för OT här.
 

Mr.Chang

Audemars
IMG_3279.JPG
:D:D:D
På grund av den senaste tidens dramatiska ökning av klockstölder och rån, så har polisledningen suttit i krismöte under hela dagen.
Efter mycket hårt arbete presenterade man så på söndagskvällen den optimala lösningen på problemet:

prayforks.jpg


#PRAY_FOR_KLOCKSNACK

;)
Och det är lösningen på problemet?
Jag säger så här, tar du min klocka så rycker dina knäskålar!
 

marmot

Panerai
Det känns inte värdigt att diskutera hans fall iom det redan inträffat. Om du är försiktig så är nog risken för hembesök väldigt liten. Det sagt så kan det förmodligen drabba vem som helst im man bara har otur.
Är försiktig? Problemet ligger ju också i dåtid, alltså hur försiktig man varit fram tills nu.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jodå, man kan nog utgå från att de som ev. planerar rån läser vad som skrivs här.
Jag tror att de som gör sånt här kollar annonssidor för att hitta lämpliga objekt. Rånas tanter i Småland efter de annonserar ut en Rolex på Blocket så drabbas dessvärre också klocksnackare som gör detsamma.

Även om man får lite mindre när man säljer till handlare så slipper man riskera att ens information hamnar i fel händer. Annonserar man ut klockor för 100k++ så tar man en hyfsat stor risk. Oavsett man annonserar på Blocket, Klocksnack eller bostadsrättsföreningens anslagstavla.
 

marmot

Panerai
Jag tror att de som gör sånt här kollar annonssidor för att hitta lämpliga objekt. Rånas tanter i Småland efter de annonserar ut en Rolex på Blocket så drabbas dessvärre också klocksnackare som gör detsamma.

Även om man får lite mindre när man säljer till handlare så slipper man riskera att ens information hamnar i fel händer. Annonserar man ut klockor för 100k++ så tar man en hyfsat stor risk.
Kanske, vem vet..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Enskilda fall säger inte mig så mycket tyvärr.
Svårt att övertyga på något annat sätt men jag vågar sätta pengar på att vi kan hitta fler fall där klockor annonserats ut och det lett till rån än tillfällen där folk råkat illa ut för att de bara postar på ett entusiastforum. Det finns absolut en risk men jag tror inte att man ska överskatta rånarnas planeringsförmåga.
 

Såkkett

Omega
Säljesannonser på blocket lär ju absolut vara en större magnet för buset än ett klockforum men eftersom flashiga klockor verkar vara status i kriminella kretsar så kan man nog anta att det i alla fall finns folk i dess närhet som hänger här och ivrigt vidarebefordrar vad info dom kan få för att själva hamna i bättre dager gentemot dessa kretsar.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Säljesannonser på blocket lär ju absolut vara en större magnet för buset än ett klockforum men eftersom flashiga klockor verkar vara status i kriminella kretsar så kan man nog anta att det i alla fall finns folk i dess närhet som hänger här och ivrigt vidarebefordrar vad info dom kan få för att själva hamna i bättre dager gentemot dessa kretsar.
Absolut men den mesta informationen man får här kommer också från annonser. Att bara se medlem x med en fin samling klockor är inte tvärenkelt att kapitalisera på.

Det sagt så ska man inte vara naiv men jag tror inte att man ska behöva oroa sig mer än vanligt bara för att man är aktiv på ett klockforum.
 

marmot

Panerai
Svårt att övertyga på något annat sätt men jag vågar sätta pengar på att vi kan hitta fler fall där klockor annonserats ut och det lett till rån än tillfällen där folk råkat illa ut för att de bara postar på ett entusiastforum. Det finns absolut en risk men jag tror inte att man ska överskatta rånarnas planeringsförmåga.
Agreed, men tror iaf att risken blir störrre ju fler forum man annonserar på och ju fler forum/appar man exponerar sig på. Rånare är ändå rätt olika, tror inte man ska bortse från att det finns åtminstone en subgrupp med god planeringsförmåga.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Agreed, men tror iaf att risken blir störrre ju fler forum man annonserar på och ju fler forum/appar man exponerar sig på. Rånare är ändå rätt olika, tror inte man ska bortse från att det finns åtminstone en subgrupp med god planeringsförmåga.
Absolut. Har man dyra klockor så kan det vara värt att sälja via handlare istället. Även om man får sämre betalt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vad dillar du om? Hans forskning är publicerad i erkända tidskrifter och har genomgått referentgranskning - tror du att vetenskapliga tidskrifter ägnar sig åt psykologisk krigsföring?
Menar du att hans forskning bevisar att kriminalitet är ärftlig? Tyvärr är det fler än jag som känner av att vetenskap inte längre är ett tabubelagt område för utomstående påverkan. Det går inte längre att lita på att all forskning är baserad på objektivitet, tyvärr. Jag har fortfarande tro på att universitet driver bra verksamhet, men titta på doktoranderna. Det är inte alla som får lön från universitetsbudgeten. Flera är avlönade av företag och intresseorganisationer. Se i USA där universiteten är privatägda till större och större del.
 
Senast ändrad:

marmot

Panerai
Menar du att hans forskning bevisar att kriminalitet är ärftlig? Tyvärr är det fler än jag som känner av att vetenskap inte längre är ett tabubelagt område för utomstående påverkan. Det går inte längre att lita på att all forskning är baserad på objektivitet, tyvärr. Jag har fortfarande tro på att universitet driver bra verksamhet, men titta på doktoranderna. Det är inte alla som för lön från universitetsbudgeten. Flera är avlönade av företag och intresseorganisationer. Se i USA där universiteten är privatägda till större och större del.
För osorterat, snurrigt och oiniterat för att jag ska kunna bemöta dina frågor på ett meningsfullt sätt tyvärr.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Snälla bröder, kom igen nu. Den här tråden är på god väg att spåra ur fullständigt och även om @daviden sagt sitt så tycker jag att en hel del av det som skrivs här passar bättre på andra forum. Kan vi inte bara höja ribban lite, och visa att vi faktiskt är lite bättre (vad man nu lägger i det begreppet) än många andra, iaf när det gäller sunt förnuft?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
För osorterat, snurrigt och oiniterat för att jag ska kunna bemöta dina frågor på ett meningsfullt sätt tyvärr.
De senaste åtta åren har dessa frågor legat nära mig yrkesmässigt och därmed också i mitt sociala kontaktnät och i kompetenshöjande studier. Jag är initierad men mer på ett övergripande globalt plan. Jag hade förresten bara en fråga.
 

Kugghjul

Panerai
Menar du att hans forskning bevisar att kriminalitet är ärftlig? Tyvärr är det fler än jag som känner av att vetenskap inte längre är ett tabubelagt område för utomstående påverkan. Det går inte längre att lita på att all forskning är baserad på objektivitet, tyvärr. Jag har fortfarande tro på att universitet driver bra verksamhet, men titta på doktoranderna. Det är inte alla som får lön från universitetsbudgeten. Flera är avlönade av företag och intresseorganisationer. Se i USA där universiteten är privatägda till större och större del.

Påverkan? Har du läst:
https://kit.se/2017/06/16/88686/del-3-tank-om-det-sitter-i-generna/
Han har fått byta forskningsfält då ingen var intresserad av hans icke-PK-slutsatser. Exakt vem skulle denna forskare vara köpt av?
https://en.wikipedia.org/wiki/Nicolaus_Copernicus#Controversy
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp