• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

snoozarn

Patek
2-Faktor
Då kör vi, äntligen race week! :)

Hyfsat lugnt uppehåll. Hamiltons gamla Pagani 760LH har kraschats av den nuvarande ägaren. Max fortsätter jaga rekord.

Tider för Nederländerna GP/F1 Heineken Dutch GP nedan.

Fredag, FP1 kl 12:30, FP2 kl 16:00.
Lördag, FP3 kl 11:30. Kval kl 15:00
Söndag, Grand Prix kl 15.

9bhlmtrhtmjb1.jpg

pm4zbbb2zijb1.jpg
 

fredrikb

Cartier
Någon som kan dela lite erfarenheter från att se F1-cirkusen live? Funderar på att ge bort det som en upplevelse men är rädd att det är roligare i tanken än i verkligheten. Är rädd att pröjsa 15k per biljett plus hotell och flyg för att sitta och se bilarna swisha förbi på håll utan att alls kunna hänga med i loppet som på tv.

Inspel?
 

Björklund

Panerai
Någon som kan dela lite erfarenheter från att se F1-cirkusen live? Funderar på att ge bort det som en upplevelse men är rädd att det är roligare i tanken än i verkligheten. Är rädd att pröjsa 15k per biljett plus hotell och flyg för att sitta och se bilarna swisha förbi på håll utan att alls kunna hänga med i loppet som på tv.

Inspel?
Mina 2 cents:
Jag har (tyvärr) inte så bred erfarenhet av F1 live, men jag har varit i Monaco tre gånger.
En kvaldag, ett Historic GP och så racedagen förra året då det tyvärr ösregnade och blev svinkallt på läktaren. Förseningar, Schumachers olycka osv....

Oavsett skulle jag säga att F1-cirkusen är en fantastisk upplevelse live. Allt runtomkring, kanske speciellt i Monaco, med miljön, historiken, stämningen på banan kvällen före racet och på läktaren även när bilarna swishar förbi på en millisekund. Det är, i alla fall för mig, väldigt mäktigt. Det var dock ännu mäktigare med v8-motorerna såklart.

Däremot om man vill följa racet så noga som möjligt så är TV'n oslagbar. Det är två helt skilda saker.
Tänker man efter är det lite som att sitta på en fotbollsarena men bara se vad som händer på några kvadratmeter av planen 😂, men som sagt allt omkring går inte att få i TV-soffan.

Är ni intresserade - ÅK!
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Mina 2 cents:
Jag har (tyvärr) inte så bred erfarenhet av F1 live, men jag har varit i Monaco tre gånger.
En kvaldag, ett Historic GP och så racedagen förra året då det tyvärr ösregnade och blev svinkallt på läktaren. Förseningar, Schumachers olycka osv....

Oavsett skulle jag säga att F1-cirkusen är en fantastisk upplevelse live. Allt runtomkring, kanske speciellt i Monaco, med miljön, historiken, stämningen på banan kvällen före racet och på läktaren även när bilarna swishar förbi på en millisekund. Det är, i alla fall för mig, väldigt mäktigt. Det var dock ännu mäktigare med v8-motorerna såklart.

Däremot om man vill följa racet så noga som möjligt så är TV'n oslagbar. Det är två helt skilda saker.
Tänker man efter är det lite som att sitta på en fotbollsarena men bara se vad som händer på några kvadratmeter av planen 😂, men som sagt allt omkring går inte att få i TV-soffan.

Är ni intresserade - ÅK!
+1 på allt typ. Varit på Monza och Spa. Vore kul med Silverstone eller Barcelona nästa år.
 

fredrikb

Cartier
Mina 2 cents:
Jag har (tyvärr) inte så bred erfarenhet av F1 live, men jag har varit i Monaco tre gånger.
En kvaldag, ett Historic GP och så racedagen förra året då det tyvärr ösregnade och blev svinkallt på läktaren. Förseningar, Schumachers olycka osv....

Oavsett skulle jag säga att F1-cirkusen är en fantastisk upplevelse live. Allt runtomkring, kanske speciellt i Monaco, med miljön, historiken, stämningen på banan kvällen före racet och på läktaren även när bilarna swishar förbi på en millisekund. Det är, i alla fall för mig, väldigt mäktigt. Det var dock ännu mäktigare med v8-motorerna såklart.

Däremot om man vill följa racet så noga som möjligt så är TV'n oslagbar. Det är två helt skilda saker.
Tänker man efter är det lite som att sitta på en fotbollsarena men bara se vad som händer på några kvadratmeter av planen 😂, men som sagt allt omkring går inte att få i TV-soffan.

Är ni intresserade - ÅK!

+1 på allt typ. Varit på Monza och Spa. Vore kul med Silverstone eller Barcelona nästa år.
Tack för svar, uppskattat! Jag frågar vidare.

Hur mycket av "F1 cirkusen" får man egentligen uppleva med en "vanlig" biljett? Jag noterar att de säljer särskilda biljetter ("Paddock club") för typ 50.000 kr plus, så jag funderade på om allt roligt bara är superexklusivt till extrema biljettpriser och att det man får för en "vanlig" biljett (för typ 10-15k) är bara in och ut till en sittplats med dålig sikt över banan. Det är ju enorm skillnad - jag förstår att man kommer se halvkass och att det är svårare att följa loppet än på TV, men då vill man ju verkligen ha lite annan upplevelse runt omkring.

Jag funderar på antingen Monza, Spielberg eller Silverstone. Men de ligger ju i småstäder. Ska man sikta på att bo nära banan, eller är det bättre att bo i en större stad i närheten (Bologna, Wien, London?) och pendla ut till banan?
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Tack för svar, uppskattat! Jag frågar vidare.

Hur mycket av "F1 cirkusen" får man egentligen uppleva med en "vanlig" biljett? Jag noterar att de säljer särskilda biljetter ("Paddock club") för typ 50.000 kr plus, så jag funderade på om allt roligt bara är superexklusivt till extrema biljettpriser och att det man får för en "vanlig" biljett (för typ 10-15k) är bara in och ut till en sittplats med dålig sikt över banan. Det är ju enorm skillnad - jag förstår att man kommer se halvkass och att det är svårare att följa loppet än på TV, men då vill man ju verkligen ha lite annan upplevelse runt omkring.

Jag funderar på antingen Monza, Spielberg eller Silverstone. Men de ligger ju i småstäder. Ska man sikta på att bo nära banan, eller är det bättre att bo i en större stad i närheten (Bologna, Wien, London?) och pendla ut till banan?
Jag upplever att F1 har väldigt ostrukturerad biljettförsäljning. Förra året var planen att åka till Imola. Hade flyg bokat och väntade på att biljetter skulle släppas. Plötsligt släpps biljetter via någon suspekt hemsida som fått genomgående 1/5 i betyg av Italiens trustpilot. Många scam-anklagelser osv. Väntade idogt på att F1 skulle börja sälja via deras officiella hemsida men icke. Efter mycket om och men visade det sig att den suspekta hemsidan var rätt plats att köpa biljetter till Imola. En sida som inte alls var kopplad till F1. När jag köpte biljetter till Monza, som ju är i samma land, var det via officiella sidan. Vad vill jag säga med det? Jo, dels att kolla så att du är på rätt sida när du ska köpa biljetter. 10-15k för en vanlig sittplats låter extremt dyrt. Dels har det hänt något de senaste åren iom Drive to survive. Biljetterna går åt snabbt och de ligger såklart högre i pris, men 10-15k låter fortfarande orimligt dyrt för en vanlig plats. Jag hade sittplats i början av start/mål på Monza. Kostade 1500 kr/biljett om jag minns rätt (kanske 2000 kr). Det var 2015. På Spa hade jag general admission. Det kanske kostade 1000-1500 kr. Det var 2016. Även om det var trevligt att gå runt lite så är min personliga slutsats att det är bättre att ha numrerade platser så att man vet förutsättningarna, snarare än att försöka få en plats med bra sikt bland en massa belgare (och annat folk) som är på banan tiiiidigt på morgonen och tar bästa platserna.
Du blandar nog ihop Monza och Imola. Monza ligger strax utanför Milano - ingen småstad direkt. :) Jag missade tyvärr uppvärmningen där men har hört att det är extremt god stämning under test och kval med en massa mat- och öltält inne på området. Det kanske blir Monza nästa år istället!
 

Björklund

Panerai
Tack för svar, uppskattat! Jag frågar vidare.

Hur mycket av "F1 cirkusen" får man egentligen uppleva med en "vanlig" biljett? Jag noterar att de säljer särskilda biljetter ("Paddock club") för typ 50.000 kr plus, så jag funderade på om allt roligt bara är superexklusivt till extrema biljettpriser och att det man får för en "vanlig" biljett (för typ 10-15k) är bara in och ut till en sittplats med dålig sikt över banan. Det är ju enorm skillnad - jag förstår att man kommer se halvkass och att det är svårare att följa loppet än på TV, men då vill man ju verkligen ha lite annan upplevelse runt omkring.

Jag funderar på antingen Monza, Spielberg eller Silverstone. Men de ligger ju i småstäder. Ska man sikta på att bo nära banan, eller är det bättre att bo i en större stad i närheten (Bologna, Wien, London?) och pendla ut till banan?
Jag betalade 550 EUR per biljett till Monaco förra året. Köpte då direkt från F1's officiella sida. Läkare K har jag för mig, precis i kurvan när de svänger ut vid marinan. Tyckte det var saftigt även för Monaco men tror tyvärr att priserna gått upp en del sedan dess eftersom efterfrågan exploderat. Priserna i Miami förra året var ju helt bonkers t.ex.

Hade tänkt åka till Spa i år men tyckte det drog iväg för mycket. Dessutom kändes det lite krångligt att boka.
Vill man in i paddocken får man nog öppna plånboken rejält ja.

Men som svar så beror det nog på vad man inkluderar i F1-cirkusen.
Jag tänkte nog mest på hela stämningen med att åka på racehelg, ladda upp innan osv.
I vårt fall bodde vi i Nice och tog en dag i Cannes, en dag i Nice och så tog vi tåget till Monte Carlo på kvaldagen och racedagen. Hela staden är en F1-cirkus hela helgen enligt mig och väl värt ett besök. 🙂
 

Izze

Cartier
Utifrån egen erfarenhet. Undvik Barcelona. Organisatörerna är helt ointresserade av att skapa ett bra evenemang.

Finns inga vägar till och från banan. Tågen och bussarna är INTE ett alternativ. Taxi funkar men att få tag på en taxi är omöjligt. Man får dela med okända personer om man nu har tur och får tag på en taxi.

Det tar ca 1 timme att få beställa något i kioskerna som dessutom inte har varor kvar att sälja. Detsamma gäller toaletterna, ca 1 timme kö.

Vissa av platserna har inget tak över huvudet. Viktigt att begrunda när temperaturen i skuggan ligger på omkring 35 grader.

Det finns massor av mer att klaga på men jag stannar här. Finns massor av mer att läsa om fiaskot som är Barcelonas GP. Välj något av de andra alternativen, tycker jag.
 

Izze

Cartier
Monza har också varit kaos, precis som Snoozarn säger.

När man betalar så pass mycket pengar för flyg, boende och biljetter förväntar jag mig att bli väl omhändertagen. Att lägga ut 20-30k på en helg, då vill jag inte behöva kämpa för mitt liv för att få t.ex. vatten eller transport till och från banan. Därmed, välj destination med omsorg. Det finns gott om bra hemsidor som berättar allt man behöver veta.

Själv har jag bokat Ungern 2024. En stor anledning till varför är pga. att saker och ting verkar funka. Jag hade hellre valt någon annan bana som faktiskt har rolig racing, men det är tyvärr sekundärt. Jag vägrar genomlida Barcelona eller Monza ånyo.
 

Kingesson

Omega
Kul race! Skönt att jag började kolla en halvtimme efter starten så att jag kunde spola fram det mesta av uppehållet 😅

Kan ha skrivit det här innan, men även om jag inte är något direkt Max/RB-fan så är jag vid det här laget sugen på att se hur långt han kan ta det med olika rekord denna säsong. Antar att han kommer vara immun mot Monza curse och ta Vettels rekord nästa vecka.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Ja, mycket som gick snett på kort tid där. Uselt pitstop (inte hans fel såklart), felbedöma underlaget och tappa 10 sek till på att få snurra runt och ta sig ut på banan igen, sen köra för fort i pitlane på det...

Sen kan man återigen undra vad fasen Ferrari pysslar med när de kallar in Sainz men inte har plockat fram däcken.
 
  • Like
Reactions: par

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Ja, mycket som gick snett på kort tid där. Uselt pitstop (inte hans fel såklart), felbedöma underlaget och tappa 10 sek till på att få snurra runt och ta sig ut på banan igen, sen köra för fort i pitlane på det...

Sen kan man återigen undra vad fasen Ferrari pysslar med när de kallar in Sainz men inte har plockat fram däcken.
Undrar man verkligen det med Ferrari? Tycker det visat så ofantligt många gånger att de är klåpare. Synd att charles kastar bort sin karriär där, han vinner ingen titel med de.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Bra race, kul med vädret. Klantigt av Mercedes. Lawson gjorde ändå bra ifrån sig resultatmässigt sett till förutsättningarna. Skönt med Monza härnäst!
 
  • Like
Reactions: par

Prefab

Cartier
Känns som det var fight genom hela fältet! Synd att RB är i en division för sig men 😮‍💨
Blev dock lite nervös där när Sainz & Leclerc skulle köra om tredjeplats!
Visst, men Ferrari bjöd ju i varje fall upp RB till fight. Det var ett tag sen Verstappen ens behövde anstränga sig. Fighten mellan Sainz och Leclerc blev lite extra krydda på slutet! Det var ett tag sen jag satt som klistrad under ett F1-lopp och det är ett bra betyg!

Och Albon! Man undrar ju vilket toppstall det blir som lägger beslag på honom efter nästa säsong!
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Visst, men Ferrari bjöd ju i varje fall upp RB till fight. Det var ett tag sen Verstappen ens behövde anstränga sig. Fighten mellan Sainz och Leclerc blev lite extra krydda på slutet! Det var ett tag sen jag satt som klistrad under ett F1-lopp och det är ett bra betyg!

Och Albon! Man undrar ju vilket toppstall det blir som lägger beslag på honom efter nästa säsong!

Carlos bjöd verkligen upp till dans idag! Oerhört kul och se och höra Verstappen på radion prata om Ferrarins toppfart på rakan 😆
Men man märkte sen när däcken började ge upp att han inte hade en chans mot Verstappen.. den bilen är så jävla klinisk samtidigt som den är snabb överallt.
 
Topp