• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Navajotråden

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Är det någon som vet en någorlunda tunn klocka med vit/silvrig tavla med blåa/blånerade visare och en luggbredd på 20mm så är jag tacksam för tips. Jag skulle föredra något vintage men är öppen för nyköp. Jag har hittills hittat dessa varianter som jag tror skulle fungera med bandet:
farer.jpg
orient.jpg
ross.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är det någon som vet en någorlunda tunn klocka med vit/silvrig tavla med blånerade visare och en luggbredd på 20mm så är jag tacksam för tips. Jag skulle föredra något vintage men är öppen för nyköp. Jag har hittills hittat dessa varianter som jag tror skulle fungera med bandet:
farer.jpg
orient.jpg
ross.jpg
Orienten såg ju rätt trevlig ut.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nja, de målar med en rätt tråkig blå färg som inte är speciellt lik blånering.
Så kanske det är, har inte sett någon live. Dock så kan jag ju tänka mig att priset avspeglas i hantverket? Vet inte vad den kostar men kan tänka mig att sådan detaljer som äkta blånering har fått ge vika för att kunna hålla ett lägre pris.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så kanske det är, har inte sett någon live. Dock så kan jag ju tänka mig att priset avspeglas i hantverket? Vet inte vad den kostar men kan tänka mig att sådan detaljer som äkta blånering har fått ge vika för att kunna hålla ett lägre pris.
Många fuskar idag, menade att de väljer fel nyans. Lite ljus.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Nja, de målar med en rätt tråkig blå färg som inte är speciellt lik blånering.
För min del är det viktiga att det passar bandet, inte att det är likt blånering. Men du verkar ju ha rätt så bra koll på det här med färger, så jag frågar dig om Orientens blåa färg skulle funka med bandet. Och då får vi väl ta hänsyn till att just denna produktbild kanske inte återger färgen på bästa sätt? (Tyvärr hittar jag inte egentligen några bättre bilder på nätet).
Så kanske det är, har inte sett någon live. Dock så kan jag ju tänka mig att priset avspeglas i hantverket? Vet inte vad den kostar men kan tänka mig att sådan detaljer som äkta blånering har fått ge vika för att kunna hålla ett lägre pris.
Den är (relativt) billig. Jag har hittat den för $489 som billigast. Sen tillkommer förstås tull och moms.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För min del är det viktiga att det passar bandet, inte att det är likt blånering. Men du verkar ju ha rätt så bra koll på det här med färger, så jag frågar dig om Orientens blåa färg skulle funka med bandet. Och då får vi väl ta hänsyn till att just denna produktbild kanske inte återger färgen på bästa sätt? (Tyvärr hittar jag inte egentligen några bättre bilder på nätet).

Den är (relativt) billig. Jag har hittat den för $489 som billigast. Sen tillkommer förstås tull och moms.
Jag hade tyckt en helt ny klocka hade skurit sig lite med det oxiderade silvret. Då syftar jag främst på vitmetallen. Var huvudproblemet bandbredden eller ville du ha en ny klocka?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag hade tyckt en helt ny klocka hade skurit sig lite med det oxiderade silvret. Då syftar jag främst på vitmetallen. Var huvudproblemet bandbredden eller ville du ha en ny klocka?
Jag håller med dig om att en ny klocka inte riktigt passar till ett ärgat band. Därför vill jag helst ha något vintage. Problemet är att vintageklockor med en bandbredd på 20mm inte växer på träd.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag håller med dig om att en ny klocka inte riktigt passar till ett ärgat band. Därför vill jag helst ha något vintage. Problemet är att vintageklockor med en bandbredd på 20mm inte växer på träd.
Det är sant, filade ner mitt för att passa en gammal tank. Hade mao rekommenderat dig att prioritera vad som är viktigast. För mig var det gammal radiumklocka till indiansilver.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det är sant, filade ner mitt för att passa en gammal tank. Hade mao rekommenderat dig att prioritera vad som är viktigast. För mig var det gammal radiumklocka till indiansilver.
Det är helt klart en möjlighet att fila ner det till 18mm, då skulle jag ha väldigt många klockor att välja på.
Jag vill dock få för mig att jag inte vill att de yttersta delarna av bandet (se bild) sticker ut utanför bandhornen.
Därför vill jag gärna testa 20mm först, innan jag genomför en irreversibel ändring.
sticka ut.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är helt klart en möjlighet att fila ner det till 18mm, då skulle jag ha väldigt många klockor att välja på.
Jag vill dock få för mig att jag inte vill att de yttersta delarna av bandet (se bild) sticker ut utanför bandhornen.
Därför vill jag gärna testa 20mm först, innan jag genomför en irreversibel ändring.
sticka ut.jpg
Tror inte det är ovanligt att de sticker ut, men förstår dig. Ett "dressur" hittar du ju typ inte över 19 mm. Även 19 är lite ovanligt.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tror inte det är ovanligt att de sticker ut, men förstår dig. Ett "dressur" hittar du ju typ inte över 19 mm. Även 19 är lite ovanligt.
Helt riktigt, det vanliga verkar vara att de sticker ut, jag tycker att det är snyggare om de inte gör det. Just därför vill jag hitta ett vintage dressur med bandbredd på 20mm, men det kanske är ett omöjligt uppdrag? Det är också därför jag funderar på om en ny klocka är en acceptabel kompromiss! (Men jag ska tråla vintagemarknaden några månader efter nåt med 20mm, vem vet, jag kanske har tur, innan jag slår till på något nytt. Tycker jag att "något nytt" inte passar får jag helt enkelt fila till bandet. Det är planen för närvarande.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Helt riktigt, det vanliga verkar vara att de sticker ut, jag tycker att det är snyggare om de inte gör det. Just därför vill jag hitta ett vintage dressur med bandbredd på 20mm, men det kanske är ett omöjligt uppdrag? Det är också därför jag funderar på om en ny klocka är en acceptabel kompromiss! (Men jag ska tråla vintagemarknaden några månader efter nåt med 20mm, vem vet, jag kanske har tur, innan jag slår till på något nytt. Tycker jag att "något nytt" inte passar får jag helt enkelt fila till bandet. Det är planen för närvarande.
Förstår, har dig i åtanke framöver om jag snubblar över något med brett mellan bandhornen. Håller tummarna!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Helt riktigt, det vanliga verkar vara att de sticker ut, jag tycker att det är snyggare om de inte gör det. Just därför vill jag hitta ett vintage dressur med bandbredd på 20mm, men det kanske är ett omöjligt uppdrag? Det är också därför jag funderar på om en ny klocka är en acceptabel kompromiss! (Men jag ska tråla vintagemarknaden några månader efter nåt med 20mm, vem vet, jag kanske har tur, innan jag slår till på något nytt. Tycker jag att "något nytt" inte passar får jag helt enkelt fila till bandet. Det är planen för närvarande.
Sjukt coola band! Finns möjligtvis någon gammal tudor med 20 mm, kan ju kosta en slant. Har själv en Mora vilken jag tror har 20 mm.
IMG_20190528_095549_020.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är helt klart en möjlighet att fila ner det till 18mm, då skulle jag ha väldigt många klockor att välja på.
Jag vill dock få för mig att jag inte vill att de yttersta delarna av bandet (se bild) sticker ut utanför bandhornen.
Därför vill jag gärna testa 20mm först, innan jag genomför en irreversibel ändring.
sticka ut.jpg
Synd du skulle ha plockade min Tudor jag nyss sålde... 20mm och hade varit grym!

IMG_20190731_132452.jpg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Helt riktigt, det vanliga verkar vara att de sticker ut, jag tycker att det är snyggare om de inte gör det. Just därför vill jag hitta ett vintage dressur med bandbredd på 20mm, men det kanske är ett omöjligt uppdrag? Det är också därför jag funderar på om en ny klocka är en acceptabel kompromiss! (Men jag ska tråla vintagemarknaden några månader efter nåt med 20mm, vem vet, jag kanske har tur, innan jag slår till på något nytt. Tycker jag att "något nytt" inte passar får jag helt enkelt fila till bandet. Det är planen för närvarande.

Den här ser ut att ha rejäl bandbredd. :)

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/352767860041
BEED091B-18CB-49BF-86E7-A98BB960E62D.png
 

Psykel

Patek
Ja, den hade 20mm luggbredd! Så nu är den hemropad och klar. Kan nog blir bra det här!:) Tack för tipset @grodslukarenx!
tankV.jpg
Grymt! Amerikansk dessutom? Extra passande isåfall. Min Bulova från 1931 är också i "rolled gold", vitt och gult guld. Det motsvarar väl typ guld på stål? Fast förmodligen inte på stål då, men tjockleken på guldet. Ser ju ganska osliten ut, precis som min Bulova.
 
Topp