Du kanske ska använda lite trevligare ord än parasit om andra medlemmarI min värld är det att vara en parasit om någon förväntar sig att någon annan ska stå för denna persons kostnader.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du kanske ska använda lite trevligare ord än parasit om andra medlemmarI min värld är det att vara en parasit om någon förväntar sig att någon annan ska stå för denna persons kostnader.
Det beskriver ett beteende. Men visst. Föreslå synonymer.Du kanske ska använda lite trevligare ord än parasit om andra medlemmar
Det blir "ohållbart" på så vis att den som har en sida måste fundera på hur de ska få in pengar. Kolla på våra största nyhetssajter, som AB och Expressen. De kör premium-tjänster eftersom folk är trötta på korvstoppningen och använder ad-blockers.Det är ingen skyldighet. Det blir däremot ohållbart om alla väljer att låta bli.
Om du väljer bort det så tvingas jag se mer reklam. Jag vet inte om jag tycker det är rimligt.
Absolut. Nu har man ju dock valt annonsspåret. Då får antingen vi som ser på annonser äta än mer reklam om vissa tycker sig ska slippa. Mest det jag sätter mig emot.Det blir "ohållbart" på så vis att den som har en sida måste fundera på hur de ska få in pengar. Kolla på våra största nyhetssajter, som AB och Expressen. De kör premium-tjänster eftersom folk är trötta på korvstoppningen och använder ad-blockers.
Föreslog för flera år sedan för den förra KS-ledningen att de skulle ha olika typer av abonnemang/paket där jag som "kund" kunde välja vilken nivå jag vill ha. De nappade inte men jag är övertygad om att det är enda lösningen i framtiden.
Just annonsspåret tror jag inte på. Det kommer inte att generera de intäkter som en premiumtjänst kan göra. Men det är så klart min personlig åsikt.Absolut. Nu har man ju dock valt annonsspåret. Då får antingen vi som ser på annonser äta än mer reklam om vissa tycker sig ska slippa. Mest det jag sätter mig emot.
Jag kan inte påstå att jag är imponerad av denna setup men jag respekterar de som driver KS och har förståelse för att de behöver pengar för att driva och utveckla sajten. Jag köper rent av om de har personliga avkastningskrav också. Det är deras ensak.
Jag kan hålla med men det är inte jag som bestämmer strategi här. Jag antar att du förstår mitt resonemang om vad som händer när vissa inte tycker sig ska behöva stödja sajten? Då får övriga ta ett större ansvar.Just annonsspåret tror jag inte på. Det kommer inte att generera de intäkter som en premiumtjänst kan göra. Men det är så klart min personlig åsikt.
Nej för du verkar tro att om en person inte tittar på reklam så måste du titta 2ggr istället. Så funkar det inte.Jag kan hålla med men det är inte jag som bestämmer strategi här. Jag antar att du förstår mitt resonemang om vad som händer när vissa inte tycker sig ska behöva stödja sajten? Då får övriga ta ett större ansvar.
Om du väljer bort det så tvingas jag se mer reklam. Jag vet inte om jag tycker det är rimligt.
Nähä? Så när x kr ska in så påverkar de inte de som ser annonsen? Utveckla gärna. Klart man klämmer in mer och mer reklam om färre tittar. Pengarna måste in på något sätt.Nej för du verkar tro att om en person inte tittar på reklam så måste du titta 2ggr istället. Så funkar det inte.
Nej nej, du är inte värd mer pengar för att du tittar på samma annons flera gånger. Lite beroende på betalningsmodell förstås men CPM är stenålder och nåt alla försöker gå bort från. Ett sånt här forum tjänar inget annat än kaffepengar på CPM så jag utgår från att det är annan modell som är tilltänkt.Nähä? Så när x kr ska in så påverkar de inte de som ser annonsen? Utveckla gärna. Klart man klämmer in mer och mer reklam om färre tittar. Pengarna måste in på något sätt.
Fråga valfritt mediehus vad de tycker om adblockers. Eller annonsörer för den delen.
Det går att göra saker snyggare och bättre men nu är det det här man valt. Du tror lösningen är att alla kör adblocker istället? Eller räcker det med att du gör?
Om alla kör adblock är det ju ett tecken på att folk inte är okej med Googles reklam och då får man hitta ett annat sätt. Typ medlemsavgift/premium/annonsavgift eller annat.Nähä? Så när x kr ska in så påverkar de inte de som ser annonsen? Utveckla gärna. Klart man klämmer in mer och mer reklam om färre tittar. Pengarna måste in på något sätt.
Fråga valfritt mediehus vad de tycker om adblockers. Eller annonsörer för den delen.
Det går att göra saker snyggare och bättre men nu är det det här man valt. Du tror lösningen är att alla kör adblocker istället? Eller räcker det med att du gör?
Jag är rätt säker på att det är små cpm-pengar via programmatic. Läs Hooks post någon sida bak.Nej nej, du är inte värd mer pengar för att du tittar på samma annons flera gånger. Lite beroende på betalningsmodell förstås men CPM är stenålder och nåt alla försöker gå bort från. Ett sånt här forum tjänar inget annat än kaffepengar på CPM så jag utgår från att det är annan modell som är tilltänkt.
Framförallt på en sajt där content är skapat av medlemmarna och inte av forumledningen är det smart att vara lite försiktig med reklamen så att säga...Om alla kör adblock är det ju ett tecken på att folk inte är okej med Googles reklam och då får man hitta ett annat sätt. Typ medlemsavgift/premium/annonsavgift eller annat.
Då får man göra kalkylen hur många medlemmar man är beredd att göra förbannande för de små pengarna. Sen får man hoppas att det är "rätt" medlemmar som lämnar, dvs inte de som skapar content och bidrar med erfarenhet. Då har man gjort bort sig rejält för småpengar.Jag är rätt säker på att det är små cpm-pengar via programmatic. Läs Hooks post någon sida bak.
KS får lösa det som resten av medievärlden stångas med? Eller så är medlemmarna bara tacksamma och lever med att exponeras för budskap. Vad vet jag? Jag tvivlar på att varken Hook eller Leben arbetar heltid med detta. Då är detta en rätt så enkel och tidsminimerande lösning. Även om den inte vinner pris i användarvänlighet.Om alla kör adblock är det ju ett tecken på att folk inte är okej med Googles reklam och då får man hitta ett annat sätt. Typ medlemsavgift/premium/annonsavgift eller annat.
Fast det är inte rätt väg när content inte skapas av forumledningen utan av användarna. Det är helt annan sak med reklam om man är kreatör själv för sitt innehåll.KS får lösa det som resten av medievärlden stångas med. Eller så är medlemmarna bara tacksamma och lever med att exponeras för budskap. Vad vet jag? Jag tvivlar på att varken Hook eller Leben arbetar heltid med detta. Då är detta en rätt så enkel och tidsminimerande lösning.
Säg det till Facebook.Fast det är inte rätt väg när content inte skapas av forumledningen utan av användarna. Det är helt annan sak med reklam om man är kreatör själv för sitt innehåll.
Då lär hela ks svämmas över med reklam eftersom ingen kommer klicka vidareNähä? Så när x kr ska in så påverkar de inte de som ser annonsen? Utveckla gärna. Klart man klämmer in mer och mer reklam om färre tittar. Pengarna måste in på något sätt.
Vet inte om jag tolkar dig fel men jag tror inte dessa annonser betalar på konvertering eller klick. De är mest troligt bara extremt billig cpm via annonsnätverk. Fullt möjligt att de försvinner om nätverket/annonsörerna märker att ingen interagerar med dem.Då lär hela ks svämmas över med reklam eftersom ingen kommer klicka vidare
Vad ligger CPM på i genomsnitt? 2-6kr? Det är inte mycket pengar vi pratar om när det kommer till Google Ads. Sen tar Google, vad är det nu igen? 30-50%?Vet inte om jag tolkar dig fel men jag tror inte dessa annonser betalar på konvertering eller klick. De är mest troligt bara extremt billig cpm via annonsnätverk. Fullt möjligt att de försvinner om nätverket/annonsörerna märker att ingen interagerar med dem.
Har ärligt talat ingen aning om vad den kan ligga på här. Hade gissat på lägre.Vad ligger CPM på i genomsnitt? 2-6kr? Det är inte mycket pengar vi pratar om när det kommer till Google Ads. Sen tar Google, vad är det nu igen? 30-50%?
Säg det till Facebook.
Eller bara andra dumma forum lik Familjeliv etc. Att bygga något likt Klocksnack tar effort. Även om det är användarna som varje dag skapar innehållet.
Tripadvisor då. Den gillar vi.Facebook blöder användare, delvis för att användarna tröttnat på att bara se reklam...
Eller ett enkelt patreon medlemskap. 5 spänn i månaden skulle man nog kunna få rätt många att betala. 5x28000 = 140.000kr/mån. (Nej jag tror inte alla skulle betala men det är ett kul räkneexempel)Detta känns som ett tecken på att Premium grejen misslyckats. En värdigare lösning är att faktiskt erbjuda fördelar på premium så folk är villiga att betala.
Jag är betalande premiummedlem för jag vill stötta forumet, men premium avdelningen har verkligen misslyckats. Händer ingenting.
Tex. Lotta ut en billig Seiko 5 varje månad bland premium medlemmar, veckovis lottar vi ut lite schyssta band osv, lär inte kosta mycket om man får det av en samarbetspartner och det kommer dra fler premium medlemmar. Eller gör andra kreativa saker, finns oändligt med smarta lösningar.
@hook nämnde att de håller på att kika på det tidigare i tråden. Vet dock inte ifall det har med annonserna att göra eller om det är relaterat till andra förändringar/problem.Lägger ingen större vikt i annonsfrågan, men varför tar det 10min att ladda en sida i fredagstråden?!
Bara jag som upplever att forumet blivit segare?