• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny annonsplattform på KS

Haha fick precis samma annons.

Med det sagt måste jag hålla med en tidigare postare om att vi ändå hänger på ett gratisforum. Gratis i den mening att det är gratis för oss vilket innebär att någon annan står för notan.

Påstår absolut inte att jag har koll på kostnaderna relaterade till att driva ett forum men med tanke på hur nycket bilder som laddas upp och den aktivitet som finns krävs det säkerligen en hel del underhåll och utveckling för att bibehålla någon form av kvalité och funktionalitet.

Och ja, hatar man annonserna kan man installera ad-block. Och nej, då "stödjer" man inte forumet, men det gör inte gnäll heller.

Tl;dr hatar annonserna men har full förståelse för att det behövs.
Du har rätt i att vi hänger här gratis, men det är också VI som är själva moroten till att locka annonsörer. Precis som diskussionerna gått när det gäller Facebook och Instagram, där man kartlägger användarna och riktar reklam (och ibland andra budskap) men användarna inte får del av kakan. Samtidigt som man måste visa förståelse för att det behövs inkomster för drift och utveckling måste det finnas samma förståelse och respekt åt andra hållet.
Som någon tidigare sa, hur nödvändigt är det egentligen att kunna se just bilder i högsta upplösning? Hur många av bilderna som postas håller en så hög standard att dom vinner på högre upplösning?

Ett sätt att få bort 90% av irritationen är att placera den under innehållet. Det kommer inte leda till så mycket mindre klick som det räddar forumets utseende.
Det är inte nödvändigtvis reklamen i sig som är problemet utan placeringen och storleken. Den är insprängd i innehållet, gigantisk, skjuter ner hela innehållet, skapar extra scroll. Lägg till att det är "sunkig" reklam så blir irritationen enorm. Det leder inte heller till några klick i dess nuvarande form utan bara irritation. Det är för simpelt att tro att bara formatet är stort så kommer klicken, det funkar inte så. Krävs relevans och smartness. Det här känns verkligen som internetreklam på det sämsta sättet möjligt.

Visst är det så att endast annonser som har klickats på genererar pengar? Jag menar, hur många här på KS kommer att klicka på random annonser? Inte jag iaf. Det rimligaste är väl ändå att kostnadsbelägga medlemskapet. Sen tror jag knappast att någon vill kunna se 4K upplösta bilder. Något overkill att gå den vägen som ju dessutom kostar mer i form av lagringsutrymme.

Visst är det så att endast annonser som har klickats på genererar pengar? Jag menar, hur många här på KS kommer att klicka på random annonser? Inte jag iaf. Det rimligaste är väl ändå att kostnadsbelägga medlemskapet. Sen tror jag knappast att någon vill kunna se 4K upplösta bilder. Något overkill att gå den vägen som ju dessutom kostar mer i form av lagringsutrymme.

Jag förstår hur du tänker, och jag är inte heller någon som klickar på annonser. Men en medlemsavgift tror jag inte skulle slå väl ut. Om man som någon tidigare nämnde, tänker sig att det är 28000 medlemmar, hur många är aktiva och använder forumet? Hur många brukar vara inloggade som mest under dygnet, 1000-1500?, och är det olika eller oftast samma grupp personer? Kort sagt, hur många medlemskap skulle man lyckas sälja? Sedan kommer den delen jag själv tror gör att det skulle slå fel, jag kallar det seeders & leechers... Där jag skulle kalla de som delar med sig av en massa kunskap för seeders, och de som är här för att skaffa kunskap för leechers. I många andra sammanhang går det minst 20 leechers på 1 seeder. När väl en leecher tagit till sig all data av en seeder blir den också en seeder... hur ser det ut på KS? Och hur ser värdet i ett medlemskap ut för en seeder respektive en leecher? Risken är alltså väldigt stor att bortfallet av seeders skulle ge ett forum fyllt av leechers. Det skulle leda till en kraftig kunskapsdevalvering av forumet som i förlängningen inte skulle locka nya medlemmar. Tror jag.

Jag förstår hur du tänker, och jag är inte heller någon som klickar på annonser. Men en medlemsavgift tror jag inte skulle slå väl ut. Om man som någon tidigare nämnde, tänker sig att det är 28000 medlemmar, hur många är aktiva och använder forumet? Hur många brukar vara inloggade som mest under dygnet, 1000-1500?, och är det olika eller oftast samma grupp personer? Kort sagt, hur många medlemskap skulle man lyckas sälja? Sedan kommer den delen jag själv tror gör att det skulle slå fel, jag kallar det seeders & leechers... Där jag skulle kalla de som delar med sig av en massa kunskap för seeders, och de som är här för att skaffa kunskap för leechers. I många andra sammanhang går det minst 20 leechers på 1 seeder. När väl en leecher tagit till sig all data av en seeder blir den också en seeder... hur ser det ut på KS? Och hur ser värdet i ett medlemskap ut för en seeder respektive en leecher? Risken är alltså väldigt stor att bortfallet av seeders skulle ge ett forum fyllt av leechers. Det skulle leda till en kraftig kunskapsdevalvering av forumet som i förlängningen inte skulle locka nya medlemmar. Tror jag.

Du har en poäng. Hur man praktiskt ska ta betalt för medlemskapet kommer säkert också orsaka en del huvudbry samt huruvida inkomsten från denna är tillräcklig för att driva forumet som den ser ut nu. Men om pengarna inte räcker trots medlemsavgift får man ju helt enkelt skära ner på KS så att den passar utgifterna bättre?

Du har en poäng. Hur man praktiskt ska ta betalt för medlemskapet kommer säkert också orsaka en del huvudbry samt huruvida inkomsten från denna är tillräcklig för att driva forumet som den ser ut nu. Men om pengarna inte räcker trots medlemsavgift får man ju helt enkelt skära ner på KS så att den passar utgifterna bättre?
Jag förstår att det kan vara knepigt att täcka kostnader. På samma unika vis som med Facebook och Instagram är det användarna som är själva produkten man säljer. Om alla gick ur Facebook skulle dom ju konka... Där kommer influencers in i bilden. Vanliga användare med många följare får betalt för att sälja annonser på olika vis till sina följare och känner därmed ett värde i att vara kvar. Möjligen skulle det vara ett alternativ? Det finns ju medlemmar som recenserar klockor som dom "lånat" eller köpt med bra rabatt just för att recensera... Nu spårar det kanske ur lite :p, jag förstår att inkomster behövs och jag förstår att majoriteten inte gillar reklamen, men medlemsavgift tror jag inte på :)

Jag förstår att det kan vara knepigt att täcka kostnader. På samma unika vis som med Facebook och Instagram är det användarna som är själva produkten man säljer. Om alla gick ur Facebook skulle dom ju konka... Där kommer influencers in i bilden. Vanliga användare med många följare får betalt för att sälja annonser på olika vis till sina följare och känner därmed ett värde i att vara kvar. Möjligen skulle det vara ett alternativ? Det finns ju medlemmar som recenserar klockor som dom "lånat" eller köpt med bra rabatt just för att recensera... Nu spårar det kanske ur lite :p, jag förstår att inkomster behövs och jag förstår att majoriteten inte gillar reklamen, men medlemsavgift tror jag inte på :)
Ett mervärde det här forumet har och där det finns en betalningsvilja är Köp & Sälj. 20 spänn per annons, 40 spänn per annons är ingenting när man säljer en klocka för 10k>

Till alla er som säger att forumet är dyrt i drift och därför måste reklamen till:
jag skulle tro att 95% av alla medlemmar fattar att det kostar och är beredda att betala på något sätt. Det vi reagerar på är ju den bedrövliga reklamen. Inte kostnaden.
Ta hellre in en medlemsavgift av alla medlemmar.
Som nämnts tidigare tror jag att betalningsviljan är väldigt låg överlag då folk förväntar sig att ett forum ska vara gratis och om betalningsviljan redan fanns skulle vi inte behöva adsense utan driften och utvecklingen skulle kunna finansieras av medlemskap och donationer.

Med det sagt så kan det här vara en ögonöppnare för många, mig själv inkluderad, och jag har faktiskt aldrig funderat över det tidigare men ska se till att bli premium och/eller friends of KS lite senare idag. :)

Det är jättetråkigt att behöva ta till Google Ads för att täcka upp. För ett levande community med så många användare så är det ingen bra annonsplattform. Låg intäkt per annons och annonsformat som inte passar in i stilen. Automatiskt, javisst. Men kvalitet därefter.

Så här kommer min - förhoppningsvis - konstruktiva kritik:
- Låt endast inloggade se högupplösta bilder. Icke inloggad ser antingen bara en platshållarbild eller en lågupplöst variant. Så sparas bandbredd alternativt skapas ett incitament för att logga in.
- Ta betalt för vissa säljesannonser. Kanske de annonser där värdet överstiger 10000. Om någon vill sälja sin Seiko för 2000 kronor så är det surt att betala för mycket i avgift, men om jag vill sälja mina dyra klockor så kan jag absolut betala en slant för det privilegiet.

Ett mervärde det här forumet har och där det finns en betalningsvilja är Köp & Sälj. 20 spänn per annons, 40 spänn per annons är ingenting när man säljer en klocka för 10k>
Där är absolut ett mervärde för många. Frågan är hur många nya annonser som faktiskt genereras/månad? Det snackas ju ofta om hur annonser bumpats i evigheter och att det ligger på tok för många annonser osålda. Det vore kul att se statistik på detta, men jag misstänker det skulle vara allt för lite i längden. Till och med blocket kör ju reklam trots att det kostar att annonsera...

Där är absolut ett mervärde för många. Frågan är hur många nya annonser som faktiskt genereras/månad? Det snackas ju ofta om hur annonser bumpats i evigheter och att det ligger på tok för många annonser osålda. Det vore kul att se statistik på detta, men jag misstänker det skulle vara allt för lite i längden. Till och med blocket kör ju reklam trots att det kostar att annonsera...
Bumpen ska kosta 2x annonsavgiften minst! ;)

(Blocket gör reklam för att finansiera alla andra bolag inom Schibstedt som konstant blöder pengar. På egna ben skulle de inte behöva det.)

Jag blir så klart Premium-användare omgående. Så mycket som jag hänger här så ska jag så klart betala för mig, även om min magiska personlighet är betalning nog ;)

Edit: Wow, det gick fort!

Blocket har också gjort vinst på några hundra miljoner per år de senaste åren. Tveksamt om de verkligen behöver ha reklam.

Tycker du och många andra här verkar tänka lite bakvänt. Det är inte “forumet” som skapar Köp&Sälj - det är naturligtvis forumets medlemmar som skapar Köp&Sälj. Det är inte en ynnest för medlemmarna att annonsera sina klockor på forumet, utan forumet ska vara glada för att medlemmarna väljer att annonsera här. Ju fler annonser desto bättre. Att försvåra genom att införa transaktionskostnader leder till färre annonser = mindre trafik = färre nya medlemmar = mindre intresse från externa annonsörer. Vill ni ha ett inavlat forum där samma gamla medlemmar säljer och byter samma gamla klockor med varandra?

Av samma anledning tycker jag för övrigt att det var olyckligt att införa krav på fler poster för att få annonsera här - har bara lett till mer spam och sannolikt färre nya medlemmar och färre nya annonser. Vågar påstå att en enda säljesannons drar mer trafik till forumet än 1000 inlägg av vilken random forumräv som helst. Det går inte att överskatta vilken tillgång medlemmarnas annonser är för forumet.

Frågan är inte om medlemmarna har råd eller inte att betala för en annons utan vad som är smartast för forumets överlevnad. Att ta betalt för annonser skulle vara början till slutet. Om jag tvingas scrolla förbi någon irrelevant google-reklam för att forumet ska kunna drivas vidare så är väl det ett väldigt lindrigt pris att betala. Kan även lova att okynnesklicka på någon obskyr reklam varje gång jag lägger in en säljesannons...

Har AdBlock aktivt så jag ser inga annonser. Nu väntar jag bara på att jag inte skall få tillgång om jag inte avaktiverar AdBlock? Vi får se i vilken riktning ägarna driver detta. Dom kanske driver det för långt? När slutar det bli ett entusiastforum?

Tycker du och många andra här verkar tänka lite bakvänt. Det är inte “forumet” som skapar Köp&Sälj - det är naturligtvis forumets medlemmar som skapar Köp&Sälj. Det är inte en ynnest för medlemmarna att annonsera sina klockor på forumet, utan forumet ska vara glada för att medlemmarna väljer att annonsera här. Ju fler annonser desto bättre. Att försvåra genom att införa transaktionskostnader leder till färre annonser = mindre trafik = färre nya medlemmar = mindre intresse från externa annonsörer. Vill ni ha ett inavlat forum där samma gamla medlemmar säljer och byter samma gamla klockor med varandra?

Av samma anledning tycker jag för övrigt att det var olyckligt att införa krav på fler poster för att få annonsera här - har bara lett till mer spam och sannolikt färre nya medlemmar och färre nya annonser. Vågar påstå att en enda säljesannons drar mer trafik till forumet än 1000 inlägg av vilken random forumräv som helst. Det går inte att överskatta vilken tillgång medlemmarnas annonser är för forumet.

Frågan är inte om medlemmarna har råd eller inte att betala för en annons utan vad som är smartast för forumets överlevnad. Att ta betalt för annonser skulle vara början till slutet. Om jag tvingas scrolla förbi någon irrelevant google-reklam för att forumet ska kunna drivas vidare så är väl det ett väldigt lindrigt pris att betala. Kan även lova att okynnesklicka på någon obskyr reklam varje gång jag lägger in en säljesannons...
Annonserna i sig är inte värda någonting utan trafik och spekulanter som tittar på dem. Med gigantisk och ful reklam kommer antalet sidvisningar att gå ner och därmed antalet svar på annonser. Därmed blir det svårare att sälja och därmed sjunker annonseringen. Båda sidorna av myntet måste funka.

Annonserna i sig är inte värda någonting utan trafik och spekulanter som tittar på dem. Med gigantisk och ful reklam kommer antalet sidvisningar att gå ner och därmed antalet svar på annonser. Därmed blir det svårare att sälja och därmed sjunker annonseringen. Båda sidorna av myntet måste funka.
Tror övervägande majoriteten fortsätter att titta på annonser även om de innehåller reklam. Forumledningen har ju dessutom redan sagt flera gånger i den här tråden att de jobbar på att göra reklamen mindre. Kan även garantera dig att det inte blir någon som helst trafik, eller inkomstbringande reklam, om det inte finns någon klockannons. Så om det skapas något värde så är det definitivt medlemmarnas annonser som skapar värdet.

Forumet har ju växt en del kanske sedan grundarna lämnade över, men jag undrar om utvecklingskostnaderna ökat så pass mycket att detta krävs? Vi har fått premium, Friends of KS, två st sponsorreklamer på startsidan istället för en som tidigare och nu Google Ads. Hur kunde de tidigare ägarna köra vidare så länge utan det här?

Men, ägarna vill väl inte bara täcka sina kostnader. De vill väl tjäna pengar på KS? Förädla värdet av KS, så att en eventuell framtida försäljning kan ge en angenäm vinst?

Och notera att jag är inte kritisk till om det skulle vara så.

Det är ingen exakt vetenskap. Vad i surfhistoriken som föranleder just den reklamen är inte alltid självklart, bara ATT surfhistoriken ligger till grund. Det kan ni vända er emot hur mycket ni vill, men det är lik förbannat en sanning – förutsatt att ni inte aktivt valt bort riktad reklam från google.
Varför citerar du mig?
Jag tycker att det är bra att forumet finansieras av reklam och hoppas att ägarna tjänar en del pengar på reklamen också!

Varför citerar du mig?
Jag tycker att det är bra att forumet finansieras av reklam och hoppas att ägarna tjänar en del pengar på reklamen också!
Ursäkta mig! Det skulle vara ett annat inlägg citerat.

Edit: Och så även jag, förresten. Men det är svårt med balansgången där man riskerar att tappa användare om man gör det fel. Självklart tycker jag att de ska tjäna pengar och reklam är antagligen den bästa vägen för användaren.

Senast ändrad:
Har AdBlock aktivt så jag ser inga annonser. Nu väntar jag bara på att jag inte skall få tillgång om jag inte avaktiverar AdBlock? Vi får se i vilken riktning ägarna driver detta. Dom kanske driver det för långt? När slutar det bli ett entusiastforum?
Jag är för gammal för att fatta vad AdBlock är... För mig kan det lika gärna betyda att en AD blockat mig från väntelistan på ngn Rolex...
Men en annan sak.. Jag har lagt märke till uttrycket tidigare i tråden men passar på att kommentera nu så du behöver inte ta åt dig allt för mycket. Det jag vill kommentera är ett ord i slutklämmen ”När slutar det bli ett entusiastforum”..
Vad menas med ett entusiastforum? Är det förknippat med att entusiasterna som driver forumet ska göra detta ideellt?
För mig är KS ett forum FÖR entusiaster. Ett kanonforum för klockintresserade.
Är det ett forum som Idag drivs av entusiaster för andra entusiaster? Japp!
Men det är inte samma forum som en gång startades av en liten grupp entusiaster FÖR andra entusiaster. På den tiden betalades driften i stort ur egen ficka. Men det är väl i ärlighetens namn ganska länge sedan KS växte ur den kostymen.
Det skedde ju redan under den tidigare regimen.
Tycker Hook förklarat gång på gång varför man söker intäkter så det känns klargjort.
Men mina vänner trots tester, annonser eller annat så är det ju fortfarande ett kanonforum FÖR entusiaster som drivs av entusiaster! Ergo ett ENTUSIASTFORUM! ;-)

Till att börja med smålustigt att kräva något som är gratis samtidigt som man kör AdBlock så att ägarna inte får intäkter. Skön 90-talistinställning...

Givetvis krävs inte det här för att drifta ett forum. Det krävs däremot för att hålla ägarna happy så att de fortsätter att utveckla forumet. Vill ni inte hålla ägarna happy så är det säkerligen fritt fram att skapa alternativ.

Jag hoppas dock att ägarna också tänker till och avväger vad som är värt det och inte. Ska det visas random bannerannonser så förutsätter jag att iaf vissa ger betalt per visning. Det är iofs också ett sätt för att sätta press på befintliga annonsörer att betala för sig när det helt plötsligt är konkurrens. Gott så! Gör bara inte användarupplevelsen så dålig så att värdet för annonsörer att annonsera försvinner. Då sitter man snabbt i en bedrövlig sits som publisher och därifrån så brukar det vara svårt att göra om och göra rätt.

@RicVin När du citerade mitt inlägg så glömde du ett frågetecken. Jag tror att jag gjort klart ovan att jag inte förväntar mig att någon skall lägga betydande summor ur egen ficka för att driva ett forum med omfattande trafik. Jag har inget emot om KS ägare tjänar bra med pengar på KS. Balansen att gå är väl hur påträngande viljan att tjäna pengar skall få bli. Ägarna trevar ju nu och vi får se hur det slutar. Som sagt, så länge de tillåter AdBlock, så är det en ickefråga för mig. Om reklamen ligger lugnt och fint runt det man vill titta på utan en massa popuper som måste stängas ner, så är det väl lugnt?

Tror du beskriver det bra - ett forum för klockentusiaster som drivs som ett företag av ägare som är klockentusiaster och företagare. Är det ungefär så? Helt Ok för mig.

Det var ett tag sedan vi satt på George´s i Borås och snackade klockor med Daniel och många andra - ett trevligt minne.:)

Tillbaka
Topp