• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny annonsplattform på KS

Edit: Ångrade mig, skickar PM istället.
Edit2: Men några saker gäller generellt, att som publicist bara få betalt för klick som en del är inne på är tämligen ovanligt, det är nog bara någon enstaka Google-produkt som har så, annars är standarden att man får betalt för visningar.

Alla är såklart fria att använda ad-blockers som man behagar men man bör isf förstå att man är personen som gärna står vid bardisken och tar en öl men sen låter någon annan betala notan.

Senast ändrad:
Tycker du och många andra här verkar tänka lite bakvänt. Det är inte “forumet” som skapar Köp&Sälj - det är naturligtvis forumets medlemmar som skapar Köp&Sälj. Det är inte en ynnest för medlemmarna att annonsera sina klockor på forumet, utan forumet ska vara glada för att medlemmarna väljer att annonsera här. Ju fler annonser desto bättre. Att försvåra genom att införa transaktionskostnader leder till färre annonser = mindre trafik = färre nya medlemmar = mindre intresse från externa annonsörer. Vill ni ha ett inavlat forum där samma gamla medlemmar säljer och byter samma gamla klockor med varandra?

Av samma anledning tycker jag för övrigt att det var olyckligt att införa krav på fler poster för att få annonsera här - har bara lett till mer spam och sannolikt färre nya medlemmar och färre nya annonser. Vågar påstå att en enda säljesannons drar mer trafik till forumet än 1000 inlägg av vilken random forumräv som helst. Det går inte att överskatta vilken tillgång medlemmarnas annonser är för forumet.

Frågan är inte om medlemmarna har råd eller inte att betala för en annons utan vad som är smartast för forumets överlevnad. Att ta betalt för annonser skulle vara början till slutet. Om jag tvingas scrolla förbi någon irrelevant google-reklam för att forumet ska kunna drivas vidare så är väl det ett väldigt lindrigt pris att betala. Kan även lova att okynnesklicka på någon obskyr reklam varje gång jag lägger in en säljesannons...
Kloka ord! Jag tror inte att några annonser utgör något större hot mot forumet även om de är osköna. Däremot tror jag att ett livligare köp&sälj med fler annonser skulle bidra till att öka forumets dragningskraft.

Just nu säljs en massa klockor utan offentliga annonser via trådar, i pm och på andra mindre synliga sätt. På sikt är nog ett allt tröttare köp&sälj ett större hot mot forumet än lite reklam. Jag tror därför inte heller att en annonskostnad vore bra - ju fler riktiga annonser desto bättre!

Alla är såklart fria att använda ad-blockers som man behagar men man bör isf förstå att man är personen som gärna står vid bardisken och tar en öl men sen låter någon annan betala notan.

Lite måttfullhet i beskrivningar av ad-blockanvändare kan vara på sin plats. Det är inte så enkelt att de som rör sig på forumet och är aktiva åker snålskjuts på andras umbäranden och outsägliga slit som det kan låta. En stor del bidrar väl till forumet och gör det till vad det är genom sin aktivitet här. Det är nog få som går in här för att titta på annonserna.

Edit: Ångrade mig, skickar PM istället.
Edit2: Men några saker gäller generellt [...]

Lite måttfullhet i beskrivningar av ad-blockanvändare kan vara på sin plats. Det är inte så enkelt att de som rör sig på forumet och är aktiva åker snålskjuts på andras umbäranden och outsägliga slit som det kan låta. En stor del bidrar väl till forumet och gör det till vad det är genom sin aktivitet här. Det är nog få som går in här för att titta på annonserna.

Jag pratar generellt om ad-blockers, men du kanske bara använder den här på KS? Tror du att folk går in på DN för att titta på annonserna eller tror du att annonserna finansierar journalistiken som folk vill läsa?

Jag pratar generellt om ad-blockers, men du kanske bara använder den här på KS? Tror du att folk går in på DN för att titta på annonserna eller tror du att annonserna finansierar journalistiken som folk vill läsa?
Du pratar inte alls generellt, diskussionen gäller det här stället, klocksnack. Skriver huvudsakligen läsarna i DN artiklarna? Trams.

Var har du fått det ifrån att jag använder ad- block? Det gör jag inte. Än.

Du pratar inte alls generellt, diskussionen gäller det här stället, klocksnack. Skriver huvudsakligen läsarna i DN artiklarna? Trams.

Var har du fått det ifrån att jag använder ad- block? Det gör jag inte. Än.

Jag är lite osäker på varför du låter så upprörd och hur du kan veta vad jag pratar om eller inte, men jag tror det är säkrast att vi nöjer oss med att vi tycker olika.

Jag är lite osäker på varför du låter så upprörd och hur du kan veta vad jag pratar om eller inte, men jag tror det är säkrast att vi nöjer oss med att vi tycker olika.

Ad-block talades det om i samband med klocksnack och annonserna och du likställde det med att smita från notan och andra har gjort liknade jämförelser. Men du menade när det gällde annonser på DN eller motsvarande säger du nu. Det framgick inte först.

Du skrev också att jag använde ad-block vilket inte stämmer.

Är inte upprörd. Informerar bara om att du hade fel.

Ad-block talades det om i samband med klocksnack och annonserna och du likställde det med att smita från notan och andra har gjort liknade jämförelser. Men du menade när det gällde annonser på DN eller motsvarande säger du nu. Det framgick inte först.
Du skrev också att jag använde ad-block vilket inte stämmer.
Är inte upprörd. Informerar bara om att du hade fel.

Jag inledde med att skriva "Men några saker gäller generellt", men det var kanske inte helt tydligt att det gällde båda styckena.

Min åsikt gäller alla publicister, DN som klocksnack (även om jag också inser att ett forum som till stor del består av användargenererat innehåll har något andra förutsättningar). Jag förstår inte varför det är så kontroversiellt att säga? Om en publicist väljer att finansiera sin verksamhet med hjälp av annonsintäkter, och man själv väljer att fortsätta ta del av innehållet men aktivt blockerar intäkten till publicisten, då har man själv inte "betalat" och någon annan får göra det istället (i någon form).

Jag ber om ursäkt om jag felaktigt anklagade dig att använda ad-blockers, det var inte min avsikt.

Om jag använder AdBlock så innebär det en utebliven intäkt för ägarna eftersom de tydligen får betalt per sidvisning där annons förekommer och att jag adblockar registreras så mitt besök ger inte den intäkten.

Att det skulle innebära att någon annan betalar för mig är en orimlig tolkning.

Även om man kan ha åsikter om kvaliten på mina inlägg så är de mina försök att bidra till forumet oavsett det handlar om att bjuda in till ett Rolexlotteri eller visa bilder på egna klockor och andra klockor jag gillar.
,
Min AdBlock stänger ner alla annonser på KS, men inte så på WUS eller TTT, varför dessa lyckas komma runt AdBlocken vet jag inte. Kan bero på att den är inställd på att "Tillåt några icke påträngande annonser." Tror det är Googles egen AdBlocker - motsägelsefullt? Kan storleken på KS annonser ha betydelse? Ett KS med väl avvägda klockrelaterade annonser är en sak, men dejtingannonser etc hoppas jag ägarna hittar en väg bort ifrån.

Att jämföra med en tidning där innehållet skrivs av avlönade journalister blir ju knepigt när KS innehåll skrivs av oavlönade medlemmar.

Så om jag enbart fortsätter som förr, dvs jag tar bra bilder på fina klockor och bidrar med vettiga inlägg som, tillsammans med andras, fortsätter att locka folk tillbaka hit, men vägrar titta på Google ads, är jag en parasit? Jag vill gärna veta om jag har möjligen missförstått dig.
Well.. Om vissa förväntas titta på annonser och du inte tycker du behöver det så ja. Eller ska jag behöva uppleva dubbelt så många annonser bara för att du vill slippa? Rent krasst så är inte intäkterna frivilliga. Om en snikar så måste någon annan se fler annonser.

Eller ska vi börja vikta folks inlägg? Vem tillför mest? Ska vi vikta annonser/intäkter därefter. Det blir spontant svårare än att alla tittar på de annonser som siteägaren har tänkt att visa för varje enskild besökare.

Jag vill bara säga God Morgon till alla här. Hoppas ni alla får en bra dag. Denna kör jag idag... Hälsningar Airman :)
DSC_0267-01.jpeg

Störde mig som tusan på storleken på telefonen. Sitter framför datorn idag och intrycket är mycket bättre. Bra jobbat!

Hej alla glada:)
Jag har ännu inte upplevt ngn googleannons här på KS men surfar nästan bara via datorn. Men är annonserna för störande så tror jag att de kommer att justera det. Sajten kommer bara att fortsättas utvecklas om det finns ekonomi för det. Adblock är väl bra att slå på om man tycker att sajten har blivit betydligt sämre och om forumets admin kan se det och få fram relevant statistik. Kan ni det @Hook? Annars får man försöka påtala och påverka via forumet i typ denna tråd.

Ni som inte testat adblock så är mina erfarenheter att det ställer till med mer onytta än nytta.

Jag kan börja med att försvara mig genom att själv säga att jag är en färsking här på forumet, så jag kan inte avgöra om "det var bättre förr"

Men, jag personligen är imponerad av att detta forum har drivits så pass länge, och till den nivån det är idag, utan annonser tidigare. Jag ser absolut inget konstigt med att det införts. Det krävs mer arbete än vad många verkar tro sig veta driva ett sånt här typ av forum, så all credd till er som gör det! driver forumet alltså. Se bara hur snabba ni var på pucken att göra det bästa av situationen, minskade storleken på annonserna osv osv.. Om det blir "pengar över" från annonsintäkterna? Grattis till er, det är ni mer än värda i så fall. Det är väl ingen som vill arbeta gratis? inte jag i alla fall. Kan man gå plus på sin "hobby" så är det ju enbart positivt och andra borde inspireras av det, inte bli smittade av den klassiska svenska avundsjukan eller motstridigheten till förändringar.

istället för att se och fokusera på nackdelarna (eller nackdelen, jag ser bara en nackdel) - att behöva scrolla liiiite längre, ja kanske till och med se en annons som man inte är intresserad av, se det positivt! - Det skulle ju faktiskt kunna dyka upp en annons som faller er i smaken, och alla intäkterna som läggs på att utveckla själva forumet kommer gör Klocksnack ännu bättre !

trevlig helg !

Testade att stänga av Ublock Origin och Ghostery för att se hur "hemskt" det blev på datorn.
Ser bara någon annons högst upp ibland och en längst ner. Ingen fara alls!

Är det på mobilen som folk upplever annonserna som störande?

Testade att stänga av Ublock Origin och Ghostery för att se hur "hemskt" det blev på datorn.

Såhär såg det ut för mig nu. Avsevärd skillnad mellan mobil och dator, upplever jag.

20111CC2-2AAD-4E14-8F12-49D8790168CF.png

Det verkar vara annonser om man går in under en forumdel, exempelvis Diskussion. Inte om man klickar in sig via Nya inlägg. Hålls det så här så är jag nöjd, går alltid via Nya inlägg i stort sett.

Well.. Om vissa förväntas titta på annonser och du inte tycker du behöver det så ja. Eller ska jag behöva uppleva dubbelt så många annonser bara för att du vill slippa? Rent krasst så är inte intäkterna frivilliga. Om en snikar så måste någon annan se fler annonser.

Eller ska vi börja vikta folks inlägg? Vem tillför mest? Ska vi vikta annonser/intäkter därefter. Det blir spontant svårare än att alla tittar på de annonser som siteägaren har tänkt att visa för varje enskild besökare.

Ok. Då har jag uppfattat dig rätt - jag parasiterar här på KS om jag inte tittar på skitreklam från google. Härlig inställning. @Hook, @Leben - delar ni @Per s åsikt här?

Ok. Då har jag uppfattat dig rätt - jag parasiterar här på KS om jag inte tittar på skitreklam från google. Härlig inställning. @Hook, @Leben - delar ni @Per s åsikt här?
Kalla det vad du vill. Jag upplever bara inte att det är en fair inställning att vissa ska slippa. Bättre då att kunna köpa bort reklamen via tex Premium än att bara snika genom en adblocker. Det gäller inte bara här. Det gäller webben i stort.

Kalla det vad du vill. Jag upplever bara inte att det är en fair inställning att vissa ska slippa. Bättre då att kunna köpa bort reklamen via tex Premium än att bara snika genom en adblocker. Det gäller inte bara här. Det gäller webben i stort.

Nej-nej, det är du som kallade en medlem med några års medlemskap och flera tusen inlägg för en parasit, och när jag ställde en förtydligande fråga bekräftade du att en medlem som bidrar med bilder, inlägg och trafik, men som vägrar att titta på google ads, är en parasit.

Jag kan också uppleva att det inte är en fair inställning att den nya ledningen skapade hyllan och det drog en hel del medlemmar från det öppna forumet till det stängda (klart att man inte orkar posta i båda avdelningar).

Det blir ingen att se på reklamen så småningom om parasiter börjar gå härifrån.

Sen när blev det en skyldighet att se reklam? Har arbetat i 22 år med webb/marknadsföring och aldrig stött på dina argument tidigare.

Sen när blev det en skyldighet att se reklam? Har arbetat i 22 år med webb/marknadsföring och aldrig stött på dina argument tidigare.
Det är ingen skyldighet. Det blir däremot ohållbart om alla väljer att låta bli.

Om du väljer bort det så tvingas jag se mer reklam. Jag vet inte om jag tycker det är rimligt.

Nej-nej, det är du som kallade en medlem med några års medlemskap och flera tusen inlägg för en parasit, och när jag ställde en förtydligande fråga bekräftade du att en medlem som bidrar med bilder, inlägg och trafik, men som vägrar att titta på google ads, är en parasit.

Jag kan också uppleva att det inte är en fair inställning att den nya ledningen skapade hyllan och det drog en hel del medlemmar från det öppna forumet till det stängda (klart att man inte orkar posta i båda avdelningar).

Det blir ingen att se på reklamen så småningom om parasiter börjar gå härifrån.
I min värld är det att vara en parasit om någon förväntar sig att någon annan ska stå för denna persons kostnader.

Tillbaka
Topp