• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjena. Bor i Örebro och har precis väckt intresset för klockor... Har en fem år gammal tissot couturier och köpte efter ca ett års letande en Sjöö Sandström royal steel Classic i julklapp till mig förra året och är riktigt nöjd. Och sedan dess fast i "klockträsket"... Letar efter nästa klocka nu: funderar på en tag heuer carrera eller en oris artix gt. Någon som har erfarenhet av oris?

//Tobbe

Fan Tobbe! Välkommen, där gick det fort att regga sig. Nu får vi se till att det blir lite fart på både dig och wulcan :happyhappy:

Ny här.. och "ny" bland klockor. Har en fetishliknande kärlek till en snygg handled med en snygg och passande klocka. Svag för män med vintageklocka lr snygg stålklocka, och än mer svag för kvinnor med lite oversize stålklocka. Är här för att njuta av utsikten, bredda min kärlek och köpa min första klocka åt mig själv.
Hoppas på att lära mig mer om klockor än bara de klassiska märkena.
Ogillar gulliga klockor.

Ny från Göteborg med intresse för klockor sedan en tid tillbaka men inte varit så aktiv på inköpen. Är på jakt efter en Rolex GMT II 16710!

I min klocksamling finns följande: (Inga exklusiva i jämförelse till de flesta i detta forum dock fina för mig :) )

Victorinox V7-12 Chrono

Första inköp ca sent -90 tal, kostade cirka 4500 SEK och tyckte det var oerhört mycket pengar, även för en klocka! Inhandlades passande nog i Schweiz då jag precis blivit anställd av ett Schweiziskt företag. Har inte använts på 10 år.
$_35.JPG

Citizen Promaster Sky Eco Drive NightHawk

Mitt andra inköp 2008. Kostade ca 3500 SEK från Asien. (Listpris ca 5000 SEK) Tycker fortfarande denna klocka är tilltalande med tunn ring runt urtavlan. Massa funktioner samt uppskattad Eco Drive.
BJ7019-62E_MED.jpg

Citizen Blue Angels Eco-Drive Radio-Controlled Chronograph World Timer

Mitt tredje och senaste inköp 2012. Även denna inköptes från Asien. Kostade ca 3000 SEK. (Listpris ca 5000 SEK).
Massa funktioner inklusive radio kontrollerad, dessutom även denna Eco Drive så man slipper byte av batterier.

8880.jpg

Hej på er

Är en värmlänning i försingringen (bosatt i dalarna) :) som har verkligen fått ett sug efter en riktig klocka dvs ett mekaniskt ur efter att i alla år endast sett på tiden som ett tickande i from av en Tissot Ballade av 2002 års modell (tror jag). Nä nu är det på tiden att jag införskaffar en klocka som man kan känna sig stolt över och min dröm är en silver/vit Omega Aqua Terra Master Co-axial. Hoppas att jag kan utbyta tankar och frågor på detta forum.

Ha de gott i kylan :cool:

Patrick F

Klocka.jpg
Klocka2.jpg

Ny här.. och "ny" bland klockor. Har en fetishliknande kärlek till en snygg handled med en snygg och passande klocka. Svag för män med vintageklocka lr snygg stålklocka, och än mer svag för kvinnor med lite oversize stålklocka. Är här för att njuta av utsikten, bredda min kärlek och köpa min första klocka åt mig själv.
Ogillar gulliga klockor.

Välkommen! Som föregående talare sagt så är det fantastiskt kul att det är lite fler kvinnor som är sugna på att fastna i träsket! Ingen fråga är för dum här ska du veta, det finns osannolika mängder kunskap och åsikter och erfarenheter på detta forum, så fråga på, gräv på djupet och känn dig än en gång välkommen in i en alldeles underbart nördig värld!

Välkommen! Som föregående talare sagt så är det fantastiskt kul att det är lite fler kvinnor som är sugna på att fastna i träsket! Ingen fråga är för dum här ska du veta, det finns osannolika mängder kunskap och åsikter och erfarenheter på detta forum, så fråga på, gräv på djupet och känn dig än en gång välkommen in i en alldeles underbart nördig värld!

Tack, jag tillhör skaran som ställer frågor även om de är dumma. ;) Jag är här för att utnyttja all er kunskap och kanske fynda någons avlagda klocka. Kul med tjejer här, oftast är det män som bär de snygga klockorna, tyvärr..
Faran med att gå med härmär väl att tänkt budget vill spricka.

Ogillar gulliga klockor.

Välkommen! Och jag kan bara instämma i din smak :)

Tack, jag tillhör skaran som ställer frågor även om de är dumma. ;) Jag är här för att utnyttja all er kunskap och kanske fynda någons avlagda klocka. Kul med tjejer här, oftast är det män som bär de snygga klockorna, tyvärr..
Faran med att gå med härmär väl att tänkt budget vill spricka.

Att budgeten ska spricka är liksom en del av charmen. ;)

Hej. Kalle här. Fick reda på det här forumet genom min kompis som brukar hänga här rätt ofta. Han är dock inte medlem :p så jag tänkte att jag får göra slag i saken och bli medlem här i det här trevliga forumet. Varit medlem i någon månad och redan köpt två fina klockor åt mig själv, och en åt min kompis. Over and Out.

tja Fredd här!
Är urmakarstudent och är väldigt väldigt skeptiskt till alla typer av klockor.
jag är inte rädd att säga vad jag tycker.
det jag är mest intresserad av är äldre vintage ur men men även vissa moderna.
jag älskar manuella klockor av någon anledning men det är väl bara min grej just nu.
Jag fullkomligt HATAR Panerai och Breitling de är skitfula och helt värdelösa.

Utseende är ju någonting subjektivt, men på vad sätt är de värdelösa?

tja Fredd här!
Är urmakarstudent och är väldigt väldigt skeptiskt till alla typer av klockor.
jag är inte rädd att säga vad jag tycker.
det jag är mest intresserad av är äldre vintage ur men men även vissa moderna.
jag älskar manuella klockor av någon anledning men det är väl bara min grej just nu.
Jag fullkomligt HATAR Panerai och Breitling de är skitfula och helt värdelösa.

Hej! Jag är en 29-årig kulturintresserad livsnjutare från Falun som nyligen blivit klockfrälst. Denna accessoar är intressant för sin mätning av tiden. Egentligen ser jag armbandsuret ett praktiskt smycke då tiden kan man även hålla med smartphonen dock kan uret användas som en god komplement. Utifrån det är design och utseende viktig för mig som liksom alla andra här är jag intresserad av de mekaniska klockorna på grund av sin fascinerande enkelhet. För närvarande bär jag dock en Citizen men tänker köpa en Oris när jag väl får råd. Gott nytt år!

Hej alla, jag presentera mig: Jag är Antonio, ung klocka entusiast, speciellt vintage.
Jag har rekommenderat detta i många forum, både för att öka min tekniska kunskaper, och att utöka mina försäljningskanaler.
Min nuvarande samling består av:
- Rolex Datejust ref. 15000 grå urtavla
- Rolex Datejust Vit guld ref. 116139
- Rolex gmt ref. 16750 "shorts"
- Rolex Explorer 1 ref. 1016
- Rolex Precision gult guld
- Tudor Submariner 79090
- Patek Philippe Nautilus ref. 5800
- Patek Philippe Calatrava ref. 1461
- Movado Calendograph Triple Datum
- Breitling Aerospace ref. 80360
- Omega Speedmaster "Moonwatch" ref. 35785100
- Omega Speedmaster Day-Date
- Omega Speedmaster 125-årsjubileum
- Chanel J12

Du kan visa många av dessa på min sida Instagram: VintageWatchItaly

Jag hoppas att lära sig nya saker från detta forum och att träffa många fans som mig! en hälsning till alla, vi ses snart :)Smilies

Hej!
Jag heter Hampus och hittade hit först för någon månad sedan, Klickade mig in hit av en slump och hade inte alls något klockintresse tidigare men nu skäller sambon på att jag är inne här flera timmar om dagen.
Har köpt två klockor härifrån redan; en Seiko 5:a och en glycine combat sub.
Får se hur länge intresset håller i sig då jag brukar snöa in på saker i några månader för att sedan släppa det helt.
Men känner på mig att detta är här för att stanna, ni är ju ett par som vittnar om att det snabbt blir ettberoende.

Tack för mig!

Tjena!
Får väl i ett icke nyktert tillstånd erkänna att KS är en stor del i vardagen!

Klockhysterin började för ca 1 år sedan då jag sent insåg att min bästa vän ( skäms) har koll på det här med klockor.. Såg en Tag heuer carrera calibre 16" (CV2010.BA0794) på handleden och blev hänförd direkt. Vet inte om ni kan känna igen känslan när man på allvar börjar"Fatta" vad det handlar om...googlade allt jag kom över gällande klockor, historik, brands vad som är signifikativt för varje tillverkare osv. Helt enkelt klockporr utan dess like.. Vad gör jag då?? Jo!! Jag i min vildaste fantasi bestämmer mig för att prova på klocka utöver mina tråkiga vanliga parfymklockor ( DW, Armani, Hugo boss..). Hittar självklart till uret.se, chrono 24 osv och bestämmer mig för en instegsmodell där jag kan testa mig själv och se om detta är något jag kan spinna vidare på och verkligen tycker är kul!
Första klocka http://www.klockia.se/tissot-prc200-automatic-chrono-t055-427-11-017-00.html
Tissot PRC 200 automatic chrono ( fått lämna då 44mm/16mm är på tok för stort)
Andra klocka
Oris aquis date. http://www.uret.se/oris-divers-aquis-date-bla-stal-o43-mm-p-14477.html
- här började det att hända saker.. Trevlig historia, förvånansvärt självständigt i en tidsförändelig bransch och stort utbud av trevlig dykarur.
Vad jag nu inser och förstår är klockan jag vill äga och där jag så många gånger tidigare sagt ALDRIG är ROLEX. Vi talar i mitt tycke om en modell under ref.116710 BLNR.

Tacksam för jobbet som läggs ner kring denna sida och allt nyttigt och meningslöst jag lyckas läsa och omfamna varje dag!
Gott nytt år
/ wahrburg

Tja! Varit klockintresserad sen länge och under gymnasietiden när polare som åkte till Thailand hade med sig kopiorna utökades intresset för historiken. Tyckte det var underbart att se hur folk till varje pris ville associeras till märket även om de inte bar det äkta. Något coolt faktiskt även om det är synd för oss entusiaster.

Hängt på grannforumet TTT några år utan att skriva allt för mycket och kännt till klocksnack i något år men blev medlem häromdagen när jag hittade en tråd om Enicar.

Kommer från Götet men bor sen ett par år tillbaka i Stockholm.

Älskar de flesta klockor även om jag inte vill bära alla. För helt seriöst, en gammal digital Casio, som nu tyvärr blivit "hippt" igen, är sjukt snygg!

Gott nytt år!

Hej.
Självklart ny här på detta forum då jag skriver här, alltid varit tokig i klockor men aldrig ägt en mekanisk en, blev lite put off när en kollega köpte e Bretling för 50' och redan efter 2 år behövde serva den för typ 6' detta är dock drygt 10 år sedan och jag inser att som alltid så får man vad man betalar för (oftast!) ingen regel utan undantag -:) uret man suktar efter just nu är en AT DD

Uren just nu är Certina DS PRO Titanium, Hugoboss och en JPS alla quartzare samt några helt onämnbara...
God fortsättning på er alla
//Richard

Hej alla, jag presentera mig: Jag är Antonio, ung klocka entusiast, speciellt vintage.
Jag har rekommenderat detta i många forum, både för att öka min tekniska kunskaper, och att utöka mina försäljningskanaler.
Min nuvarande samling består av:
- Rolex Datejust ref. 15000 grå urtavla
- Rolex Datejust Vit guld ref. 116139
- Rolex gmt ref. 16750 "shorts"
- Rolex Explorer 1 ref. 1016
- Rolex Precision gult guld
- Tudor Submariner 79090
- Patek Philippe Nautilus ref. 5800
- Patek Philippe Calatrava ref. 1461
- Movado Calendograph Triple Datum
- Breitling Aerospace ref. 80360
- Omega Speedmaster "Moonwatch" ref. 35785100
- Omega Speedmaster Day-Date
- Omega Speedmaster 125-årsjubileum
- Chanel J12

Du kan visa många av dessa på min sida Instagram: VintageWatchItaly

Jag hoppas att lära sig nya saker från detta forum och att träffa många fans som mig! en hälsning till alla, vi ses snart :)Smilies

Mäktig samling av klockor!

Välkommen till både dig och alla andra nya :)

Hej!
Klockintresserad Norrbottning här som ganska nyligen hittat hit. Har inga klockor av värde än så länge men tanken är att till sommaren då jag är klar med min utbildning köpa mig en Omega speedmaster. Har också påbörjat en renovering av min fars gamla Edox delfin som jag hittade i en byrålåda här i jul.

So long!

Hallå Hallå!

Nu har klockintresset vaknat till liv på riktigt.
Började egentligen när jag var mindre och jag fick hänga med farsan och hans kompanjon på auktion varje helg i princip, land och rike runt. Mestadels gbg och Stockholm men även mindre hålor som kunde ha sina rariteter som de sa.

Höll i många fina klockor som liten, av vad jag kan minnas och av vad jag förstod, som de stora pojkarna hade råd med.. Hehe.
Men nu är de väll dags att man börjar spara ihop till något fint själv, är de tänkt. Finns mycket fint!

Första klockan jag fick av farsan som liten och som jag blev så lycklig över och diggade rakt av var en Casio Illuminator.

Sedan vart de något rep objekt farsan lät skruva ihop under senare år, för mig att de var en Citizen Aqualand, sent 80, alt tidig 90 tals modell. Fin klocka, har lite förkärlek till den designen än idag. Överlycklig som jag var hade jag på mig den 24/7 i princip, tills jag på något sätt tappade bort den, på ett Hockey läger har jag för mig. Sen vart de bara sport för hela slanten kan man säga.

Dock har jag alltid haft ögonen på klockor sedan dess, ljuvligt att titta på dom genom skyltfönster, höra på farsans snack om klockor vid köksbordet när han satt och skruva, bytte band och putsa på de fina juvelerna. Samtidigt få höra den ständiga frågan om när jag själv ska börja ta tag i det här med klockor.

Ja, Det är de enda jag egentligen gjort tills nu på sista tiden då jag verkligen börjat titta på alla möjliga modeller och årsmodeller. . Jag är dock fortfarande kär i dykaren, i alla dess slag.

Äger en Invicta 8926OB som beater i dagsläget.
Har en seiko skx009 på ingång som ersätter invictan, sedan är jag på jakt efter ett bra ex av Citizen Aqualand promaster klockan som jag så fint hade bort. Har som sagt ett raritets värde för mig personligen, så den vore skoj i lådan.

Målet sitter inte jätte högt men med lite förändringar och prioriteringar på saker här hemma, så kanske de blir en Tudor Black Bay tids nog. Vet inte om jag sett någon härligare klocka. Och ännu har jag inte sett och hållt i en i verkligheten.. Sen finns de andra godingar som kan tillkomma på vägen dit men jag ska försöka hålla linan spänd och inte trilla dit. Hehe

Det var lite om mig, hoppas du gillade läsningen.
Ursäkta stavfel och särskrivningar. Ja har inte skriftens gåva.

Mvh kibbbe

Illuminatorn
images.jpg

Hej hej allesammans! Klockor och bilar ligger varmt om hjärtat, dock jävligt rookie på det förstnämnda. Har idag, i kronologisk ordning, en Certina DS nånting köpt för ca 9 år sedan och använd dagligen, i princip, sedan dess, en riktigt vidrig AP wannabe (Swiss Legend :banghead: ) och nu en ny Breitling SOH 42 på mesh. Jobbar mot högre mål och kursen ser just nu ut att gå mot Rolex - AP - Guld men det lär ju svänga lite på vägen ;)

Hej Allihop

Jag fick för ett år sedan ta över morfars ca 40-50år gamla omega seamaster automatic. Den hade sprucket glas och ett nylonband som jag misstänker han köpt på statoil(var sånn han var. skulle vara billigt och praktiskt). Jag har alltid gillat klockor men det var när jag bestämde mig för att restaurera morfars klocka som jag fick upp ögonen för dom mekaniska urverken. I slutet av månaden kommer "samlingen" med största sannolikhet utökas med en breitling superocean 42mm.
2015-01-03 17.42.56.jpg

Bidrar gärna med en presentation!
Jag är en 20-årig kille som precis slutat med min idrott och klockor verkar ha blivit mitt nya intresse..
Letar egentligen efter allt just nu men en Rolex DJ blir nog mitt första riktiga köp.
Bifogar en bild på det enda jag har som är värt att nämna:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    185.4 KB · Visningar: 119
Hej alla,

Hittade detta forum under 2014 men har inte skapat ett konto förens nu, för att försöka lära mig ännu mer.

Studerar i Stockholm och har just nu endast en Speedmaster, är ute efter en dykare att komplettera med. Tanken är att detta kan bli en examenspresent då jag är klar med studierna nästa år.

Vad det blir återstår att se! :)
image.jpg

Tillbaka
Topp