Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Heja Norrland
Så många resor startar med en speedy, liksom min...Hej alla,
Hittade detta forum under 2014 men har inte skapat ett konto förens nu, för att försöka lära mig ännu mer.
Studerar i Stockholm och har just nu endast en Speedmaster, är ute efter en dykare att komplettera med. Tanken är att detta kan bli en examenspresent då jag är klar med studierna nästa år.
Vad det blir återstår att se!
Välkommen hit! Vi börjar bli ett bra gäng norrlänningar här nu. Håll ögonen öppna och häng gärna på nästa gång det ordnas nån GTG här uppe!Halloj,
24 årig norrlänning med nyfunnet klockintresse. Har inget att skryta med i dagsläget, men är riktigt nöjd med min Certina DS Action Diver som jag anser vara min första "riktiga" klocka. En beater som används i princip varje dag. Är även väldigt glad över min Omega Genevé som jag ärvt av min farfar.
I övrigt är det nog ingenting som faller er i smaken. ;-) Även om jag själv gillar DW's tunna design och de prisvärda MVMT-klockorna.
Re: Ny på forum
Hej alla glada klockentisuaster
Tänkte jag skulle presentera mig lite kort och på så vis få vara med i lotteriet som utlysts till den 15/9. Detta kanske är den mest intressanta eller informativa posten men men ... here it goes.
Jag heter Fredrik och har rätt nyligen insett att det här med klockor är riktigt intressant. Jag träffar en hel del människor i mitt jobb och började för en tid sedan se att många av dessa bar klockor av exklusivare slag. Det gjorde att jag lite smått började kika runt på olika siter för att se vad som fanns tillgängligt eftersom jag inte ville vara sämre. Tyvärr har jag insett att min ekonomi inte riktigt tillåter en investering av detta slag .... eller ja varför försköna sanningen. Det är helt enkelt så att jag har en motpol därhemma som anser att våra pengar ska gå till annat än klockor.
Hur som helst har jag en kollega som sysslat med detta länge och som rekommenderade TTT. Där registrerade jag mig och fastnade. Det har inte gått många dagar sedan dess som jag inte varit inne för att försöka fynda någon godbit. Tyvärr är min beslutsvånda alldeles för lång vilket gör att jag ofta missar tillfällen där jag i efterhand insett att den ville jag ju ha! Samma kollega har även lurat mig till denna site.
Till mina klockor. Jag har alltid tidigare burit quartz-klockor men ville nu prova en automat. Därför började mycket försiktigt med en klocka som får många av er att känna avsmak men det får stå för er. Jag inledde alltså med en homage! Jag tycker den är snygg och när jag har både ekonomi och fru som tillåter köper jag mostvarande Explorer....
Klocka nummer två. Då jag finner det barnsligt roligt att beställa billiga saker på ebay var det naturligtvis där jag fann nästa klocka. Ett udda märke men eftersom det var sommar och jag tycket grönt passade så föll jag direkt för denna skapelse. En Detomaso San Remo. En redig dykare på 42mm. Riktigt trevligt siliconarmband.
Mitt senaste inköp är troligen något som får er att i alla fall nicka lite gillande över min lågbudgetsamling. Jag kunde helt enkelt inte låta bli när LilleJohn annonserade ut sina moddade Seikos. En FiftyFive Fathoms.
Nästa klocka blir troligen en Oris TT1 Diver. Det har varit snubblande nära men tyvärr har det inte blivit verklighet.
Tack för ordet...
Välkommen hit! Vi börjar bli ett bra gäng norrlänningar här nu. Håll ögonen öppna och häng gärna på nästa gång det ordnas nån GTG här uppe!
Hej!
Superny på forumet, hamnade här efter ett Nato-inköp på singular straps.
Klocksamlingen är ännu skral och består av;
Vintage Omega Seamaster 30
Certina Waterking 215
citizen aqualand
Och en drös vardagsklockor som är alldeles för vanliga för det här forumet..
2015 har jag planerat för den första riktiga klockan och det kommer att falla på den ack så klassiska datejusten med jubilee-länk, kom gärna med tips på serier man bör undvika osv osv!
Vi hörs,
// Max
tja Fredd här!
Är urmakarstudent och är väldigt väldigt skeptiskt till alla typer av klockor.
jag är inte rädd att säga vad jag tycker.
det jag är mest intresserad av är äldre vintage ur men men även vissa moderna.
jag älskar manuella klockor av någon anledning men det är väl bara min grej just nu.
Jag fullkomligt HATAR Panerai och Breitling de är skitfula och helt värdelösa.
Så många nya nu att man blir helt snurrig! Hinner ju inte med!
Välkomna ni allihopa!
Googlar man klocka eller söker en klocka så är klocksnack första träffarna. . Så började man/jag läsa. . Och sen är det kört. Mycket vill veta mer.
Hej
Ny på forumet men smygläst under en tid.
Helt galet mycket att läsa ikapp.
Nuvarande mindre samling är dessa på bild men avser att öka på under året med en gmt 1675 pepsi och en speedmaster med 321 snurra i.
[ATTAC
Välkommen! Känn dig fri att lägga upp drösvis med fotonn på Aquanauten, en personlig favorit.Hej. Ny sen en dryg månad tillbaka. Läste mycket på KS och fick inspiration/råd innan jag slog till med en Patek Aquanaut. Körde Rolex Datejust II innan i stål/guld. Även Rolex Datejust (1983) innan dess i stål/guld. Nu varvar jag min Aquanaut med en pilotklocka från Steinhart. Som att svära i kyrkan för vissa, men jag tror inte på Gud så jag bryr mig inte. Dags att snart köpa en bättre alternativ. Är sugen på Rolex igen, men denna gången utan guld (vitt guld dock okej).
Välkommen! Känn dig fri att lägga upp drösvis med fotonn på Aquanauten, en personlig favorit.
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej alla klocknördar, klocksamlare och klocktokar
Har äntligen tagit mig tid att få ner min presentation och story här.
Mitt namn är Patrik och har faktiskt varit medlem här ända sedan nov -13. Anledningen till att det har tagit lite tid för mig att komma igång på allvar är en tråkig historia som jag återkommer till senare i denna text.
Är i alla fall en "go gubbe" mellan 30 och 40, bosatt i härliga Göteborg på Sveriges framsida
Förutom klockor så finns även ett brinnande intresse för bilar och bilsport. Missar inte gärna ett F1-lopp och har även tagit några chanser att själv ratta runt några varv på bana.
Klockintresset har nog funnits lite latent hos mig i ganska många år. Gick länge och drömde om en (TAG) Heuer Monaco, bara för att få vara lika cool som Steve McQueen
Nä, men allvarligt så gillade jag den symetriska looken och att den hade lite färg, samt att det inte var rund som alla andra. För mig var den ju givetvis även associerad med motorsport.
För ca 2 år sedan hände det dock något. Hade då bestämt mig för att sälja hobbybilen och började fundera på om det inte var dags för mig att köpa min första "riktiga" klocka. Som kompensation/tröst... Intet ont anande om vilket träsk som låg framför mig började jag prata med en god vän som jag visste kunde det här med klockor. För att göra en lång historia kort så resulterade dessa samtal i att en Submariner, alternativt en Sea-Dweller eller GMT var vad jag skulle ha. Dags för självstudier alltså! Läste och läste, kollade på massor av bilder, blev medlem här, läste lite till. Enkelt; en 16610 med lugholes och SEL-länk stod överst på önskelistan En riktig klassiker förfinad till perfektion (enligt min mening då alltså).
Så startade jakten. Tyvärr drog försäljningen av bilen ordentligt ut på tiden vilket var, och hade alltid varit, en förutsättning för klockköpet. Många annonser botaniserades därför igenom och prisbilden började så sakteliga, men märkbart, krypa uppåt. Men så till slut, i somras, så gick bilen iväg till nya glada ägare och jakten på en Sub intensifierades.
Här börjar dock den tråkiga biten i min historia.
Faktumet att utbudet här i Sverige var dåligt samt att prisbilden hade krupit uppåt gjorde att jag mer på allvar började kika utomlands. Mejlade lite fram och tillbaka med en del gökar utan att komma någon vart, men så en dag nappade det. En riktig pärla som var till salu, och i Tyskland dessutom. Kändes betydligt bättre än USA eller Asien där merparten av klockorna verkade finnas. Säljaren kollades, färska bilder med mitt namn ihop med klockan erhölls och allt kändes bra, i alla fall till 90 %. Tyvärr så skulle jag ha lyssnat på de sista 10 procenten av magkänslan. Dealen var att jag skulle föra över halva beloppet varpå han skulle skicka klockan. Andra hälften skulle jag föra över när han skickat klockan och jag hade fått sändningsnumret. Tror ni det kom någon klocka? Precis, icke. Det jävla aset Steffen Altmann var och är en satans svindlare! Finns nu fler fall där han är inblandad, bl. a en "Speedy". Inte den start jag hade hoppats på för mitt nyvunna klockintresse. Luften gick lite ur mig i och med att halva budgeten redan var borta Funderade på att lägga ner alltihop men kunde inte riktigt förlika mig med det. Bestämde mig dock för att skulle det bli affär, så var det i Sverige och F2F som gällde.
Men! Efter regn kommer ju solsken
Några veckor efter pungsparken från Tyskland så pratar jag med min gode vän igen. Han hade precis dagen innan hört att hans polare (som jag även visste vem det var) funderade på att sälja sin Sub. Den skulle tydligen vara fin och matcha min "kravspec" väl. Ringer upp honom direkt och mycket riktigt, den var till salu! Bestämmer träff dagen efter, helt sjukt att killen bor i Göteborg, 15 min promenad hemifrån.
Klockan var perfekt! Han hade köpt den ny och behandlat den mycket varsamt. Inga lugholes men det kändes inte som en deal-breaker direkt. Halvtimma senare går jag hemåt lite lätt småflinanade med min första "riktiga" klocka runt handleden
Det har nu gått ca 2 månader och jag är så sjukt jäkla nöjd. Har bytt till ett svart Hirsch-band och köpt på mig lite Zulu-varianter.
Nersidan är att jag med hård kraft sparkade upp dörren till en värld som är mycket beroendeframkallande Önskelistan är nu inte tom utan snarare påfylld!! Näst på tur står nog en Speedmaster (3752.50) samt en dressare från JLC Master-serien. Men å andra sidan så är ju Sea-Dweller, Day-Date & Explorer också fina...
Har ju inte varit jätteduktig på inlägg i detta forum. Det beror främst på att jag inte kunnat bidra med så mycket mer än frågor. Däremot har jag varit väldigt duktig på att använda sökverktyget, och shit va kunskap det finns här. Måste verkligen passa på att tacka alla duktiga skribenter som delar med sig av sin kunskap och sina erfarenheter. Har hjälpt mig massor! Förhoppningsvis kan även jag nu bidra med mina erfarenheter och till viss del även lite kunskap.
Detta blev ett väldigt långt inlägg men kände att jag ville få med storyn kring min Sub i presentationen. Ha det gött!
Hälsn.
/Patrik
Hej alla klocknördar, klocksamlare och klocktokar
Har äntligen tagit mig tid att få ner min presentation och story här.
Mitt namn är Patrik och har faktiskt varit medlem här ända sedan nov -13. Anledningen till att det har tagit lite tid för mig att komma igång på allvar är en tråkig historia som jag återkommer till senare i denna text.
Är i alla fall en "go gubbe" mellan 30 och 40, bosatt i härliga Göteborg på Sveriges framsida
Förutom klockor så finns även ett brinnande intresse för bilar och bilsport. Missar inte gärna ett F1-lopp och har även tagit några chanser att själv ratta runt några varv på bana.
Klockintresset har nog funnits lite latent hos mig i ganska många år. Gick länge och drömde om en (TAG) Heuer Monaco, bara för att få vara lika cool som Steve McQueen
Nä, men allvarligt så gillade jag den symetriska looken och att den hade lite färg, samt att det inte var rund som alla andra. För mig var den ju givetvis även associerad med motorsport.
För ca 2 år sedan hände det dock något. Hade då bestämt mig för att sälja hobbybilen och började fundera på om det inte var dags för mig att köpa min första "riktiga" klocka. Som kompensation/tröst... Intet ont anande om vilket träsk som låg framför mig började jag prata med en god vän som jag visste kunde det här med klockor. För att göra en lång historia kort så resulterade dessa samtal i att en Submariner, alternativt en Sea-Dweller eller GMT var vad jag skulle ha. Dags för självstudier alltså! Läste och läste, kollade på massor av bilder, blev medlem här, läste lite till. Enkelt; en 16610 med lugholes och SEL-länk stod överst på önskelistan En riktig klassiker förfinad till perfektion (enligt min mening då alltså).
Så startade jakten. Tyvärr drog försäljningen av bilen ordentligt ut på tiden vilket var, och hade alltid varit, en förutsättning för klockköpet. Många annonser botaniserades därför igenom och prisbilden började så sakteliga, men märkbart, krypa uppåt. Men så till slut, i somras, så gick bilen iväg till nya glada ägare och jakten på en Sub intensifierades.
Här börjar dock den tråkiga biten i min historia.
Faktumet att utbudet här i Sverige var dåligt samt att prisbilden hade krupit uppåt gjorde att jag mer på allvar började kika utomlands. Mejlade lite fram och tillbaka med en del gökar utan att komma någon vart, men så en dag nappade det. En riktig pärla som var till salu, och i Tyskland dessutom. Kändes betydligt bättre än USA eller Asien där merparten av klockorna verkade finnas. Säljaren kollades, färska bilder med mitt namn ihop med klockan erhölls och allt kändes bra, i alla fall till 90 %. Tyvärr så skulle jag ha lyssnat på de sista 10 procenten av magkänslan. Dealen var att jag skulle föra över halva beloppet varpå han skulle skicka klockan. Andra hälften skulle jag föra över när han skickat klockan och jag hade fått sändningsnumret. Tror ni det kom någon klocka? Precis, icke. Det jävla aset Steffen Altmann var och är en satans svindlare! Finns nu fler fall där han är inblandad, bl. a en "Speedy". Inte den start jag hade hoppats på för mitt nyvunna klockintresse. Luften gick lite ur mig i och med att halva budgeten redan var borta Funderade på att lägga ner alltihop men kunde inte riktigt förlika mig med det. Bestämde mig dock för att skulle det bli affär, så var det i Sverige och F2F som gällde.
Men! Efter regn kommer ju solsken
Några veckor efter pungsparken från Tyskland så pratar jag med min gode vän igen. Han hade precis dagen innan hört att hans polare (som jag även visste vem det var) funderade på att sälja sin Sub. Den skulle tydligen vara fin och matcha min "kravspec" väl. Ringer upp honom direkt och mycket riktigt, den var till salu! Bestämmer träff dagen efter, helt sjukt att killen bor i Göteborg, 15 min promenad hemifrån.
Klockan var perfekt! Han hade köpt den ny och behandlat den mycket varsamt. Inga lugholes men det kändes inte som en deal-breaker direkt. Halvtimma senare går jag hemåt lite lätt småflinanade med min första "riktiga" klocka runt handleden
Det har nu gått ca 2 månader och jag är så sjukt jäkla nöjd. Har bytt till ett svart Hirsch-band och köpt på mig lite Zulu-varianter.
Nersidan är att jag med hård kraft sparkade upp dörren till en värld som är mycket beroendeframkallande Önskelistan är nu inte tom utan snarare påfylld!! Näst på tur står nog en Speedmaster (3752.50) samt en dressare från JLC Master-serien. Men å andra sidan så är ju Sea-Dweller, Day-Date & Explorer också fina...
Har ju inte varit jätteduktig på inlägg i detta forum. Det beror främst på att jag inte kunnat bidra med så mycket mer än frågor. Däremot har jag varit väldigt duktig på att använda sökverktyget, och shit va kunskap det finns här. Måste verkligen passa på att tacka alla duktiga skribenter som delar med sig av sin kunskap och sina erfarenheter. Har hjälpt mig massor! Förhoppningsvis kan även jag nu bidra med mina erfarenheter och till viss del även lite kunskap.
Detta blev ett väldigt långt inlägg men kände att jag ville få med storyn kring min Sub i presentationen. Ha det gött!
Hälsn.
/Patrik