• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej hej!

Alex här, ny på forumet. Har haft ett klockintresse ett tag men det har intensifierats på senare tid. Allätare som gillar det mesta. Är just nu på jakt efter en Hamilton Pan Europ med blå urtavla(hade gärna fått vara kronografen men den verkar omöjlig att hitta),

• Like
Reactions: jhm
Absolut, Eric Danielsson på Bike Port är en sällsynt stjärna, inte många handlare som tar hand om sina kunder så som han gör. Man går in varje gång man har vägarna förbi. :)

Jag jobbar där nu - igen. Var mek där typ 2005-2010, och är butiksnisse nu. Misstänker att vi setts, vad kör du för hoj?

Jag jobbar där nu - igen. Var mek där typ 2005-2010, och är butiksnisse nu. Misstänker att vi setts, vad kör du för hoj?
Se där, måste vara roligt att få jobba med något man är intresserad av. Jag har fallit tillbaka på en amerikansk gäng-släde nu igen. Har mest haft sporthojar, älskar det, men jag tröttnade på att man aldrig kan köra lugnt. Tjejen plockade ut en ny Forty Eight i somras, då kunde ju inte jag vara sämre och plockade ut en ny Street Bob. Men saknar en ligisthoj måste jag erkänna :) Vad åker du då?

Hej alla. Följt forumet en tid men tar steget att presentera mig. 40+ år, jobbar som ekonom och bor med fru och två barn.

Klockintresset började redan under gymnasieåren, med Seiko och Orient, och under universitetsåren sökte jag praktikplats hos Corum och Piaget som var märken jag gillade skarpt under sent åttiotal.

Första riktigt medvetna (väl planerade) köpet var en Rolex Air King på dåvarande Douglas Krook i Malmö (nu Bergströms Ur). Min dåvarande chef sportade en Datejust jubilee och många av mina dåvarande förebilder inom yrkeslivet hade Rolex, så valet av märke kändes givet. Sålde Air Kingen till en kompis sex år senare och köpte en Sub (16610) som jag fortfarande har kvar. Den och en Explorer 2 (216570) som jag köpte förra året delar vristtid 50/50.

Sämsta köp: Impulsköpte en Fortis pilotklocka strax före jul 2012, som jag knappt använt. Inget fel på klockan i sig, men den kittlar ingenstans. Som kuriosa så har Fortisen hållt tiden lika bra/bättre än mina COSC-certifierade klockor gjort (gott betyg för Valjoux 7750).

Har hyggligt ofta kostym på jobbet och i olika tillställningar på kvällstid och har på senaste tiden letat dressare. Nya Rolex Cellini och Omega Tresor (bägge vitguld) och "gralen" just nu är Vacheron Constantin Patrimony Traditionnelle Small Seconds i röd alt vitguld, men där känner jag att jag inte riktigt kan lägga den cashen som behövs för att lira i den divisionen.

Leker lite med tanken att ev kränga min stålsub och istället köpa en TT, men jag har svårt att skiljas från mina gjorda inköp, men helt klart så får jag väl erkänna att jag nästan dagligen går och funderar på potentiella förvärv. Har aldrig testat att köpa bättre beg även om jag inser att det kanske vore ett smart alternativ rent ekonomiskt. Nåväl - än är det inte försent.

Slutligen - grymt bra forum och stabila forummedlemmar. Tillbringat otaliga timmar med att läsa allsköns trådar härinne.
Ha det bäst!!!

Senast ändrad:
Hej alla. Följt forumet en tid men tar steget att presentera mig. 47 år, jobbar som ekonom och bor med fru och två barn i Växjö. Uppvuxen i Skellefteå så jag gläds åt att de lag som ligger mig varmast om hjärtat i hockey, möts i årets finalomgång :)

Klockintresset började redan under gymnasieåren, med Seiko och Orient, och under universitetsåren sökte jag praktikplats hos Corum och Piaget som var märken jag gillade skarpt under sent åttiotal.

Första riktigt medvetna (väl planerade) köpet var en Rolex Air King på dåvarande Douglas Krook i Malmö (nu Bergströms Ur). Min dåvarande chef sportade en Datejust jubilee och många av mina dåvarande förebilder inom yrkeslivet hade Rolex, så valet av märke kändes givet. Sålde Air Kingen till en kompis sex år senare och köpte en Sub (16610) som jag fortfarande har kvar. Den och en Explorer 2 (216570) som jag köpte förra året delar vristtid 50/50.

Sämsta köp: Impulsköpte en Fortis pilotklocka strax före jul 2012, som jag knappt använt. Inget fel på klockan i sig, men den kittlar ingenstans. Som kuriosa så har Fortisen hållt tiden lika bra/bättre än mina COSC-certifierade klockor gjort (gott betyg för Valjoux 7750).

Har hyggligt ofta kostym på jobbet och i olika tillställningar på kvällstid och har på senaste tiden letat dressare. Nya Rolex Cellini och Omega Tresor (bägge vitguld) och "gralen" just nu är Vacheron Constantin Patrimony Traditionnelle Small Seconds i röd alt vitguld, men där känner jag att jag inte riktigt kan lägga den cashen som behövs för att lira i den divisionen.

Leker lite med tanken att ev kränga min stålsub och istället köpa en TT, men jag har svårt att skiljas från mina gjorda inköp, men helt klart så får jag väl erkänna att jag nästan dagligen går och funderar på potentiella förvärv. Har aldrig testat att köpa bättre beg även om jag inser att det kanske vore ett smart alternativ rent ekonomiskt. Nåväl - än är det inte försent.

Slutligen - grymt bra forum och stabila forummedlemmar. Tillbringat otaliga timmar med att läsa allsköns trådar härinne.
Ha det bäst!!!
Välkommen! Gedigen presentation!

41år, bor i Stockholm med sambo och jobbar som chef på bank. Uppvuxen i de djupa skogar i Dalarna.
Har lyxen att han en sambo som har fler klockor än jag (Sub 116613, JLC duetto, Longines, Certina och några skärpklockor).

Mitt klockintrese började för 20 år sen. Under den tiden hade jag ett rätt lugnt jobb så jag satt och lusläste Timezone.com.

Min klockhistorik:
  • Efter ha insett att jag inte kunde leva utan en bättre klocka köpte jag en Omega Seamaster på avbetalning för 20 år sen. Tyvärr var jag dum att sälja den för 5 år sen.
  • Min nästa klocka blev en Breitling Chronomat som jag genom kontakter fick köpa för inköpspris (15000kr), den bytte jag bort mot en tv. TV:n sålde jag för 500kr, så det var väl inte världen bästa affär.
  • För 10 år köpte jag en Rolex Submariner LV. Har fortfarande kvar den, och kommer antagligen aldrig sälja den.
  • Efter ha varit OWG sen jag köpte LV:en köpte jag en JLC Reverso GT förra månaden. Fullkomligt älskar klockan, perfekt komplement till LV:n.
  • Köpte också en Suunto träningklocka i helgen, den gick sönder en 2 dagar.

Planerade inköp:
  • Nästa klocka blir en Datejust, antingen en årsklocka eller en helt ny.
  • Behöver också en riktig beater, funderar på att köpa en Seiko SKX.
Drömklockor:
  • En Patek Aquanaut Travel time eller en 5960P.
Tack för ett fantastiskt forum!

Hallå där! Jag är ny på forumet och relativt ny i klockvärlden, inte alls så bevandrad som många av er. Jag är i 25-års åldern och arbetar som frilans i tidningsvärlden. För något år sedan befann jag mig på en nattklubb i Kalifornien och hamnade mitt i ett samtal om klockor. Det gick snart upp för mig att min Gantklocka inte passade speciellt bra in i sammanhanget och att det här med klockor kräver lite inblick i märkessvängen om man vill vara med i diskussionen.

Några månader senare köpte jag därför en Tag Heuer Formula 1:

203203447_a230eae5-1e7b-4f8b-bb1f-d537b76f3542.jpg

Missförstå mig rätt, jag älskar Tag Heuer men just denna modell (bland de billigare) föll mig inte riktigt i smaken, mycket tack vare tyngden och att det enda alternativet som armband i princip är stål eller kanske nato - det var läder jag ville åt. Det var ett impulsköp på 10.000 kronor men samtidigt en god läxa att göra sin research ordentligt. Jag har nu inhandlat en Victorinox Alpnach och bytt ut stållänken till ett läderarmband och jag är supernöjd:

3.jpg

Trevlig helg!

Hallå där! Jag är ny på forumet och relativt ny i klockvärlden, inte alls så bevandrad som många av er. Jag är i 25-års åldern och arbetar som frilans i tidningsvärlden. För något år sedan befann jag mig på en nattklubb i Kalifornien och hamnade mitt i ett samtal om klockor. Det gick snart upp för mig att min Gantklocka inte passade speciellt bra in i sammanhanget och att det här med klockor kräver lite inblick i märkessvängen om man vill vara med i diskussionen.

Några månader senare köpte jag därför en Tag Heuer Formula 1:

203203447_a230eae5-1e7b-4f8b-bb1f-d537b76f3542.jpg

Missförstå mig rätt, jag älskar Tag Heuer men just denna modell (bland de billigare) föll mig inte riktigt i smaken, mycket tack vare tyngden och att det enda alternativet som armband i princip är stål eller kanske nato - det var läder jag ville åt. Det var ett impulsköp på 10.000 kronor men samtidigt en god läxa att göra sin research ordentligt. Jag har nu inhandlat en Victorinox Alpnach och bytt ut stållänken till ett läderarmband och jag är supernöjd:

3.jpg

Trevlig helg!

Alpnachen blev riktigt snygg på läder. Är själv svag för just alpnach-modelen.

Alpnachen blev riktigt snygg på läder. Är själv svag för just alpnach-modelen.

Tack! Ja, Alpnach-serien är giftig. Får återkomma angående hållbarhet och kvalitet på Victorinox men den känns riktigt välgjord och har inte sett några stora klagomål någonstans på nätet vad det gäller Vnox. Jag gillar klockor som går lite mer åt "militär" stuket, har faktiskt även en Luminox 3051 som jag tänkt använda i båten under sommaren :happyhappy:

4.jpg

Och ja det är en Diet coke i bakgrunden och nej jag är inte tjock även om formen varit bättre :(

Har du en referens på det? (Cancerframkallandet, inte klockans skönhet...)

Jag var med på en av de svenska byråerna som tog fram marknadsföringen för Aspartam i Sverige på 90-talet, och minns fortfarande hur turbulent det var. Det har inte gjorts så mycket forskning att man förbjudit det i Sverige, men det gäller även väldigt många andra substanser. Om en forskningsrapport duger som källa, så har du den här: http://www.wnho.net/aspartame_study_14july2005.pdf

Jag var med på en av de svenska byråerna som tog fram marknadsföringen för Aspartam i Sverige på 90-talet, och minns fortfarande hur turbulent det var. Det har inte gjorts så mycket forskning att man förbjudit det i Sverige, men det gäller även väldigt många andra substanser. Om en forskningsrapport duger som källa, så har du den här: http://www.wnho.net/aspartame_study_14july2005.pdf
Eftersom jag inte har för vana att läsa forskningsrapporter och dra egna slutsatser så får jag förlita mig på experter som analyserar flera studier inom ett ämne. Om jag tar av mig foliehatten och ignorerar det faktum att Big Money har köpt alla forskare så tycker jag att denna länk från det amerikanska institutet för medicinsk forskning (nih.gov) har relevant information om sötningsmedel vs. cancer och även den nämnda studien specifikt:
http://www.cancer.gov/cancertopics/causes-prevention/risk/diet/artificial-sweeteners-fact-sheet

"In 2005, a laboratory study found more lymphomas and leukemias in rats fed very high doses of aspartame (equivalent to drinking 8 to 2,083 cans of diet soda daily) (1). However, there were some inconsistencies in the findings. For example, the number of cancer cases did not rise with increasing amounts of aspartame as would be expected. An FDA statement on this study can be found at http://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/2006/ucm108650.htm on the Internet.​
Subsequently, NCI examined human data from the NIH-AARP Diet and Health Study of over half a million retirees. Increasing consumption of aspartame-containing beverages was not associated with the development of lymphoma, leukemia, or brain cancer (2)."​

Men visst... each to his own.

Till alla nya: Välkomna till KS, här pratar vi om allt från klockor till strumpor, konst och vetenskapliga studier. Fast mest klockor ;)

Eftersom jag inte har för vana att läsa forskningsrapporter och dra egna slutsatser så får jag förlita mig på experter som analyserar flera studier inom ett ämne. Om jag tar av mig foliehatten och ignorerar det faktum att Big Money har köpt alla forskare så tycker jag att denna länk från det amerikanska institutet för medicinsk forskning (nih.gov) har relevant information om sötningsmedel vs. cancer och även den nämnda studien specifikt:
http://www.cancer.gov/cancertopics/causes-prevention/risk/diet/artificial-sweeteners-fact-sheet

"In 2005, a laboratory study found more lymphomas and leukemias in rats fed very high doses of aspartame (equivalent to drinking 8 to 2,083 cans of diet soda daily) (1). However, there were some inconsistencies in the findings. For example, the number of cancer cases did not rise with increasing amounts of aspartame as would be expected. An FDA statement on this study can be found at http://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/2006/ucm108650.htm on the Internet.​
Subsequently, NCI examined human data from the NIH-AARP Diet and Health Study of over half a million retirees. Increasing consumption of aspartame-containing beverages was not associated with the development of lymphoma, leukemia, or brain cancer (2)."​

Men visst... each to his own.

Till alla nya: Välkomna till KS, här pratar vi om allt från klockor till strumpor, konst och vetenskapliga studier. Fast mest klockor ;)

När det gäller forskning, så bör man ha en sak väldigt klar för sig: Ekonomiska intressen styr! Utan pengar kan inte forskning bedrivas. Varför nämner jag då det? Jo, så länge det finns kommersiella intressen, som tjänar massvis med pengar, jobbar många forskare i motvind. Finansiella muskler kan även ganska lätt påverka makthavare och andra inflytelserika personer.

Det finns massor av exempel på hur det kan ta jättelång tid för att någonting skall bli klassat som farligt. Ett är växtbekämpningsmedlet hormoslyr, som gav massor av svenska skogsarbetare och järnvägsanställda cancer. Det låg så klart inte i skogsindustrins intresse, som använde substansen och på så sätt tjänade pengar på det. Väldigt lite pengar kom även forskningen tillgodo på det här området. I princip ett litet ensamt forskningslag i Uppsala som undersökte saken. I dag vet vi dock att det ger både cancer och fosterskador. Vad vi vet i framtiden om Aspartam, vågar jag inte ens föreställa mig, men jag kommer då inte att dricka sådant frivilligt, och då har jag ändå bidragit, genom att ha varit med att lansera det på den svenska marknaden. ;)

Hej!

Efter att ha läst på forumet en längre tid så kände jag att det var dags att gå med i den här fantastiska community. Jag har läst så mycket och så pass länge, så känns det som om jag redan känner många av de gamla rävarna som hänger på forumet. Älskar attityden alla har mot varandra och det är sällan man ser påhopp eller någon annan form av personliga angrepp vilket är så skönt.
Inte mycket att säga om mig, är i skrivande stund 23 år, utbildar mig inom ICA världen och är inom två månaders tid utbildad ICA-Handlare.

För att prata om klockor så är jag kanske den största anhängaren på forumet till Tag Heuer. Men även Omega, Baum and Mercier, Rolex och Panerai går alldeles utmärkt. I dagsläget har jag ingen klocka, men sitter på en stor hög kontanter och bara väntar på att få spendera dem, men inte på vad som helst utan jag väntar på den rätta klockan till det rätta priset. Drömklockan är en Tag Heuer Grand Carrera (missa en på blocket förra veckan... fortfarande ledsen)! Haha
tag1.jpg tag2.png tag3.jpg

När det gäller forskning, så bör man ha en sak väldigt klar för sig: Ekonomiska intressen styr! Utan pengar kan inte forskning bedrivas. Varför nämner jag då det? Jo, så länge det finns kommersiella intressen, som tjänar massvis med pengar, jobbar många forskare i motvind. Finansiella muskler kan även ganska lätt påverka makthavare och andra inflytelserika personer.

Det finns massor av exempel på hur det kan ta jättelång tid för att någonting skall bli klassat som farligt. Ett är växtbekämpningsmedlet hormoslyr, som gav massor av svenska skogsarbetare och järnvägsanställda cancer. Det låg så klart inte i skogsindustrins intresse, som använde substansen och på så sätt tjänade pengar på det. Väldigt lite pengar kom även forskningen tillgodo på det här området. I princip ett litet ensamt forskningslag i Uppsala som undersökte saken. I dag vet vi dock att det ger både cancer och fosterskador. Vad vi vet i framtiden om Aspartam, vågar jag inte ens föreställa mig, men jag kommer då inte att dricka sådant frivilligt, och då har jag ändå bidragit, genom att ha varit med att lansera det på den svenska marknaden. ;)
Det må så vara. Jag reagerade bara på citatet "Drick inte sån skit, det konstgjorda sötningsmedlet är cancerframkallande" eftersom dina inlägg brukar vara relativt informativa. Citatet borde kanske ha varit "Drick inte sån skit, jag tror det konstgjorda sötningsmedlet är cancerframkallande även om de köpta vetenskapsmännen inte lyckats bevisa det i dagsläget." Alternativt "Drick inte sån skit, eftersom det smakar illa." Det är i alla fall min åsikt ;)

Det må så vara. Jag reagerade bara på citatet "Drick inte sån skit, det konstgjorda sötningsmedlet är cancerframkallande" eftersom dina inlägg brukar vara relativt informativa. Citatet borde kanske ha varit "Drick inte sån skit, jag tror det konstgjorda sötningsmedlet är cancerframkallande även om de köpta vetenskapsmännen inte lyckats bevisa det i dagsläget." Alternativt "Drick inte sån skit, eftersom det smakar illa." Det är i alla fall min åsikt ;)

Precis som du har även jag rätt till min uppfattning, och trots att jag egentligen borde varit lojal (med tanke på ovanstående bakgrund) så är jag fruktansvärt kritisk till konstgjorda substanser i livsmedel. Skulle gärna prata även hormoner och livsmedel, men det är nog en annan tråd och förmodligen ett helt annat forum. :)

Hej kära klocksnackare,

Dags att presentera mig efter någon månads aktivitet på forumet. Andrea heter jag och samlar klockar ganska spritt. Har dom senaste åren varit väldigt hög omsättning på vintageklockor mycket Omega och Longines, men även Philip och Jenny Watch som jag varit svag för. Jag känner nu att jag mer och mer vill börja avyttra mina äldre klockor och satsa på kloka inköp av nya klockor. Har fått inspiration genom trådar till dom lite billigare märkena och även förståelse för att man kan mäta kvalité kontra peng. Kommer nog att satsa på en stabil ny Rolex inom kort samt en bra Seiko.

I övrigt lever jag med fru och barn i Bålsta men knegar i Stockholm.

Hej allihopa!

Marcus heter jag, bor i Malmö och jobbar som teknisk instruktör/servicekoordinator på Honda. Har ett relativt ungt klockintresse som började i G-shocks och lite billigare märken med kinaverk osv. Har länge sneglat på uren tillverkade i Schweiz men pga mitt bilintresse som i grova drag brukar kosta mig mellan 1-2 subbar om året så har prioriteringen varit snedvriden ganska länge. Till min stundande 30-årsdag så gick jag dock och köpte mig en ny Longines Hydroconquest! Trevlig instegsklocka får jag säga och jag är sugen på mer. :) Sambon tjatar på insats till hus men jag tänkte öppna en liten klockfond till min nästa som antingen blir en Tudor black bay eller en 114060. Ska bli kul att läsa om andras intresse och erfarenheter här inne!

Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.

Tja, enligt god sed så ska man ju presentera sig på forumet, så det är väl bara att gört :)

Jag är 46 år gammal och kommer från södra Dalarna, men har sedan 15 år tillbaka fått asyl i Västmanland.

Det här med klockor har alltid intresserat mig, mer eller mindre i olika perioder.
När jag som 20-åring köpte en Seiko quarts för hiskeliga 4000:- så tyckte kompisarna att man var galen, och kanske var man det...
Med åren så blev det några klockor, Seiko, Citizen och Tissot, alltid quarts eftersom det var vad som rekommenderades.
För ca: 3 år sedan läste en artikel om automatiska ur, det var startskottet. Jag registrerade mig på TTT och läste och tittade runt bland alla inlägg och bilder. Jag blev fascinerad av alla fina precisions-urverk som finns, men visste min begränsning, pengar...
Hur som så fastnade jag för en Seiko Ananta som var det vackraste jag sett i den med den budget jag hade, och med lite tur så hittade jag en hos Klockmaster i Falköping :)

För ett par veckor sedan så började jag känna mig sugen på något nytt, inte för att jag tröttnat på Anantan (jag blir fortfarande lika glad när jag tittar på skönheten), utan snarare för att den behövde ett syskon.
Jag har under en period sneglat på "Spring Drive" och började så smått leta här på forumet.
Jag har tittat lite på "Divers" tidigare och nu dök det upp en "Tuna" som jag ena stunden tyckte var fantastisk vacker, och rätt som det var tyckte jag att den så lite märklig ut, men när SBDB009 så var jag såld, en sådan klocka med ett sådant urverk till ett överkomligt pris..... och det fanns en till salu här på forumet, det var bara att slå till innan någon annan gjorde det (tack Rullplanka :).

Ja, jag verkar ha snöat in på Seiko, det tilltalar mig att ha ett precisionsinstrument på armen utan att någon förstår det :)
Ja kan väl då även nämna vad som är min "drömklocka" inom segmentet "för mig överkomlig", det är en SBGA031, den är fantastikt fin, och så såg jag att det fanns en till salu här på forumet, mmmm, om man hade pengar så..... kanske man skulle försöka sälja det man har..... Eller höra om Crisse vill byta ;)

Några bilder oxå såklart :)

Här är en liten "samling", från den första "riktiga" klockan till den senaste.
DSCF2010.JPG

SRQ003J1, min första automatiska.
DSCF2035.JPG

DSCF2036.JPG

SBDB009, Prospex Tuna Spring Drive.
DSCF2026.JPG

DSCF2031.JPG

Med dessa bilder säger jag tack för mig denna gång.

Tja, enligt god sed så ska man ju presentera sig på forumet, så det är väl bara att gört :)

Jag är 46 år gammal och kommer från södra Dalarna, men har sedan 15 år tillbaka fått asyl i Västmanland.

Det här med klockor har alltid intresserat mig, mer eller mindre i olika perioder.
När jag som 20-åring köpte en Seiko quarts för hiskeliga 4000:- så tyckte kompisarna att man var galen, och kanske var man det...
Med åren så blev det några klockor, Seiko, Citizen och Tissot, alltid quarts eftersom det var vad som rekommenderades.
För ca: 3 år sedan läste en artikel om automatiska ur, det var startskottet. Jag registrerade mig på TTT och läste och tittade runt bland alla inlägg och bilder. Jag blev fascinerad av alla fina precisions-urverk som finns, men visste min begränsning, pengar...
Hur som så fastnade jag för en Seiko Ananta som var det vackraste jag sett i den med den budget jag hade, och med lite tur så hittade jag en hos Klockmaster i Falköping :)

För ett par veckor sedan så började jag känna mig sugen på något nytt, inte för att jag tröttnat på Anantan (jag blir fortfarande lika glad när jag tittar på skönheten), utan snarare för att den behövde ett syskon.
Jag har under en period sneglat på "Spring Drive" och började så smått leta här på forumet.
Jag har tittat lite på "Divers" tidigare och nu dök det upp en "Tuna" som jag ena stunden tyckte var fantastisk vacker, och rätt som det var tyckte jag att den så lite märklig ut, men när SBDB009 så var jag såld, en sådan klocka med ett sådant urverk till ett överkomligt pris..... och det fanns en till salu här på forumet, det var bara att slå till innan någon annan gjorde det (tack Rullplanka :).

Ja, jag verkar ha snöat in på Seiko, det tilltalar mig att ha ett precisionsinstrument på armen utan att någon förstår det :)
Ja kan väl då även nämna vad som är min "drömklocka" inom segmentet "för mig överkomlig", det är en SBGA031, den är fantastikt fin, och så såg jag att det fanns en till salu här på forumet, mmmm, om man hade pengar så..... kanske man skulle försöka sälja det man har..... Eller höra om Crisse vill byta ;)

Några bilder oxå såklart :)

Här är en liten "samling", från den första "riktiga" klockan till den senaste.
DSCF2010.JPG

SRQ003J1, min första automatiska.
DSCF2035.JPG

DSCF2036.JPG

SBDB009, Prospex Tuna Spring Drive.
DSCF2026.JPG

DSCF2031.JPG

Med dessa bilder säger jag tack för mig denna gång.

Välkommen! :)

Jag gillar Seiko.
Men då ska det vara automatiska och rent mekaniska klockor.
De inhemska, japanska, uren är favoriter. De brukar ha modellbeteckningar som börjar på SAR och sedan någon tilläggsbokstav, B, X, Y med flera. Självklart är flera av Grand Seiko-uren också intressanta, gärna Hi-beat eller Spring Drive-modeller.
Om man bortser från just de japanska uren så är jag mycket förtjust i t ex Longines mer dressade klockor eller Lange&Söhne som har, eller snarare hade, en del snygga klockor med ren urtavla och utan en massa onödiga komplikationer. Less is more, heter det ju.
Jag säger egentligen inte nej till något som tickar och smaken växlar men de så kallade dykaruren går bort för mig.
Till vardags använder jag en gammal Omega Speedmaster Professional. Men när jag jobbar är jag tvungen att köra billiga eller hållbara ur.
Det växlar mellan en jäkligt bra och hållbar klocka tillverkad av Traser men såld under varumärket GWS. Den heter GWS G10 Pro Diver. Men...och nu kommer det....fyller jag på med extra billiga klockor från t ex Lidl. Där kan man få en hygglig klocka för 99 kronor. Ingen gråter när den går sönder och det händer mig några gånger per år.
I byrålådan ligger annars också en gammal Certina från 70-talet. Funktionen på den lämnar en hel del att önska men en service kan nog avhjälpa det mesta och jag har en duktig urmakare alldeles utanför dörren.
För övrigt gillar jag fickur där jag har både mekaniska och faktiskt också en med quartzverk.
Jag svär ve och förbannelse över två ryska klockor jag förlorat, en Vostok och en Poljot. Dessa skaffade jag ungefär samtidigt som gamla Sovjetunionen föll.
Jag har passerat 50-strecket och bor kungliga huvudstaden

Hallå, är en 40+ som kommit fram till att jag behöver en speedmaster professional, har alltid tyckt att dessa varit för dyra och jag är väl ingen klockentuiast i jämförelse med många här utan har kört med en klocka i taget så att säga.
Dock alltid sedan jag varit liten varit grymt fascinerad av kronografer, att den dessutom inte är automat är också något som tilltalar mig.

Jag brottas för tillfället om jag skall köpa en ny, beggad eller försöka hitta en 70-talare från mitt födelseår, jag gillar nya stora boxen och de skruvade länkarna, samt så gillar jag spännet på näst nyaste (och nyaste) men är lite ambivalent.

Har idag en Tissot t-tempo chronometer som vardaglig slit och slängklocka vilken jag är väldigt nöjd med och den kommer säkerligen få hänga med även fortsättningsvis dagtid då jag tror plexit i en speedmaster inte riktig passar min vardag.

Hej alla. Inte ny i forumet men nu på jakt efter 20 foruminlägg ;) Från Hammarö i Värmland. Över 40, villa, fru och barn. Alltid varit intresserad av klockor som företeelse och köper och säljer när andan faller på. Hoppas på några roliga affärer framöver.

Hej!
Har som så många andra hängt mycket här på forumet utan att skriva. Tyckte att det nu är det dags att presentera sig och komma in i matchen. :)
Är en kille på 33 från skåne som haft ett klockintresse i många år. Dock har jag tidigare känt att jag inte velat lägga så mycket pengar på klockor.
För ett par år sen tog jag mig i kragen och köpte min första Omega SMP 2531.80 och var fast! Sedan dess har samlingen vuxit med bl.a 45,5 mm PO, en 50-tals Seamaster och även en 2231.80. Som ni kanske förstår har jag en liten förkärlek till Omega, även om det finns andra märken i samlingen... :) Kollar lite på nästa inköp som kommer att bli en ren dressare.
Hoppas på roliga diskussioner och bra affärer framöver!

Mattias 30år gammal. Har alltid gillat klockor nu på senare år har jag bestämt mig för att skaffa en Rolex . Har nu Armani och certina ds podium. Även några casio har jag haft.

Hej!
Insåg att jag varit medlem här i ett halvår utan att presentera mig. Ofint såklart men ändrar på det nu. Jag har haft ett större klockintresse i några år och har hängt här i bakgrunden i något år. Min första mekaniska klocka var en Orient Mako. Sedan dess har det sålts och köpts några stycken och idag har jag bland annat en Glycine Combat Sub, en Orient Star, en Seiko monster och en Stowa Flieger.
Tackar för ordet, vi hörs!

Tja!
Mitt namn är Daniel, ny på klocksnack! Varför jag hittat hit är väl självklart, men skriver det ändå! Jag är lite av en klocknörd, surprise
Jag studerar för tillfället till urmakare i Motala, låg tidigare i Borensberg.

Min första riktiga klocka var en Fredrique Constant open heart, ETA 2824. Jag tyckte det var coolt när man ser "hjärtat" slå. Jag fortsatte sedan med en till FC. Denna gån en Slimline, ETA 2892, med titan case och guld bezel!
Nästa klocka jag köpte var en Arnold & Son HMS1 limited edition med svart tavla. Väldigt subtil men ändå fräck och riktigt snygg!
Mitt senaste köp var en Maurice Lacroix Pontos S Diver. Kände att jag behövde en dykare och den är ju sjukt snygg! Kommer bli fler dykare, vädigt sugen på seamaster 300 alternativt en rolex. Men det får bli efter skolan då
Hur som haver, det var lite om mig och min klockhistoria so far
/
Daniel

Tillbaka
Topp