• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Johan S

Omega
Tjenare!

Jag är en av de personer som länge har varit i vintageträsket och bara intresserat mig för äldre dinkor med lite härlig patina och historia.

Just nu är favoritklockan på armen en guldhistoria i form av en Omega Seamaster från 52 samt en rysk guldklocka från 54, vilken jag fick av en farbror när jag var på Farfars Klocka för att serva en av mina egna klockor. Klockan i sig är ingen dyrgrip men jag gillar historien om hur jag fick den.

Dock har intresset gått från bara vintageklockor till klockor i allmänhet och nu är jag mogen att stiga in i Rolexträsket. Jag har insett att mina vintageklockor slits allt för mycket genom dagligt bruk och är nu på jakt efter en Datejust 16233 TT med jubileelänk. Är det nån som sitter på info angående ett fint exemplar till salu, " just hit me"!

Hade jag fått välja helt fritt hade valet utan tvekan blivit en Master Control 8-Days i roséguld.

Med tanke på mitt intresse för vintage så utöver klockor så tycker jag att det är spännande med historia och gamla grejer.Bilar är även ett nervkittlande intresse som tar upp en stor del av min lediga tid. Under de senaste 5 åren har det nog inte gått en enda dag utan att tonerna från gamla gubbar med trumpet, saxofon och andra blåsinstrument har ljudit ur högtalarna här hemma.

Jag är impad över kompetensen och hjälpsamheten det här forumet har bjudit på "so far" och är övertygad om att jag kommer trivas här.

Allt gott!
/Johan
 

Jackdaniel

Breitling
Instämmer i hyllningskören till detta forum, väldigt många intressanta och välskrivna inlägg. Har själv jag haft ett latent klockintresse sedan ~20 år tillbaka och för några dagar sedan rann det över. Jag reggade mig och fyndade på forumets säljavdelning en Seiko skx med lite extra godis. Inte burit klocka sedan mellanstadiet så det känns riktigt roligt :)
Närmsta projektet blir att byta länk och sen kanske man skulle kolla in några nya visare...


seiko.JPG
 
Instämmer i hyllningskören till detta forum, väldigt många intressanta och välskrivna inlägg. Har själv jag haft ett latent klockintresse sedan ~20 år tillbaka och för några dagar sedan rann det över. Jag reggade mig och fyndade på forumets säljavdelning en Seiko skx med lite extra godis. Inte burit klocka sedan mellanstadiet så det känns riktigt roligt :)
Närmsta projektet blir att byta länk och sen kanske man skulle kolla in några nya visare...


seiko.JPG
Oj, är det en S man skådar i bakgrunden..?
 

Vandelay

Breitling
Tjena!

Trevligt att hittat hit till ett riktigt bra svenskt klock-community. Har tidigare suttit mycket på rolexforums och läst under många sena kvällar. Så alltid roligt att ha en till sida att ägna några timmar åt och drömma sig bort.

Klockintresset har väl annars pågått under ungefär mer eller mindre sporadiskt under 5 år. Än så länge har det inte blivit något automatiskt urverk då jag varit student och annat har fått stå högre på priolistan. Drömmer om en AP 14790st med blå urtavla, vilken jag hoppas kunna äga inom några år. Annars håller jag Rolex 14270 varmt om hjärtat vilken jag ska försöka köpa åt mig i studentpresent till sommaren. Som ni förstår så tycker jag om lite mindre boetter och gärna en clean look utan allt för mycket funktioner ;)

Utöver klockor och civilingenjörstudier så lägger jag ner mycket tid på cykelträning inför den stundande säsongen som startar i helgen.

Hörs!
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Hej,

Jeg er Dansk, så er i tvivl om jeg bør skrive på Engelsk for at Ni forstår mig?

Anywho, er 42 år, bor i København. Jeg startede min klockinteresse omkring år 2002, og var ivrig Panerai samler i mange år. Siden da blev det Rolex - og lige nu er det Patek Nautilus som jeg er facineret af. Jeg har ikke finanserne til flere Pateks, så jeg leter efter det ultimative Patek Nautilus!

Herligt forum Ni har her, hoppes der er plads til en dansk klockfan mere :)

PS: tycker ni jeg skal skrive på engelsk fremover - sig endelig til

Vh Mads

Välkommen!
Jag har inga problem att förstå det du skriver.
 

Psykel

Patek
Hej hopp!
29-årig stockholmskille som nyligen fått ett intresse för klockor. Köpte min första "riktiga" klocka, en Seiko 5 SNZG13, för dryga månaden sen och är helnöjd och ser fram emot att skapa mig en liten samling. Fått upp ögonen för just Seiko och även "billig" vintage. Tänkte skaffa mig en något finare Seiko till sommarens stora 30-årsdag, men kikar under tiden på Tradera och loppisar efter billig och skoj vintage.
I övrigt är mina intressen musik (har fler gitarrer än klockor i nuläget), jeans och grooming (stolt skäggägare).
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Hej hopp!
29-årig stockholmskille som nyligen fått ett intresse för klockor. Köpte min första "riktiga" klocka, en Seiko 5 SNZG13, för dryga månaden sen och är helnöjd och ser fram emot att skapa mig en liten samling. Fått upp ögonen för just Seiko och även "billig" vintage. Tänkte skaffa mig en något finare Seiko till sommarens stora 30-årsdag, men kikar under tiden på Tradera och loppisar efter billig och skoj vintage.
I övrigt är mina intressen musik (har fler gitarrer än klockor i nuläget), jeans och grooming (stolt skäggägare).

Jävla tur att du skrev, stolt skäggägare, annars vette fan. :stop: :D

https://polisen.se/Om-polisen/lan/o...rojekt-och-samverkan/Projekt-Tindra/Grooming/
 

jhm

Panerai
Hejsan klocksnack!
Har likt många andra smugit runt på forumet en helt del utan att själv vara aktiv men har nu tagit steget att bli medlem.

Jag pluggar juridik i Lund och har ärvt klockintresset från min väldigt intresserade bror, till lika aktiv medlem här på forumet.


Välkommen hit! Snart är väl underlaget så stort, att det t o m kan bli tal om en Lunda-GTG. :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hej,
David, 35 år från Örnsköldsvik och ny här på forumet sedan någon månad. Har länge haft ett intresse för klockor som dock intensifierats på senare år. Det tog fart när jag köpte min första automat för några år sedan.

Min samling består hittills av en TAG Heuer Carrera samt en Seiko Flightmaster. En moddad SKX står näst på tur, på sikt även en LLD.

Konsumerar ohälsosamt många klockforum för tillfället, hoppas kunna bidra i diskussionen framöver!


Välkommen Öviksbo! Nu är vi 5st om jag räknat rätt [emoji2]
 

macfischer

Breitling
Hej, mitt namn är Max. Jag är en klockintreserad 15 åring som har alldeles för många klockor för min ålder, en för varje år för att vara exakt. Jag har en klocka som jag bestämt mig för att köpa någon gång i framtiden och det är en Sky-Dweller i Roséguld med läderstrap. Av de klockor som jag har just nu har jag en favorit och det är min Seiko Classic med open-heart och krokopräglat läderband. Tack för mig!
image.jpg
 

jhm

Panerai
Hej, mitt namn är Max. Jag är en klockintreserad 15 åring som har alldeles för många klockor för min ålder, en för varje år för att vara exakt. Jag har en klocka som jag bestämt mig för att köpa någon gång i framtiden och det är en Sky-Dweller i Roséguld med läderstrap. Av de klockor som jag har just nu har jag en favorit och det är min Seiko Classic med open-heart och krokopräglat läderband. Tack för mig!
image.jpg


Välkommen i klock- och gubbträsket! :)
 

Robban99

Breitling
Hej alla glada! Kör på en kortare presentation här =)
Heter Robin och är mer eller mindre beroende av klockor. Fick min första klocka när jag var 5 år och har varit fast sedan dess. Har under åren köpt på mig en mängd klockor och lär fortsätta så en lång tid framöver. Är en "allätare", både quartz och mekaniska klockor går hem! Tar och lägger upp bilder på lite av mina "finare" klockor... Tror jag kommer trivas som fisken på detta forum!
IMG_20141231_101110.jpg
IMG_20150103_125118.jpg
IMG_20150109_100410.jpg
IMG_20150110_131513.jpg
IMG_20150113_153118.jpg
IMG_20150116_141841.jpg
IMG_20150329_162406.jpg
IMG_20150405_133058.jpg
 

Edler95

Breitling
Hej, hej!
Jag heter Isak och är en 19-årig kille från Stockholm. Jag har nyligen blivit intresserad av att köpa mig en trevlig klocka och största delen av fritiden går nu åt att att leta efter lämpliga klockor på internet och i butiker. Jag tänkte därför att det passade att bli medlem på denna sida. Nu lutar det åt att jag införskaffar mig en Longines Hydro Conquest, 39mm, i blått.

PS. Om ni har en sådan till salu är det bara att skicka ett PM. :)
 

pog

Breitling
Halloj!
Jag är som sagt ny här på klocksnack.se och hoppas hitta mycket trevlig läsning och många roliga diskussioner.
Mitt klockintresse har alltid varit "det skall vara snyggt och praktiskt" och därmed för det mesta landat på dykare av något enklare modeller genom åren som Seiko, Certina, Citizen Aqualand (X2) - älskade verkligen den modellen och hade en med gummiarmband och en något äldre med tillköpt stålarmband med "guld" inslag i länkarna.
Hade tom. någon Swatch "dykmodell" i transperant plast - lite frän faktiskt men riktig klocka vet jag inte...
De senare åren har jag burit en Longiness Conquest chrono som jag varit väldigt nöjd med, troligtvis vad jag kan komma ihåg min första klocka som inte är en dykare.
Har även införskaffat en Luminox och den har varit en trevlig sommardinka (svart/orange) och med sin historia kring NavySeals - och ja, dom lyser sjukt mycket i mörker precis som utlovat.
Intresset har växt till sig och nu känns det som att det här med klockor börjar växa fram och kunna bli en hobby på riktigt i framtiden!
Näst på tur står ett inköp av en Breitling Superocean Heritage 46, blåtavla+ring med stål-länk - någon som är i läge att sälja en så är det bara att höra av sig!
Har även sneglat på en Longiness Grand Vitesse med brun urtavla och skinnarmband - supersnygg!
Och det finns ju fler skönheter som jag skulle vilja ta hem som nya familjemedlemmar...Omega speed, Rolex Sub (green) mfl,mfl.... :)

Vi hörs alla klockentusiaster där ute!
//POG
 

azcii

Patek
2-Faktor
Hej allihopa,

Jag är "ny" på forumet, har lurkat mycket innan men bestämde mig till slut för att skapa ett konto bara för någon månad sedan.

Mitt intresse för klockor började redan som barn och jag har så länge jag kan minnas funnit begreppet "tid" att vara extremt intressant, abstrakt och fascinerande, mycket pga farsan som alltid gillat att diskutera det med mig. Tog min Civilingenjörsexamen inom datateknik på KTH 2012 och jobbar numera som systemutvecklare i Stockholm. Utvecklar främst realtidsapplikationer inom sport och media där mycket går ut på att synka och skicka data och video i en viss frekvens (60 hertz i USA, 25 i Sverige, etc..). Detta kan göras på många olika sätt, t.ex. genom att räkna antalet klockcykler i processorer och hitta harmonin mellan de olika komponenterna i programmet - inte helt olikt hur klockor fungerar!

Nåväl, min första mekaniska klocka fick jag av farsan 2001, en automatisk 34 mm Seiko 5 dressare. Den köptes av morsan till farsan 1997 och kostade runt 350 kronor på den tiden.

Mitt första klockköp blev en Davosa Classic Automatique med ett SW-200 urverk inuti med safir fram och baksida (inköpt via Amazon för 2500 kronor). Jag är otroligt nöjd med klockan med tanke på priset (kostade 2500 kronor) och brukar ofta kika på urverket "in action" genom glaset på baksidan. Mitt andra klockköp blev min "beater" - en Seiko Orange Monster.

Nu är jag på jakt efter min nästa klocka, och det finns många kandidater, där Tudor Heritage Chrono Blue, Rolex Exp 1 39mm, Milgauss och Speedy Pro är de som är hetast just nu. Jag ska till Vegas med jobbet om 2 dagar och ska passa på att testa alla klockor i butikerna och se vilken som tilltalar mig mest!

Det var lite kort om mig! Vi ses där ute!
 

Mattias97

Breitling
Tjena, tänkte köpa min första klocka nu när jag fyllt 18 och bestämt mig för en Tudor Heritage Black Bay. I Sverige går den för 26k om man ska ha den ny (vilket jag helst vill ha) men då jag har en far som reser mycket tänkte jag om han kunde köpa den när han är iväg på någon affärsresa.
Han ska snart bege sig iväg till Sydkorea och snart även Tyskland. Undrar om ngn här vet hur priserna förhåller sig till de svenska i dessa länder? Är det billigare att köpa i dessa 2 länder? Ngn som har en aning om eventuellt pris..?
 

r.andersson

Breitling
Hallå alla!

Heter Robin och är 25 år fyllda. Nyss fastnat lite i klockträsket efter att jag bestämt mig för att köpa ny klocka. Har haft en jag fick i konfirmationspresent för 10 år sedan och har ej haft något nytt sedan dess. Är inne på en Tudor Pelagos och ska göra en annons så fort jag uppfyller kraven här på KS. Är det någon som har något på G så är det bara att höra av sig!

Tycker det är riktigt fascinerande med mekaniska ur så hoppas att det är en rolig värld jag ger mig in i!

Tack för mig!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej,

Snabb presentation...
Anders var namnet, trettioett år gammal och klockintresserad sedan, tja, en vecka tillbaka eller så! ;)
...Åtminstone såtillvida att jag läser lite mer här, följer auktionssidor och tar reda på adresser till urmakare i Amsterdam (dit färden går i natt).
Det hela hade väl sin början i att kollegor började köpa klockor för några månader sedan, och att jag för en vecka sedan gick och vann - en smula oväntat - auktion på en gammal, lite rolig, Tissot.

Har egentligen bara ägt en annan klocka på senare år - en fyrkantig Certina-Sauber. Den fick jag utav min fru (dåvarande sambo) i examenspresent. Lyckades dock lägga den på ett biltak vid tillfälle. När bilen, en stund senare, kom i rörelse så fick klockan smaka asfalt. Hade gärna fått tag i en ny sådan - Inte så mycket för att jag var kär i klockan i sig, utanför att jag fick den av min sambo.
Likt postaren ovanför så väntar jag därför idogt på att komma upp i tjugo inlägg så att jag kan göra en köpesannons!
 

TheBear

Omega
2-Faktor
Hej hopp!

Björn heter jag, har alldeles för många intressen för min egen plånbok. Hade hoppats på att falla för någon virknålsfetish där en premiumpryl har en prislapp på max en hundring, men icke. Det jag ägnar mig mest åt just nu är pistolskytte och motorcyklar. Har tidigare inte använt handledsburna klockor alls sedan mobiltelefonens intrång i livet, men fick så lov att börja då min bättre hälft gav mig en Daniel Wellington på ett nato-band i present. Nyfiket började jag att söka runt på nya nato-band i fler färger och till min stora förvåning började jag finna nöjet i att lära mig uppskatta dessa skapelser. Summa summarum så letar jag efter en "första klocka" i bättre segment än clas ohlsons utbud, och har fastnat för dykare och dressers. Funderar på någon skx007 eller sbdc001 för att testa intresset, men drömmen kommer nog vara en submariner som en vardags beater, och en fin iwc dresser. Men först testa intresset lite. Tips tar jag tacksamt emot :) Mvh // Björn
 
Topp