• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Victor heter jag och jag är 22 år.
Jag har ett stort stort intresse för klockor! Jag har bland annat en Tag Heuer Aquaracer, Rolex Oyster Perpetual Date och en Rolex Sub som jag själv håller på att ''moddar '' på.
Jag hoppas på att få lära mig nya saker om klockor och kanske, kanske få bidra med något litet.
Annars gillar jag kläder, skor och tennis samt golf.
Jag har testat på det mesta inom sport, testade boxning ett tag. Gick 11 matcher och vann alla utom 10. Klockorna räddade mig från sporten!!
Ha det fint!!
/ Victor

Tjena! Relativt ny snubbe på 22 år som gillar klockor, håller mig dock i det lägre prissegmentet just nu.
Har en Longines Heritage Dive 1964 (Som ska flippas när som) samt en Omega Seamaster Chronograph som är den absoluta favoriten.

Nästa köp blir garanterat en Breitling Superocean Heritage utan kronograf :)

Hej, hej,
Ny medlem här som hoppas på att kunna snappa upp en del kunskap och kanske bidra med något också.
På armen sitter just nu och oftast en Omega Seamaster "Bondklocka" från början av 2000-talet. Har några ytterligare klockor som jag bär ibland (en vintage Omega, en Raymond Weil-quartz, en analog dyk-Citizen, och några till som behöver lite jobb för att de ska fungera). Jag har liksom de flesta här omsatt en del klockor under åren och går just nu och är sugen på en Omega Seamaster 300 co-axial (en av de klockorna som var med i senaste Bondfilmen). Är också sugen på en Breguet Marine, men har blivit avrådd.
//JN

Hej på er!
Efter att ha surfat runt på detta underbara forum, så kände jag att här måste man bli medlem!
Mitt klockintresse har nog alltid funnits mer eller mindre, även om jag inte har lagt ut några större summor på klockor. Fascinationen för klockor ligger framförallt i finmekaniken och kanske kontrasten till allt digitalt som numera finns i vårt samhälle.

Ser framemot många intressanta och lärorika timmar på detta forum!
/Mikael

Hej, här kommer en kort presentation om mig själv:
Jag är en liten och väldigt blyg människa. En dag för några månader sen sa det plötsligt klick och så hade jag ett stort klockintresse. Trodde att det skulle gå över efter några dagar men intresset bara växte. Så nu har jag skapat ett konto här på KS. Jag har aldrig sett mig som särskilt materialistisk och dessutom är jag fattig som en kyrkråtta så vi får se hur det kommer att gå.
Äger inga fungerande klockor för tillfället. Tack för ordet.

Senast ändrad:
Hei, jeg er ny på deres forum. Marius heter jeg og bor i utkanten av Oslo i Norge. Jeg er medlem på flere sider, Tidssonen.no facebook.com/klokkeriet facebook.com/omegaforumnorge facebook.com/rolexforumnorge osv.

Jeg samler på klokker, er ikke så flink til å selge, da jeg helst beholder mine klokker.
Jeg besitter flere Rolexer, en Blancpain FF og et par Omegaer.

Takk for medlemsskapet!

Omegabohn

Hej, ännu en klockintresserad hittar hit. En kompis (eller fler egentligen) är aktiva här på forumet och har rekommenderat som en bra plats att hitta bra information om man vill fördjupa sig mer och skaffa sig kunskap om klockor. Det hade de rätt i! Själv har jag inga 'dyra' klockor än. Får bli på sikt när man hittar något man tycker mycket om. Spontant, gillar jag gamla klockor och allt ifrån plast, till stål, quartz till mekaniskt. Alla klockor fyller något syfte i min värld. Tror att jag sett nån tråd med bilder på samlingar så får jag leta upp det och lägga upp några från min lilla samling. Väldigt bra och trevligt forum detta! Ser fram emot mycket läsning.

Hej!

Gustav heter jag och är 25 år gammal. Bosatt i Eskilstuna men jobbar i Stockholm så jag spenderar det mesta av min tid här.
Relativt ny i klocksfären men har blivit smått besatt. Allting började med en Tissot PRC 200 med svart urtavla som gjorde att jag fastnade. Därefter har jag införskaffat en Longines Conquest, en Rolex DJ från '82 och nu senast en DJ 36 mm från 2016.

Ser fram emot nästa Klocksnack-träff för att få träffa er!

Gustav

Senast ändrad:
Hej,
Johan heter jag och har ganska nyligen hittat hit. Fyller 40 inom kort och min fru vill ge mig en fin klocka... :) Därav att jag börjat förkovra mig i klockornas underbara värld... Finns så mycket kunskap och inspiration på detta forum. Tack för detta!
Johan

Hej,

Ingen inbiten entusiast men shoppar lite just nu. Tittar på Tag Heuer CAY2110, Fortis B42 Stratoliner och vintage Longines/Omega. Tips/åsikter välkomna. Har förresten en Vintage Zenith 35mm till salu, men kan inte posta i annonsforumet än...

Tjena forumet!

Har lurkat här en redigt bra stund - säkert blivit något år nu. Anledningen till det är att klockor legat i mitt intresse sedan prylnördiga tonåren; designen, ingenjörskonsten, urverken... Däremot har jag lyckats spendera mina pengar på annat livsnjuteri längsmed åren i ett och ett halvt decennium nu, och det har blivit några vintage ur av sub 4k Sek kategorin. Intressed tog fart när jag äntligen, för ett par veckor sedan, inföskaffade en Tudor Day Date Jumbo. Jag känner nu att det är dags att engagera sig med egna ord istället för att bara läsa andras, därav detta inlägg och klivet in i ett aktivt forumsliv.

Hälsningar!

Hej,

Första riktiga klockan var en Certina DS från 60-talet, farfars present till en 10åring. Därefter var jag fast för snygga automatare. När jag själv började samla 2002 var det Omega som gällde. Svag för Speedmasters, Apollo och månen.

Min klockvärld är uppdelad i följande fyra kategorier:
Kostym (stiligt)
IWC, Omega, Heuer

Old School (unika och sköna)
60-, 70- och 80-tal

Modeklockor (Roliga, "daily")
Främst från svenska Triwa, som har haft några roliga modeklockor. Okända japanska klockor som köpts på plats.

Dykur
(aktiv livsstil, oöm "daily")
Citizen. Här letar jag efter att fylla på.

Kul att vara här, vi hörs!

klocka.png

Hej,

Mitt intresse för klockor började med att jag ärvde några klockor, bland annat en Breitling premier som jag fortfarande har kvar. Har för närvarande fyra klockor som jag roterar.

Jag har mest varit intresserad av vintage sedan jag ärvde min Breitling, men suget efter en ny klocka har blivit allt större, speciellt sedan jag börjar läsa här.

V

Hej,
jag har läst massor på ks för att det är så jäkla kul att följa med i trådar om allt som avhandlas! Tyckte nu det var dags att börja bidra med egna inlägg, jag har idag inga spännande klockor men är den fasen att jag letar något nytt!

Hej!

Jag följer emellanåt diskussionerna här på forumet och tänkte presentera mig. Jag heter Tomas, är 31 och bor i Stockholm. Klockintresset är yrvaket och inleddes med att jag köpte en Seiko SNZH53K1 på Uret, insåg att vi inte alls klickar ihop och köpte sedan istället en Certina DS Podium av Aquastar här på forumet. Den använder jag nu varje dag och stormtrivs med. Jag har så sakteliga börjat kika på en dressare som kan bli nästa klocka. Tack för att jag får följa många kunniga inlägg!

Hej,
har läst forumet ett tag och nu vart det dags att bli medlem eftersom en stor del av "egen tid" tillbringas här ;-). Uppskattar verkligen allas kunskap, hjärtlighet och vilja att hjälpas åt. Är strax 40, man och bor i närheten av storstan. Har ett klockintresse sedan många år tillbaka men mestadels har det handlat om funktionsklockor vid sportutövandet. Dock har jag nu på senare tid förflyttat fokuset från bruksklockor till automat-segmentet. Går mestadels runt med Seiko (SKX007J och SNA411) men har lite smått börjat titta på Orient. Som säkert märks ligger de japanska tillverkarna mig varmt om hjärtat då jag uppskattar deras "bang per buck". Ser framemot att fortsätta följa alla diskussioner och kanske tom. vara en del av dem.
/PartiSan

Hej! Jag bor i Örebro men är en dalmas vars klockbegär är konstant. Jag äger en Longines Hydroconquest idag och har gjort i snart två år och är så SJUKT nöjd med det köpet. Varje gång jag kollar ned på min handled tänker jag "bra köp.", den känslan är något jag vill uppnå i mina framtida klockköp också.

Jag har hängt en del på klocksnack och letar runt efter flertalet klockor, bl.a. Stowa, Jam Home Made Mickey, Heuer Carrera Calibre 5 m.m. alla ska självklart inte införskaffas men jag håller ögonen öppna efter intressanta köp. Intressanta köp är också anledningen till att jag fick tummen ur att regga mig så jag kan PMa gällande en klocka jag var intresserad av :) På återseende!

Hej !
Lennart heter jag och har sedan många år gillat klockar.Har varit inne då och då på KS men inte gjort sak i slag att skriva några rader om mig. Nu är det då dax.
När det gäller klockor som sitter växelvis på min handled så rör det sig om både automater och quartz dvs allt ifrån dyrgripar till loppisfynd !!! Ni får själva lägga in vilka märken som hamnar i respektive grupp dvs dyrgrip - loppisfynd.
Ha,re :)

Hej alla Ola heter jag och är 39, klockgalen och prylgalen är nog ledorden för migäger en Dievas Focal, Fortis cockpit one, och en Handbyggd flygare med manuell verk, samt den obligatoriska g-shocken
Sitter just nu och funderar på om jag ska byta bort min Fortis då jag tycker att den är lite liten för min min handled. Så om någon är sugen på en splitter ny Fortis så hör av er! Mitt nästa steg blir nog en Oris aquis... Alltid älskade modellen. Och tack för detta fantastiska forum

Hej! Pär heter jag och bor i Stockholm. Dras omedvetet gärna till dressklockor även om dykare också kan få igång salivproduktionen.

Har just nu en Panerai, Baume & Mercier, Pris och en Giorgio Fedon.

Senast ändrad:
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej,
Ny på forum har några klockor en gammal Aqualand en Breitling superocean och en Omega Speedmaster men drömmer i hemlighet om en Rolex Daytona. Har bott utomlands länge och söker gärna en liten urmakare som kan serva mina klockor, tips mottages tacksamt.

Helt ny här på forat. Har passerat halvseklet och har alltid varit intresserad av klockor, men troligen från ett annat perspektiv än de flesta här, mer ur det ingenjörsmässiga av en tidmätare, inte begränsat till armbandsur. Som mitt nick avslöjar så är mekaniska ur inget krav.

Gillar att dona och pyssla själv, har tex byggt en mekanisk klocka i enbart LEGO med automatisk uppdragning och justering.
(googla på "helautomatisk klocka lego" om någon är intresserad)

Har även byggt andra vägghängda varianter med elektronik eller färdiga verk. Anledningen till att jag registrerat mig här är att jag har satt igång ett nytt hemmabygge med att göra ett helt eget armbandsur från scratch, men inte ett mekaniskt då. Har en hel del undringar vad gäller praktiska saker som har med armbandsur att göra, men mer om det i en egen tråd när det är dags.

Hej alla
Är ny som medlem i forumet. Har tidigare bara surfat runt och läst och tittat.
Tänkte gå med nu i samband med att jag letar nästa klocka. Har varit sugen på en Omega ett tag och nu känns som rätt läge.
Vi hörs där ute

Halloj! Har varit med ett tag nu men tänkte fråga om det finns några entusiaster i Uppsala? Har nyligen flyttat hit och träffar gärna likasinnade över en cigarr eller kopp kaffe. Hojta eller PM. Allt gott!

Hej,

Jag heter Johan o är ny på Klocksnack o vill bara presentera mig, bor i Malmö m familj, - eller snarare mina klockor. Blev intresserad av mekaniska klockor för ngt år sedan o har nu skaffat några stycken - mest av äldre datum - inköpta på auktioner o blocket. Ju mer jag läser om olika klockor desto intressantare blir det - o fler klockor hamnar på önskelistan. Funderar lite på en dykklocka - vet inte om en något äldre är lika bra som en lite nyare - tex SeikoSKX007?
Bifogar bilder på 'samlingen'. Eterna 1964.jpg IWC 1946.jpg Tissot ca 1950.jpg Eterna Pulsometer.jpg Omega 1959.jpg Eterna 1953.jpg
Eterna 1964, IWC 1946, Tissot ca 1950, Eterna pulsometer, Omega 1959, Eterna 1953
/Malmen

Hej
Hyfsat ny till forumet, har väl mer varit en gluttare:) men tänkte bli mer aktiv då intresset vaknat upp igen. Ägare av en IWC AT2000 i stål ref 3536 ,en tittar nu efter en mer dressy, kommer dock inte byta bort AT:n då den har många minnen.

Tittar på JLC deep ses tribute antingen memovox eller chronograph och drömmer om att någon dag kanske äga en PP aquanaut traveltime som nästa generation kan ta över:) (just nu Ellen 5år som äger en spiderman klocka)
Bor i Malmö

Någon som har tips om ovanstående klockor så skicka gärna ett PM

Trevlig helg

Hej alla!
Ny här på forumet. 26 år gammal och bor i Stockholm. Varit intresserad av klockor sedan liten. Min första "riktiga" dinka önskade jag mig till julklapp när jag var 12 år gammal. Fick då en sportig Tissot med länk och blå sunburst urtavla. Quartz var den. Vid äldre ålder så har jag fastnat för automatklockor. Rockar nu en Certina DS Action i automat som beaterklocka.

Trevlig lördag på er!

Hej, tänkte presentera mig som ny på forumet. Jonas heter jag och är ny i klockträsket.
Har ett par gamla Tissot klockor någon Certina ds men när jag var i Göteborg senast förälskade jag mig i en Breitling chronometre44 med svart tavla som blev något av ett impulsköp.....men ångrar mig inte en sekund. Har sedan dess nästan maniskt kollat på nätet efter nästa pusselbit i min blivande samling. Detta verkar helt enkelt vara forumet jag borde hittat för länge sedan.
Har massvis med frågor och idéer men dom kör jag i rätt tråd.
Tack för mig.

Hej,

Jag har oförskämt hängt i forumet ett tag utan att presenterat mig. Robert heter jag och jag har ett nytt men rejält klockintresse. Närmre 40 än 30år och bor i Västerås. Kollar och surfar en hel del fotboll också men mest klockor nu när det är sommaruppehåll.

I klocklådan ligger det Tissot, Seiko och Omega.

Både bra och dåligt att man fick tips om denna sida ;).

//Robban

Tillbaka
Topp