• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej.
Michael heter jag är en 35 årig yrkeslärare med ett klockintresse. Har hängt på klocksnack pinsamt länge utan att göra väsen av mig men nu är det dags.
Har precis införskaffat mig min första riktiga klocka. Till min egna förvåning gick jag och förälskade mig i breitling superocean heritage II 46.
20170806_122241.jpg

Hej alla här.
Har precis blivit medlem här på klocksnack.
Tänkte presentera mig själv lite .
Är 40år, gift och har ett barn . Har alltid gillat klockor. Obs har inte en 40-års kris...
Har varit inne på sajten i ca 1år så det var väl dags att bli medlem nu.
Började med en klocka, är nu uppe i åtta stycken, men har en favorit en Oris aquis, min första riktiga klocka. Har aldrig tagit kort när jag har öppnat mina klockor men det är väl dags att göra det nästa gång för nu är jag ju medlem här. Ha en fortsatt trevlig söndag.

Hejsan allihopa.
Har hängt på klocksnack sporadiskt under ett års tid och klockintresset har växt och växt och det har under tiden här blivit endel spontanköp.
Klockor som stannat kvar är Oris Aquis,Certina ds action diver och en squale 1521.
Klockan som hägrar på horisonten just nu är antingen en Sinn 104 eller en Longines legend diver, då man är en 26årig student finns inte den djupaste av plånböcker men det gäller att prioritera här i livet ;).
Vi höres!

Hej
Jag tänkte ta en minut eller två för att presentera mig. Jag är nykomling men har läst ett tag på många intressanta trådar här.
Jag är sedan barnsben en inbiten samlare och har sysslat mycket med grejer från andra världskrigets Tyskland och Sovjet under hela perioden, främst militaria i form av dokument, uniformer och ornar på hög nivå.
Jag har ett gäng gamla ryska arméklockor som fungerar så där halvbra på ryskt vis. PÅ senare år har jag framför allt fastnat för Omega. Jag har ett par stycken och är på jakt efter fler;-)

Hej på er

Är oxå en av alla dessa snyltare som varit inne och lusläst trådar, diverse köp/sälj annonser, mm utan att ha gjort mig själv tillkänna...men nu så - snart 40-årig klocknörd med fablaisse för italienska bilar (läs: Alfa Romeo).

Startade tidigt med en Tissot, gick vidare till en Oris Classic XXL complication samt en Oris Nico Rosberg LE (som bägge är kvar i samlingen). Hittade därefter en Tag Heuer Carrera CAR2211 som jag älskade och ngt förvånande sålde...ångrar mig än idag. Hur som, behövde finansiera en Breitling Superocean Heritage som blev min beater i ett antal år.

Numera sitter jag på en Grand Seiko SBGJ001, en Seiko Padi och en Omega Aqua Terra 38.5 - se bif bilder. Är jag nöjd så? Nej, såklart inte. Känner ett stort sug efter en Datejust med vitguldsringen på jubilee så är ngn sugen på byte med ATn så hojta till!

Bilagor

• IMG_2891.JPG
    IMG_2891.JPG
    146.1 KB · Visningar: 55
  • IMG_2845.JPG
    IMG_2845.JPG
    164 KB · Visningar: 55
Hej på er, dags för mig att presentera mig lite snabbt med.

Kille på 23 år, bor i södra Sverige. Kollat in på forumet då och då sedan ungefär något år tillbaka. Det började när jag som helt ointresserad av klockor kikade in för att hitta ett alternativ till min DW (hehe) som gått sönder. Det var en present och innan dess hade jag aldrig haft en armbandsklocka. När jag letade runt efter något nytt att ha på handleden upptäckte jag den här, helt nya, världen. Framförallt fastnade jag för alla vackra vintage-klockor och min första riktiga klocka blev således en vintage Tissot Visodate från tradera, som jag köpte förra sommaren. Inget speciellt alls men trivs väldigt bra med den!

Intresset har den senaste tiden åter tagit fart (om än på en väldig amatör-nivå) och nu är en Seiko Alpinist på väg till mig från Japan.

Kände att det var lika bra att bli medlem, då det känns som det kommer bli några fler klockor i framtiden. :)

Hej! jag heter Giuseppe och jag gillar automatiska urverk. Jag har en klocka från Italien med schweiziskt mekaniskt manuellt urverk (inte automatiskt). theorein1.JPG Det är en Theorein kronograf med trippelkalender och månfasvisare. Jag tror att urverket är en ETA Valjoux 7761 men jag är inte säker. Här kommer en bild till:
theorein2.JPG
Är det någon som vet om det utifrån bilderna går att se om det stämmer att det är en ETA Valjoux 7761? Tack på förhand!

Bilagor

• theorein1.JPG
    theorein1.JPG
    262 KB · Visningar: 36
Hej! jag heter Giuseppe och jag gillar automatiska urverk. Jag har en klocka från Italien med schweiziskt mekaniskt manuellt urverk (inte automatiskt). theorein1.JPG Det är en Theorein kronograf med trippelkalender och månfasvisare. Jag tror att urverket är en ETA Valjoux 7761 men jag är inte säker. Här kommer en bild till:
theorein2.JPG
Är det någon som vet om det utifrån bilderna går att se om det stämmer att det är en ETA Valjoux 7761? Tack på förhand!
Välkommen till forumet! Jag tror dessvärre det inte är så många som kommer att lägga märke till din fundering här så mitt tips är att skapa ett nytt ämne i t ex forumdelen för vintage istället.

Senast ändrad:
Tjena! Christian heter jag och är ny här, har dock varit medlem ett tag men aldrig postat nåt. Jag har varit intresserad av klockor i ett par decennier och har haft en väldigt skiftande samling. Sitter just nu på en Rolex DSSD, Avenger Seawolf och en Speedmaster "Sapphire Sandwich" mm mm. Jag har också en passion för Japan producerade G-Shock.
Det är alltid på klocksnack man hamnar när man söker efter recensioner och åsikter om någon klocka man är sugen på (vilket är hela tiden). Så, kul att vara medlem:)

Hej!

Mattias här, nybliven medlem med stort klockintresse. Runt armen har jag idag en Breitling Colt 44 Automatic.
Till vardags så jobbar jag med försäljning av begagnade bilar.
Ser fram emot klocksnack och även köp av nästa klocka!

//Mking123

hej,
jag heter Albin och blev för ett tag sen intresserad av klockor. är dock inte särskilt insatt men vill gärna bli!
min kusin tipsade mig om det hör forumet så jag har läst och kollat runt här på forumet och tänkte att jag väll också kunde registrera mig!
ha det bra! Med vänlig hälsning/Albin

Hej!
Johan här, bor i Umeå. 28 år. Har hängt på forumet i några månader men inte registrerat mig förrän nu. Har tyvärr ingen klocka än så länge men har varit sugen på att köpa en i några år nu. Köpte en vintage datejust till pappa då han fyllde 50 för några år sen, det var då det började :)

/Johan

Hejsan alla!
Skapade detta konto precis för jag skulle vilja sälja min Corniche Paloma Beach. Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt så all hjälp uppskattas.
Allmänt om mig. En omega seamasterde de ville från 60-talet var min introduktion till att samla klockor. Just nu äger jag 2 vintage seamaster, 2 corniche klockor, en seiko och lite billiga nonsensklockor. Min bror rekomenderade forumet till mig och har beskrivit klocksnack som en idyllisk plats för entusiaster likt jag själv.

Senast ändrad:
Hej Alla klockintresserade!
Ny här och tänkte presentera mig lite.
Är 59 år och har jobbat hela livet med styr och reglerutrustning, med såväl konstruktion som förebyggande och löpande underhåll. I min inledande yrkeskarriär fanns mycket finmekanik med i bilden vilket elektroniken sedan i många delar tog över utom så mycket i ställdon och övrig periferi utrustning, där många delar fortfarande är mekaniska då inom industrin.
Jag kan tänka mig att visst klockintresse föddes där.
Kommer nog att följa inlägg och försöka lära mig lite här på klocksnack just runt inlägg om underhåll och prestanda kring olika verk och hur den optimala klockan kan te sig så allt mellan en Patek Philippe och Timex kommer att vara intressant kring de frågorna.
Har nyss köpt en automat under 1000$ för att se hur en sådan kan te sig. En Tissot PRC200 med ett ETA C01.211, ett verk från 2009 som jag nyss lyckats justera till +2 sek / dygn.
Verket verkar vara något man ej repar utan bara byter ut för ca 250$ vid service, har även stött på hur man kan smörja vissa delar vid problem och att det ska innehålla plastdelar, ja mer vet jag inte. Är väl i folkvagnsklass med 15 stenar eller vad säger någon kunnigare?

hej ny här och tänkte skriva lite lätt vem jag är.
heter Jonas om man inte kunde lista ut det från användarnamnet, är 20 år och kommer från Piteå. har haft klockintresse ganska länge nu men har aldrig gått in så djupt på det. Har för tillfället bara tre klockor, en regal för 700, en jaques lemans för 1000kr och en GHW för 2000kr. Gick som sagt ut gymnasiet förra året och fick nu i januari mitt första välbetalda jobb så har nu tänkt börja investera i lite dyrare klockor för kanske 20k. tänkte att den här sidan är en bra början för att lära mig lite mer och få några bra tips. tack för mig.

Hej!
Lurkat runt här på Klocksnack ett tag inkognito men nu är det dags för en liten presentation. 26 år, studerandes i Uppsala (ingenjör). Alltid gillat kvalitet och hantverk så att ett intresse för mekaniska urverk föddes var nog inte helt oväntat. Det hela började med att jag 2016 köpte en Zenith 28800 AutoSport av en vän som också burkar det här forumet. Efter det slog jag till på den klassiska beatern Seiko SKX007. Trots min medfödda klumpighet så är jag förvånad att den inte är mer märkt än vad den är. Sen dess har jag från farfar fått tagit över några gamla vintageur så som Timex, Roamer och Lagonda. Dessa är väl använda och ingen fungerar som de ska. Hoppas dock att kunna få dessa gamla godingar att ticka igen!

Ha en bra dag och tack alla för detta trevliga forum!

Bilagor

• Seikoskx007.jpg
    Seikoskx007.jpg
    89.7 KB · Visningar: 38
  • zenith.jpg
    zenith.jpg
    119.6 KB · Visningar: 33
Kim, 29, Uppsala. Relativt nyväckt klockintresse och har ingen samling att tala om direkt, men har en förkärlek till Seikos och dykare (ovanligt). Kul forum, gillar att lurka runt i säljes-delen :greedy:

Hallå där alla klocknördar! Jag är inte en klocknörd. Jag äger inte ens ett armbandsur, men börjar bli sugen på det. Handleden börjar kännas naken :) Gick med här för att söka tips och råd. Återkommer om det i lämpligt forum så småningom :)

Är nånstans i mitten av livet och bor i Uppsala för övrig

Hej!

Har lite sporadiskt under det senaste året besökt forumet och kikat runt lite, så tänkte att det till slut var dags att skapa ett konto :). Fördelar min tid mellan Stockholm och Skåne. Tog studenten tidigare i sommar och är på jakt efter min första klocka, lutar för närvarande mot en Rolex; OP och Datejusten är heta kandidater just nu.

Önskar er alla en trevlig helg!

Hejsan allihopa!

Jag är ny här på forumet och är 21 år gammal. Klockintresset har smygit sig på mig under gymnasietiden och nu har jag äntligen skaffat mig min första "riktiga" klocka. En omega diver 300m blå

Tjena och god morgon allesammans!

Har som många här på forumet hängt en längre tid och läst denna oändliga källa för information om klockor och allt runtomkring!
Som sann 90-talist började mitt klockintresse i tidiga tonåren med stora självlysande G-shock extreme (vattendjupet var allt som var viktigt!). "Samlingen" idag omfattar en Rolex 1601 widebpy från 68', en Rolex 14060 A-serie (98-99?), ett antal klassiska terrorist-casios samt en g-shock g-5600 och en Omega seamaster calendar 2757 från 55'.

Börjar nu sukta efter en helig graal som ska ersätta denna brokiga skara, men är fortfarande kluven. Kanske en komplett GMT 16710 i gott skick? Detta subjektiva och nyckfulla begär är väl vad allt handlar om!

Nog om mig, trevlig helg!
Mvh

Hej!

Är ny här på forumet. Jag heter Leon och är 40 år gammal. Jag bor i Stockholm och jobbar med reklam. Äger en IWC Pilot Mark XVI och en IWC Aquatimer Jacques Custeau.

Är inte vad ni kallar en klocknörd men känner att det är dags att bli det då jag funderar på vad min tredje klocka ska bli. Troligtvis en Panerai.

/ L

Hej.
Michael heter jag är en 35 årig yrkeslärare med ett klockintresse. Har hängt på klocksnack pinsamt länge utan att göra väsen av mig men nu är det dags.
Har precis införskaffat mig min första riktiga klocka. Till min egna förvåning gick jag och förälskade mig i breitling superocean heritage II 46.
20170806_122241.jpg

Det var verkligen på tiden! :)

Välkommen. Ses i forumvimlet!

Hejsan
Nybliven/blivande? klocknörd som hittat hit. Köpte en automatisk Certina lite av en slump, mest för att jag behövde en klocka och för att jag tyckte den var snygg. Nu har jag blivit 'smittad' och drömmer om en Oris eller Tudor (mest realistiskt för mig...:)). /W

Hej, Ny på forumet och äntligen kommit till skott och köpte min första automatiska klocka och det blev Oris Aquis small second date 46mm med stållänk, blir lite av min banger till vardags och laddar i plånboken för ev nytt inköp inom 1-2 år. Lutar åt en Omega seamaster chronograph PLO... Följt klocksnack en tid och det var väl dags att ta sig an forumet nu :) Ha det fint

20770183_10159224385180252_4773360897580664503_n.jpg

Då var jag medlem då :)

Dalmas med rötter i Tornedalen och uppväxt med fickur som min far samlade på . Har alltid varit intresserad av klockor men först i dagarna som jag känner att det borde utökas med intresset.

Klockor jag äger eller har ägt är en massa vintage Seiko och Omega, Certina och någon Tissot. Dagens armada är :

1st Ericsson's första smartwatch
1 st Zodiac Sea Dragon
1st Omega Megaquartz
1 st Fortis damdykare automat ( återkommer om den )
2 st Invicta Grand Diver
1 st Fortis ( fallskärmsklocka ?? )
1 st Certina DS 2

Jag ämnar att försöka samla på mig lite roligare ( dyrare ) klockor på sikt . Mitt stora intresse är dock snygga vintage och dykare dock

Mvh // B

Tillbaka
Topp