• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Valentin N

Breitling
Hej!
33 år bosatt i Stockholm. Civilingenjör på Scania.
Har en tendens att snöa in på saker och nu vart det dags för klockor. Ifjol var det skor. Innan dess var det HiFi, akvarier, gitarrer mm. I början rätt extremt informationssökande. Efterhand övergår det till mer sunda intressen. Men man hinner ju samla på sig mer eller mindre dyra prylar över åren. Men hellre det än att slänga pengar på slit och släng-grejer.

På jakt efter första "riktiga" klockan. I dagsläget håller jag till godo med morfars gamla guldklocka. En liten Tissot Seastar. Tror första klockköpet blir en Speedy Pro. Kanske tråkigt men men. Fastnade för den direkt. Känns som mycket bang for the buck. Vartefter blir det att ge sig in på beg-marknaden.
 

BjornH

Breitling
Hej!
Tittat in på forumet till och från i ett par år nu. Mitt klockintresse startade när jag tog dykcert och med en Aqualand. I samband med det så fick jag upp ögonen för andra klockor, läste på och fascinerades av manuella och automatiska urverk.

Självklart skulle man ha en dykarklocka och länge var det en seamaster som stod högst upp på rimliga alternativ. Samtidigt var ju suben den ultimata klockan i mina ögon. Budgeten kröp långsamt uppåt och tillslut så köpte jag en hårt polerad 16610. Var till en början mycket nöjd men efter något år så stod jag inte ut att äga en klocka där bandhornen inte var symmetriska så den fick gå.

Sedan dess har det blivit ett par till, favoriterna i samlingen är månklockan och det nyaste köpet:
20170824_191552.jpg

/Björn
 

DanielWallin

Breitling
Halloj

En kort pres om mig då.

Daniel heter jag & är bosatt i de nordligaste delarna av Sverige

Har alltid haft ett stort intresse för klockor som växt mer & mer med åren.

Sålde just iväg min Breitling Colt 44 till förmån för det ur jag har idag, en IWC Big Pilot från 2003.

Löser mest massa bra recensioner & följer intressanta trådar här på KS

Tack för insläpp

Daniel
 

Bilagor

  • IMG_3858.JPG
    IMG_3858.JPG
    91.3 KB · Visningar: 56

Chris_l05

Breitling
Hej!

Har observerat ett tag och kollat lite i köp och sälj innan jag gick med. Läser mycket på gruppen Klokkeriet annars då jag bor i Norge eller Hodinkee.

Läser det mesta av stort intresse och vill lära mig mer innan det kommer några tunga pjäser på armen.

Det blir kul detta!
 

Ängeln

Breitling
Halloj

En kort pres om mig då.

Daniel heter jag & är bosatt i de nordligaste delarna av Sverige

Har alltid haft ett stort intresse för klockor som växt mer & mer med åren.

Sålde just iväg min Breitling Colt 44 till förmån för det ur jag har idag, en IWC Big Pilot från 2003.

Löser mest massa bra recensioner & följer intressanta trådar här på KS

Tack för insläpp

Daniel

Den är så sjukt fin! Avundsjuk blir man:)
 

Flightattendant

Breitling
Hejsan,
Tack så jätte mycket för insläpp! är ny när det gäller klockor har precis införskaffat mig en Seiko sarb033 Och är super nöjd!
letar efter tips inför nästa klockköp.
nyfunnet intresse och älskar hur alla blir passionerade när dem pratar om Klockor!
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Hejsan klockfolket!

Ny här på forumet men haft en del klockor trots ganska ung (19)... helt fast i träsket och byter relativt aktivt men har just nu en PO GMT samt en Seamaster Chronograph.

Hoppas vi möts!

//Klocksonen
Med detta medlemsskap kommer du bli en ännu mer aktiv flippare skulle jag tro då inspirationen är enorm och utbudet på köp och sälj är schysst :) dock inget jag tycker man ska eftersträva då det bara verkar bli dyrare och dyrare klockor :nailbiting:
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej!

Har observerat ett tag och kollat lite i köp och sälj innan jag gick med. Läser mycket på gruppen Klokkeriet annars då jag bor i Norge eller Hodinkee.

Läser det mesta av stort intresse och vill lära mig mer innan det kommer några tunga pjäser på armen.

Det blir kul detta!
Kul :) någon speciell modell du är intresserad utav i dagsläget? Välkommen
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Hej! Ny på forumet och ganska ny i klocksamlarkretsar. Har alltid gillat klockor och alltid tittat på snygga klockor men inte förrän på senare tid faktiskt börjat köpa det jag tittat på. Min dagliga klocka och den jag gillar allra bäst är min Seiko Pepsi 7002. Har snöat in tungt på vintage-dykare och sköna 60-tals kostymklockor. Har en lätt fäbless för Bulova med. Och massa annat.

Kommer bli dyrt :)
 

Motalaman

Cartier
Hej
Ny klock kille här, var inne på klockor när jag var yngre och är nu tillbaka i intresset. Har tröttnat på att dra fram mobilen stup i kvarten.

Gillar prisvärda bruksklockor så stor fan av japansk klockor. Samlingen består idag av. En Omega, Mondaine, Citizen och Seiko. Samt en fin kines men den behöver man inte tala högt om.
 
Med detta medlemsskap kommer du bli en ännu mer aktiv flippare skulle jag tro då inspirationen är enorm och utbudet på köp och sälj är schysst :) dock inget jag tycker man ska eftersträva då det bara verkar bli dyrare och dyrare klockor :nailbiting:
Jaa jag börjar känna det redan nu.. flipp suget finns trots att jag är väldigt nöjd med min lilla minisamling av omega :). Vad rekommenderar ni för nästa klocka? Är sugen att prova Rolex ska tilläggas..
 
Hejsan,
Tack så jätte mycket för insläpp! är ny när det gäller klockor har precis införskaffat mig en Seiko sarb033 Och är super nöjd!
letar efter tips inför nästa klockköp.
nyfunnet intresse och älskar hur alla blir passionerade när dem pratar om Klockor!

Bra första val tycker jag ! :) jag kan starkt rekommendera den traditionella seamastern som ett nästa steg! Grym klocka som jag provat på i de flesta olika konstellationer av färger, kronografer och årsmodeller! ;) lycka till med dina kommande klock köp!
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Jaa jag börjar känna det redan nu.. flipp suget finns trots att jag är väldigt nöjd med min lilla minisamling av omega :). Vad rekommenderar ni för nästa klocka? Är sugen att prova Rolex ska tilläggas..
Svårt att säga, jag har för nuvarande en Submariner som jag är väldigt nöjd med.. kanske att jag provar en GMT II nästa gång det är dags :) gillar nyare datejust med. Det är väl egentligen bara budget som sätter gränser
 

Patohls

Breitling
Hej på er alla. (Vet inte om jag presenterar mig på "rätt" ställe...men jag provar så här och det får väl bli som det blir.)
En arbetskamrat till mig väckte mitt klockintresse för några år sedan och jag har väl egentligen inte snöat in på några speciella modeller ännu. Jag provar mig fram lite och det litar åt hållet "klockor med någon form av militär anknytning" (Inte för att jag haft så många...men de triggar mig lite extra.)

I från en Tag Heuer Link Quartz genom Montre Militaire (Officier de marine), Tudor, Breitling Emergency med flera så har jag just nu (slutet av augusti 2017) landat i tre klockor (Var av en skall säljas) Breitling Aveneger Skyland, Sjöö Sandström UTC extreme White Diamond och den senaste just nu, en Sjöö Sandström UTC Skydiver (M-nummermärkt och med Svenska Flygvapnets vingar på boetten)
Lägger in några av dessa klockor bifogat.

tSCXGXXz65yPCqbPA

QKGnyu21ZVniquv27
 

Bilagor

  • P9080041-ANIMATION.gif
    P9080041-ANIMATION.gif
    4.8 MB · Visningar: 49
  • SjooSandstrom_zpsd78e7b8c.jpg
    SjooSandstrom_zpsd78e7b8c.jpg
    73.9 KB · Visningar: 40
  • Skydiver back.jpeg
    Skydiver back.jpeg
    230.4 KB · Visningar: 49
Senast ändrad:

Greed

Breitling
På sikt i någon form av kronologisk ordning (som jag tänker nu):
  • Sinn 104 A St Sa
  • Tudor BB 79230
  • LLD
  • IWC Pilot Mark XVIII (Le Petite Prince?)
  • Rolex Submariner (då åker en ev Tudor)
  • ...?
Planen har inga uppenbara tidsramar och styrs väl av livet i allmänhet och utgifter kring min Porsche i synnerhet:)

Gillar din lista! Ser ut som vi har samma smak :) Man blir ju dock lite nyfiken. Vad är det för Porsche du har?
 

jašar

Breitling
Tja alla klocknördar!

Då var det dags för mig att gå med här och bli mer aktiv. Jag har följt Klocksnack under en längre tid, mest för att suga in mer kunskap och information. En vän till mig har blivit aktiv under året så nu är det dags för mig också.

Mitt namn är Jašar, 26 år och från Sthlm. Intresset för klockor har alltid funnits där men det hela startade nog för mig under gymnasiet när jag fick min första klocka av mina föräldrar. En Tissot PRC 200 (quartz). Ingen märkvärdig klocka i sig men just då var det speciellt och fortfarande mycket pengar som spenderades på en klocka. Har kvar den än idag - mest som minne men används sällan. Racing bandet är inte originalband på klockan.
Tissot.JPG

Jag började nörda ner mig rejält efter gymnasiet. Hamnade på en stor konsultfirma och började se vad alla andra hade på sina armar. Samtidigt fick jag två väldigt udda vintage klockor av min morbror, som är bosatt i Tyskland. En automatisk Seiko 5, 34 mm, från 1970/1980 (ref. 7009-6001) med både arabisk & engelsk day/date. Under denna tid var han bosatt i Irak (Kurdistan) och i armén. Fick två exemplar men endast den på bilden fungerar fortfarande.
Seiko-5.JPG
Den andra klockan jag fick är min personliga favorit. En Stabila Unzerbrechlich från WW2. Som jag har förstått så tillverkades dessa för den tyska armén (Wehrmacht) under Nazi eran. Lite mer detaljer: mekanisk, 34mm, Unitas calibre 146, fungerar fint än idag. Fick den utan band så köpte till det militärgröna natobandet. Även sugen på ett Bund band men får bli i framtiden. Finns det några "experter" och nördar på tyska vintage klockor? Någon som vet mer om Stabila? Jag är nyfiken på att höra mer!
Stabila.JPG

Till sist, en Omega Genéve från 1970 som jag lyckades fynda under studietiden i Uppsala. En riktig trotjänare när det vankades sittningar och mer dressade outfits. Tunn, elegant, och gör sitt jobb. Någon som vet hur jag kan grotta mig i ännu mer detaljer får gärna tipsa.
Omega-Geneve.JPG

Jag har även sportat en Omega Seamaster 300 chronograph 007 edition under ett par år men tröttnade på den. För stor, klumpig och tråkig för min smak. Jag jobbar och driver eget, inte den största budgeten för stunden men jag är ute efter en skön allround-klocka, något jag kan bära dagligen, budget: 30k. Jag är ute efter något som kan kickstarta vad som kommer att bli början på en samling: Rolex Datejust, IWC Flieger, öppen för Tudor, förslag på andra sköna klockor i den budgetklassen rekommenderas! Just nu bär en Apple Watch Series 1 (boett i rostfritt stål och safirglas) men har tröttnat när jag ser att 95% av tech-folket i Sthlm bär likadana klockor.

Tack för mig, /Jašar
 
Senast ändrad:
Hej alla klocktokar,
Anders heter jag och klockintresset har jag haft sedan jag var liten lintott. Allt grundade sig i gener från mammas sida som är en klocksläkt och min fascination för James Bonds ur som både var snygga och häftiga i mina ögon. Men för en annan var det de där fräcka klockorna från Gul som gällde för att va fränast på skolgården. Min kravspec var alltid att det skulle vara en digitalklocka med ljus på urtavlan utöver den analoga. Hade även en skitsnygg liten klocka med blå urtavla och läderrem som jag vet att finns någonstans i gömmorna men inte hittar. Det är ändå 25 år sen... Hittar jag den så kommer den nog få gå som dressare med ett nytt armband. Märke? Inte en susning.
Nu är jag fortfarande en ganska liten men skallig 32-årig logistiker som besitter en liten och inte särskilt imponerande samling.
Första köpet var i slutet på tvåan i gymnasiet, en Casio med vacker vit urtavla och guldöverdrag. Är det guld med så är jag såld rätt snabbt.
Sen hade jag en period där svarta klockor var lika häftigt som sockervadd. För erkänn, sockervadd is the shit. Så då blev det ett rejält jäkla snedköp på Tradera för några år sen. Men för två-tre år sen köpte jag en parfymklocka från Hilfiger som är svart. Jag har kvar den, jag gillar den, den har funkat bra och i mina ögon är den snygg.
En Certina från 70-talet finns också i klocklådan. Men efter att genom min kärlek för Metallica umgås med likasinnade när det vankas konserter plus att en kompis träffade en kille som är klockintresserad (han är medlem på forumet misstänker jag efter att ha känt igen en Tudor, betongfabrik och militäruniform) och att ha halkat in här på ett bananskal i googlandet efter en ny klocka så har det tagit rejäl fart.

Nu har jag en ordentlig klocka. I somras blev det en Longines Hydroconquest two tone, vilket jag insett är något inte alla här inne gillar. Men jag tycker det är skitsnyggt. Blåa urtavlan är det som gäller. Den passade min nuvarande budget och fungerar som kontorsklocka och på fest.
Nu väntar jag på en Seiko SKX007 som bör dyka upp i brevlådan idag eller imorgon och då ska den bandas om och dra på ett Natoband (återigen, James Bond) och fungera som en rejäl beater.

Efter det väntar sparande och gnetande för antingen en Sub eller GMT. Men det slutar väl med att man köper en Oris eller Aquaracer eller en dressare av något slag... Men men, här är jag. 32-årig värmlänning som inte kan speciellt mycket om klockor utan mest hänger här för att lära. Jag gillar verkligen det jag sett. Högt i tak, rå men hjärtlig jargong och härlig självironi.

I övrigt så har jag under mitt smygande som oreggad här alltid undrat: vad fan jobbar folk med som kan ha råd med det här?

//Anders
 
Senast ändrad:

Bonazzi

Omega
Tja alla klocknördar!

Då var det dags för mig att gå med här och bli mer aktiv. Jag har följt Klocksnack under en längre tid, mest för att suga in mer kunskap och information. En vän till mig har blivit aktiv under året så nu är det dags för mig också.

Mitt namn är Jašar, 26 år och från Sthlm. Intresset för klockor har alltid funnits där men det hela startade nog för mig under gymnasiet när jag fick min första klocka av mina föräldrar. En Tissot PRC 200 (quartz). Ingen märkvärdig klocka i sig men just då var det speciellt och fortfarande mycket pengar som spenderades på en klocka. Har kvar den än idag - mest som minne men används sällan. Racing bandet är inte originalband på klockan.
Tissot.JPG

Jag började nörda ner mig rejält efter gymnasiet. Hamnade på en stor konsultfirma och började se vad alla andra hade på sina armar. Samtidigt fick jag två väldigt udda vintage klockor av min morbror, som är bosatt i Tyskland. En automatisk Seiko 5, 34 mm, från 1970/1980 (ref. 7009-6001) med både arabisk & engelsk day/date. Under denna tid var han bosatt i Irak (Kurdistan) och i armén. Fick två exemplar men endast den på bilden fungerar fortfarande.
Seiko-5.JPG
Den andra klockan jag fick är min personliga favorit. En Stabila Unzerbrechlich från WW2. Som jag har förstått så tillverkades dessa för den tyska armén (Wehrmacht) under Nazi eran. Lite mer detaljer: mekanisk, 34mm, Unitas calibre 146, fungerar fint än idag. Fick den utan band så köpte till det militärgröna natobandet. Även sugen på ett Bund band men får bli i framtiden. Finns det några "experter" och nördar på tyska vintage klockor? Någon som vet mer om Stabila? Jag är nyfiken på att höra mer!
Stabila.JPG

Till sist, en Omega Genéve från 1970 som jag lyckades fynda under studietiden i Uppsala. En riktig trotjänare när det vankades sittningar och mer dressade outfits. Tunn, elegant, och gör sitt jobb. Någon som vet hur jag kan grotta mig i ännu mer detaljer får gärna tipsa.
Omega-Geneve.JPG

Jag har även sportat en Omega Seamaster 300 chronograph 007 edition under ett par år men tröttnade på den. För stor, klumpig och tråkig för min smak. Jag jobbar och driver eget, inte den största budgeten för stunden men jag är ute efter en skön allround-klocka, något jag kan bära dagligen, budget: 30k. Jag är ute efter något som kan kickstarta vad som kommer att bli början på en samling: Rolex Datejust, IWC Flieger, öppen för Tudor, förslag på andra sköna klockor i den budgetklassen rekommenderas! Just nu bär en Apple Watch Series 1 (boett i rostfritt stål och safirglas) men har tröttnat när jag ser att 95% av tech-folket i Sthlm bär likadana klockor.

Tack för mig, /Jašar

Mycket intressant läsning och rolig samling! Välkommen :)
 

Ängeln

Breitling
Hej alla klocktokar,
Anders heter jag och klockintresset har jag haft sedan jag var liten lintott. Allt grundade sig i gener från mammas sida som är en klocksläkt och min fascination för James Bonds ur som både var snygga och häftiga i mina ögon. Men för en annan var det de där fräcka klockorna från Gul som gällde för att va fränast på skolgården. Min kravspec var alltid att det skulle vara en digitalklocka med ljus på urtavlan utöver den analoga. Hade även en skitsnygg liten klocka med blå urtavla och läderrem som jag vet att finns någonstans i gömmorna men inte hittar. Det är ändå 25 år sen... Hittar jag den så kommer den nog få gå som dressare med ett nytt armband. Märke? Inte en susning.
Nu är jag fortfarande en ganska liten men skallig 32-årig logistiker som besitter en liten och inte särskilt imponerande samling.
Första köpet var i slutet på tvåan i gymnasiet, en Casio med vacker vit urtavla och guldöverdrag. Är det guld med så är jag såld rätt snabbt.
Sen hade jag en period där svarta klockor var lika häftigt som sockervadd. För erkänn, sockervadd is the shit. Så då blev det ett rejält jäkla snedköp på Tradera för några år sen. Men för två-tre år sen köpte jag en parfymklocka från Hilfiger som är svart. Jag har kvar den, jag gillar den, den har funkat bra och i mina ögon är den snygg.
En Certina från 70-talet finns också i klocklådan. Men efter att genom min kärlek för Metallica umgås med likasinnade när det vankas konserter plus att en kompis träffade en kille som är klockintresserad (han är medlem på forumet misstänker jag efter att ha känt igen en Tudor, betongfabrik och militäruniform) och att ha halkat in här på ett bananskal i googlandet efter en ny klocka så har det tagit rejäl fart.

Nu har jag en ordentlig klocka. I somras blev det en Longines Hydroconquest two tone, vilket jag insett är något inte alla här inne gillar. Men jag tycker det är skitsnyggt. Blåa urtavlan är det som gäller. Den passade min nuvarande budget och fungerar som kontorsklocka och på fest.
Nu väntar jag på en Seiko SKX007 som bör dyka upp i brevlådan idag eller imorgon och då ska den bandas om och dra på ett Natoband (återigen, James Bond) och fungera som en rejäl beater.

Efter det väntar sparande och gnetande för antingen en Sub eller GMT. Men det slutar väl med att man köper en Oris eller Aquaracer eller en dressare av något slag... Men men, här är jag. 32-årig värmlänning som inte kan speciellt mycket om klockor utan mest hänger här för att lära. Jag gillar verkligen det jag sett. Högt i tak, rå men hjärtlig jargong och härlig självironi.

I övrigt så har jag under mitt smygande som oreggad här alltid undrat: vad fan jobbar folk med som kan ha råd med det här?

//Anders
Härlig presentation!!! För övrigt så känner jag igen det där med Gul och skolgården.... ju grällare färger desto bättre:D #nostalgi :D
 
Topp