Hej!
Jag heter John och känner mig ödmjukt efterbliven i denna skara klocknördar
Har lurkat en tid i bakgrunden och fascinerats av att klockor kan uppta så stor del av vardagen för "folk".
Nu känner jag att jag själv är på väg åt samma håll
Jag har haft en
Royal Steel Chronograph (med varierande urtavlor/armband) sedan 2013, en bröllopsgåva från min underbara fru.
En kort bakgrund till att jag börjat snegla på anda (läs dyrare) klockor är att jag vid senaste inlämningen till AD i Sthlm för reparation (skruv lossnat och klockan stannat) inte fått tillbaka klockan från urmakaren efter en dryg månad. Det visar sig att Postnord tappat bort paketet med - inte bara min - utan även 10-12 andra klockor.
Klockan är fullförsäkrad, inget åldersavdrag etc (även om det är Postnords/AD:s försäkringar som täcker en sådan här händelse).
Kort sammanfattat, jag blir ersatt med motsvarande ny klocka så fort byråkratin haft sin gång (kan ta ytterligare 2-3 v enligt senaste info från AD).
Givet detta och att jag sneglat på betydligt dyrare klockor såsom Rolex (Submariner, Explorer, Air-King, Perpetual 39 mfl) samt IWC (diverse pilotklockor), hur hade ni resonerat angående kompensation/prisavdrag vid inbyte / istället för att ta emot den nya klockan?
Är det en bättre affär att:
1. Sälja den nya, oanvända klockan och lägga pengar mellan?
2. Köpa via samma AD och hoppas på schysst rabatt pga allt som hänt eller
3. Köpa ny eller begagnad via KS/andra annonser på nätet såsom Chrono24, Uret, Mywatch etc.
Om jag känner mig själv rätt kommer detta sluta med en Rolex på armen, frågan är bara hur (och till viss del när).
Ha en riktigt trevlig helg!
Hälsningar John