• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Staples

Breitling
2-Faktor
Precis som många andra har jag huserat runt på forumet under radarn, nu var det dags att skapa en användare ☺

Vet inte inte varför jag blev så intresserad av klockor... sälj/bytes-delen följs numer dagligen. Morgon, lunch och kväll!
 

Ystad97

Breitling
Hallå på er alla! Jag skulle bara kort vilja introducera mig.

Jag är en 20 årig man från Ystad, som har haft ett starkt klockintresse sen jag var ung. Förstår inte varför jag inte har blivit medlem på KS tidigare än nu, har iallafall läst här mycket som gäst(hehe)! Hoppas på en många roliga tråder som man själv dessutom kanske kan bidra till. Har jobbat/jobbar mycket för min ålder och har därav haft möjlighet att kunna köpa klockor som jag uppskattar. Får se när nästa köpa blir av(förmodligen något mer dressat) men just nu är väldigt nöjd och bekväm med dem tre jag har.
Mina klockor och lite info om dem nedan!

Min Rolex Datejust ii köpte jag till mig själv i 18års-present på Bergströms ur i Malmö, vilket var svårslaget.
IMG_3108.jpg





Min Breitling Superocean ii köpte jag drygt ett år senare i buteken Pisa Orologeria som är en väldigt klassik klockaffär i Milano. Se länk http://www.ablogtowatch.com/buying-watches-milan-italy-pisa-orologeria/
IMG_3950.JPG



Den senaste tillökningen i samlingen jag har gjort är en Vostok Komandirskie K-34 som jag köpte för någon månad sen
IMG_6338.JPG

Hoppas bilderna uppskattas
MVH Arthur
 

whim

Breitling
Hej!
Ny här på forumet sedan någon vecka tillbaka. Har dock varit inne till och från under några år, så när jag såg en vintage-JLC som jag blev sugen på så fick jag se till att registrera mig och slå till. Sedan tidigare har jag haft några Seikoklockor som jag gillat mycket (SBCM023, Solar SSC021P1 och någon enklare mekanisk/automatisk), men allt eftersom har intresset växt... Till vardags jobbar jag som managementkonsult, så kostym-uret från JLC kommer väl till pass. Men jag tror mig kunna se ett behov av fler klockor än så framöver... :)
 

Reverso

Panerai
Hallå på er alla! Jag skulle bara kort vilja introducera mig.

Jag är en 20 årig man från Ystad, som har haft ett starkt klockintresse sen jag var ung. Förstår inte varför jag inte har blivit medlem på KS tidigare än nu, har iallafall läst här mycket som gäst(hehe)! Hoppas på en många roliga tråder som man själv dessutom kanske kan bidra till. Har jobbat/jobbar mycket för min ålder och har därav haft möjlighet att kunna köpa klockor som jag uppskattar. Får se när nästa köpa blir av(förmodligen något mer dressat) men just nu är väldigt nöjd och bekväm med dem tre jag har.
Mina klockor och lite info om dem nedan!

Min Rolex Datejust ii köpte jag till mig själv i 18års-present på Bergströms ur i Malmö, vilket var svårslaget.
IMG_3108.jpg





Min Breitling Superocean ii köpte jag drygt ett år senare i buteken Pisa Orologeria som är en väldigt klassik klockaffär i Milano. Se länk http://www.ablogtowatch.com/buying-watches-milan-italy-pisa-orologeria/
IMG_3950.JPG



Den senaste tillökningen i samlingen jag har gjort är en Vostok Komandirskie K-34 som jag köpte för någon månad sen
IMG_6338.JPG

Hoppas bilderna uppskattas
MVH Arthur


Sen du var ung? :D


Välkommen!
 

LinusLie

Breitling
Hej,
Ny på forumet. Har inga klockor att visa men har kollat på Glycine Airman Base 22 I over ett år.
Men med tre ungar måste man prioritera... :)
Men nu börjar det bli dags.
Mvh Linus
 

larsha7

Breitling
Hej klocksnackare,
Är en 29 årig grabb (får man ändå kalla sig när man är under 30år) som skaffade sin första klocka vid 15års present. Då det var min första klocka jag skaffa valde jag ut en Tissot. Därefter gick det 5 år innan jag köpte min andra riktiga klocka som var en Victorinox Maverick. Åren gick ytterligare 5-6 år och då blev mitt tredje tillskott en Breitling Superocean Heritage. Den bar jag i två år innan jag valde att uppgradera mig till en Rolex Sea Dweller 16600 från 2008.

Nedan finner en bild på skönheten!
IMG_1074.JPG
IMG_1074.JPG
IMG_1074.JPG
 

w.w

Breitling
Hej på er!
Har väl likt många andra nya medlemmar tittat förbi sporadiskt i ett bra tag, men nu kände jag att det var dags att regga ett konto. Är 21-år ung, pluggar ekonomi och politik på universitet. Planerar för ett första inköp av en mer "ordentlig" klocka. Just nu lutar det åt en Sinn 556. Vi får se vad det blir. o_O:)
 

haznox

Breitling
Hej, jag har varit intresserad av armbandsur ganska länge men inte riktigt tagit itu med mitt samlande. Mina toppmodeller är väl huvudsakligen tre: En Speedmaster reduced, en Lobgines Cronograph och en Tag Heuer Super Professional. Jag har aldrig gjort något inköp för mer än c:a 5000 och när jag nu har en sparad slant tittar jag högre upp i tabellen: en Datejust II med blå tavla, en IWC Ingenieur (blå tavla) eller en AT Gauss (blå). Jag gillar blått men det är inte lätt att vlja...

Peppe
 

LostGlove

Breitling
Hejsan!
Jag heter Erik, snart 26 år och är ny här på klocksnack. Har nyligen fått upp ögonen för klockor och använt mig av denna sida för att samla info och lära mig mer. Jag har insett att mitt nya intresse inte riktigt rimmar med en simpel industriarbetares inkomst så jag kikar mest efter lite udda och roliga modeller som faller mig i smaken.
Senaste förvärvet är dock en Hamtilton Intra-matic som jag är mycket belåten men här är nog klockan som jag använder mest just nu:

Raketa Perpetual Calendar, Made in CCCP
DSC01836.JPG
 

Madde

Breitling
Hallå allihopa!
Jag är en tjej på 18 jordsnurr! Vet inte vad som gör mig särskilt speciell men tänkte ge er en kort presentation ändå! Jag går tredje året i gymnasiet, där jag pluggar ekonomi/juridik och planen är väl att fortsätta i någon liknande riktning ett par år framöver. Utöver det tränar jag brasiliansk jiu jitsu på en relativt hög nivå (definiera hög nivå, med tanke på antalet utövare så är det ju ett ganska relativt uttalande). Men iallafall! Ett SM guld och pallplats på EM har jag iallafall lyckats åstadkomma så det är väl ändå ganska roligt. Annars skulle jag säga att mitt liv rullar på precis som alla andras!

Vad det gäller klockor så har jag länge vetat att för att vara en respektabel människa behöver man en respektabel klocka! Därför tog jag för några veckor sedan tag i mig själv och bestämde mig för att införskaffa mig en rolex, det blev en datejust i TT från 94. Nu har jag börjat intressera mig ännu mer för klockor såklart, så denna godbit lär absolut inte bli den sista i min klocksamling. Fick väldigt mycket hjälp för att hitta rätt och det gjorde jag verkligen till slut! Kände mig efter detta en aning osjälvständig och fick ett starkt behov av att fördjupa mina egna kunskaper i detta gällande klockor. Då fick jag det väldigt tydligt förklarat för mig att nu är det klocksnack som gäller, tack @Izze.

Just nu kikar jag lite efter en klocka som kan komplettera min DJ. En klocka jag kan använda mig av till vardags, men som alla vet så har ju studentlivet sina begränsningar och trots mycket extra jobb finns det fortfarande mycket saker man vill ha. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge :)

Tack så mycket på förhand! Jag känner mig otroligt förväntansfull!

image.jpeg
 
Senast ändrad:

Roger Wilco

Breitling
Ny på forumet. Svårt klocksjuk i många år dock.
Gillar stilrena klockor i stål och med läderarmband. Rensat ut/sålt flera klockor som blev liggande bl.a. IWC och Omega "Pie pan". Har nu förutom favoriten nedan följande kvar
  • Omega CK2900 el dyl, Manual, 50-tal, en med svart och en med krämvit urtavla
  • Jaeger-LeCoultre Memovox, Automatic, 60-tal
  • IWC Fliegerchronograph "Spitfire", Automatic, 00-tal
  • Jaeger-LeCoultre Master Réserve de Marche, Automatic, 00-tal

Min favorit och dagliga klocka, se bilden. Lite skamfilad efter dryga 40 år, men håller tiden som ett Junghans radiour. :jlc::D
IMG_2832.JPG

Ur: Jaeger-LeCoultre Deep Sea Master Mariner, stål, automatiskt urverk, roterbar innerring, Ref. E558, c:a 1969.
Band: Hirsch James, kalvläder på gummi, alldeles nytt. Rekommenderas för dykarur på land.
 
Senast ändrad:

Stenson

Breitling
Enlight7.jpg
Ny på forumet och börjar lära sig lite mer hur allt funkar :)
Idag har jag en YM med rhodiumtavlan.
Precis satt på ett vitt horusband på klockan, vilket i min mening gör att den sticker ut.
Alltid haft stort intresse och burit flera olika modeller från Rolex och Breitling tidigare.

Ska bli kul och hänga med i lite olika trådar och bidra med den lilla infon man själv har och kan.
 

larsha7

Breitling
Enlight7.jpg
Ny på forumet och börjar lära sig lite mer hur allt funkar :)
Idag har jag en YM med rhodiumtavlan.
Precis satt på ett vitt horusband på klockan, vilket i min mening gör att den sticker ut.
Alltid haft stort intresse och burit flera olika modeller från Rolex och Breitling tidigare.

Ska bli kul och hänga med i lite olika trådar och bidra med den lilla infon man själv har och kan.

Wooow, sicken bild! Love it! :) älskar strapet till den ;)
 

karl-skandal

Breitling
Är ny på forumet och tänkte spräcka 0:an genom att introducera mig själv. Intresset för klockor är nytt och jag hade väl inte anat denna djungel av urverk och varianter som finns. Ingenjör som jag är så blir jag fascinerad över enkelheten i funktionaliteten i mekaniska urverk och hur man lyckas komprimera nämnd funktionalitet och dessutom utöka i diverse komplikationer! Lite naivt tänkte jag nog att klockspektrat bestod av billiga quartz-verk i ena änden och om man ville kliva upp till mekaniska urverk så var man tvungen att spendera flertalet månadslöner och då direkt hoppa till andra sidan av spektrat. Jag har kommit tillräckligt långt i min egen sondering för att kunna konstatera att det finns en hel del kul däremellan (mycket tack vare detta forum). Efter en del efterforskning så har jag införskaffat mig en Seiko SJX007J1 bara för att få prova på känslan av ett mekaniskt urverk (förstår att det finns urverk som kräver avsevärt mer handpåläggning än 7S26 :sorry:).

Nu förtiden spenderar jag mest tid som småbarnsfar och har bestämt mig för att lyx-klockorna får vänta tills barnen växt upp. Och eftersom intresset är nytt så har jag ännu inte full koll på hela spektrat och tar gärna emot generella tips på roliga klockor i 5 – 10kkr klassen som jag kan roa mig med på vägen – nya som gamla :)
 

DarnGard

Cartier
Hejsan,
härligt att till slut joina här, har köpt på mig mer klockor än vad jag använder. Min nr 1 som jag mestadels kör på nu är en longines heritage 1954, den funkar till de flesta tillfällena :)

Nån som har en rekommendation på ett härligt skinnarmband då det nuvarande börjar bli lite slitet??

Må väl!
20170907_193601[6193].jpg
 

Meckregg

Omega
Hej hej,
har varigt klockinteresserad i ett halvår nu och har lurkat på forumet lika länge. Jag pluggar film, ljud o radio på gymnasiet, på fritiden så kollar jag på motorsport, spelar datorspel o fotar. Än så länger har jag 2 klockor, en Seiko snk809 och en Rosendahl Tom Kristensen Le Mans.

Dags för en liten presentation.

Efter att ha hängt här på forumet till och från i flera år tog jag tillslut mod till mig och skapade ett konto. Jag är ljudtekniker till yrket med stort intresse för teknik, bilar, kaffe och mode. Givetvis förstås även klockor, något som följt med mig sen jag var liten. Köpte mig nyss äntligen en speedy pro som jag så länge suktat efter, vilket även blev min 30-års present till mig själv samt årsklocka för min son.

Ska bli skoj det det här!

Hej!

Hur är det och jobba som ljudtekniker? Pluggar bland annat det just nu och vill gärna höra allt jag kan om yrket o branschen!

VkNQxMj.jpg
MNz2RDf.jpg
1ZIBrbB.jpg
Sl9EvYC.jpg
 

victor.hugo

Breitling
Hej,
Vill börja med att berömma forumet, det verkar vara ett väldigt trevligt och hjälpsamt ställe som jag fick upp ögonen för direkt.

Victor heter jag och tog studenten i somras varpå jag började jobba direkt. Nu har jag bestämt mig för att förverkliga en dröm sedan länge, att köpa min första "riktiga" klocka. Jag har länge haft ett intresse för fina klockor men inte förrän nu har jag haft möjlighet att förverkliga drömmen.

Nu hoppas jag kunna få lite knuffar i rätt riktning för att hitta rätt instegsklocka som jag hoppas ska bli många fler.

Just nu går jag i tankarna om en seamaster men hoppas någon dag kunna köpa mig en DJ. Kanske kommer detta ändras helt och hållet efter att jag börjar hänga lite på forumet och får se så mycket annat spännande.



Väl mött
Victor
 

nilsvh

Breitling
Hejsan KS,

Jag har snurrat runt i forumets trådar under en längre tid och kände att det var dags att skapa en användare.
Intresset för klockor dök upp i femtonårsåldern då ett arv på några klassiska Omegas dök upp. Därefter började jag buda på diverse klockor på Fellows, klickade hem några Tissots och annat småtrevligt. Därefter blev det en seiko skx007j som jag aldrig kom att använda och idag äger jag en Rolex Explorer 2 16570 från 2000 med svart och vit tavla.:)

Foto 2016-10-02 17 34 28.jpg Foto 2017-09-08 01 40 58.jpg
 

jakobebelin

Breitling
Hallå alla KS:are!

Skapade mitt konto för två år sedan men jag har inte varit så värst aktiv.
Jag har hela tiden haft ett vakande öga på forumet men inte varit så aktiv i diskussioner eller att logga in.
Hur som haver så är jag en 25-årig kille med ett lagom nördigt intresse för klockor. Jag äger några olika, bland annat en Longines Hydroconquest, en Pulsar av halvenklare modell, och några enklare billigare som jag mest köpt pga sentimentala skäl som exempelvis jubiléer eller lagtillhörighet.
Vi ses!

/Jakob
 

Brandman1

Breitling
Hej!
Verkar vara ett trevligt forum! Dock kommer nog plånboken tycka annorlunda..
Just nu finns det en Oris F1 på armen, men letar efter någon fin instegsmodell från Rolex.
Annars är jag svag för det mesta av hög kvalitet som igår i EDC sortimentet, vilket brukar käka upp nöjesbudgeten rätt fort..
 

HerrDaal

Breitling
Hej Allihopa,

Christoffer heter jag och är Breitling fantast, (såpass mycket att loggan är tatuerad på min arm) min vardagsklocka är en Emergency. Kul att hitta detta forumet.

Till yrke driver jag en väskbutik www.bagish.se så har ni frågor kring väskor eller Breitling är det bara att skrika till!
 

Carez

Cartier
2-Faktor
"NY" på forumet, jobbat under radarn och läst mycket utan att vara själv aktiv.

Har ett stort intresse av klockor, började nog när jag tog studenten i 9an och önskade mig min första "kvalitets" klocka.
Blev en Festina diver denna gång, klockan är idag mycket sluten men finns fortfarande kvar i min samling.
Ett tag gick jag mer mot kvalitet istället för kvalité och min samling ökade snabbt, dock har min "parfym klockor" försvunnit och försöker bygga upp en mer kvalité inriktad samling.

Köpte precis min första seiko som förhoppningsvis skall ersätta min daily driver som jag har nu.

Har ett gäng Casio g-shocks, någon invicta och en garmin fenix 3 hr.

Har för övrigt ett stort teknik intresse som också kräver sin skötsel.


(Befinner mig på Rhodos när inlägget skrivs, därav temperaturen)
Väl möt
Christian
 

Bilagor

  • IMG_2377.JPG
    IMG_2377.JPG
    136.5 KB · Visningar: 36

Sangara

Breitling
Hej allihop,
som många andra har jag smugit kring på forumet under lång tid utan att lägga ut något men nu får det bli dags. Jag fyller 40 om ca en månad och kommer med det även fira ett drygt decennium som klockintresserad. Jag var sen i starten men har kommit ifatt bra tycker jag själv. Samlingen är ganska bred, allt från Sjöö Sandström till Zenith till Omega och senaste förvärvet, en Rolex Daytona. Det största ögonblicket för mig klockmässigt var när jag för ca fyra år sen upptäckte morfars bortglömda klockor, bl a hans 50-års klocka med gravyr på baksidan. Det kändes fantastiskt att få serva dessa tre, köpa nya armband och låta dom rotera med mina nyare ur.

Vill passa på att skriva att Klocksnack är en otroligt trevlig punkt på nätet, djupt beroendeframkallande för mig. Tack för allt ni delar med er av!

Nog om det. Väl mött i inläggsdjungeln!
 

Nasutoba

Omega
Hej alla! Västkustbo norr om 50 som helt enkelt gillar snygga klockor utan att dyka alltför djupt i de tekniska detaljerna. Amatöranvändare således, och har ett tak för hur stor del av månadsbudgeten som kan spenderas på klockor. Har i huvudsak skrapat ihop några Orientautomater och en Seiko Premier, sneglar vilset åt flera håll för att se om/hur den lilla ensemblen kan förstärkas. Hoppas på givande utbyte här på forumet!
 
Senast ändrad:

stevenD

Breitling
Stockholmsbo på 36 som fick en vintage datejust (ref 1625) på 18-årsdagen. Har senare ärvt en andra vintage datejust (ref 16250). Har själv införskaffat en Yacht-Master (ref 116622) och har nyligen, efter ett par års sneglande, köpt en AP Royal Oak (ref 15202). Ska väl köpa en Patek som nästa tänkte jag, har dock inte bestämt mig för modell än. Vill förmodligen ha nåt som kompletterar min samling med avseende på användningsområde, så kanske en vintage Calatrava i guld, men ska nörda ner mig lite först. Är svag för blåa/blågråa urtavlor...

IMG_6543.jpg IMG_6571.jpg IMG_6573.jpg IMG_6574.jpg
 
Senast ändrad:

mbjork

Breitling
Hej Klocksnack,
Martin heter jag och jag är ganska grön inom ämnet. Registrerade mig här för några veckor sedan efter att ha följt forumet en längre tid, främst "köp och sälj"-tråden då jag letar efter nästa klocka som blir min andra "riktiga" klocka. Har sedan tidigare en Tag Heuer Aquaracer.
Skönt med nollan spräckt. Ha det gott!
 

Bilagor

  • IMG_0076.JPG
    IMG_0076.JPG
    156 KB · Visningar: 42

Maskukert

Breitling
Tjena! Marcus heter jag, från Linköping. Har följt klocksnack i ett par månader nu och tänkte att nä nu jävlar är det dags att bli aktiv!
Relativt grön på området, äger en Seiko Premier Automatic samt en Longines, mitt nästa köp kommer att bli någon form av dressare, typ Seiko eller longines.

Tack för mig!
 
Hej på er!
Jag är en kille på 19 år som är bosatt i Göteborg och har nyligen tagit studenten. Klockintresset är något som successivt har växt fram under det gångna året och har sedan verkligen tilltagit de senaste månaderna. Till en början kikade jag främst på klockor från Tag Heuer som tilltalade mig i sitt sportiga utföranden. Efter ett tag övergick jag dock alltmer till Omega och hänfördes av märkets spännande historia med Speedmastern som första klocka på månen. Framförallt var det deras Seamaster Aqua Terra som appellerade till mig. Den har en elegant utformning utan att göra avkall på den sportiga känslan. Länge var det denna klocka, i synnerhet "skyfall"-varianten, som stod högst upp på önskelistan. Så kom dock Rolex in i bilden och som för så många andra kändes plötsligt övriga alternativ inte längre lika aktuella. I mitt tycke är deras Datejust-modell den ideala klockan, med en fulländad design som gör den lämpad i alla sammanhang. Att Rolex även borgar för kvalité och dessutom har en gedigen historia var ytterligare faktorer som bidrog till att Dj:en lockade. Slutligen fastnade jag för den moderna tappningen av denna ikoniska klockan - stålvarianten på oysterlänk med blå sunburst-tavlan. Nu kvarstår endast att komma över ett exemplar av detta fantastiska stycke klocka, sedan är lyckan gjord! (och plånboken dessvärre tömd...:angel:). Vill passa på att tacka Klocksnack och alla dess medlemmar för ett väldigt givande och intressant forum, passionen för klockor lyser igenom i varje tråd och är oerhört smittsam.
 
Senast ändrad:
Topp