• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pino

Omega
Hej!
Snart 30 år, uppväxt och bosatt i Karlstad. Jobbar inom en industri av drickbara produkter. Hängt många år på TTT och lurkat omkring här till och från men dags att bli mer aktiv. Klocklådan har för tillvället en Glycine, Bulova moonwatch, Dagaz Seiko, Suunto, G-shock, Hamilton dressare, Armida dykare, Gammal Citizen chrono. Påväg att gå mer mot kvalitet än kvantitet. Är livsfarligt att besöka Klocksnack, rycker bra i klocktarmen varje gång:)
 
Senast ändrad:

Magellan

Omega
Hej !
26 år gammal.
Då var det dags att ge sig in i klockornas värld..också. Alla dessa hobbys.
Min första klocka kommer att bli en Omega Seamaster 300 Master Co-Axial. Stållänken kommer att bytas ut mot ett mörkbrunt mocha band.
Jag bör ha klockan på handleden inom 2-3 veckor. Längtar...
Känner jag mig själv rätt så kommer detta ABSOLUT inte bli min enda klocka...
Några tips på vad man måste ha i kollektionen. Älskar dykare och dressare !
 

crimes

Omega
Hej hej,
har varigt klockinteresserad i ett halvår nu och har lurkat på forumet lika länge. Jag pluggar film, ljud o radio på gymnasiet, på fritiden så kollar jag på motorsport, spelar datorspel o fotar. Än så länger har jag 2 klockor, en Seiko snk809 och en Rosendahl Tom Kristensen Le Mans.



Hur är det och jobba som ljudtekniker? Pluggar bland annat det just nu och vill gärna höra allt jag kan om yrket o branschen!

VkNQxMj.jpg
MNz2RDf.jpg
1ZIBrbB.jpg
Sl9EvYC.jpg

Kul! Jag trivs otroligt bra och har gjort under mina dryga 10 år i branschen. Jobbar främst med liveljud med allt vad det innebär. Långa dagar, slit, släp och stress. Hård konkurrens absolut, men är man bara framåt, utåtriktad och jobbar på hårt så kommer det att ge sig självt. Det är betydligt tuffare om man vill arbeta i studio dock.

Vill du pyssla med liveljud så är min tips att leta upp någon firma som håller på med uthyrning av utrustning och erbjud att hjälpa till att "humpa". Dvs lasta, bära, kånka, rigga & riva utrustning så kommer du att lära dig otroligt mycket. Lycka till och kör på!
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Hej!

Jag, liksom många andra som det verkar, har lurkat runt på forumet innan jag till nu till slut tagit mod till mig och skriva ett par rader.

Klockor är en relativt ny passion för mig och bet sig fast egentligen först i vintras. Många timmar på detta och andra forum sen dess.

Efter att ha fått in lite oväntade pengar har jag lyckats köpa mig en blygsam start på en samling.
Ganska nöjd med mina fyra klockinköp men jag hade nog lite bråttom så här i efterhand. Kanske skulle jag satsat på EN riktigt fin klocka istället för att sprida ut det på fler. Jaja, köp och sälj verkar ju vara ett bra ställe att lära sig mer om klocksamlandets ädla konst. :)

Hittills i klocklådan:

Nomos club
IMG_1158.JPG
Sinn 856
IMG_1165.JPG
Sinn 103st
IMG_1177.JPG
Seiko Srp777
IMG_1183.JPG
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Hej!

Jag, liksom många andra som det verkar, har lurkat runt på forumet innan jag till nu till slut tagit mod till mig och skriva ett par rader.

Klockor är en relativt ny passion för mig och bet sig fast egentligen först i vintras. Många timmar på detta och andra forum sen dess.

Efter att ha fått in lite oväntade pengar har jag lyckats köpa mig en blygsam start på en samling.
Ganska nöjd med mina fyra klockinköp men jag hade nog lite bråttom så här i efterhand. Kanske skulle jag satsat på EN riktigt fin klocka istället för att sprida ut det på fler. Jaja, köp och sälj verkar ju vara ett bra ställe att lära sig mer om klocksamlandets ädla konst. :)

Hittills i klocklådan:

Nomos club
IMG_1158.JPG
Sinn 856
IMG_1165.JPG
Sinn 103st
IMG_1177.JPG
Seiko Srp777
IMG_1183.JPG
Välkommen! Din Sinn 103 är verkligen fin :)
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Tack!

Det var 103st som jag började drägla över när klockintresset började krypa på. Blev dock inte lika impad av den när jag väl fick den på handleden som jag hade förväntat mig. Jag tror jag hade lite väl höga förväntningar.

Hittills är det nog nomosen och sinn 856 som fått mest handledstid.

Men det är jäkligt härligt med trevliga klockor. Kommer fortfarande på mig med att fånstirra på klockan som sitter på armen bara för att den är så jäkla mysig. :)
 
Senast ändrad:

johnz

Rolex
Hej,

Jag har bara fått upp ögonen för KS sen en vecka tillbaka men tycker redan genuint illa om er allihopa och är rädd för vad det planlösa surfandet här kommer leda till. Skämt å sido, det här är ju alldeles fantastiskt. Har redan snöat in på Seiko dykare och Certinor. Och lärt mig att Axel von Fersen köpte en Breguet till Marie Antoinette. Bara en sån sak.

41 år och klockintresserad sen jag fick en digital Citizen av morfar när jag skulle börja skolan (tyvärr har jag den inte kvar).

Har några Sector divers från tidigt 90-tal (har nån gång hört att de var ok förr men kass nu, en av många saker jag måste lära mig mer om), en fin Armani dressare som min fru gett mig för snart två decennier sen, ett par Nautica BFC:s, en nyinköpt Seiko SRP777K1, en Certina DS-1 och en DS First.

Drömklockor jag aldrig kommer köpa är IWC Portoghese och allt det står Panerai på. En beggad Rolex OP eller DJ däremot...

Tack för ett fantastiskt forum, ska försöka bidra i det lilla.

John
 

JooR77

Breitling
Hej

Ny här på forumet, som många andra har jag hängt här en hel del men först nu tagit mig i kragen och blivit medlem.
Har alltid haft ett klockintresse som har varit starkare vissa tider och lite svalare vissa perioder.
Har Citizen, Invicta, Garmin, Suunto och det senaste inköpet blev en Seiko SRPB41.
Hade en Omega Planet Ocean Chrono i ca 10 år som jag sålde för ungefär ett år sedan, men nu börjar jag bli sugen på
en ny lite "finare" klocka.

Tack för ett trevligt forum.
Jörgen
 
Hallå allihopa!
Jag är en tjej på 18 jordsnurr! Vet inte vad som gör mig särskilt speciell men tänkte ge er en kort presentation ändå! Jag går tredje året i gymnasiet, där jag pluggar ekonomi/juridik och planen är väl att fortsätta i någon liknande riktning ett par år framöver. Utöver det tränar jag brasiliansk jiu jitsu på en relativt hög nivå (definiera hög nivå, med tanke på antalet utövare så är det ju ett ganska relativt uttalande). Men iallafall! Ett SM guld och pallplats på EM har jag iallafall lyckats åstadkomma så det är väl ändå ganska roligt. Annars skulle jag säga att mitt liv rullar på precis som alla andras!

Vad det gäller klockor så har jag länge vetat att för att vara en respektabel människa behöver man en respektabel klocka! Därför tog jag för några veckor sedan tag i mig själv och bestämde mig för att införskaffa mig en rolex, det blev en datejust i TT från 94. Nu har jag börjat intressera mig ännu mer för klockor såklart, så denna godbit lär absolut inte bli den sista i min klocksamling. Fick väldigt mycket hjälp för att hitta rätt och det gjorde jag verkligen till slut! Kände mig efter detta en aning osjälvständig och fick ett starkt behov av att fördjupa mina egna kunskaper i detta gällande klockor. Då fick jag det väldigt tydligt förklarat för mig att nu är det klocksnack som gäller, tack @Izze.

Just nu kikar jag lite efter en klocka som kan komplettera min DJ. En klocka jag kan använda mig av till vardags, men som alla vet så har ju studentlivet sina begränsningar och trots mycket extra jobb finns det fortfarande mycket saker man vill ha. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge :)

Tack så mycket på förhand! Jag känner mig otroligt förväntansfull!

image.jpeg

Välkommen, kul att fler tjejer hittar hit!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Stockholmsbo på 36 som fick en vintage datejust (ref 1625) på 18-årsdagen. Har senare ärvt en andra vintage datejust (ref 16250). Har själv införskaffat en Yacht-Master (ref 116622) och har nyligen, efter ett par års sneglande, köpt en AP Royal Oak (ref 15202). Ska väl köpa en Patek som nästa tänkte jag, har dock inte bestämt mig för modell än. Vill förmodligen ha nåt som kompletterar min samling med avseende på användningsområde, så kanske en vintage Calatrava i guld, men ska nörda ner mig lite först. Är svag för blåa/blågråa urtavlor...

IMG_6543.jpg IMG_6571.jpg IMG_6573.jpg IMG_6574.jpg
Två stycken DJ ToG! Imponerande samling :). Välkommen.
 

Schlyter

Breitling
God kväll!

Här har ni ännu en ny medlem i ert eminenta gäng. Jag har länge varit intresserad av klassiskt herrmode (maniskt beroende i perioder), men aldrig haft något större intresse för just klockor och pinsamt nog har jag aldrig ägt ett armbandsur värt namnet.
Jag är en allt eller inget typ av människa och när jag plötsligt började läsa de artiklar som jag historiskt sett hoppat över fann jag ett nytt intresse att sätta tänderna i. Bortsett från att jag inspireras otroligt mycket av andra människors samlande och beroenden i allmänhet så blir jag väldigt fascinerad av att läsa om framförallt historiska ur. Jag känner mig just nu totalt uppslukad.
I skrivande stund försöker jag ringa in vad som ska bli min första klenod, och jag tror mig veta att jag dras mot det subtila och klassiska.
Tack för inspirationen!
 

Stromberg

Breitling
Hej Klocksnack!

Då har även jag till slut hittat hit, kul! Vem är jag? En nybakad civilekonom som i examenspresent fick min första "riktiga" klocka - en Longines HydroConquest L3.642.4.96.6. Varit intresserad till och från av klockor i ett par år men efter att Longinesen tagit plats på handleden är jag helt uppslukad och letar redan efter ett andra ur. Min första period på Klocksnack lär vara mycket "läsa & lära" för att sen förhoppningsvis kunna bidra med kunskap och inputs!
Återigen, roligt att vara här!

P.S. Sitter ni på någon klocka ni tänkt göra er av med i prisklassen runt 15' får ni gärna PMa mig, det mesta är av intresse!

Allt gott!

/Stromberg
21742103_10155593023892416_1499761586_o.jpg
 

Stensö

Breitling
Hejsan alla klockfantaster!

Här har vi en ny medlem ifrån Kalmar som har fått upp ett intresse för klockor de senaste åren!
Jag letar med omsorg efter min första "riktiga" klocka. I detta forum hoppas jag att kunna få lite mer kött på benen då jag tillslut kan få till ett avslut.

Jag har länge sneglat på Breitling men har också fått upp ögonen för omega. Kanske jag kan bli klokare efter att ha surfat lite på detta grymma forum? Allt lutar åt en dressklocka då jag tillbringar mitt yrke i en bilhall.

Väl mött, Kim
 

TLalle

Omega
Hej, tänkte även jag presentera mig.

Har likt en del andra hängt runt på forumet i åtskilliga år men har aldrig skrivit något, inte köpt eller sålt för den delen heller. Det här kontot skapade jag 2015 så tänkte att det kanske var dags att försöka bidra med lite finsk fylla. Inbiten SEIKO älskare (försöker för närvarande hitta en SBCM023 på original oyster) och drömmer om att en dag bli en riktigt OWG, vilket tyvärr aldrig kommer att ske- det finns helt enkelt för många Seikos och GS som behöver närmare undersökning. Dessvärre är jag för närvarande seikolös (som jag har förklarat för chefen så är de andra klockorna av liten betydelse).
Västkustbo i exil. 30 kommer med stormsteg (men än är jag ung).

Tack alla Kobra Kai'are för underbara bilder :pompus:
 
Senast ändrad:

Sprout67

Breitling
IMG_0178.JPG IMG_0180.JPG
IMG_0179.JPG
Hej, jag är en 50-årig skåning som blev medlem tidigare i år men inte fått tummarna loss att presentera mig tidigare. Jag märker att jag surfar in på Klocksnack ganska ofta, så det är väl på tiden nu. Jag tycker det är kul med klockor, men har ett ganska modest engagemang jämfört med många här. :) Kul att notera den positiva tonen på forumen.
Jag har själv tre klockor. En Seiko 5, en Longines Hydroconquest 39mm Quartz, och en Certina DS1. Certinan är den jag använder mest. Praktisk och funkar bra på jobbet, men jag är lite trött på den.
Jag har nu tänkt köpa en ny klocka för ca 10-15 tkr. Jag har ganska smal handled så den bör inte vara större än 39mm. Jag gillar militär/pilot-stilen och har funderat på Sinn 556i. Någon som har något annat tips?
 

Snappirajjan

Breitling
2-Faktor
God kväll!

Här har ni ännu en ny medlem i ert eminenta gäng. Jag har länge varit intresserad av klassiskt herrmode (maniskt beroende i perioder), men aldrig haft något större intresse för just klockor och pinsamt nog har jag aldrig ägt ett armbandsur värt namnet.
Jag är en allt eller inget typ av människa och när jag plötsligt började läsa de artiklar som jag historiskt sett hoppat över fann jag ett nytt intresse att sätta tänderna i. Bortsett från att jag inspireras otroligt mycket av andra människors samlande och beroenden i allmänhet så blir jag väldigt fascinerad av att läsa om framförallt historiska ur. Jag känner mig just nu totalt uppslukad.
I skrivande stund försöker jag ringa in vad som ska bli min första klenod, och jag tror mig veta att jag dras mot det subtila och klassiska.
Tack för inspirationen!
Låter som att Big Ben i London ligger risigt till nu då:p:D
 

Acos

Audemars
Tjena! Tänkte fatta mig kort men är ny här och tänkte presentera mig lite snabbt! Så vem är jag?! Jo 22år gammal kommer från umeå och är riktigt färsk när det gäller klockor men både ha begäret och intresset finns och intresset för smycken har alltid funnits då jag på min fritid tillägnar en hel del tid till att tillverka olika länkar, har just nu inga märkvärda klockor men en casio g shock och en neos saphire (osäker på modell)
 
Hejsan! Tänkte presentera mig här efter mera än ett år "lurking" :) Jag är en klockhobbyist från Finland, 20 år gammal och studerar vid universitetet. Jag har tyckt om att läsa forumet pga att den finska klockscenen inte är så jättestor, och dessutom pga att jag vill gärna lära mig bättre svenska. Man lär sig inte så hemskt mycket bara i skolan :)

Jag har haft många klockor, bland annat en Grand Seiko SBGX063 samt SBGX061, en Omega Seamaster Professional 2531.80, The Citizen AQ1000-58A, The Citizen Chronomaster CTQ057-0952. Numera har jag bara tre klockor och en fjärde på kommande: Omega Speedmaster Pro, min farfars gamla Omega Seamaster från 60-talet, samt en The Citizen NA0000-59B Automatic som jag tror är en av de enda i hela Europa. Jag också köpte en The Citizen Chronomaster CTQ057-1201 på Yahoo Auctions för två dagar sen, nu får vi se hur länge det tar att levereras...

Men, hoppas att vi ses här på forumet. Här är några bilder på mina klockor:

OVLs7Fa.jpg

7k8v7JP.jpg
 

Starfighter

Breitling
Hej, är en 48 årig Norrköpingsbo som hängt på klocksnack nu ett par år. Tänkte att det var dags att bli medlem, mitt klockintresse började för ca 20 år sen. Äger en Omega Seamaster Professional, mitt nästa köp blir en Panerai.
 

Jonas81

Breitling
Hej allihopa!

Intresset för klockor började på allvar för något år sedan och jag har varit vad man kallar i modernt språk för en "lurker" på det här forumet. Inte haft råd att skaffa mig en "riktig" klocka sedan intresset startade(husköp, barn etc etc) men har nu fått tummen ur och skaffat mig en Seiko SKX009.

En Casio F-91W är på väg in mest för att det är en klocka jag kommer ihåg sedan barndomen och något jag vill ha i en framtida samling. Nästa inköp kan mycket väl bli en Sarb 065/SRPB43.
 

AP123

Breitling
Hej alla andra klock intrssserade!

Jag heter Henrik och har ägt några klockor jag gillat väldigt mycket, den första är en Tag Heuer Formula 1 Men's Watch Model
Den andra och tredje är Nixon 48-20 gunmetal samt steel CAC1112.BA0850.jpg NixonA486632full__60408.1445008518.1280.1280__04452.1446937303.1280.1280.jpg maxresdefault.jpg
Inga märkvärdiga klockor men jag gillar deras utseende väldigt mycket.
Nu letar jag efter min första riktiga kvalitets klocka och det lutar åten Audemars Piguet för jag vill inte vara som alla andra mina vänner och ha en rolex.

Väl mött =)

/
Henrik
 
Topp