• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny här idag efter ett tags snokande:)

Äntligen ska jag ta i akt och köpa mig ett ur efter många års velande och drömmande. Jag har alltid varit svag för Breitling:breitling:. Jag har sett att det ligger en Avenger 2 chronograph på sälj som jag är väldigt förtjust i. Annars väntar jag på att få prova en Avenger 2 Gmt med arabiska siffror i veckan här som kommer:)

Jag hoppas att detta intresse kommer leda mig in i många diskussioner framöver!

Jag önskar er alla en trevlig söndag med god mat och klocksnack;)

Hallå alla,
Tidigare var en klocka enbart något som jag förknippade med funktion. Den ger mig tiden när jag är i behov av att veta den. Men efter att min bästa väns babblande om Omega hit och Speedmaster dit samt att jag hittat min farfars gamla klockor så är jag såld.
Jag har en förkärlek till den äldre designen på klockor och hittar nya "måste ha" från diverse filmkaraktärers smyckade handleder.
Älskar detta forums nörderi. Något som jag hoppas kunna hjälpa till att sprida och upprätthålla;)

Nu kanske jag befinner mig i fel tråd, men som ny medlem här vill jag verkligen ge en stor eloge till samtliga aktiva deltagare. Inte minst till alla rutinerade ringrävar som tar sig tid att dela med sig av både kunskap och erfarenhet. Inte någon gång har jag stött på otrevlig ton eller oförskämda inlägg. Vilket faktiskt är anmärkningsvärt i en digital era. Kanske det yttersta beviset på att klockentusiaster är goda människor?

Så till alla inblandade - keep up the good work!

Jag har varit aktiv här mest som läsare i snart 3 år. Men tänkte bli mer och mer aktiv i forumet, jag heter Mattias och idag sitter jag på en klocksamling med 11 klockor där en Oris Aquris och Tag Heur Aquaracer är dom jag håller varmast än så länge. Jag jobbar mig upp till en Speedmaster.

Hej!
Pär heter jag, är 35 år och är ny medlem. Jag har några intressen att läsa om som tävlar om min tid, bland annat klockor och whisky (vilket nickname antyder).

Har läst på det här forumet ett tag som icke medlem, men känner att det är dags att bli medlem så jag kan ställa frågor samt eventuellt köpa något intressant objekt på säljsidan.

Jag har ända sedan 13-14 års ålder haft en dröm om en Rolex submariner, men det har aldrig blivit av. Det var diverse reklam i bland annat golftidningar som fick igång det, och efter alla år som gått så kändes det som att det var dags. Klockintresset vaknade till liv igen och jag ställde mig i kö hos en AD, och nu inom de närmsta veckorna så är väntan på en Rolex SubC över. Dock har jag blivit sugen på fler klockor, så då är det en ännu godare anledning att bli medlem, för frågor och funderingar kommer garanterat att ploppa upp!

Hallå där!
Dags för mig att presentera mig här på forumet. Likt alla andra här så har jag under åren byggt upp ett klockintresse.

Köpte min första Rolex här på forumet för ett år sen och det förminskade inte intresset. Här är klockorna jag har idag, min Sub kommer dock att lämna mig i veckan för att göra plats för nya förvärv. Som ni kan se på bilderna så är jag förtjust i natoband;)

20170925_194139.jpg
20170925_211246.jpg
20170925_210936.jpg

IMG_20170925_215043819.jpg IMG_20170728_104752683.jpg IMG_20170728_183141038.jpg Hej, presenterar mig som ny medlem. Har varit intresserad av klockor från och till en längre tid. Har haft bl. a. Omega, Breitling, Oris, Davosa, Stowa. Speciellt vad gäller de mer kända märken jag haft har jag blivit missnöjd med kvaliteten i förhållande till priset. Tycker nu att så kallade boutique klockor i små serier är intressantare, liksom de mest prisvärda storsäljare. Har nu en MKII Sea Fighter Plongeur (50 ex tillverkade), Laco 928 Limited edition, (100 ex) hyllning till Porsche 928 (har en 928 GT 1990) samt en Evant Tropic Diver 300 (300 ex). Den andra kategorin tillhör Certina DS Master Chronometer och Seiko Prospex "Turtle" srp777.

Bilagor

• IMG_20170925_215240313.jpg
    IMG_20170925_215240313.jpg
    167.8 KB · Visningar: 47
  • IMG_20170925_214857088.jpg
    IMG_20170925_214857088.jpg
    141 KB · Visningar: 46
Hej!
Mitt namn är Frey och jag är på gång att köpa mina första "riktiga klockor". Har förstått att vintage är positivt för mig både för förhållandet pris/kvalitet, men också för att jag har riktigt klena handleder. Jag har kommit åt lite (i dessa kretsar, betoning på lite) examenspengar som jag bestämt tror kommer att gå till att köpa två klockor. Jag vill gärna ha en helt ny "från examensåret" och har hittat en jag gillar i "rätt" prisklass, en Tissot tradition powermatic open heart.

"Rätt" prisklass i detta fall innebär också att jag kan grotta ned mig i små vintage-kostymare, och som så många andra så gillar jag Omega och deras Seamasters. Jag är i nuläget bara inne på klassiska, enkla, "vackra" "funkar-till-allt"-klockor, och har ännu inte fallit för feta (handlederna problem igen) sport- eller länkklockor.

Då Tisson är brun/rosé så är nog en svart/guld eller svart/silver-färgkombination på Omegan mest aktuell. Gillar hittills 50-talarna något mer än 60-talarna, annars vet jag inte så mycket.

Jag har kollat runt på den sk "tratten" en del och utbudet är som synes väldgt blandat - även om hyfsat "hela och rena" exemplar tycks kosta ungefär samma oavsett modell och år. Behöver nog lära mig lite mer innan jag genomför just detta köp - och är därmed väldigt glad att jag hittade er. Jag kan lägga kring 5000 men gärna mindre förstås!

Hittade några som jag gillar, postar de (och Tisson) nedan.

Bilagor

• 4be19990d1b1c71a392862cabe4b27e7.jpg
    4be19990d1b1c71a392862cabe4b27e7.jpg
    75.5 KB · Visningar: 45
  • IMG_0231.JPG
    IMG_0231.JPG
    109.3 KB · Visningar: 53
  • $_86.JPG
    $_86.JPG
    112.8 KB · Visningar: 50
Hej!
Mitt namn är Frey och jag är på gång att köpa mina första "riktiga klockor". Har förstått att vintage är positivt för mig både för förhållandet pris/kvalitet, men också för att jag har riktigt klena handleder. Jag har kommit åt lite (i dessa kretsar, betoning på lite) examenspengar som jag bestämt tror kommer att gå till att köpa två klockor. Jag vill gärna ha en helt ny "från examensåret" och har hittat en jag gillar i "rätt" prisklass, en Tissot tradition powermatic open heart.

"Rätt" prisklass i detta fall innebär också att jag kan grotta ned mig i små vintage-kostymare, och som så många andra så gillar jag Omega och deras Seamasters. Jag är i nuläget bara inne på klassiska, enkla, "vackra" "funkar-till-allt"-klockor, och har ännu inte fallit för feta (handlederna problem igen) sport- eller länkklockor.

Då Tisson är brun/rosé så är nog en svart/guld eller svart/silver-färgkombination på Omegan mest aktuell. Gillar hittills 50-talarna något mer än 60-talarna, annars vet jag inte så mycket.

Jag har kollat runt på den sk "tratten" en del och utbudet är som synes väldgt blandat - även om hyfsat "hela och rena" exemplar tycks kosta ungefär samma oavsett modell och år. Behöver nog lära mig lite mer innan jag genomför just detta köp - och är därmed väldigt glad att jag hittade er. Jag kan lägga kring 5000 men gärna mindre förstås!

Hittade några som jag gillar, postar de (och Tisson) nedan.
Välkommen, bra presentation!
När det gäller vintage-dress tycker jag (på forum får man tycka;)) att du ska satsa på ett ur som var ett dressur från början. "Nu för tiden" så har folk ju alla möjliga mindre vintageklockor som dressur, även om till exempel Seamaster och Tissot Visodate snarare var "vardagsur" då det begav sig. Seamaster Deville är däremot en dressigare modell, satsa på en sådan.
Som alltid med vintage, köp den bästa du har råd med. Ta ett djupt andetag och notcha upp budgeten liite grann om du hittar rätt klocka. Prioritera skick, serva kan man göra själv (alltså via urmakare, så klart. Då vet du dessutom att servicehistoriken är riktig) och tillbehör kanske du kan prioritera bort?

Hej!
Jag heter John och känner mig ödmjukt efterbliven i denna skara klocknördar :)
Har lurkat en tid i bakgrunden och fascinerats av att klockor kan uppta så stor del av vardagen för "folk".
Nu känner jag att jag själv är på väg åt samma håll :D
Jag har haft en :sjoosandstrom: Royal Steel Chronograph (med varierande urtavlor/armband) sedan 2013, en bröllopsgåva från min underbara fru.

En kort bakgrund till att jag börjat snegla på anda (läs dyrare) klockor är att jag vid senaste inlämningen till AD i Sthlm för reparation (skruv lossnat och klockan stannat) inte fått tillbaka klockan från urmakaren efter en dryg månad. Det visar sig att Postnord tappat bort paketet med - inte bara min - utan även 10-12 andra klockor.

Klockan är fullförsäkrad, inget åldersavdrag etc (även om det är Postnords/AD:s försäkringar som täcker en sådan här händelse).
Kort sammanfattat, jag blir ersatt med motsvarande ny klocka så fort byråkratin haft sin gång (kan ta ytterligare 2-3 v enligt senaste info från AD).
Givet detta och att jag sneglat på betydligt dyrare klockor såsom Rolex (Submariner, Explorer, Air-King, Perpetual 39 mfl) samt IWC (diverse pilotklockor), hur hade ni resonerat angående kompensation/prisavdrag vid inbyte / istället för att ta emot den nya klockan?

Är det en bättre affär att:
1. Sälja den nya, oanvända klockan och lägga pengar mellan?
2. Köpa via samma AD och hoppas på schysst rabatt pga allt som hänt eller
3. Köpa ny eller begagnad via KS/andra annonser på nätet såsom Chrono24, Uret, Mywatch etc.

Om jag känner mig själv rätt kommer detta sluta med en Rolex på armen, frågan är bara hur (och till viss del när).

Ha en riktigt trevlig helg!

Hälsningar John

Välkommen till forumet om än enligt min Sjöö Sandström Worldtimer 25 dagar senare hehe... skämt åtsido hade jag inte bytt bort den eftersom det är som du sa en väldigt fin present från någon som bryr sig väldigt mycket om dig! Sedan är det jäkligt coolt med Sjöö Sandström och du är jäkligt välkommen in i vår varma tråd om Sjöö Sandström

Hej!
En ny klockgubbe här. Petri heter jag och är 58år, bor i Västerås där jag kör taxi som brödföda.
Mitt klockintresse är ganska nyväckt. Visserligen hade jag en del klockor i skolålder, men det var mest för att impa på kompisar på den tiden. Fram till 2015 har jag knappt burit ett armbandsur men jag gillar vintage-prylar och så småningom hittade jag till köp & säljsajter, där jag började titta på klockor och det började med att jag budade hem en tidig 60-tals Omega Seamaster som jag lämnade in för byte av glas och krona + en lätt polering av boetten. Och när jag fick tillbaka klockan så blev den så makalöst fin...och så började mitt intresse för vintage-ur. Och nu har det passerat en uppsjö av klockor i min ägo. Mestadels 60-tals Omegor men även en del Longines, Bulova m.m. Jag har dock lite svårt att fästa mej vid just en klockan. Jag hittar hela tiden klockor som jag känner att jag vill ha så det blir mycket köp& sälj på det viset.
Här nedan klockan som, kan man säga startade mitt klockintresse.

Bilagor

• 010C400D-B318-4492-9853-B26F9BC1684F.jpeg
    010C400D-B318-4492-9853-B26F9BC1684F.jpeg
    132.2 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Hej,

Jag har varit medlem i forumet sedan 17.08.07 men väljer att presentera mig först nu när jag fått ett grepp om hur forumet fungerar.

Jag uppskattar begrepp som "life-style" då den life-style vi väljer att göra speglar vår karraktär utåt. Rätt logiskt. - Nästan för seriöst :)

Life-style för med sig en del gadget där klockor står för en stor del av en life-stylers utrusting. Personligen har jag haft enbart modeklockor fram tills polaren öppnade en ny värld för mig när han presenterade sina sofistikerade klockor och berättade om "Klocksnacket". Min medvetenhet väcktes upp. Jag blev imponerad när jag fick veta om automatiska klockor. Jag tyckte att det var en fantastisk möjlighet att kunna köpa och byta lite olika band på sin klocka själv. Osv.

All kompetens och engagemang som finns i forumet smittar av sig. Mitt syfte med mitt deltagande i Klocksnacket är att lära mig mer om klockor, att få mer inspiration om klockor, att dela mitt intresse om klockor och uppgradera mitt lifestyle-gadget smart och sunt när det kommer till klockor.

Nedan presenterar jag en del av min samling idag i den ordningen som anskaffatts:

1. Jacques Lemans Liverpool GMT (1-1634E) - "Högt effektionsrde"
  2. Seiko SNZF15K1
  3. Seiko SNZF17K1
  4. Seiko 7123-823B, "Viggen" (civilupplagan)
Tackar ödmjukast för ett bra lifestyle-forum som Klocksnack där man kan snacka klockor :)
IMG_1033.PNG

Senast ändrad:
I min torftiga presentation här om veckan nämnde jag att jag fönster shoppat mycket och hängt som osynlig på klocksnack.
Även att jag började ha bestämt mig för min första mer "riktiga" klocka. En Omega seamaster 300m bondvarianten faller mig helt i smaken efter mycket velande och metamorfoser i smaken.
Nu har jag kommit till skott och INTE köpt en sådan :) pga många dyra intressen, småbarn, bröllop och hus så fick det bli en billigare klocka i samma stil. Byter ev(ganska säkert) upp mig någon dag men jag är jättenöjd med klockan och beslutet.
En Certina DS Action diver, automatic.
20170928_184810~2.jpg

Hej alla
Ted heter jag.
Jag är ingen stor klocksammlare men kanske blir i framtiden.
Jag har en liten fråga till er .
Är denna klocka värd att serva eller sälja som den är?
Och vad tror ni kostnaden skulle bli isf?
Det är en Omega Seamaster med cal 321. 105.004-64
IMG_0476.PNG
IMG_0478.PNG

Vore tacksam för svar.
Mvh Ted

Halloj alla på KS! Idag tog jag beslutet att skapa mig ett eget konto och börja delta lite själv också. Har under en längre tid varit sugen på att köpa en klocka jag verkligen känner mig helt nöjd med. Jag har med hjälp av min vän @Wydestream kollat runt på flera olika klockor som ledde fram till två alternativ. Dessa två var då tudor s&g och speedmaster pro, där speedmaster slutligen blev den lyckliga vinnaren. Mycket tack vare den fina presentationen jag fick på Erikson urhandel. Nu har jag ännu inte haft möjlighet att köpa klockan, men inom en ganska snar framtid så lär även jag hänga på speedy-tråden!

Hej alla
Ted heter jag.
IMG_0476.PNG
IMG_0478.PNG

Vore tacksam för svar.
Mvh Ted
Serva & behåll! Superfin! Ser ut att vara i fint skick också om den bara får lite kärlek. 321-verket är rätt eftertraktat

Hej alla
Ted heter jag.
IMG_0476.PNG
IMG_0478.PNG

Vore tacksam för svar.
Mvh Ted
Välkommen, jag tycker också du ska behålla klockan, pengar försvinner men klockan kan du ha länge och njuta av, verkligen ett fint ur.

Hej på er!

Jag heter Fredrik och har hängt runt här på Klocksnack ett par månader nu inför mitt första klockköp, kul med ett så aktivt forum!

Jag kommer ursprungligen från Skåne, men har efter ett par års studier i Lund flyttat upp till Stockholm. Nu i samband med examen och en första lön tänkte jag unna mig en klocka att bära på kontoret. Klockintresset har väl alltid funnits där i viss grad och jag fascineras av hantverket som går in i mekaniska klockor.

Förutom klockintresset tycker jag om att laga mat och prova öl. Golf och squash försöker jag spela så mycket jag känner att jag hinner även om jag ännu inte hittat någon hemmabana i Stockholm ännu.

Min klockkarriär började lite lätt med en Seiko 5 Sports som jag bar länge. Denna har nu uppgraderats till en Seiko Kinetic som jag trivs mycket bra med. Det senaste har jag kärat ner mig i Samurajer och jag har vid tre olika tillfällen varit och provat dessa på Klockmaster; jag misstänker att personalen börjar tröttna på mig...

/Fredrik

Bilagor

• IMG_0156.JPG
    IMG_0156.JPG
    116.3 KB · Visningar: 43
Hej! Tack för insläppet här! Har ingen stor samling eller annat kul att bidra med annat än ett intresse! Jag heter Andreas och har gillat klockor i många år och närt ett seriöst intresse i 11-12 år. Köpte en vintage Oris på auktion och kort därefter en ny rektagulär Oris. Den är tyvärr i min exfrus ägor idag. Har även haft en Zeno. Idag har jag en Sjö-Sandström Royal Steel, 36 mm med blå urtavla och läderband samt en Oris Diver Small Seconds Date. Kontraster, den senare är gigantisk men väldigt fin! Annars är det mest löparklockor som omsätts! Har nu en Garmin Fenix 5.

Hej hej, som mitt användarnamn kanske avslöjar så heter jag Andreas. Har varit intresserad av klockor lite till och från. Började med att köpa någon Tissot och Seiko från Ebay för att sen köpa en Moscow Classic.

Nu är jag sugen på att köpa min första mer rejäla klocka och är för tillfället inne på en Rolex Datejust. Ska bara spara ihop :)

Hej hej, som mitt användarnamn kanske avslöjar så heter jag Andreas. Har varit intresserad av klockor lite till och från. Började med att köpa någon Tissot och Seiko från Ebay för att sen köpa en Moscow Classic.

Nu är jag sugen på att köpa min första mer rejäla klocka och är för tillfället inne på en Rolex Datejust. Ska bara spara ihop :)
Måste ju lägga in bilderna på klockorna.

Seikon är den jag använder mest,Parnisen används numera aldrig.

20171001_141054.jpg
20171001_141130.jpg
20171001_141151 (1).jpg
20171001_141212.jpg

Och drömmen just nu:

22053203_10155611715834088_1571440936_n.jpg

Hej alla!
Man, 35år, Stockholm, villa, 2 svenska föräldrar, 2 barn, 2 bilar (Volvo), 0 hundar/katter
Världens vanligaste svensson....

Haft stort intresse för klockor sedan 15års åldern. Har flippat klockor som sommarjobb. Köpte på pantbanker, kaplans och tradera och sålde på norska qxl.
Har ägt det mesta, iaf för en liten stund.

Hängde satans mkt på TTT förr i tiden och slukade all information som fanns att tillgå. Förmodligen slapp jag gå på många minor pga det forumet. Tack!!

Skall göra mitt bästa för att bidra till forumet även om det kanske mest blir i form av att ställa frågor.

Hello,

My name's Michael, and I'm from Scotland, UK. I've been collecting watches for over 30 years, and I generally stick to one forum, TZ-UK, where I have been a member for many years.

What brings me here?, well google did, after hunting for a certain watch, google directed me to a member of this forum who is selling one, so I'm now hoping he will sell me it.

Sorry I don't speak any Swedish, but thought I'd say hello,

So Hello, from Bonnie Scotland. :D

Hej på er.
En klock intresserad grabb på 33 år. Har alltid tyckt om klockor mer eller mindre. Jag har ingen tuung samling mest lowbudget,, meeen jag jobbar på det.
Och kanske så lär man sig ett och annat här.

Ha dé

Tjena tjena!

Ny här sedan ca 1 vecka efter att suget efter en ny klocka tilltagit :). Har sedan 5-10 år haft en Tag Heur Link och senad 2år även en Victorinox (som jag aldrig gillat) men börjar nu bli sugen på något nytt och större! Har under veckan här fått uppfattningen att detta är ett riktigt trevligt forum med gott uppförande! Har nu läst och läst och svängt hit och dit och budgeten ökar och ökar efter alla fina recensioner och bilder här hehe. Börjar nu bli riktigt sugen på en Corum Admirals Cup då de är fördjävla läckra =) ....Men nog ska det säkert hinna ändras efter en vecka till här! ;)

Hej alla
Ted heter jag.
IMG_0476.PNG
IMG_0478.PNG

Vore tacksam för svar.
Mvh Ted
Serva och behåll det är en mycket fin och eftertraktad klocka

Hej alla!
Som så många innan har jag hängt här i trådarna och läst/tittat ett tag. Är mkt imponerad av kunskapen och engagemanget hos många här. Har tyvärr inte så mycket kunskap att bidra med ännu men den ökar!
Fick upp ögonen för Sinn här i någon tråd om tyska dykare och efter mkt Google och KS läsande köpte jag äntligen mig en Sinn U1 i veckan. Mkt nöjd och kände att nu vill jag in i KS underbara värld
/henrik

Hej! Jag heter Tony och är ny här på forumet. Har återupptagit mitt klockintresse. Det började med en billig casio sen har det eskalerat något. Min fru gillar dock inte mina klockletar race, kan hålla på hur länge som helst.  Håller på att spara till en speedmaster. Har aldrig använt forum tidigare så ni får ha överseende om jag råkar postar i fel tråd eller liknande.
DSC_0017.JPG
DSC_0020.JPG
DSC_0018.JPG
DSC_0019.JPG

Hej Klocksnack!

Mitt namn är William, är 28 och bor i Göteborg. Jag har alltid varit intresserad av mekaniska klockor men inte riktigt levt ut intresset då jag har studerat och har varit rädd att det skall gå för mycket pengar om jag börjar intressera mig på allvar :)
Nu har jag dock tagit examen och tänkte unna mig en klocka som belöning efter jobbstart! Därför gick jag med här för att få lite djupare förståelse för vad jag skall köpa.

En nyutexaminerad lirare på 24 år som intresserat sig i klockor de senaste åren. Arbetar som produktutvecklare/konstruktör och är även mycket sportintresserad utöver teknik. Vilken förening det är som gäller kan man nog räkna ut genom avataren. Äger idag mest :seiko:-klockor som jag gillar starkt men drömmer en del om Panerai, Oris och Laco för tillfället. Gäller bara att få en stabil ekonomi först!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp