• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

seppo

Omega
2-Faktor
En nyutexaminerad lirare på 24 år som intresserat sig i klockor de senaste åren. Arbetar som produktutvecklare/konstruktör och är även mycket sportintresserad utöver teknik. Vilken förening det är som gäller kan man nog räkna ut genom avataren. Äger idag mest :seiko:-klockor som jag gillar starkt men drömmer en del om Panerai, Oris och Laco för tillfället. Gäller bara att få en stabil ekonomi först!
 
Senast ändrad:

sebbemassa

Breitling
Tjena!
Sebastian, 24 år och bor i Örebro. Har precis köpt min första vintage-klocka men vet inte mycket om den. Ropade in den på auktion. Tror det är en cal 552, cirka 1962-69 ungefär. Någon med bättre koll?
 

Bilagor

  • IMG_1057.JPG
    IMG_1057.JPG
    117 KB · Visningar: 74
  • IMG_1058.JPG
    IMG_1058.JPG
    247.1 KB · Visningar: 69
  • IMG_1060.JPG
    IMG_1060.JPG
    259.2 KB · Visningar: 70

-RI-

Patek
2-Faktor
Hej Klocksnack!

Efter att ha dammsugit lifestyle och browsat köp och sälj i drygt 1.5 år känner jag att tiden är mogen att presentera mig själv: Jag är en örebroare i exil som just nu är bosatt i Göteborg för studier på Göteborgs Universitet. Samlingen har hittills kommit att bestå av idel japanska modeller, där jag nog håller min SARB017 eller SKX007 högst. Jag sparar för tillfället ihop till en finare examenspresent till mig själv, så om någon känner för att ge mig en bra deal på en DJ 1601 så är det bara att hojta till! :) Mitt fäbless för klockor kompletteras, precis som för många andra, av ett intresse för kvalitetsskor och klassiskt herrmode. Jag vill också passa på att tacka för den goda ton som råder på klocksnack; det är få forum förunnat att ha en så familjär stämning.
Fil 000.jpeg
Allt väl,
Robert
Doba!
 

Bob.B

Breitling
Hej! Jag heter Bob och har alltid gillat klockor. Idag när jag gick igenom lite Arvegods hittade jag denna Helvetia 2783.0032.30, en fungerande dykarklocka. Eftersom jag inte hittar relevant information på nätet vänder jag mig till er med mina frågor om klockan: När kan den vara tillverkad? Hur fungerar djupmätaren? Är den värd något? Vet ni något annat om modellen? Vore kul att få veta, för jag gillar den och tänkte lämna in den för service till urmakare.
 

Bilagor

  • IMG_7422.JPG
    IMG_7422.JPG
    165.1 KB · Visningar: 65

Spugan

Omega
Hej på er, Joakim heter jag.

Har smyghängt en del på forumet sedan en litet tag tillbaka.
Börjar bli lite varmare i kläderna nu och hoppas kunna delta (och så småningom bidra) i de oerhört intressanta och härliga diskussioner som sker här på forumet.

Har en speedy pro och en inkommande nummer två under veckan, återkommer i paketöppningstråden :).

Trevlig kväll!
 

Lagom

Breitling
Hallå eller
Jag heter Christopher och bor i Göteborg. Hittade hit när jag satt och googlade klockor. Har nyligen börjat intressera mig av klockor och min första blev en Seiko snk809, jag har testat några billiga straps till den men inte hittat något jag gillar, så kom gärna med tips på det om ni känner för det. För bara någon vecka sedan köpte jag också en Sarb017 med tillhörande metallband. Den har blivit en "daily beater" sedan dess. Funderar på att också skaffa ett snyggt läderband till den, så man kan matcha olika kläder.
Hej!
 

P.Lewin

Breitling
Hej alla glada! ny här och tänkte presentera mig,
Jag heter Patrik 25 bast från stockholm. Jag har varit såld på klockor så länge jag kan minnas, kul att vara med här och lära mig mer och få upp ögonen för andra märken jag kanske inte känner till!
började samla på klockor mer "seriöst" för typ ett år sen, hittils har jag köpt 3seikos och nu senast en hamilton khaki king! (bilder kommer)
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Hej.
Patrik heter jag och har efter ett par lyckade år ekonomiskt börjat fundera mycket kring det här med klockor. Drev tidigare en ebutik med modeklockor som gick rätt hyfsat tills det kom in en större aktör och tog över mitt segment.
Gillar udda grejer eller saker i mellanklassen som kan komma att hålla eller öka sitt värde senare.

Hårdfakta:
34 år. Gift. Två kids. Utvecklare. Styrkelyftare. Uppsala.
 

JoeWik

Omega
Hejsan, ny här och har verkligen fallit in i klockträsket....
Började med att jag hittade denna Precimax i en skräplåda på auktion, så jag fick ta den, sen när jag kom hem visade det sig att den fungerade perfekt....
IMG_20171010_135343.jpg
Letar fortfarande efter en boett som kan passa den, Hint Hint....

Sen dess har samlingen utökats med diverse mekaniska ur likt min Atlantic..... IMG_20171010_135421.jpg

och min Eiger IMG_20171010_135405.jpg

och det senaste nyförvärvet, en Swatch 007 Goldfinger/Oddjob Edition som jag blev störtförtjust i. IMG_20171010_135546.jpg

Sedan har jag även ett ex antal quartz/skämsur som jag inte tänker visa upp.....
 

jekstein

Breitling
Vem får annonsera?
Handla är öppet för aktiva medlemmar på forumet. Att vara aktiv på forumet innebär att du deltagit i diskussionstrådarna med minst 20 poster (en trevlig start är att presenterat sig i presentationstråden) och varit medlem i 7 dagar. Denna kvalificering kan komma att bedömas individuellt.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Hej allihop!
Tänkte som de flesta andra presentera mig i den här tråden.
Har varit "lurker" här ganska länge men nu var det väl på tiden att faktiskt bli medlem.
Ingen jättekollektion hemma i byrålådan egentligen, endast ett par Rolex som snart blir färre. Känner dock att det är dags att vidga mina vyer lite och ge mig in på andra märken samt lite vintage kanske!
IMG_20171011_154841.jpg
Screenshot_20171012-104403.png
 
Senast ändrad:

Andros

Breitling
Hej! Martin heter jag, klockintresset började när jag såg en Seiko Padi Turtle som klickades hem. Efter att ha haft den ett tag kände jag att man kanske skulle läsa på vad man köpt och då hamnade jag här, riktigt trevligt ställe, speciellt då det verkar finnas en hel del Seiko fantaster, som helt klart är det märket som tilltalar mig mest.

För tillfället är jag i valet och kvalet mellan att skaffa en Sarb017 eller 033, alternativt prova en G-Shock av något slag. Eller bara köpa allihopa, svåra beslut!
 

Bilagor

  • 20171012_171412.jpg
    20171012_171412.jpg
    110.2 KB · Visningar: 28

Willed

Cartier
2-Faktor
Hej,

Har lurkat här i några år och tänkte presentera mig. Jag heter Carl-William(Wille) och är hyfsat klockintresserad :p

Just nu sitter det en breitling på armen och en Rolex GMT på ingång.

Tack till er som driver det här fantastiska forumet!!
 

Bilagor

  • IMG_4865.JPG
    IMG_4865.JPG
    181.4 KB · Visningar: 41

Topolino

Breitling
Hej,

Ny på forumet. Har bevakat klockträsket på avstånd ett tag, men nu helt plötsligt blivit fast. Har en Omega Moon Watch, men är nu intresserad av en Rolex Sea-Dweller 126600. Ser fram emot många långa timmar på detta forum.
Jobbar i Malmö.
 
Senast ändrad:

Nic

Rolex
2-Faktor
Hej,

Ny på forumet. Har bevakat klockträsket på avstånd ett tag, men nu helt plötsligt blivit fast. Har en Omega Moon Watch, men är nu intresserad av en Omega Sea-Dweller 126600. Ser fram emot många långa timmar på detta forum.
Jobbar i Malmö.
Är du intresserad av en Omega Sea-Dweller får du nog leta länge. :happyhappy:
Skämt åsido, välkommen till forumet!
 

Sinegraf

Breitling
TjaBa!

nu får vi se vad det här tar vägen ;)
Varit lyckligt ovetande om denna svär..visst, klart uppskattat och fascinerats av klockor..
Har alltid haft favoriter en bra bit utanför min ekonomiska svär, vilket fungerat som en bra krockkudde ;)
Nu har jag skaffat en som ger en ny typ av tillfredsställelse "Automat"..
-Inga krav på mekanisk/'automatisk' vid inköpet, utan mer en praktisk lösning för tidshållning..
Men, det ger en mental tillfredsställelse att ha en helt mekanisk klocka, som mekaniskt är och har en historia.
Nu är jag fullt medveten av att denna är bara att snudda vid denna svär, så därför är jag förundrad och undrar om detta köpet ska öppna en pandoras box :)

Nu får jag se om det blir några moddningar (förutom bandet).. Jag kanske söker lite 'offbling' som inte syns, men som är en krydda som lyfter helheten..
Safirglas vore bra.. diskret bezel ring med snygg tavla..

-
_GRA6607_Flat.jpg
men, jag bara nosar än så länge ;)
 

Elegant_

Breitling
Tänkte ta och presentera mig själv lite kort, som helt ny på forumet. Säger väl sig självt, när man skriver i den här tråden. Nåja. Jag är 28 år och har ett relativt nytt klockintresse, som tidigare enbart sträckt sig till klockan som accessoar, så har en del "modeklockor" under bältet. Lika bra att dra fram skeletten ur garderoben direkt, eller hur? Framför allt har det blivit en förkärlek för nyare Triwa. Det har dock stannat av. För med tiden (pun intended) har även ett lite bredare intresse utvecklats, varpå jag ramlade över detta fantastiska forum.

Jag hade tänkt kickstarta mitt nyvunna intresse med en Rolex Submariner (ref: 114060-0002). Men efter att ha rådgjort med en vän, och fått en liten lektion, samt ha läst här så har jag tagit hans råd att nära intresset sakta men säkert och inte kasta sig huvudstupa rakt in i det. Dessutom hade nämnda pärla kanske inte riktigt gått hem i min umgängeskrets.

Jag följde ytterligare ett råd och inledde sakta men säkert, så i denna presentation tänkte jag visa vad jag inledde det hela med och vad jag senare tänker mig komma skall.

IMG_8361.JPG IMG_8362.JPG IMG_8366.JPG IMG_8371.JPG IMG_8378.JPG

Inte "roligare" än en Seiko SKX, men det gäller att börja i rätt ände och suga lite på karamellen. Jag kommer sannolikt att framgent byta armband till ett super oyster, eller super jubilee, samt skaffa ett svart i skinn.
Nu börjar resan!

Vad jag tänker mig härnäst? Jag är sugen på antingen en Longines HydroConquest Automatic (L3.742.4.96.6), eller en Longines Conquest (L3.776.4.99.6). Har även tjuvikat på en Seiko Premier (SNP127P1). Den sistnämnda faller dock lite på att jag främst är ute efter automatverk, men ni är hemskt välkomna att få mig på andra tankar. Jag är inte intresserad av klockan som statussymbol, utan estetiken, kvaliteten och känslan när den sitter på handleden. Det känns som att jag hamnat på rätt plats här.

Tips mottages tacksamt på klockor i ungefär samma prissegment som de tre nämnda. Eller ska man satsa på två stycken, för runt 5000 kr i stället för en på runt 10k? Och i sådana fall vilka? Jag vet att ni är de absolut bästa guiderna när det kommer till att orientera i den här vackra djungeln.
 
Senast ändrad:

Chad

Rolex
Tänkte ta och presentera mig själv lite kort, som helt ny på forumet. Säger väl sig självt, när man skriver i den här tråden. Nåja. Jag är 28 år och har ett relativt nytt klockintresse, som tidigare enbart sträckt sig till klockan som accessoar, så har en del "modeklockor" under bältet. Lika bra att dra fram skeletten ur garderoben direkt, eller hur? Framför allt har det blivit en förkärlek för nyare Triwa. Det har dock stannat av. För med tiden (pun intended) har även ett lite bredare intresse utvecklats, varpå jag ramlade över detta fantastiska forum.

Jag hade tänkt kickstarta mitt nyvunna intresse med en Rolex Submariner (ref: 114060-0002). Men efter att ha rådgjort med en vän, och fått en liten lektion, samt ha läst här så har jag tagit hans råd att nära intresset sakta men säkert och inte kasta sig huvudstupa rakt in i det. Dessutom hade nämnda pärla kanske inte riktigt gått hem i min umgängeskrets.

Jag följde ytterligare ett råd och inledde sakta men säkert, så i denna presentation tänkte jag visa vad jag inledde det hela med och vad jag senare tänker mig komma skall.

IMG_8361.JPG IMG_8362.JPG IMG_8366.JPG IMG_8371.JPG IMG_8378.JPG

Inte "roligare" än en Seiko SKX, men det gäller att börja i rätt ände och suga lite på karamellen. Jag kommer sannolikt att framgent byta armband till ett super oyster, eller super jubilee, samt skaffa ett svart i skinn.
Nu börjar resan!

Vad jag tänker mig härnäst? Jag är sugen på antingen en Longines HydroConquest Automatic (L3.742.4.96.6), eller en Longines Conquest (L3.776.4.99.6). Har även tjuvikat på en Seiko Premier (SNP127P1). Den sistnämnda faller dock lite på att jag främst är ute efter automatverk, men ni är hemskt välkomna att få mig på andra tankar. Jag är inte intresserad av klockan som statussymbol, utan estetiken, kvaliteten och känslan när den sitter på handleden. Det känns som att jag hamnat på rätt plats här.

Tips mottages tacksamt på klockor i ungefär samma prissegment som de tre nämnda. Eller ska man satsa på två stycken, för runt 5000 kr i stället för en på runt 10k? Och i sådana fall vilka? Jag vet att ni är de absolut bästa guiderna när det kommer till att orientera i den här vackra djungeln.

Bry dig inte om vad dom runt dig tycker om vilken klocka du bär. Är du riktigt sugen på sub och har ekonomin för det så kör.

Dock god ide att suga i sig mycket info innan du trycker av. Bra med sub är ju att dom håller värdet väldigt bra, t.ex om du köper en beg så är det inget värdetapp att prata om, så du kan flippa utan att det svider.

Med det sagt, välkommen! :)
 

Elegant_

Breitling
Dock god ide att suga i sig mycket info innan du trycker av. Bra med sub är ju att dom håller värdet väldigt bra, t.ex om du köper en beg så är det inget värdetapp att prata om, så du kan flippa utan att det svider.

Med det sagt, välkommen! :)

Tack! Bra poäng med värdet. Jag tror att jag får ta mig dit sakta men säkert. Så kanske man får en riktigt trevlig samling på vägen.
 

Liffner

Breitling
Hej!
Sjukt rolig tråd!
Skönt med detta forum då jag förmodligen inte är ”ensam” längre, jag har köpt/sålt/bytt 5st klockor under loppet av 6 månader...

Här är mina senaste förvärv! :)
 

Bilagor

  • A1E445F8-43B3-4CED-A198-FDF1C3823461.jpeg
    A1E445F8-43B3-4CED-A198-FDF1C3823461.jpeg
    150.3 KB · Visningar: 62

Andros

Breitling
Inte "roligare" än en Seiko SKX, men det gäller att börja i rätt ände och suga lite på karamellen. Jag kommer sannolikt att framgent byta armband till ett super oyster, eller super jubilee, samt skaffa ett svart i skinn.
Nu börjar resan!
Finns ju en anledning till att Seiko SKX är en klassiker. ;) Även om jag själv hoppade den då jag inte läste på innan jag shoppade loss på min klocka haha. Man får ju låtsas att man hade en plan med det helt enkelt.
Har även tjuvikat på en Seiko Premier (SNP127P1). Den sistnämnda faller dock lite på att jag främst är ute efter automatverk, men ni är hemskt välkomna att få mig på andra tankar. Jag är inte intresserad av klockan som statussymbol, utan estetiken, kvaliteten och känslan när den sitter på handleden. Det känns som att jag hamnat på rätt plats här.
Shit, den såg inte helt fel ut. Gillar definitivt utseendet på den, finns en risk att man kanske "måste" skaffa en sån.
 
Topp