• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!

Ny här på KS och tänkte börja med att presentera mig och min lilla samling. Jag är intresserad av Rolex, Pateks, lite vintageklockor och har kronografkomplikationen som min favorit. Månfas är den vackraste men också mest poänglösa komplikation enligt mig, kanske blir en månfas på nästa klocka ;)

Samlingen består av en Rolex Datejust 116234 med blå urtavla (har även en silverurtavla för när jag lessnar på blå), en Rolex Day-Date 18239 i ovanligt gott skick med silverurtavla och box/papper, en Angelus Chronodate från 40-talet (som är världens första serietillverkade kronograf med trippelkalender) samt en Daytona 116500, svart urtavla.

Det kan komma en review på någon/flera av klockorna om jag märker att intresset finns!
a.jpg
Så kan man också presentera sig! Wow, vilka klockor! Välkommen :)

Hej!

Ny här på KS och tänkte börja med att presentera mig och min lilla samling. Jag är intresserad av Rolex, Pateks, lite vintageklockor och har kronografkomplikationen som min favorit. Månfas är den vackraste men också mest poänglösa komplikation enligt mig, kanske blir en månfas på nästa klocka ;)

Samlingen består av en Rolex Datejust 116234 med blå urtavla (har även en silverurtavla för när jag lessnar på blå), en Rolex Day-Date 18239 i ovanligt gott skick med silverurtavla och box/papper, en Angelus Chronodate från 40-talet (som är världens första serietillverkade kronograf med trippelkalender) samt en Daytona 116500, svart urtavla.

Det kan komma en review på någon/flera av klockorna om jag märker att intresset finns!
a.jpg
Ingen dålig presentation. Välkommen, ser framemot att se bilder på dina klockor dyka upp

Hej i sommarvärmen klocksnack,

Som ny här tänkte jag snabbt säga hej och kort berätta varför jag är här.

Jag har följt sidan i flera år och har läst många goda råd och inspel samt inspirerats av många bilder på era fina klockor - tack!

Jag gillar större klockor gärna över 44 mm. Så jag tar mer än gärna emot tips och råd från er på min nästa investering. Har varit inne på en IWC Pilot eller en Clean större Omega som jag ännu inte hittat..

Jag håller på att bygga upp en mindre klocksamling (igen) efter förra sommarens husinbrott - inget kul jag lovar. Vill nån veta vad man proaktivt ska tänka på så kan jag, som offer, kanske hjälpa er. Blev av med alla utom en, hade 17 stycken av varierande kvalitet och stil.
D62772E3-9D17-4C43-B585-D9F3BC529BA3.jpeg

Idag har jag en avsevärt reducerade ”samling” - dessa två:
6952C776-5E11-4EF1-9FE1-382DDC5CA224.jpeg 7E91CBDC-CBC3-4536-A984-8890B752C300.jpeg
Men den är som sagt under uppbyggnad.
Tack för din tid!
//Vadeklockan

Jag har följt sidan i flera år och har läst många goda råd och inspel samt inspirerats av många bilder på era fina klockor - tack!

Jag gillar större klockor gärna över 44 mm. Så jag tar mer än gärna emot tips och råd från er på min nästa investering. Har varit inne på en IWC Pilot eller en Clean större Omega som jag ännu inte hittat..

Jag håller på att bygga upp en mindre klocksamling (igen) efter förra sommarens husinbrott - inget kul jag lovar. Vill nån veta vad man proaktivt ska tänka på så kan jag, som offer, kanske hjälpa er. Blev av med alla utom en, hade 17 stycken av varierande kvalitet och stil.

6952C776-5E11-4EF1-9FE1-382DDC5CA224.jpeg 7E91CBDC-CBC3-4536-A984-8890B752C300.jpeg
Tack för din tid!
//Vadeklockan
Fy f vad surt, skönt att du i i alla fall inte tappat lusten utan vill komma igång igen.

Tjena klocksnack, tänkte bara presentera mig lite kort. 19 år, jobbar inom IT och har haft ett intresse för klockor sen jag var ungefär 16.
Huvudfokus för mig just nu ligger på Japanska märken och vill även lära mig mecka med klockor (förutom att byta batteri åt familj och vänner. ;))
Har även ett intresse för just dykarklockor eftersom dykning är något jag även tycker om.

Vänligen
Skopis

• Like
Reactions: NRE
Hej, en kort presentation. Omega är det som gäller för mej efter att jag ärvde farfars Constellation Pie Pan för hundra år sedan. Tyvärr hade farmor kört den i tvättmaskinen, men jag har inte hjärta att byta ut urtavlan som blev lite tråkig. För övrigt går den som den ska efter service! Är inne på militära modeller eller Omega av militär typ som även sålts civilt typ äldre Seamaster 300. Hör gärna av dej om du har en sådan! Även Speedmaster är kul såklart. Ha det fint! /Ed

Hej, det här är min Farfars Rolex Oyster Perpetual Date från antingen 1952 eller 1958. Min far ärvde den och jag fick den som studentpresent i 2017. Har haft den och restaureras i 2017.

Blev tipsad om detta forum av en kollega. Har knappt hittat något info alls på nätet och vill gärna veta mer om klockan!
IMG_20180731_111910__01.jpg
IMG_20180731_111835__01.jpg
IMG_20180731_111713__01.jpg

Bilagor

• IMG_20180731_111758__01.jpg
    IMG_20180731_111758__01.jpg
    183.8 KB · Visningar: 2
Hej,
En "ny" Fredrik som skapade konto i september 2017, och äntligen tar mod till mig till en kort presentation.
Intresse för klockor generellt har funnits sedan tidig ålder. Blev introducerad av en polare i denna typ av klockvärld för att par år sedan. Letar sedan dess med ljus och lykta efter en Speedmaster som sannolikt kommer bli min första "riktiga".

Hej. Totalt ny på klockor då de senaste åren endast sett dessa tingestar som onödiga assosearer men nu insett att de medför ett intresse och en livstil som jag gillar.

Tack för din tid!
//Vadeklockan

Välkommen! Dela gärna med dig av dina proaktiva tips. :)

Hej, mitt namn är Martin nyligen 27 år fyllda bor i nordvästra skåne. Införskaffade i går min första riktiga klocka från en AD. För någon som är ny i klockvärlden var detta forum en utmärkt plats att suga åt sig information på så tack till er som bl.a skriver nybörjartrådar! Klockvalet föll på en Omega Seamaster 300 41 mm i blått! Min initiala tanke var att gå för en midsize 36.2 mm då jag har ganska smala handleder (mäter ca 17 cm) men med samråd från urmakaren och efter en god nattsömns funderande slog jag till på 41an. Bifogar bilder med klockan på handleden nedan så får ni gärna tycka till!
Trevlig kväll i solen på er..
Mvh

20180801_154640.jpg
20180801_154751.jpg

Hej, mitt namn är Martin nyligen 27 år fyllda bor i nordvästra skåne. Införskaffade i går min första riktiga klocka från en AD. För någon som är ny i klockvärlden var detta forum en utmärkt plats att suga åt sig information på så tack till er som bl.a skriver nybörjartrådar! Klockvalet föll på en Omega Seamaster 300 41 mm i blått! Min initiala tanke var att gå för en midsize 36.2 mm då jag har ganska smala handleder (mäter ca 17 cm) men med samråd från urmakaren och efter en god nattsömns funderande slog jag till på 41an. Bifogar bilder med klockan på handleden nedan så får ni gärna tycka till!
Mvh
Grymt är sj ny :D

Halloj! Efter att ha Klocksnack som en av mina mest besökta sidor i över 2 år så tänkte jag att det kanske är dags att registrera sig. Har köpt en klocka via forumet och hade en trevlig affär, nu är det dags att hoppa in i diskussionerna också. Min första ordentliga klocka var en Speedmaster 3570.50 och sedan dess har samlingen minskat och ökat men kärleken för Speedmastern dör inte. Driver annars en webbyrå så det blir mycket tid framför datorn :)

Mvh

20180801_154640.jpg
20180801_154751.jpg
Välkommen. Tycker den passar kanon :)

Hej,

Är också ny här även om jag varit klockintresserad länge. Köpte min första mekaniska, en re-edition Precista PRS-82, för ett par år sedan. Nyligen blev det en Omega Speedmaster Professional och jag tänker mig även en första generationens Planet Ocean 42 mm rätt snart, därefter kanske en vintage Jaeger LeCoultre..

Hej, Walle 22 år gammal bosatt i Norrland.
Har länge burit klockor, gärna billiga Certina från 50-60-tal med patina. Sålde ett gäng för att köpa SKX009 och jädrar så fort man fastnar!
Kommer när kontot och förnuftet tillåter det köpa mig en midsize Omega Seamaster. Är det klokt och håller dom någorlunda sitt värde? :angel:
IMG_E0218.JPG

Tja Klocksnack!

Wilhelm, 29år gammal från Stockholm. Hamnade här genom min bror som fått in mig i klockvärlden.
Trevligt forum med mycket kunskap och inspiration!

Hej klocknördar:) Fick grym hjälp här inne för 3-4 år sedan när jag själv gav mig in i klockdjungeln. Slutade med en OP 36, blå. Har vårdat den och älskat den som mina egna barn. Nu funderar jag på att ta nästa steg, vad tycker ni? Har tittat på OP 39, grå tavla. Är förälskad. Gillar enkelheten och det minimalistiskt stiliga.

Är det ens värt att försöka byta här inne? Har ju inte varit så aktiv sen mitt köp, så har ingen riktig koll på hur jag skall gå tillväga riktigt. Borde jag byta och i så fall byta upp mig till 39?

Tar gärna emot tips och råd:)

Tack
Danne

Npl här. Varit intresserad av klockor sen jag fick min första Casio av min far när jag var gammal nog att kunna läsa av en digital klocka. Sen dess har bara intresset ökat!

Ja, jag lär väl kanske presentera mig jag också.
Jag kan inte säga att jag kommit såpass långt att jag kan säga att klockor är ett direkt intresse eller hobby.
Jag har alltid burit armbandsur men då väldigt billiga som fungerar utmärkt till ett rätt aktivt liv. Dessutom tycker jag om att dra till skogs med jämna mellanrum och har inte alltid lust att släpa på telefonen då eller så har jag haft mobilen i en väska och tycker det är drygt att rota igenom väskan för att kolla tiden.
För ca 1,5 år sedan tog en bekant med mig till olika AD för att han själv skulle införskaffa en ny klocka. Då köpte även jag min första märkesklocka och sedan dess har jag intresserat mig mer och mer. En helt ny värld öppnades upp. En klocka är lika mycket ett smycke som ett armband eller ett par örhängen och jag insåg att det inte vore helt fel att ha flera klockor att välja mellan beroende på vad man ska göra eller hur man är klädd.
Jag personligen föredrar lite mindre ur och just nu är jag på jakt efter en gammal tag heuer link samt en rektangulär klocka av något slag.
Det är ett intresse som faktiskt växer sakta men säkert

Tillbaka
Topp