• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pere

Breitling
2-Faktor
Hallå alla på KS.
Mr Pear här. Ett namn jag fick av min Kinesiska leverantör som har svårt med uttalet.
Arbetar som projektledare inom metallindustrin. Min första lite bättre klocka var en Omega Seamaster 18k kostymklocka i slutet av 90-talet. Köpte sedan min följeslagare en Oris Big Crown cronograf XXL år 2001. Fick en Panerai PAM011 i inbyte när jag sålde min Ducati för några år sedan. Riktigt härligt ur. Flippade dock den när jag fick rätt erbjudande. Köpte nyss en Hamilton av Manne1891 här på KS. Kan ju inte gå nsken när min XXL är på service.
Planerar flippa denna med inom kort och då istället köpa en Tudor, Omega eller annan diver.
Trevlig helg
Kan relatera till det där med namnet! Har aldrig varit med om att uttalet fungerar. Peer, Pjar, Pear (yes, like the fruit) Det är snarare en fråga om hur stora avvikelser man själv kan stå ut med... Svårt att hitta någon lösning direkt.
Välkommen!
 

Fletch

Omega
2-Faktor
Tjenare!
Efter att ha lurkat runt här ett tag så kände jag att det var dags att regga mig. Kommer nog inte kunna bidra med så mycket men jag känner att jag lär mig nåt nytt hela tiden här! Grymt vilken kunskapsbank som finns här!

Väl mött!
 

Kokplatta

Breitling
Godmiddag vänner!

Här på forumet är mitt namn Kokplatta, detta p.g.a. att jag använde mig av en sådan precis innan registreringen här. Onekligen en praktisk uppfinning!
Har ett klockintresse som är rätt standard skulle jag gissa, det känns lite så efter att ha läst några sidor bakåt i tråden. Jag samlar på vintageklockor, framförallt Omega och Longines, har 8-9 st av varierande kvalitet. Äger även en Sjöö Sandström Worldtimer med blå urtavla som ofta används som vardagsklocka, den saknar dock själ känner jag. Favoriten är dock en ärvd Longines från 60-talet "för nit och redlighet". Drömklocka? Lemania Tg 195, självklart!

Väl mött!
 

TorskenKurt

Breitling
Kanske är dags att göra en liten presentation här då.
Har varit reggad ett tag men har mest "lurkat" och tagit till mig all kunskap jag har kunnat tillgå.
Även om jag kanske aldrig vågar öppna en klocka själv så är jag väldigt intresserad av mods, främst då av "affordables" som SKX och Vostok.
 
God kväll KS!
Danne här, eller dannyranch som angivet alias. Varför? För att min bror tyckte det va kewl att klippa in mig och mitt namn på en Bunnyranch-poster många många år sedan =) ... jag såg att folk beskriver sitt kontonamn.
Klockintresset tar successivt över mer och mer och jag har inga planer på att studera klockor mindre. En sucker för vintage i allmänhet. Har fortfarande rätt så brett spektrum av intresse så det mesta som ser gammalt eller ovanligt ut är intressant. Har inte lagt några större belopp än då intresset eskalerade HÅRT. you know what im talking about. Så klocklådan är än så länge rätt så medioker.

Har dock precis pangat hem en 196.0083, cal.1342 på org länk och med org krona som behöver lite kärlek. Blir spännande! Därefter har jag för avsikt att slänga ihop en 166.0173, cal. 1012. Projektet är påbörjat med köpt urverk, retainer ring i mässing, org Genéve tavla i vitt. Länk och boett köps NOS tillsammans med visare och annat gött. Ser verkligen fram emot att få sätta ihop allt.

Oklart om jag kommer kunna erbjuda så mycket kunskap men jag jobbar på det haha. Några kvällar på KS lär man sig mycket på!
Kommer nog att be om er expertis en hel del framöver så ser fram emot framtida möten och diskussioner!!

Tack för din tid!
/ ranch
 

EmilSve

Cartier
Hej!
Emil heter jag och efter ett nyfunnet intresse, som bara ser ut att öka till stor del på grund av KS, för klockor verkar det mesta av min tid och pengar hehe gå åt det hållet. Än så länge har man inte riktigt vågat slå till dock. Man får ta och lära sig lite om marknaden och allt överhuvudtaget först. Men en sak är säker och det är att KS tar upp många timmar i veckan av min tid :).

Drömmen är jag inte riktigt säker på ännu men den lär uppstå med tiden här bland alla fantastiska entusiaster med klockor. Oris är dock väldigt intressant som ett insteg. Sen kommer väl Sinn, Omega och Grand Seiko ganska högt tillsammans med en Rolex Explorer 2. Får se vart vägen leder helt enkelt.

Trevligt med alla klockintresserade och ser fram emot vad KS har att erbjuda med tiden! :)

Emil
 

EmilSve

Cartier
Hej Emil!
Jag är också ny här på KS, och precis som du skriver känns Oris som ett bra märke för insteget :) har du kikat på någon modell än?

Hej!
Jag är insnöad på en Oris Aquis med grön urtavla. En ris propilot är också intressant. Fantastiska klockor. Har fått prova några och har bara hört gott om dem. Ett av de mer prisvärda företagen.
Hej Emil!
Jag är också ny här på KS, och precis som du skriver känns Oris som ett bra märke för insteget :) har du kikat på någon modell än?
Hej!
Oris Aquis med grön urtavlar är otroligt fin! Oris Pro Pilot är också en liten gral för mig. Oris brukar ju benämnas som ett av världens absolut mest prisvärda klockföretag. Otroligt bra klockor! Vilka har du kikat på?
 

Sanoj

Breitling
Festligt! Precis samma som mig då med andra ord. Jag velar dock lite över att den gröna urtavlan inte gifter sig lika bra som den blå skulle kunna göra. Skulle även kunna tänka mig en Tag Heuer aquaracer men känns som om Oris inte är lika vanligt vilket kanske är lite skoj :D
 

EmilSve

Cartier
Festligt! Precis samma som mig då med andra ord. Jag velar dock lite över att den gröna urtavlan inte gifter sig lika bra som den blå skulle kunna göra. Skulle även kunna tänka mig en Tag Heuer aquaracer men känns som om Oris inte är lika vanligt vilket kanske är lite skoj :D

Så är det ju såklart. Den blåa är nog en bättre klocka ur den synpunkten. Om jag ska vara ärlig vill jag ha båda två;):D. Tag Heuer Aquaracer är också himla fin men ta en titt på longines hydroconquest också. Väldigt fin dykare!
 

RG4K

Breitling
Hei
En til som emigrerte fra Tidssonen.no
Interessert stort sett i sko :)
Forresten, hvorfor kan jeg ikke poste i Lifestyle/Skor?
"Du har inte rättigheter att svara här"
 
Senast ändrad:

Djonk

Breitling
Hej,
”Göteborgare”, eller Hindåsbo om man ska vara petig. Har fått för mig att jag ska köpa en. Datejust och behöver läsa på mig kring detta. Inser efter en hel del läsande att det är sannolikt att jag skaffar fler i framtiden. Med förhoppning om att snart hitta något i köp och sälj-delen
Har en 90-tals sekioautomat och en Oris i gömmorna.
 

Archezyx

Breitling
Hej alla klocksnackare!
Mitt namn är Albin och jag är snart en examinerad ingenjörsstudent, som har läst en hel del trådar här på forumet i drygt ett års tid. Därmed så tyckte jag att det var på sin tid att presentera sig för er alla. Mitt intresse för klockor började nog vid mitt första klockköp någon gång första året på gymnasiet, då köpte jag en retroinspirerad digital Casio, innan dess hade jag inte haft många klockor.
Mitt intresse för klockor särskilt mekaniska, började nog först på allvar några år sedan vilket resulterade i ett köp av en vintage Seiko 7005-2000, en enkel men ack så fin klocka. Jag hade länge letat efter en ny prisvärd mekanisk klocka i bättre kvalité men gick bet, vilket ledde till att jag snöade in lite mer på retro och vintage och all dess charm.
Det dröjde nog inte mer än ett halvår innan jag bestämde mig för att införskaffa min andra mekaniska klocka, nu en mer vardaglig, vilket blev en skx007 och därmed var intresset för Seiko ett faktum. Utöver mitt växande intresse för klockor så har jag även mer och mer snöat in på en hel del läsning, delvis i några trådar här på forumet om randsydda skor, kvalitetskläder i dressat snitt och en del skinnhantverk.
 

Pe87

Omega
Hej,
31 årig kille här!Har alltid gillat klockor, men köpt mestadels GANT m.m. vilket inte är så bra kvalité. Skulle behöva tips och råd med klockor i prisklassen 1000-2500 kr. Har fått tips om Seiko Citizen m.m. Är lite intresserad av Seikos diver
 

Kokplatta

Breitling
Hej,
31 årig kille här!Har alltid gillat klockor, men köpt mestadels GANT m.m. vilket inte är så bra kvalité. Skulle behöva tips och råd med klockor i prisklassen 1000-2500 kr. Har fått tips om Seiko Citizen m.m. Är lite intresserad av Seikos diver

Låter som att det är en bra plan med Seiko! Även om schweizare är schweizare så måste det upprepas; Seiko gör oerhört prisvärda automatiska klockor.
 

Pe87

Omega
Låter som att det är en bra plan med Seiko! Även om schweizare är schweizare så måste det upprepas; Seiko gör oerhört prisvärda automatiska klockor.

Men finns det bra klockor från Schweiz i samma prisklass?

Även fast summan är låg så känns det ändå i skönt att köpa en populär klocka som inte minskar i värde. Gärna en klocka som kommer vara eftertraktad om +10 år
 

EmilSve

Cartier
Hej,
31 årig kille här!Har alltid gillat klockor, men köpt mestadels GANT m.m. vilket inte är så bra kvalité. Skulle behöva tips och råd med klockor i prisklassen 1000-2500 kr. Har fått tips om Seiko Citizen m.m. Är lite intresserad av Seikos diver

Föreslår en Orient Ray 2 som insteg på marknaden. Otroligt fin klocka med inhouseverk, det vill säga eget utvecklas urverk. Fantastisk tidhållning och utseendet är otroligt!
 

MIRRE

Omega
Tjena

Mirsad här! Varit medlem på KS sedan 2015 men har inte förrän några månader sedan blivit mer aktiv/intresserad. Rolex Datejust älskare. 1601/1603 och Rolex TOG 116264, i olika utföranden, är favoriterna i skrivande stund. Ser framemot att komma i kontakt med andra medlemmar, lära mig mer och förhoppningsvis göra mitt första inköp av en lyxklocka inom en snar framtid.

Väl mött!
 

Fabulous Fab

Breitling
Re: Ny på forum

Hej alla glada klockentisuaster

Tänkte jag skulle presentera mig lite kort och på så vis få vara med i lotteriet som utlysts till den 15/9. Detta kanske är den mest intressanta eller informativa posten men men ... here it goes.

Jag heter Fredrik och har rätt nyligen insett att det här med klockor är riktigt intressant. Jag träffar en hel del människor i mitt jobb och började för en tid sedan se att många av dessa bar klockor av exklusivare slag. Det gjorde att jag lite smått började kika runt på olika siter för att se vad som fanns tillgängligt eftersom jag inte ville vara sämre. Tyvärr har jag insett att min ekonomi inte riktigt tillåter en investering av detta slag .... eller ja varför försköna sanningen. Det är helt enkelt så att jag har en motpol därhemma som anser att våra pengar ska gå till annat än klockor.

Hur som helst har jag en kollega som sysslat med detta länge och som rekommenderade TTT. Där registrerade jag mig och fastnade. Det har inte gått många dagar sedan dess som jag inte varit inne för att försöka fynda någon godbit. Tyvärr är min beslutsvånda alldeles för lång vilket gör att jag ofta missar tillfällen där jag i efterhand insett att den ville jag ju ha! Samma kollega har även lurat mig till denna site.

Till mina klockor. Jag har alltid tidigare burit quartz-klockor men ville nu prova en automat. Därför började mycket försiktigt med en klocka som får många av er att känna avsmak men det får stå för er. Jag inledde alltså med en homage! Jag tycker den är snygg och när jag har både ekonomi och fru som tillåter köper jag mostvarande Explorer....



Klocka nummer två. Då jag finner det barnsligt roligt att beställa billiga saker på ebay var det naturligtvis där jag fann nästa klocka. Ett udda märke men eftersom det var sommar och jag tycket grönt passade så föll jag direkt för denna skapelse. En Detomaso San Remo. En redig dykare på 42mm. Riktigt trevligt siliconarmband.



Mitt senaste inköp är troligen något som får er att i alla fall nicka lite gillande över min lågbudgetsamling. Jag kunde helt enkelt inte låta bli när LilleJohn annonserade ut sina moddade Seikos. En FiftyFive Fathoms.



Nästa klocka blir troligen en Oris TT1 Diver. Det har varit snubblande nära men tyvärr har det inte blivit verklighet.

Tack för ordet...
Välkommen! :)
 

Fabulous Fab

Breitling
Hej
Peter K här.
Jag har lurkat på TTT ett par år, och nu kommit hit.
Jag är inne på micro märken, och sportar bla:
Dievas Squale Benarus Armida Artego.
Har även en Glycine.
Om ekonomi tillät, skulle det även finnas en Speedmaster Moon.
Det finns också några Micros som skulle kunna tillkomma: Wilson LM´Ploprof mfl.

Här kommer bilder på min nuvarande stab av tidgivare-tidtagare (tar tid från allt annat i livet)

















Den sista, är min skäms klocka, nästan en kopia, går väl ändå som hommage.
Great watches, Peter! :)
 

Paymannen

Breitling
Det är väl på tiden att presentera sig!
Läst mycket i trådarna från tid till annan. Gillar inte att samla på mig saker så jag kör enligt +1 principen, där huvudklockan är en SKX007 som jag aldrig flippar plus olika förhållanden genom åren:

Omega Seamaster Quartz
Min första "fina" klocka. Den perfekta telefonsäljar klockan. Hade lite ångest efter jag var just säljchef på en operatör :). Köpte den för ca 14tsek, 2 dagar senare trillade visaren av och jag fick skicka in den. Besviken som jag var sålde jag den några veckor senare till en lastbilsförare på en mack i Västberga. Aldrig tittat tillbaka.

Speedy 357050
Min holy grail. Efter Seamaster härvan hittade jag 2012 en oakvänd fullsettare på blocket för 22.000. Hade den i 5 år, älskade looken på den men glömde ständigt bort att vrida upp den jäveln plus att jag alltid saknade datumvisaren. Sneglade på en 16610 och tyckte att kvalitetskänslan (ej SEL) var bedrövlig jämfört med speedyn.

Sub-C
5 år senare gjorde jag ett spontanbesök på Luxury Watches och testade en 116610LN och blev helsåld på kvalitetskänslan, maxi tavlan och glidelocken. Makalöst fin klocka som jag bytte in min speedy för (som jag givetvis gjorde en bra affär på). Redan efter ett par månader tyckte jag tveka på kombinationen av mycket metall och bling från den keramiska ringen. Dessutom gillar jag att knyta band till mina ur och vill därför ha dem med mig överallt. Exempelvis när jag gör fotoreportage lite varstans i världen när tillfälle ges. Att springa runt i fattiga områden med en Sub C kändes väldigt fel. Började titta efter lite mer tooliga klockor...

IWC Mark18
Började snegla på Expolorer men gillade inte 39mm uppgraderingen och den gamla kändes för rasslig. Hade sneglat på IWC men tyckte dom var alldeles för stora. Efter en lång arbetsdag på väg hem från Amsterdam såg jag en IWC XViii i en butik på Schiphol flygplats och blev helsåld. Dagen efter gick jag till Krons ur och köpte den för att jag visste att den här klockan är en keeper och jag vill vara den enda ägaren. Jag vill åldras med den :)

Säljkillarna på jobbet fattade givetvis inte vad jag hade gjort. Hur kunde jag flippa en SUB-C mot en tråkig IWC. Marken må se ut som en dressad klocka på bild, men i verkligheten så är den så ruggigt fin och har en perfekt balans mellan att vara toolig och dressad . Finishen är så bra, den blåa tinten från coatingen på perfekta 40mm på det snygga lädret med orange kontrastfärg är defitnitionen av "understated" utan att vara tråkig.

Tack för mig!
 

Bilagor

  • 20181011_175647.jpg
    20181011_175647.jpg
    86.6 KB · Visningar: 3

watchen

Cartier
Hej!
Har kollat in detta mycket intressanta forum ett tag, men inte riktigt våga ta steget.
Är ingen Forum människa egentligen, men tänkte bidra med nått eftersom jag ändå jagar en del info här. Peter heter jag, gillar klockor och har gjort det en längre tid. Har inte sett mig själv som en samlare utan köper det som jag gillar och uppskattar. Har nu köpt på mig en liten samling som jag startade 1999. (Oj.. vad gammal jag kände mig när jag skrev den meningen..)
Lyckligtvis så har jag en extremt förstående fru som också har börjat gilla klockor;).
Utöver klockor så har jag en del veteranbilar.

Nu till samlingen!
Omega Seamaster Professional ref. 2541.80. Min första riktiga klocka, används som min dagliga beater på jobbet än idag..
Seamasterj.jpg

Breitling SuperOcean ref. A17360. Bröllopspresent till mig själv.
SuperOceanj.jpg

Rolex Datejust ref. 1601. Vad finns det att säga? Kolla på bilden, hur kan man motstå! Sitter nu på läder men original stål/guld Jubilee finns också.
Rolexj.jpg

Breitling Navitimer Airborn ref. D33030. Ganska ovanlig, 38mm med pointer date, full set inklusive original läder. Är det någon som vet mer om denna modell så dela gärna med er.
Navitimerj.jpg

Panerai Radiomir GMT ref. PAM00184. Perfekt storlek, 42mm och med dubbla kronor. Men jag suktar efter en annan klocka. Så denna skall bort.
Paneraij.jpg

Omega Speedmaster Moonwatch ref. 3570.50.00. Ett impulsköp, men jag är kär..
Speedmasterj.jpg

Utöver dessa så har som sagt frugan en del klockor.
Baume & Mercier Hamton, Omega Seamaster mid-size med vit urtavla (sjukt snygg). Cartier Vermeil, Longines helt 18K och en Breitling Callistino.

Tack för ett väldigt trevligt forum.
 
Senast ändrad:

Teodor11

Breitling
Hej!

Teo heter jag och går in med 29 starka år här på forumet. Jag är relativt ny i klocksammanhang och har egentligen inte förens nu 2018 väckt ett oroväckande intresse för klockor. Sitter på en väldigt smal samling just nu, men känner att det får ta sin lilla tid. Har snabbt konstaterat att klockor kostar :)

Klockorna i min besittning ses på bilderna. Inget märkvärdigt men än så länge mycket nöjd och samtliga klockor får sin tid på handleden.

Är just nu i sökandet av Sinn 104 st sa, Rolex Datejust 1601/1603/16014 samt en Glycine GL0093 (Golden eye). Sitter någon på nån av dessa så kontakta mig gärna.

IMG_0104.jpg

IMG_0105.jpg

IMG_0109.jpg
 

Bilagor

  • IMG_0104.jpg
    IMG_0104.jpg
    174.4 KB · Visningar: 2
  • IMG_0105.jpg
    IMG_0105.jpg
    203.9 KB · Visningar: 1
  • IMG_0109.jpg
    IMG_0109.jpg
    158.6 KB · Visningar: 1
Topp