• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

slindstrom

Breitling
Hallå där. Min morfar gick bort 2010. För några dagar sen var jag över till mormor och hälsade på och drack kaffe. Det kom då fram massa bilder på mig som barn. Då såg jag att morfar hade en klocka på sig som jag kommer väl ihåg. Frågade mormor om klockan fanns kvar, och det gjorde den. En Tissot som var sexkantig. Tyckte den var väldigt fin också minnet av morfar med klockan på sig. Fick även se morfars guldklocka från Omega som han fått för trogen tjänst på Scania vilket var väldigt roligt. Mormor frågade om jag ville ha Tissoten. Det ville jag ju såklart. Omegan skulle dessvärre gå till min morbror enligt morfars önskningar. Så till min undran, jag har googlat och försökt hitta information om Tissoten som jag fick av mormor men inte hittat någon info. Det enda jag hittat är en likadan på eBay. https://www.ebay.co.uk/itm/NOS-Retr...Circa-1970s-Swiss-Cal-2031-RARE-/163154244224 . Det står Scania ingraverat på baksidan, men inga siffror eller liknande. Har inte heller verktyg för att kunna öppna upp klockan. Någon här kanske kan berätta mer om denna klocka. Tacksam för svar. /Sebastian
IMG_0021.JPG
 

EmilSve

Cartier
Hallå där. Min morfar gick bort 2010. För några dagar sen var jag över till mormor och hälsade på och drack kaffe. Det kom då fram massa bilder på mig som barn. Då såg jag att morfar hade en klocka på sig som jag kommer väl ihåg. Frågade mormor om klockan fanns kvar, och det gjorde den. En Tissot som var sexkantig. Tyckte den var väldigt fin också minnet av morfar med klockan på sig. Fick även se morfars guldklocka från Omega som han fått för trogen tjänst på Scania vilket var väldigt roligt. Mormor frågade om jag ville ha Tissoten. Det ville jag ju såklart. Omegan skulle dessvärre gå till min morbror enligt morfars önskningar. Så till min undran, jag har googlat och försökt hitta information om Tissoten som jag fick av mormor men inte hittat någon info. Det enda jag hittat är en likadan på eBay. https://www.ebay.co.uk/itm/NOS-Retr...Circa-1970s-Swiss-Cal-2031-RARE-/163154244224 . Det står Scania ingraverat på baksidan, men inga siffror eller liknande. Har inte heller verktyg för att kunna öppna upp klockan. Någon här kanske kan berätta mer om denna klocka. Tacksam för svar. /Sebastian
IMG_0021.JPG

Föreslår att du publicerar på tissottråden istället. Där finns många kunniga :)
 

Alfan

Omega
Hej KS!

Har varit medlem sen 2016 men mest kikat på köp & sälj annonser och köpta några klockor denna väg.
På senare tid börjar engagera mig mer i diskussion och inlägg.
Klockintresset har alltid varit stort hos mig och tidigare har jag mer haft parfymklockor, men suktat efter en RIKTIGT klocka.
2016 slog jag till på en Omega Speedmaster hos Nymans UR i Västerås och har intre ångrat mig en dag.
För en månad sen slog jag till på Rolex Submariner Two-tone som jag evetuellt skall byta bezel och urtavla till blå.
Detta forum öppnade också upp mitt intresse för SEIKO och jag äger numer 2st varav en Turtle PADI.
Nästa steg blir nog en Cartier Santos tror jag.
:rolex::omega:

Spännande samlling! Suktar också efter en Cartier.:)

Hur mycket handledstid får dina Seiko?
 

argo

Breitling
Hej!
Jag har ett sprillans nytt klockintresse som jag inte riktigt vet vart det kommer ifrån. Samma sak hände mig med bilar för några år sedan, tur att man väljer billiga hobbys. :sorry:
Vad gäller klockor så började det när jag letade efter någonting finare än de 500-2000kr-klockorna jag tidigare haft, ville ha något lite mer speciellt än så. Jag tycker om gröna saker så jag letade efter klockor med gröna detaljer. När jag scrollade igenom en näthandel föll mitt öga på en Seiko Alpinist SARB017. Jag förstod ingenting om den förutom att den var grön och jag tyckte den var snygg. När jag väl hade den i handen började jag googla lite och förstod att den precis upphört att tillverkas och att den ändå har några fina features för sin prisklass.

Efter några månader med Alpinisten var jag sugen på något annorlunda, lite sportigare och större. En kollega har en Omega Seamaster som jag blev helt kär i. Det är ju en helt annan prisklass än vad jag är van vid, men så såg jag en Seiko SKX007 som för mig hade några likheter med en Omega (nåja, nu när jag vet mer så är det kanske inte så många likheter annat än silvriga och svarta detaljer). Jag fick i alla fall hem en SKX och började även googla den, och insåg att det fanns en hel rörelse kring moddande av Seiko-klockor och specifikt SKX.

Mer googlande och bildsök började ge mig en bild av vad det egentligen är jag letar efter, och till slut hamnade jag med en Seiko SPB077/SBDC061 som jag tycker är sjukt snygg.

På sikt tror jag att jag skulle vilja ha en Seamaster, en tidig Hublot Big Bang och en ny "Hublot Classic Fusion Aerofusion Chronograph Orlinski Mexico Green Ceramic" med det längsta namnet nånsin?
IMG_8580.jpg

IMG_1112.JPG
 

Stenta

Omega
Hej
Vet inte om detta blir helt rätt sätt att presentera sig men det är bara att hojta till så gör jag om och rätt.
Blev medlem för nån vecka sen då jag scannar webbe på tok för mycket nu mer angående klockor.
Är fortfarande ganska yvig i vad jag gillar men det är dykare med metall armband som drar.
 

EmilSve

Cartier
Hej
Vet inte om detta blir helt rätt sätt att presentera sig men det är bara att hojta till så gör jag om och rätt.
Blev medlem för nån vecka sen då jag scannar webbe på tok för mycket nu mer angående klockor.
Är fortfarande ganska yvig i vad jag gillar men det är dykare med metall armband som drar.
Tjena och välkommen! Föreslår Longines Hydroconquest Automatic och Oris Aquis
 

Bogatir

Cartier
Hej,
Först tack för att jag blev insläppt här, har varit klockintresserad länge men inte tagit tag i att köparen klocka men så till slut så blev det en Sjöö Sandström Automatic och så var man biten.

2bd97ef87e2a63c84ffde5f9d03cc131.jpg
Nu har han ingen Goodguytråd, så jag får väl göra en i väntan på :) Jag sålde en Sinn U2 till @Bågspännaren och vill säga att det är en grym KS:are som alla borde ha förmånen att få träffa och göra affärer med. Tack!
 

ttown

Breitling
Hej! Har funnits med på forumet sedan 2017 men har först nu bestämt mig för att bli mer aktiv då klockintresset vuxit rejält. Har numera en Omega Speedmaster Broad Arrow och hade dessförinnan en Rolex Datejust. Numera funderar jag på en Breitling Steelfish eller ngt liknande. Kan det vara nåt?
 

Stenta

Omega
Men du snygg samling, favoriten är helt klart Omega Seamastern, väntar på att dom ska få in den nya 2018 modellen så ska jag verkligen ta en allvarlig disskution med min plånbok:mad::(
 

Daahl

Breitling
Hej!
Efter att ha spanat in de flesta trådarna här på klocksnack kände jag att det var på tiden att skapa ett konto.
Har haft ett stort klockintresse i ca 2 år nu och byggt upp en liten samling på studentbugdet.
Redan som liten bar jag en Casio F91-W och tyckte jag va tuffast i skolan. Nu bär jag oftast min Seiko SKX007, som jag älskar.
20181003_150712.jpg
20181005_123825.jpg
 

EmilSve

Cartier
Ja dom e riktigt fina längtar till min också sitter på plats! Använder du din som daglig klocka eller åker den på vid mer kontrollerade former.
Använder den ganska reguljärt för för tillfället. Ganska maffig men har en otrolig charm. Du får skicka några bilder på oristråden när din kommer. Är på jakt efter en Tudor BB för tillfället som blir lite finare haha
 

Dia79

Breitling
IMG_20181113_192655.jpg
IMG_20181113_192549.jpg
Tjena! Ny på forumet. Mitt klock intresse funnits sedan 18års ålder (39 nu) men på senare år har jag fastnat ännu mer. Gillar mest mikromärken och klockor av liten produktion. Denna Nethuns Ocean 300 e min senaste Nummer 25 av 99 klockor gjorda. Älskar den.
 
Hej, Har följt forumet ganska länge men inte reggat mig då jag hänger på för mycket forum.. men va fan, ett till skadar inte :)
Har idag en vit Visodate till vardags, en Casio när den bara måste gå rätt samt en Seiko 5 för typ trädgården m.m. En Lorier Neptune MK2 är också bokad (ska se om jag kan hitta någon bild, för mörkt nu).

Har funderingar på att jaga rätt på en dykare tex Squale 1545 Military MK1 eller Oris Sixty Five. Annars är jag allätare och tycker om att titta/läsa om alla sorters klockor både över och under min egen budget samt i/utanför min smak.
 

Xander

Breitling
Hallå!

Jag har kikat runt här ett tag utan att skriva något.
Känner att det börjar bli dags att ge mig in i diskutionerna.

Jag har fått dille på just dykare, och har just nu två stycken och en på väg.

Jag varvar mellan min lilla vostok amphibia och sxk007. Jag la en beställning på en Zelos Swordfish här om dagen som jag väntar ivrigt på.

Hej på er!
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Hej gott folk! Tänkte som många andra även presentera mig som ny medlem på forumet. Har varit aktiv på sidan sedan i våras och har även hunnit med att handla klockor härifrån. :) Just nu har klocksnack sakta men säkert vagga in mig i Rolex begäret med siktet inställt på en DJ ref 1601. Även Rolex OQ ref 17000 är en favorit på listan. Skulle någon se ett fint exemplar av dessa får ni gärna meddela mig, jakten är ju nästan lika kul som köpet i sig. :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hej!

Teo heter jag och går in med 29 starka år här på forumet. Jag är relativt ny i klocksammanhang och har egentligen inte förens nu 2018 väckt ett oroväckande intresse för klockor. Sitter på en väldigt smal samling just nu, men känner att det får ta sin lilla tid. Har snabbt konstaterat att klockor kostar :)

Klockorna i min besittning ses på bilderna. Inget märkvärdigt men än så länge mycket nöjd och samtliga klockor får sin tid på handleden.

Är just nu i sökandet av Sinn 104 st sa, Rolex Datejust 1601/1603/16014 samt en Glycine GL0093 (Golden eye). Sitter någon på nån av dessa så kontakta mig gärna.

IMG_0104.jpg

IMG_0105.jpg

IMG_0109.jpg
Välkommen! Snygg Omega längst till vänster. Vad är det för ref på den?
 
Topp