• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fabulous Fab

Breitling
Hej allihopa!
Firstly, apologies for writing in English but I'm still learning Swedish.:) I've been a one watch collector for many years but recently decided to step things up a notch. I currently own a Rolex Air-King (116900), Seiko Turtle (SRP777) and a Luminox 3001.
Looking forward to learning more about watches from you all. I also hope to pick up a little more Swedish along the way!
Vi ses!
:rolex::seiko:
 

EmilSve

Cartier
Hej allihopa!
Firstly, apologies for writing in English but I'm still learning Swedish.:) I've been a one watch collector for many years but recently decided to step things up a notch. I currently own a Rolex Air-King (116900), Seiko Turtle (SRP777) and a Luminox 3001.
Looking forward to learning more about watches from you all. I also hope to pick up a little more Swedish along the way!
Vi ses!
:rolex::seiko:
Welcome!
 

D.Draper

Breitling
Hej alla KS-vänner !
Har varit medlem ett tag dock inte tagit till mig modet att posta något, här kommer det äntligen.
Är en 28 år gammal kille som tycker om att umgås med nära och kära , träffa nya , träna och en stor passion för klockor :D
IMG_1169.jpg
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Hej!

Teo heter jag och går in med 29 starka år här på forumet. Jag är relativt ny i klocksammanhang och har egentligen inte förens nu 2018 väckt ett oroväckande intresse för klockor. Sitter på en väldigt smal samling just nu, men känner att det får ta sin lilla tid. Har snabbt konstaterat att klockor kostar :)

Klockorna i min besittning ses på bilderna. Inget märkvärdigt men än så länge mycket nöjd och samtliga klockor får sin tid på handleden.

Är just nu i sökandet av Sinn 104 st sa, Rolex Datejust 1601/1603/16014 samt en Glycine GL0093 (Golden eye). Sitter någon på nån av dessa så kontakta mig gärna.

IMG_0104.jpg

IMG_0105.jpg

IMG_0109.jpg
Välkommen. Trevlig samling. Snygga och passande band till.
 

enbacken

Breitling
Hej KS!

Har varit medlem sen 2016 men mest kikat på köp & sälj annonser och köpta några klockor denna väg.
På senare tid börjar engagera mig mer i diskussion och inlägg.
Klockintresset har alltid varit stort hos mig och tidigare har jag mer haft parfymklockor, men suktat efter en RIKTIGT klocka.
2016 slog jag till på en Omega Speedmaster hos Nymans UR i Västerås och har intre ångrat mig en dag.
För en månad sen slog jag till på Rolex Submariner Two-tone som jag evetuellt skall byta bezel och urtavla till blå.
Detta forum öppnade också upp mitt intresse för SEIKO och jag äger numer 2st varav en Turtle PADI.
Nästa steg blir nog en Cartier Santos tror jag.
:rolex::omega:
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Hej hopp, ny här. I takt med att Facebook tar över världen så flyr jag åter in i forumen. Mycket trevligare här. :)
Har varit periodare på klocknörderi, och mitt största skov var drygt tio år sedan då jag köpte tre finklockor (i mina ögon, fortfarande prislapp radikalt under "en månadslön"). Nu har jag ett skov igen. Jämfört med många här har jag nog ganska lite erfarenhet, även om jag sålt och köpt en del.

Nästa steg för mig blir nog lite mer urverkarutrustning och sen lägga lite tid på lära mig mer själv. Att jobba händerna är skoj.
 

Tally-ho

Omega
Hej!
Har kollat in detta mycket intressanta forum ett tag, men inte riktigt våga ta steget.
Är ingen Forum människa egentligen, men tänkte bidra med nått eftersom jag ändå jagar en del info här. Peter heter jag, gillar klockor och har gjort det en längre tid. Har inte sett mig själv som en samlare utan köper det som jag gillar och uppskattar. Har nu köpt på mig en liten samling som jag startade 1999. (Oj.. vad gammal jag kände mig när jag skrev den meningen..)
Lyckligtvis så har jag en extremt förstående fru som också har börjat gilla klockor;).
Utöver klockor så har jag en del veteranbilar.

Nu till samlingen!
Omega Seamaster Professional ref. 2541.80. Min förta riktiga klocka, används som min dagliga beater på jobbet än idag..
Seamasterj.jpg

Breitling SuperOcean ref. A17360. Bröllopspresent till mig själv.
SuperOceanj.jpg

Rolex Datejust ref. 1601. Vad finns det att säga? Kolla på bilden, hur kan man motstå! Sitter nu på läder men original stål/guld Jubilee finns också.
Rolexj.jpg

Breitling Navitimer Airborn ref. D33030. Ganska ovanlig, 38mm med pointer date, full set inklusive original läder. Är det någon som vet mer om denna modell så dela gärna med er.
Navitimerj.jpg

Panerai Radiomir GMT ref. PAM00184. Perfekt storlek, 42mm och med dubbla kronor. Men jag suktar efter en annan klocka. Så denna skall bort.
Paneraij.jpg

Omega Speedmaster Moonwatch ref. 3570.50.00. Ett impulsköp, men jag är kär..
Speedmasterj.jpg

Utöver dessa så har som sagt frugan en del klockor.
Baume & Mercier Hamton, Omega Seamaster mid-size med vit urtavla (sjukt snygg). Cartier Vermeil, Longines helt 18K och en Breitling Callistino.

Tack för ett väldigt trevligt forum.
Där är den alltså, min gamla Speedmaster!

Jag erkänner härmed officiellt att jag ångrar att jag sålde den.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: NRE

Patrik Rosén

Breitling
2-Faktor
Godkväller, som många andra så har jag varit reggad här ett tag men sporadiskt kollat in, i somras tog intresset fart, och ett antal vintage-ur ropades hem (det är ju så mkt klocka för pengarna, och ett bra sätt att testa vad man gillar).

"Samlingen" ser för tillfället ut såhär:
41902228-5CA5-4526-BF69-FB0FFA244B6D.jpeg
Dock ska fyra av vintage-uren säljas (när man är mogen nog för det så kommer det upp en tåd på K&S) för att finansiera nytillskottet längst upp till vänster som jag köper av en god vän.
 

Fleming

Breitling
Hej allesammans,
Nils heter jag och är 28 år. Mitt klockintresse kommer från när jag var 20 år gammal och fick min morfars gamla IWC som han tog ut ny i Wien på- 50 eller 60-talet. Anledningen till att jag söker mig hit är att jag vill veta mer om klockan. Känner du igen modellen eller tidsram för produktion så skulle jag vara dig evigt tacksam. Jag behöver även serva den och funderar på att göra det inom närtid då den servades via Kaplans senast 2010.

Jag är även på jakt efter en nyare IWC just nu. En Portofino eller liknande, tips mottages tacksamt om tillvägagångssätt för att hitta en via forumet. Som ny upplever jag plattformen som litet svårmanövrerad men det ger sig nog. Jag har ingen flådig klocksamling, jag har endast morfars gamla klocka. Hade tidigare en Tissot som jag köpte för min första lön när jag var 15, som jag tappade i vattnet när jag åkte båt och har aldrig ersatt den klockan.

44416418_477766149403200_8244836941883768832_n.jpg
44453495_542764962848589_7852964894595874816_n.jpg
 
Senast ändrad:

Michelnr1

Omega
Hej!
Michel här!

Ägare till en underbar Tudor BB 58
Rolex datejust 116233 (crown)
Luminox 1050
Som ni säkert kan se av min klocksamling (so far) så gillar jag mina klockor som jag gillar människor, blandat mix

Gjort en rejäl klockmiss i mitt liv och det va att sälja av min Panerai 112 sandwich (No logo) men man lär sig av misstagen i livet

Må bäst!
 

Bilagor

  • 8613A38F-ABFB-465F-B54D-CC30C56FB6E1.jpeg
    8613A38F-ABFB-465F-B54D-CC30C56FB6E1.jpeg
    73.1 KB · Visningar: 4
  • 46CC2259-88D3-4ADC-99B7-24940E347BBF.jpeg
    46CC2259-88D3-4ADC-99B7-24940E347BBF.jpeg
    121.8 KB · Visningar: 3
  • 5F22DB16-53C8-47C1-8153-9455A4053B30.jpeg
    5F22DB16-53C8-47C1-8153-9455A4053B30.jpeg
    347.1 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

Denvy

Omega
Hallå, inte helt ny då jag har suttit och läst här ett bra tag men bestämde mig för att göra ett konto då jag snart kommer inhandla min drömklocka.

Breitling Navitimer 01 på svart läder!
Navitimer_01_05.jpg

Aldrig varit intresserad av klockor tidigare men en dag så såg jag en stor bild över just denna Navitimer och blev förälskad på sekunden. Visste direkt att det är den klockan jag vill ha. Det var något otroligt snyggt med de svarta och vita kontrasterna i klockan.

Just nu äger jag endast en klocka som jag faktiskt är nöjd med.
Corniche. 40 mm, safirglas. Kommer vara min dressklocka fram till jag kan köpa mig en tank solo :)
ff.jpg
 

Augustahlnas

Breitling
Hej!
August heter jag. Hängde runt ett tag på forumet innan jag i september förra året registrerade en profil. Bara lurkat sedan dess och läst men nu börjat besvära Aqua terra-ägare med dåligt formulerade frågor på låg nivå då jag senaste månaden fått ett starkt ha begär av nämnd klocka. Är novis och sitter just nu med en Seiko Turtle i min ägo, att jag är novis är nog det som hållit mig från att skriva också för att slippa avslöja det. Har inga tankar på att bygga någon samling av klockor utan nöjer mig gott och väl med en klocka som kan användas dagligen. Däremot uppskattar jag att kika på samlingar, unboxningar och kändisar/atleters klockor.
Väl mött!
 

TJ Mackey

Omega
550956C7-D0E0-4D23-8F8E-0E5AA44E2038.jpeg
Hej allesammans.
Jag har varit registrerad ett tag här utan att bidra. Mest för att jag inte besitter någon erfarenhet. De första klockorna jag blev intresserad av var omegas bumpers med rejäla boetter. Drömde såklart om andra, men ekonomin tillät inte annat än just det och någon seiko (skx007k). Nu lägger jag mer tid på olika forum än vad jag gör på yrkesadekvat fortbildning.

I våras skaffade jag en 16610 i L-serien. Trivs väldigt bra med den, men börjar tänka att en 1680 av oklar årgång kanske inte vore helt dum. Jag har även flera katter som gärna använder mina armar som leksaker...
 

kiwi

Breitling
Tjena! För närvarande helt naket på handleden tyvärr. Återvänder därmed till forumet igen efter föräldraledighet och husbygge för att se om man kan hitta något trevligt att investera barnbidraget i. :)

Önskar er alla en bra dag.
 

stuckan

Breitling
Tjena gänget!
Vill börja med att tacka för ett fantastiskt forum där man kan finna allt från fakta och historier till inspiration i mängder.

Har stalkat er ett tag nu (främst alla er Speedmaster-fantaster), men har aldrig fått tummen ur att börja aktivera mig här på forumet. Men då tiden för min första klockinvestering börjar närma sig så vill jag gärna kunna säga att jag befunnit mig i forumsvängen redan innan köpet, men givetvis även under och efter.

Väl mött!
 

Johan_S

Breitling
Är ny medlem här efter en tids surfande på sidan. Är ingen insyltad klockfantast men efter att ha provat brorsans Rolex Sea Dweller så insåg jag att jag verkligen ska investera i en ”riktig” klocka. Har landat i en GMT II 16710 då jag tycker den har allt jag söker i en klocka så jag läser om den och försöker finna min egen :)
Tack också för ett fantastiskt och rent forum för folk med ett fint intresse!! :):):rolex:
 

howling_hawk

Breitling
Hej Klocksnack!

Jag har ett gäng billiga till ganska billiga klockor roterar på armen. Jag har under de senaste åren klarat mig med ganska lekfulla klockor, och har framför allt gått omkring med den stålfärgade Casion mycket på sistone. Den tillsammans med min SKX009 på går varmast just nu. Klockorna har lite av ett Japan-tema då alla är Japanska, till och med Timexen i stål är en "japan only"-modell. Det är Nixonen som får vara lite utanför, men den köpte jag i en pantbank i Tokyo för 250 spänn så det räknas också tycker jag.

Nu med nytt jobb där kostym är vanligare börjar jag sukta efter en mer dressad klocka, gärna med stållänk och har börjat lusläsa trådar på forumet om sådana klockor. Det som verkar intressantast hitils är SARB033, SARB045 och dylika klockor som alla verkar vara discontinued =/. Jag kommer nog att fråga en del om sådana närmaste veckorna om jag inte hittar bra gamla trådar.

Jag får uppfattningen att man får lite av en karenstid här på Klocksnack, antagligen för att sålla ut vilka som bara är ute efter att kränga klockor och vilka som vill snacka klockor, och jag hoppas att snart komma över den och komma in i värmen snart!

klockor2.jpg
 

Seventhfool

Breitling
2-Faktor
Hej!
Från Malmö har haft en svaghet för klockor i många år, gillar allt från det billiga till det dyra....det är inte priset för mig det är klockan. Gillar att hitta microbrands som inte kostar mycket men är annorlunda. Återkommer lite längre fram med foto på lådan :) KS är en härligt forum men mycket kunninghet, tack för mig.

Mvh
Lars NP
 

Jakob_81

Breitling
Hej alla.
Har varit medlem ett tag nu men aldrig postat nått, men här kommer det.
Har varit intresserad av klockor sen barn men har varit väldigt dålig på att bära någon, tills något år sedan .
Gillar vintage, så det blev en Longines och Seamaster. Har även en Seiko skx007 och en Alpha explorer, gillar Rolex explorer men vill inte lägga riktigt så mycket pengar på en klocka.
Nästa klocka får bli någon snygg kronograf, kanske får inspiration här.
/Jakob
 

Bilagor

  • IMG_20181027_132306.jpg
    IMG_20181027_132306.jpg
    172 KB · Visningar: 3
  • IMG_20181026_131458-01.jpeg
    IMG_20181026_131458-01.jpeg
    156.2 KB · Visningar: 2

stormstor

Breitling
Klockälskare från Malmö som äntligen hittat ett grymt forum för min stora passion - Klockor!
Förhoppningsvis så kan jag hitta inspiration och kanske till och med min nästa klocka här!
Grym köp & sälj sektion!

/S
 

Ekberget

Cartier
Hej alla klocksnackare.
Sitter hemma på pappaledighet och fördriver tiden med att läsa in mig på det här ämnet. Snöat in ordentligt för tillfället och vi får se om intresset håller i sig, men haft väldigt trevligt när jag snokat runt här på forumet. Många härliga inlägg av väldigt kunniga medlemmar.
Köpte min första automatare (Seiko turtle) beggad häromveckan och fullkomligt älskar den. Så till den grad att jag beställde en till i fredags
Ser fram emot mer läsning och kanske lite snack om jag får feeling.
Bifogar bild på nya kärleken samt vad jag använder som stryktålig "jobbklocka"
Mvh Johan
 

Bilagor

  • 20181030_154019.jpg
    20181030_154019.jpg
    74.2 KB · Visningar: 2
  • 20181030_172303.jpg
    20181030_172303.jpg
    87.5 KB · Visningar: 2

SuperHenrik

Breitling
Hallå. Ny här, och relativt ny i klockintresset. Så sent som för några år sedan var jag en sådan som inte förstod vitsen med armbandsur nu på 2000-talet (det är väl bara att dra fram luren om man vill veta vad klockan är, ni vet). Vet inte om studierna i Schweiz hade någon indirekt psykologisk påverkan, men jag började så sakteliga uppskatta vackra armbandsur. Sen, för drygt två år sedan, fick jag en Tissot kvartskronograf i födelsedagspresent av damen och sedan dess är jag insnöad. Min blygsamma samling ser ni på bilden. Tissot-kronografen har fått sällskap av lite budgetvänliga, men i min mening väldigt trevliga, mekaniska ur. Nästa steg är nog en dressig vintageklocka, eventuellt en Omega Geneve.
 

Bilagor

  • 20181031_214040.jpg
    20181031_214040.jpg
    233.7 KB · Visningar: 2

ardbeg

Breitling
Hallå alla,
Relativt ny på detta forum.
Jag har länge varit intresserad av klockor och då i synnerhet dessa med automatiska urverk.
Jag har än så länge inte utvecklat något större samlande men har för avsikt att bygga på detta med tiden.
Jag köpte mitt första automatiska ur för några år sedan, en Seiko SKZ211J1 en klocka som fått utstå en hel del men ändå tickat på troget.
Men nu var det dags att införskaffa något nytt och fräscht, valet landade på en Seiko SPB059J1.
Vilken jag blev mycket nöjd med.
Nu har jag för avsikt att hänga lite på detta forum och lära känna fler klockor och entusiaster för att hitta nästa köp.
Tack för ordet.
Mvh
 

Bilagor

  • F092C7D2-8A96-411A-A029-CD5E08F5EE24.jpeg
    F092C7D2-8A96-411A-A029-CD5E08F5EE24.jpeg
    305.3 KB · Visningar: 2

Stenta

Omega
Re: Ny på forum

Hej alla glada klockentisuaster

Tänkte jag skulle presentera mig lite kort och på så vis få vara med i lotteriet som utlysts till den 15/9. Detta kanske är den mest intressanta eller informativa posten men men ... here it goes.

Jag heter Fredrik och har rätt nyligen insett att det här med klockor är riktigt intressant. Jag träffar en hel del människor i mitt jobb och började för en tid sedan se att många av dessa bar klockor av exklusivare slag. Det gjorde att jag lite smått började kika runt på olika siter för att se vad som fanns tillgängligt eftersom jag inte ville vara sämre. Tyvärr har jag insett att min ekonomi inte riktigt tillåter en investering av detta slag .... eller ja varför försköna sanningen. Det är helt enkelt så att jag har en motpol därhemma som anser att våra pengar ska gå till annat än klockor.

Hur som helst har jag en kollega som sysslat med detta länge och som rekommenderade TTT. Där registrerade jag mig och fastnade. Det har inte gått många dagar sedan dess som jag inte varit inne för att försöka fynda någon godbit. Tyvärr är min beslutsvånda alldeles för lång vilket gör att jag ofta missar tillfällen där jag i efterhand insett att den ville jag ju ha! Samma kollega har även lurat mig till denna site.

Till mina klockor. Jag har alltid tidigare burit quartz-klockor men ville nu prova en automat. Därför började mycket försiktigt med en klocka som får många av er att känna avsmak men det får stå för er. Jag inledde alltså med en homage! Jag tycker den är snygg och när jag har både ekonomi och fru som tillåter köper jag mostvarande Explorer....



Klocka nummer två. Då jag finner det barnsligt roligt att beställa billiga saker på ebay var det naturligtvis där jag fann nästa klocka. Ett udda märke men eftersom det var sommar och jag tycket grönt passade så föll jag direkt för denna skapelse. En Detomaso San Remo. En redig dykare på 42mm. Riktigt trevligt siliconarmband.



Mitt senaste inköp är troligen något som får er att i alla fall nicka lite gillande över min lågbudgetsamling. Jag kunde helt enkelt inte låta bli när LilleJohn annonserade ut sina moddade Seikos. En FiftyFive Fathoms.



Nästa klocka blir troligen en Oris TT1 Diver. Det har varit snubblande nära men tyvärr har det inte blivit verklighet.

Tack för ordet...
Gillar också Oris diver!
 

Stenta

Omega
Hej!
Har kollat in detta mycket intressanta forum ett tag, men inte riktigt våga ta steget.
Är ingen Forum människa egentligen, men tänkte bidra med nått eftersom jag ändå jagar en del info här. Peter heter jag, gillar klockor och har gjort det en längre tid. Har inte sett mig själv som en samlare utan köper det som jag gillar och uppskattar. Har nu köpt på mig en liten samling som jag startade 1999. (Oj.. vad gammal jag kände mig när jag skrev den meningen..)
Lyckligtvis så har jag en extremt förstående fru som också har börjat gilla klockor;).
Utöver klockor så har jag en del veteranbilar.

Nu till samlingen!
Omega Seamaster Professional ref. 2541.80. Min första riktiga klocka, används som min dagliga beater på jobbet än idag..
Seamasterj.jpg

Breitling SuperOcean ref. A17360. Bröllopspresent till mig själv.
SuperOceanj.jpg

Rolex Datejust ref. 1601. Vad finns det att säga? Kolla på bilden, hur kan man motstå! Sitter nu på läder men original stål/guld Jubilee finns också.
Rolexj.jpg

Breitling Navitimer Airborn ref. D33030. Ganska ovanlig, 38mm med pointer date, full set inklusive original läder. Är det någon som vet mer om denna modell så dela gärna med er.
Navitimerj.jpg

Panerai Radiomir GMT ref. PAM00184. Perfekt storlek, 42mm och med dubbla kronor. Men jag suktar efter en annan klocka. Så denna skall bort.
Paneraij.jpg

Omega Speedmaster Moonwatch ref. 3570.50.00. Ett impulsköp, men jag är kär..
Speedmasterj.jpg

Utöver dessa så har som sagt frugan en del klockor.
Baume & Mercier Hamton, Omega Seamaster mid-size med vit urtavla (sjukt snygg). Cartier Vermeil, Longines helt 18K och en Breitling Callistino.

Tack för ett väldigt trevligt forum.
Grym vardagsklocka!
 
Topp