• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tack Mic1, hittar dock inte alternativet på mobilen... testar på datorn om det går bättre. :)
Screenshot_20181116-134725__01.jpg

Hej alla KS'are

Peder från Värmland här, har alltid haft ett intresse för roliga prylar, gamla amerikanare, motorcyklar och det mesta med en V8 i och nu har jag halkat in i klockvärlden.
Ligger nog i blodet då både min morfar och farfar var klockgubbar men då handlade det uteslutande om fickur.
Har haft ett flertal inte så exklusiva klockor under åren, b.l.a. en Salmingkronograf, en hoper casio, en Swatch i rostfritt och en bråte annat.
Idag har jag varit och lånat med min eventuella första automat, en Doxa SUB 4000t Sharkhunter.
Känns underbar på armen så det lutar nog åt den men jag skall fundera en dag eller två till ;-)
Vill inte lägga ut någon bild då jag inte gett säljaren besked om jag skall ha den eller inte.

Har en känsla av att det kommer att bli många timmar på detta eminenta och mycket informativa forum.
Hittade en EDC tråd som var riktigt kul att kolla igenom, det är ju fantastiskt så många habegär man kan få på så kort tid!

Tack för inträdet!

Mvh, Peder

Senast ändrad:
Har funderat på en presentation i 2år nu så det är väl dax...
Har alltid gillat klockor men aldrig unnat mig ngn, men köpte min första riktiga klocka, en Victorinox Classic Chrono med en metallänk, köpte till ett extra läderband för omväxling...
Nästa klocka i samlingen blev en Oris Aqua date, även denna med metalllänk och extraband i form av ett orange gummiband.

Så nu har jag fastnat i ”klockträsket” o ska göra mig av med victorinoxen o köpa mig till automat, vad det blir vet jag dock inte.. ibland vill jag ha en chronograf ibland en dressklocka

Tja! Ny på forumet. Viktor var namnet. Är 24 år gammal och har haft ett klockintresse sen 14-15 års ålder med dalar och toppar. Bilintresset har alltid gått i första hand dock ;)

Har en ganska blygsam samling i dagsläget, den enda klockan jag egentligen använder är min Victorinox, samt att jag dammar av och skruvar upp Invictan ibland!

Tanken är att köpa en lite finare klocka som en 25 års present till mig själv (fyller i februari). Finns några alternativ, Tudor Pelagos (blå), speedy, BB S&G, BB GMT, IWC Pilot (dock med ETA så lite tveksam på den)

Skicka gärna pm om ni har några andra schyssta alternativ, tittar mycket på dykare, men inte enbart. Maxpris runt 45 (beg. som ny)

Läst här ett litet tag nu men kände att det var dags att bli medlem och börja skriva också :)

Bilagor

• A153A445-6400-4EC6-B309-D70F93C3C273.jpeg
    A153A445-6400-4EC6-B309-D70F93C3C273.jpeg
    160.9 KB · Visningar: 3
Hej!
Lurkat runt på KS under väldigt många år, det var dags att bli medlem helt enkelt. Har en quartz Omega SMP som varit en trotjänare under många år, men de närmaste veckorna planerar jag att ersätta den med en Rolex explorer.

För 10år sedan hade jag inte ens tittat åt den, inte för 5år sedan heller, kanske inte ens förra året. Men den senaste tiden har den krupit in under skinnet på mig och nu måste jag ha den och de enda klockorna jag hellre trätt runt handleden kostar lika mycket som åtskilliga Expys.

Tackar inte nej till mat och dryck av bättre sort, läser hellre än tittar på idiotin som pågår i televisionen, friluftsliv och resor ligger varmt om hjärtat och jag uppskattar hantverket i fina vapen, knivar och självklart klockor.

Senast ändrad:
Hej!
Jag vill inleda med att jag inte är någon expert på varken klockor, champagne eller att skriva givande presentationer om mig själv. Det som dock skiljer de tre ämnena är att jag gillar klockor och champagne men är ingen större entusiast av att hålla just presentationer om mig själv.
Jag har besökt forumet många gånger som gäst i sökandet av information och inspiration men tog mig lång tid att ansöka om medlemskap, så nu när jag har fått det så vill jag tacka för insläppet!

Jag har ingen gedigen samling men känner mig trots det naken utan att bära klocka, vare sig det är till vardags, på middag eller på stranden. Jag har några olika klockor som får olika mycket vristtid men oftast sitter där en Longines HydroConquest eller min Victorinox på NATO-band, min beater så att säga.
När kostymen åker på finns även en Frederique Constant av enklare modell som får antingen brunt eller svart läderarmband beroende på kostymens färg.

I övrigt gör jag massa roliga saker på både jobbet och privat som ibland får en Suunto Core att göra jobbet på handleden men ibland, även om jag inte är där ännu, så skulle en Omega Aqua Terra kunna göra sig riktigt bra i sammanhangen.

Jag hoppas jag kan bidra med någonting på forumet, även om det inte är med min kunskap om in-house verk av alla dess slag men jag ska göra vad jag kan!

Hej alla KS'are

Peder från Värmland här, har alltid haft ett intresse för roliga prylar, gamla amerikanare, motorcyklar och det mesta med en V8 i och nu har jag halkat in i klockvärlden.
Ligger nog i blodet då både min morfar och farfar var klockgubbar men då handlade det uteslutande om fickur.
Har haft ett flertal inte så exklusiva klockor under åren, b.l.a. en Salmingkronograf, en hoper casio, en Swatch i rostfritt och en bråte annat.
Idag har jag varit och lånat med min eventuella första automat, en Doxa SUB 4000t Sharkhunter.
Känns underbar på armen så det lutar nog åt den men jag skall fundera en dag eller två till ;-)
Vill inte lägga ut någon bild då jag inte gett säljaren besked om jag skall ha den eller inte.

Har en känsla av att det kommer att bli många timmar på detta eminenta och mycket informativa forum.
Hittade en EDC tråd som var riktigt kul att kolla igenom, det är ju fantastiskt så många habegär man kan få på så kort tid!

Tack för inträdet!

Mvh, Peder

Blev affär så jag sticker in med en lite bild på det viktigaste som följer med ut sen igår :)
(Förutom bilnyckel och telefonen jag tog bilden med)
edc.jpeg

edc.jpeg

Senast ändrad:
Hallå,

Staffan här. Tänkte presentera mig med ett par bilder på en del av min samling. Någon som tror att jag gillar Casios fyrkanter? :)

Så på första Casio bilden hittar ni, från vänster: W-720-T, W-71, W-741 (1275), W-741 (1572) och sista "Mc Fly" CA-53W.

casio1.jpg

På nästa bild har ni, från vänster: Casio DW-5200 "Hero", Casio H101 "Marlin" (oanvänd från 1984), A158W, A158WE, A168WA-1YES, Seiko A029-5010 och nederst en Seiko A914-5409.

casio2.jpg

Ja, jag vet....fyrkantigt så det förslår. :D

Ha det / Staffan
Snyggt :) Kan inte säga annat än att du åtminstone är konsekvens i dit samlande.

Hej!
Kristofer heter jag och har varit in på klocksnack vid åtskilliga tillfällen som gäst men har nu fått ett medlemskap, tackar för det!
Det var min far som fick in mig på klockintresset för ungefär 15 år sedan och det har gått i vågor sedan dess då jag har fler intressen som tagit plats, tex motorcyklar samt äldre bilar. Nu har jag dock fått återfall in i klockvärlden och tänkte försöka införskaffa mig något trevligt snart igen!

Jag bifogar tre bilder på klockor som varit i min ägo under det gångna året samt den klockan jag bär just nu, en Casio G-Shock GMW-B5000TFG-9 Full Metal :)

Väl mött!

Bilagor

• Foto 2018-04-02 09 59 26.jpg
    Foto 2018-04-02 09 59 26.jpg
    202.8 KB · Visningar: 2
  • Foto 2018-04-14 09 23 30.jpg
    Foto 2018-04-14 09 23 30.jpg
    216.7 KB · Visningar: 3
  • Foto 2018-06-04 13 42 22.jpg
    Foto 2018-06-04 13 42 22.jpg
    327.6 KB · Visningar: 2
  • Foto 2018-11-20 12 33 16.jpg
    Foto 2018-11-20 12 33 16.jpg
    184.7 KB · Visningar: 3
Hi, I'm Mike.
I'm American, hence the English, but I live more or less permanently in Sweden. I started collecting recently in relative terms, but it's coming along splendidly. I have bought and sold quite a bit recently, but this is what I have at this current moment. So far I have a beater, the Seiko SNZH55, a daily, the Oris 7529 xxl, a limited edition that lives in the box, the Seiko Samurai Dawn Grey, and a dress watch, my great grandfather's Chronographé Suisse which is likely from 1948, though I'm not 100% sure.

Anyways, thanks for the welcome!
LRM_EXPORT_71594117363137_20181102_204224941.jpeg
LRM_EXPORT_180401809007118_20181107_084320508.jpeg
FB_IMG_1541149187542.jpg

Hej är ny aktiv på Klocksnack,

Är 36år och gillar följande:
Båtar: Riva flertalet modeller, Monte Carlo Offshore 30, Apreamare, Cormate, div storlekar Delta Open.
Bilar: Land Rover Serie II & III möjligtvis Defender 90, Porsche äldre än 1990, Ferrari äldre än 1995. Om dagen kör jag AUDI.
Hojjar: Cykel- kör Canyon Endurace och gillar gamla stålisar; MC- kör BMW R Nine T Scrambler men sugen på en Indian 1200ftr s i övrigt flertalet gillar jag gamla Norton, Triump, Ducati, BMW Hp2 Enduro, gamla Husqvarna crossar.
Klockor: Nyligen intresserad, äger idag en Omega Seamaster De Ville samt en Breitling Colt (Military) som möjligtvis värt att nämnas förutom diverse sportklockor. Vad jag hittills gillar inom klockvärlden är de "gamla" Heuer klockorna innan TagHeuer, Rolex Datejust 36mm, Rolex Sub..Hulk, GMT Några Ulysse Nardin, Panerai Luminor Marina om den funnits i mindre diameter, Breitling Pluton Team60..... to be continued.
Övrigt: tyvärr gillar jag pylar mer än själva aktiviteterna där prylarna används.

Hej på er!

Jag tänkte ta tillfället i akt för en liten presentation. Jag har vart reggad på KS sen 2015 ca men inte kommit igång att skriva lite förrän nu på senare tid. Har mest läst och insupit både information, tips och inspiration.

Jag har alltid haft ett litet intresse för klockor men sen ca fem år tillbaka har det väl blommat ut i den mån att jag lägger både mer tid och mer pengar på intresset.
Det var egentligen två vänner som fick mig att snöa in på det, varav en är gammal KS-räv.

I dagsläget består innehavet av en äldre ärvd Omega Rova som gått i arv i 4 generationer samt 2 st Rolex 116610 Subamariner.

Har tidigare hunnit med Rolex GMT 116710LN samt en Panerai Luminor.
Utöver dem innan intresset tog fart på allvar även lite andra ur, såsom Gant, Corniche, Seiko för att nämna några.

Nästa ur på önskelistan är en DJ 41 med Rhodium samt Jubileelänk, GMT Pepsi, Patek Philippe Aquanaut, ev GMT igen med Rubber B på, Cartier tank.

Drömuret är en Patek Nautilus 5712R eller 5980R.

Har väl aldrig haft tanken på att försöka bygga upp en samling utan gillar att byta emellanåt. Fast någon favorit, typ en Sub lär man väl alltid ha.

Utöver klockor så är övriga intressen som tar upp min tid, Snabba eller fina bilar (motorsport överlag), båtar, god mat & dryck, resor, ljud och musik, natur, teknik och mode.

Ser fram emot att hänga här på klocksnack för att nörda ner mig mer i klockornas värld och kanske även diskutera övriga intressen med likasinnade.

Trevlig kväll

Senast ändrad:
Hej på er,

Är en finsk man på snart 50. Klockor har nu funnits med i livet på allvar snart under tre års tid. Visst har ju haft klockor sedan tonåren men dock med varierande bruksvana. Har besökt forumet ofta under dessa tre åren men inte fått tummen ur att regga mig.

Klockan som på sätt och vis drev mig över till denna härliga galenskap var en blå Longines HC. Denna får nog fortfarande mest tid i handleden, då den numera används som beater på jobbet (förutom under kontorsveckor) och hemmet samt vid olika vattenaktiviter. Sedan HC:n har det blivit flera, antingen mycket genomtänkta eller rent spontana, klockköp. Så nu sitter man totalt på en tiotal klockor av märke Longines, Sinn, Tudor, Panerai mm. Kommer väl lägga ut bilder till respektive märkestråd när jag bara klurat ut hur man gör det smidigast. Flippat har jag bara gjort en gång, då uppgraderades en Tudor Ranger till en PAM560.

Har egentligen inga planer att skaffa flera utan att överge någon eller med fördel flera av de befintliga, en större samling är inget som direkt lockar. Kostsam hobby, ni vet. Med det sagt så är tanken ändå att någon gång i framtiden äga en PP Nautilus. OWG blir man dock nog aldrig.

Hej allihopa.

Äntligen har jag fått tummen ur och gått med i KS. Har som många andra redan skrivit surfat runt här till och från i flera år, men nu kände jag att det var dags att kliva in i finrummet på riktigt:).

Kort om mig: 30 år, jobbar med reklam. Faller oftast för klockor som inte alls passar min plånbok. Älskar mat och dryck. Klämmer även in en och annan Padel i veckorna.

Bjuder på en bild på två av mina favoriter från min lilla samling. Certinan är ett arv från morfars far samt min första "fina/riktiga" klocka.

Trevlig lördag!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    100.6 KB · Visningar: 4
Hej alla klockälskare!
Jag är en ung man på snart 40år som bor i Stockholm men uppvuxen i Australien. Har de senaste åren börjat intressera mig för de finare ting här i livet och vill därför snöa in mig på klockor. Gillar klassisk design i både klockor, mode och inredning.

Gillar att fota och spela tennis på fritiden.

Väl mött!

Nej det kan jag absolut förstå, men klockor har varit ett intresse sedan många år tillbaka och som 18 åring va det inte lätt att finansiera äkta klockor av de märken jag uppskattar. En ”finare” kopia va det jag kunde lösa på den tiden, medans jag numera kan köpa mig äkta vara och njuta av. Tycker bara det är ett grymt oskönt välkomnande med den typen av bemötande, istället för att tycka att det är kul att det kommer en ny medlem som kan och vill dela intresset. Blev väl knappast medlem här för att köpa på mig nya fakeklockor? Taket kom genast närmre golvet.

Hej!
Jag reggade mig på forumet i våras men har inte skrivit förrän nu. Är i behov av en vardagsklocka och har fastnat för Seiko 5 snzg09k1. Jag undrar om det finns flera snarlika varianter? Det verkar skilja lite i storlek mellan olika som är till salu på nätet (40-45 mm).

Jag har också en Rolex som jag funderar på att göra mig av med men är helt oerfaren på köp & sälj av klockor.

Hej!
Har smugit omkring här länge som oregistrerad tills ganska nyligen. Har alltid haft ett intresse för klockor men nu på senare år har jag fastnat för Vostoks dykare. Mycket intressanta ur som alltid drar blickarna till sig. För övrigt vill jag tacka för all den kunskap som delas ut här på klocksnack.

Nej det kan jag absolut förstå, men klockor har varit ett intresse sedan många år tillbaka och som 18 åring va det inte lätt att finansiera äkta klockor av de märken jag uppskattar. En ”finare” kopia va det jag kunde lösa på den tiden, medans jag numera kan köpa mig äkta vara och njuta av. Tycker bara det är ett grymt oskönt välkomnande med den typen av bemötande, istället för att tycka att det är kul att det kommer en ny medlem som kan och vill dela intresset. Blev väl knappast medlem här för att köpa på mig nya fakeklockor? Taket kom genast närmre golvet.
Jag förstår och mitt inlägg var inte tänkt som ett angrepp.

Tillbaka
Topp