• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Monk

Panerai
2-Faktor
Hej!
Har smugit omkring här länge som oregistrerad tills ganska nyligen. Har alltid haft ett intresse för klockor men nu på senare år har jag fastnat för Vostoks dykare. Mycket intressanta ur som alltid drar blickarna till sig. För övrigt vill jag tacka för all den kunskap som delas ut här på klocksnack.
Välkommen! Vostok är trevliga. Det finns en hel tråd här med ryskanklockor och då främst Vostok.
 

964C2

Breitling
Goddag klocksnackare!

Jag har länge försökt hålla nere forum-aktiviteten då mitt fyrhjuliga intresse redan tar för mycket tid men tillslut fick man ta och gå med här på KS.
Det verkar vara en trevlig plats med en satans massa kunskap och trevliga klockor.
//J
 

Pastorn

Cartier
Goddag klocksnackare!

Jag har länge försökt hålla nere forum-aktiviteten då mitt fyrhjuliga intresse redan tar för mycket tid men tillslut fick man ta och gå med här på KS.
Det verkar vara en trevlig plats med en satans massa kunskap och trevliga klockor.
//J

Goddagens och välkommen hit sen låter det som du behöver lägga upp en bild i ”vad sportar du för bil” tråden med tanke på ditt nickname
 

Mr.Bean

Breitling
Tjenare. Ytterligare en som gillar klockor, har gjort det sedan min kompis i yngre dagar fick ärva en omega seamaster.
Har skälv också fått ärva en omega det var ett gammalt fick ur Omega Grand Prix 1900.
DSC_1903.JPG
Min första (riktiga) och nuvarande klocka är en Tag Heuer Pilot. Extra kul eftersom den är ovanlig.
Nu fluktar jag mest efter en fin Automat. Drömmen är en Rolex Daytona med blå urtavla. (Drömma får man alltid)
Mer realistiskt dröm just nu är en IWC Portoguise.
Men det ändrar sig från vecka till vecka :)
 
Senast ändrad:

Zawatch

Breitling
Hei!
Jeg har ikke brukt klokker siden mobiltelefonen kom på 90-tallet en gang (når jeg gikk på ungdomsskolen som det heter i Norge), og den gangen var det casio med forskjellige funksjoner. For 4 år siden, lånte jeg en "moteklokke" av en kamerat en kveld, og etter det kjøpte jeg flere quartz (Citizen og Certina), og startet å lese på tidssonen.no. Da var veien kort til min første automatiske klokke, min første Rolex, og min første Submariner. Det ble en Submariner date 116610LN som ble min første automatiske. Siden den gang har jeg eid kjøpt (og solgt) 16 Submarinere og et titals andre klokker også fra andre merker. Jeg har forsøkt mange, men det siste året har samlingen begynt å bli ganske stabil, og de fleste håper jeg å kunne beholde så lenge som mulig. I min nåværende samling finnes flest Rolex, inkludert et par vintage (5513 og 1655), noen 5-sifrede, og noen nye 6-sifrede. I tillegg er det blant annet flere Omega, samt en IWC og Zenith. :)
Selv om jeg bor i Norge og har det norske forum, tenker jeg at her kan det være muligheter mer spennende lesing. I Norge er det nå mye fokus på høye Rolex-priser og mange som "investerer" for å selge igjen, og det tar mye av fokuset vekk fra klokke-gleden synes jeg. Men jeg synes allikevel "jakten" på ny klokke er halve glede med hobbyen for meg. :)
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Hei!
Jeg har ikke brukt klokker siden mobiltelefonen kom på 90-tallet en gang (når jeg gikk på ungdomsskolen som det heter i Norge), og den gangen var det casio med forskjellige funksjoner. For 4 år siden, lånte jeg en "moteklokke" av en kamerat en kveld, og etter det kjøpte jeg flere quartz (Citizen og Certina), og startet å lese på tidssonen.no. Da var veien kort til min første automatiske klokke, min første Rolex, og min første Submariner. Det ble en Submariner date 116610LN som ble min første automatiske. Siden den gang har jeg eid kjøpt (og solgt) 16 Submarinere og et titals andre klokker også fra andre merker. Jeg har forsøkt mange, men det siste året har samlingen begynt å bli ganske stabil, og de fleste håper jeg å kunne beholde så lenge som mulig. I min nåværende samling finnes flest Rolex, inkludert et par vintage (5513 og 1655), noen 5-sifrede, og noen nye 6-sifrede. I tillegg er det blant annet flere Omega, samt en IWC og Zenith. :)
Selv om jeg bor i Norge og har det norske forum, tenker jeg at her kan det være muligheter mer spennende lesing. I Norge er det nå mye fokus på høye Rolex-priser og mange som "investerer" for å selge igjen, og det tar mye av fokuset vekk fra klokke-gleden synes jeg. Men jeg synes allikevel "jakten" på ny klokke er halve glede med hobbyen for meg. :)
Kul, välkommen!
 

Norbverg

Breitling
Hej alla klocknördar!
Linus heter jag och min klocksamling består enbart av vintage seiko. Min stora passion är seiko 6138 där jag saknar några stycken fortfarande.

Är det någon där ute som sitter inne på 6138or men även 6139or som ni vill sälja av så tveka inte att höra av er :)

Annars uppskattar jag vintage chronografer överlag.

Väl mött!
 
Senast ändrad:
DSC00606.JPG
DSC00607.JPG
DSC00608.JPG
DSC00609.JPG
DSC00612.JPG
DSC00614.JPG
Hej och god kväll!

Detta får bli en kombinerad presentera dig själv och paketöppningsinlägg. Upptäckte KS får något år sedan och blev väldigt positivt överraskad. Har haft en svår form av klockintresse sedan 2003, även om symptomen fanns där redan under min tidiga tonår. För en sisådär 10-år sedan var jag väldigt aktiv och jag har haft (och flippat) en 15 klockor (mest Rolex och Breitling, någon enstaka Omega). Sedan 2012 har jag varit OWG med en Rolex SubC 116610LN men den avyttrades i höstas. Sedan dess har jag funderat på va jag vill ha för klocka/klockor och har jag landat i ett beslut.

Så efter att ha kollat Blocket, Chrono24 och Köp & Sälj på detta forum och gjort flera olika försök upptäckte jag att en av klockorna jag ute för att köpa fanns hos en AD i södra Sverige som hade en BlackFriday rea, och även om denna klocka inte var föremål för rean så gjorde den trevlig säljaren ett undantag för mig. Sagt och gjort - igår dök den upp via DHL!

För ordningens skulle ska jag nämna att detta är min sjätte Aerospace i ordningen, den första köpte jag 2003 och för varje jag sålt har jag kort därefter ångrat och kommit tillbaka till modellen. Denna har jag lovat mig att inte sälja...
 
Senast ändrad:

AlexanderJM

Breitling
Hej hej,
Har redan hunnit skriva i någon tråd då jag prokrastinerat själva presentationen. Klockintresset har jag ärvt av min far men har väl inte riktigt kommit så långt i ett potentiellt framtida samlande.
Märker att jag loggar in oftare och oftare, så nog finns det något speciellt med detta forum.
 

VNDREE

Breitling
Hej!
Har varit med under några år men mest spökat omkring och läst olika trådar lite då och då. Har alltid haft ett intresse för klockor ända sen liten. Men det är nu på senare år jag verkligen börjat bli intresserad och hänger här inne dagligen.
/ A
 

Bilagor

  • 969C3E9F-8B84-400F-BA4D-C99D59F6477B.jpeg
    969C3E9F-8B84-400F-BA4D-C99D59F6477B.jpeg
    119.4 KB · Visningar: 3
  • 6EA2C061-0F45-4759-82A2-22633616C6B6.jpeg
    6EA2C061-0F45-4759-82A2-22633616C6B6.jpeg
    142.5 KB · Visningar: 2
  • 9939879C-5B79-47F7-BD5F-285E84CBEB86.jpeg
    9939879C-5B79-47F7-BD5F-285E84CBEB86.jpeg
    129.1 KB · Visningar: 2
  • CAAD99B4-AAF5-402D-9B70-A5EDD1364447.jpeg
    CAAD99B4-AAF5-402D-9B70-A5EDD1364447.jpeg
    132.2 KB · Visningar: 3

DRW

Panerai
2-Faktor
Nu har klockintresset tagit fart ordentligt, jag har i flera år vart intrsserad av klockor men det har alltid legat i bakgruden och jag har gått andra vägar och följt andra intressen, men så för några månader sedan började jag spana på en Omega Seamaster och jag vart helt såld, jag har inte köpt nån klocka än men jag har spendrat flertalet timmar på nätet, köpt böcker och kollat youtube. Jag har medvet hållt mig undan klocksnack då jag visste att jag aldrig skulle kunna lämna sidan, så nu är man medlem drömmer om det stora köpet och är på klocksnack för att stanna.
 

EmilSve

Cartier
Nu har klockintresset tagit fart ordentligt, jag har i flera år vart intrsserad av klockor men det har alltid legat i bakgruden och jag har gått andra vägar och följt andra intressen, men så för några månader sedan började jag spana på en Omega Seamaster och jag vart helt såld, jag har inte köpt nån klocka än men jag har spendrat flertalet timmar på nätet, köpt böcker och kollat youtube. Jag har medvet hållt mig undan klocksnack då jag visste att jag aldrig skulle kunna lämna sidan, så nu är man medlem drömmer om det stora köpet och är på klocksnack för att stanna.
Önskar dig en trevlig resa! Den tar aldrig slut. Välkommen!
 
  • Like
Reactions: DRW

Therango

Omega
Hej! Har hängt på klocksnack till och från ett tag nu, men det har blivit mer intensivt det senaste, så det är nog dags att presentera sig :). Jag har alltid haft ett stort intresse för klockor, men samlandet har aldrig tagit fart förens jag upptäckte charmen med automatiska och manuella klockor. Min första automatiska var en gammal seiko 5a från 80talet som låg och skräpade i en låda hos min far. Sedan dess har intresset bara ökat, och sedan jag hittade detta underbara forum så har det exploderat! :)
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej och god kväll!

Detta får bli en kombinerad presentera dig själv och paketöppningsinlägg. Upptäckte KS får något år sedan och blev väldigt positivt överraskad. Har haft en svår form av klockintresse sedan 2003, även om symptomen fanns där redan under min tidiga tonår. För en sisådär 10-år sedan var jag väldigt aktiv och jag har haft (och flippat) en 15 klockor (mest Rolex och Breitling, någon enstaka Omega). Sedan 2012 har jag varit OWG med en Rolex SubC 116610LN men den avyttrades i höstas. Sedan dess har jag funderat på va jag vill ha för klocka/klockor och har jag landat i ett beslut.

Så efter att ha kollat Blocket, Chrono24 och Köp & Sälj på detta forum och gjort flera olika försök upptäckte jag att en av klockorna jag ute för att köpa fanns hos en AD i södra Sverige som hade en BlackFriday rea, och även om denna klocka inte var föremål för rean så gjorde den trevlig säljaren ett undantag för mig. Sagt och gjort - igår dök den upp via DHL!

För ordningens skulle ska jag nämna att detta är min sjätte Aerospace i ordningen, den första köpte jag 2003 och för varje jag sålt har jag kort därefter ångrat och kommit tillbaka till modellen. Denna har jag lovat mig att inte sälja...

Hej!
Har varit med under några år men mest spökat omkring och läst olika trådar lite då och då. Har alltid haft ett intresse för klockor ända sen liten. Men det är nu på senare år jag verkligen börjat bli intresserad och hänger här inne dagligen.
/ A

Haha, här ska man ge tips, så glömmer man själv att lägga in citaten.

Välkomna grabbar :)

Ett tips när ni lägger till en bild, tryck ”Full storlek”, så kommer bilden i inlägget.

Ha det gott!
D15C6C94-E028-49EA-8251-BC884CCD0AA5.jpeg
 

mastershield

Breitling
DSC00606.JPG
DSC00607.JPG
DSC00608.JPG
DSC00609.JPG
DSC00612.JPG
DSC00614.JPG
Hej och god kväll!

Detta får bli en kombinerad presentera dig själv och paketöppningsinlägg. Upptäckte KS får något år sedan och blev väldigt positivt överraskad. Har haft en svår form av klockintresse sedan 2003, även om symptomen fanns där redan under min tidiga tonår. För en sisådär 10-år sedan var jag väldigt aktiv och jag har haft (och flippat) en 15 klockor (mest Rolex och Breitling, någon enstaka Omega). Sedan 2012 har jag varit OWG med en Rolex SubC 116610LN men den avyttrades i höstas. Sedan dess har jag funderat på va jag vill ha för klocka/klockor och har jag landat i ett beslut.

Så efter att ha kollat Blocket, Chrono24 och Köp & Sälj på detta forum och gjort flera olika försök upptäckte jag att en av klockorna jag ute för att köpa fanns hos en AD i södra Sverige som hade en BlackFriday rea, och även om denna klocka inte var föremål för rean så gjorde den trevlig säljaren ett undantag för mig. Sagt och gjort - igår dök den upp via DHL!

För ordningens skulle ska jag nämna att detta är min sjätte Aerospace i ordningen, den första köpte jag 2003 och för varje jag sålt har jag kort därefter ångrat och kommit tillbaka till modellen. Denna har jag lovat mig att inte sälja...
Grymt snygg! Grattis. Jämfört med din rolex är det någon skillnad i vikt på dem då? Den ser något lättare ut än andra breitling nämligen.
 
Tack! Ja det är väldigt stor skillnad. La Breitlingen på köksvågen och den visade 94 gram, min SubC visade på 160 gram.... Titanium är väldigt lätt och har en lite mörkgrå ton. Den är dock väldigt fint "satinpolished" vilket nästan ger en lyster vilket jag gillar.

En resklocka som är väldigt praktiskt. Nu väntar jag på nästa klocka - det ska bli väldigt spännande! :)

IMG_3855.jpeg


Grymt snygg! Grattis. Jämfört med din rolex är det någon skillnad i vikt på dem då? Den ser något lättare ut än andra breitling nämligen.
 

FilleS

Omega
Tjena.
Nya på forumet. Ärvde nyligen en Omega klocka som gått i arv från farfars farfar om nu har jag den. Försökte kolla lite info om den och hittade hit.

Vidare har jag läst en del i era forum och intresset för klockor växer, främst för vintageklockor. Har alltså ingen vidare samling att visa upp här. Är här för att se och lära av er som är mer kunniga.
 

SteveG

Omega
Hej!
Efter att smugit runt någon månad och försökt ta del av den fantastiska kunskap som finns på detta forum var det dags att registrera sig!
Har nog egentligen alltid haft ett vilande klock intresse men efter att skaffat en Orient dykare och läst Klockor en av grundarna av detts forums bok tog intresset ytterligare fart. Känner att efterhand som ens kunskap ökar ändras även vilka klockor man får störst intresse av, antar att det är en mognads process. Just nu ligger fokus på klockor som Certina DS PH200M, Oris Diver Sixty-Five, Longines Legend Diver och liknande.
Tack!
 
  • Like
Reactions: NRE

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hej!
Efter att smugit runt någon månad och försökt ta del av den fantastiska kunskap som finns på detta forum var det dags att registrera sig!
Har nog egentligen alltid haft ett vilande klock intresse men efter att skaffat en Orient dykare och läst Klockor en av grundarna av detts forums bok tog intresset ytterligare fart. Känner att efterhand som ens kunskap ökar ändras även vilka klockor man får störst intresse av, antar att det är en mognads process. Just nu ligger fokus på klockor som Certina DS PH200M, Oris Diver Sixty-Five, Longines Legend Diver och liknande.
Tack!
Välkommen! Vintage-inspirerade nya klockor är nice. Finns hur mycket coolt som helst.
 

GHA

Breitling
Hej..
Dags att gi sig till känna.. Klock nerd som inte har någon annan typ av klockor än quartz av relativt billig standard.. Varför då? Jo, dom klockorna jag egentlig vill ha kostar för mycket, eller så har "alla" dom, eller så är dom bara "fel"... Tycker om enkla, rena klockor, men av och till finns det någon kronograf som kan locka..
Son av urmakare, och broder av urmakare, så jag har klockor i blodet så att säga..
Världen har blivit lite mer interessant efter som små och udda tillverkare har poppat upp och erbjuder bra produkter.. Och även några som erbjuder fantastiska produkter.. Återstår att se om jag hittar "rätt" klocka någon gång i framtiden... :)
 

BalkanBoy

Omega
God kväll. Här kommer en optimist med svåra kommunikationsproblem gällande datorer etc, så jag ber om ursäkt redan nu för framtida misstag. Detta är mitt andra forumförsök då jag tidigare kämpade mig fram i ett båt-dito. Har redan lyckats posta OCH bifoga bild, så jag är nog inte helt lågbegåvad. Intresserad av allt som går fort.
 
Topp