• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hej, tänkte att det nu är dags för en presentation då jag hittat tillbaka till klockintresset!
För 15-20 år sen fanns det mig veterligen bara ett forum på svenska. Där kallade jag mig pade, padegbg, eller helt enkelt Pasi som jag heter.

Intresset för armbandsur börjar väl oftast i 20-årsåldern, jag hade inte riktigt pengar till ngt redan då, utan fick vänta till runt 24. Då vann nämligen Mika Häkkinen sitt första världsmästerskap (1998). Tag Heuer gjorde en klocka i 6000-serien, en limiterad utgåva i 1000 ex tror jag det var. Här är en riktig klocka tyckte/trodde jag då! En klocka som jag kan bära resten av livet! Glatt skrapade jag ihop pengar till en sådan och var lyckligast på jorden =)

Har tyvärr inte bild på min första, men här är den andra jag köpte året efter, vid Häkkinens andra titel 1999. Det blev totalt tre st av dessa för mig. Att det inte blev en keeper är ju givet för att de innehåller ett quartzverk. Man hade ju börjat läsa på nätet och insåg snabbt att det är ju inte ngn batteriklocka man ska springa runt med! Kan tilläggas att samtliga tre såldes till 2-4 ggr inköpspriset till galna finska Formel 1 fans! =)
tag6000_1.jpg


Och då var bollen i rullning! Nästa klocka blev en Tag Heuer Monza, den kan jag fortfarande sakna ibland!
PICT1705.JPG

Snabbt därefter blev det några Breitlings.
breit.jpg

steelfish.JPG

Sen kommer en livskärlek! Den första "keepern"! NEJ, jag har inte kvar =) EN PAM88, den sk Clinton i titan
pam89_3.jpg

PICT6702.JPG

Och någonstans i detta läget kom jag över min första Speedmaster! Vilken glädje! Manuell, plexiglas! Underbart! Men den var ju helt ny, en modell runt år 2001-2003 har jag för mig. Alla vintage Speedys såg ju så mkt trevligare ut...
speedy.jpg

Nu får introduktionen ta en paus! Fortsättning följer! Ska bort o spela lite simulatorgolf nu
PS. Alla bilder är mina egna.
Mvh Pasi
 

runesson

Breitling
Hej alla

Dags att presentera sig. Alltid tyckt klockor varit kul och en viktig accessoar. De senaste 15åren har det varit en Seiko kronograf på armen konstant. Men med samma klocka runt armen dagligen så var den helt enkelt utsliten.

8EAE8A80-319C-4B76-AAFE-B1375E15F0C5.jpeg


Då började letandet efter en ersättare, varför jag hamnade här på Klocksnack. Har läst dagligen en längre tid innan jag tillslut reggade mig.

Första köpet som aktiv här på forumet blev en Seiko Presage
73EFD7C6-386F-443F-878E-240776893C3C.jpeg


Kanske inte så stort skillnad på bilderna men skillnaden är påtalande IRL. Presagen inger mer kvalitetskänsla, är tyngre, betydligt högre och automatisk. Mina ”krav” var stål, automatisk, vattentålig och funka till allt.

Vad nästa objekt blir är inte klart ännu men lutar åt att jag behöver en dykare
Tänker att tiden med bara en klocka i taget nog är förbi!!

Tack för ni tog er tid
 

EmilSve

Cartier
Hej alla

Dags att presentera sig. Alltid tyckt klockor varit kul och en viktig accessoar. De senaste 15åren har det varit en Seiko kronograf på armen konstant. Men med samma klocka runt armen dagligen så var den helt enkelt utsliten.

8EAE8A80-319C-4B76-AAFE-B1375E15F0C5.jpeg


Då började letandet efter en ersättare, varför jag hamnade här på Klocksnack. Har läst dagligen en längre tid innan jag tillslut reggade mig.

Första köpet som aktiv här på forumet blev en Seiko Presage
73EFD7C6-386F-443F-878E-240776893C3C.jpeg


Kanske inte så stort skillnad på bilderna men skillnaden är påtalande IRL. Presagen inger mer kvalitetskänsla, är tyngre, betydligt högre och automatisk. Mina ”krav” var stål, automatisk, vattentålig och funka till allt.

Vad nästa objekt blir är inte klart ännu men lutar åt att jag behöver en dykare
Tänker att tiden med bara en klocka i taget nog är förbi!!

Tack för ni tog er tid
Välkommen hit!
 

Suktinis

KS Explorers Club
Hej!

Heter John och är nog vad man skulle kunna kalla en sentimental samlare. Har vart förtjust i klockor länge men har alltid velat använda saker tills de är helt slut, så det har helt enkelt inte blivit så mycket som passerat revy. Har hamnat här lite pga att jag adopterat min fars gamla klocka som jag tänkt försöka få liv i. Så klart lika misshandlad och kantstött den; men det vore ju synd att den ska fortsätta samla damm i något hörn!

Min första 'egna' klocka; införskaffad för 299 riksdaler efter idogt vedhuggande hos mormor. den var med mig från mellanstadiet fram till långt in på universitetet. Till slut gav ena armbandshornet (heter det så?) upp och den fick vila vidare i byrålådan...
985406-948f8ea926d9365abd2c03a7a1cb8511.jpg


Nytillskottet; enligt utsago rekommenderad till min far efter att han slagit sönder alldeles för många klockor i tjänsten och helt enkelt var trött på det. F.n. väntas det på kostnadsförslag så den ska kunna börja gå att användas igen.
985410-5006d91e8c61fb88917c4dbe979d8ee0.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20181212_094631.jpg
    IMG_20181212_094631.jpg
    161 KB · Visningar: 3
  • IMG_20181212_100123.jpg
    IMG_20181212_100123.jpg
    131.2 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

mastershield

Breitling
Tack! Ja det är väldigt stor skillnad. La Breitlingen på köksvågen och den visade 94 gram, min SubC visade på 160 gram.... Titanium är väldigt lätt och har en lite mörkgrå ton. Den är dock väldigt fint "satinpolished" vilket nästan ger en lyster vilket jag gillar.

En resklocka som är väldigt praktiskt. Nu väntar jag på nästa klocka - det ska bli väldigt spännande! :)

IMG_3855.jpeg
Verkligen skitsnygg! Va blir nästa klocka?
 

Per123

Breitling
Hej alla!
Har smugit runt här på forumet några år och tänkte att nu är det dags att bli medlem. Dryga 40 år och håller till i Sthlm med resten av min familj. Har ett gediget intresse för klockor av alla de slag, vilket jag nu försöker föra vidare till barnen . Vi hörs!
 

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Tja allihop!

Tänkte passa på och presentera mig, jag har faktiskt inte varit klockintresserad mer än ca 5-7dagar och intresset kom när jag fick se
Seiko Presage Cocktail SSA346J1 och blev kär i det :D jag har inte hunnit med att bygga upp någon större samling än men jag hoppas det kommer blir:)

/Zavo
 

Erik.Johan

Breitling
Hej!
Klockentusiast sedan tidiga tonåren. Blev medlem för att ta del av all information forumet har att erbjuda och förhoppningsvis göra en och annan affär.
Tack för ett trevligt forum!:)
 

EmilSve

Cartier
Tja allihop!

Tänkte passa på och presentera mig, jag har faktiskt inte varit klockintresserad mer än ca 5-7dagar och intresset kom när jag fick se
Seiko Presage Cocktail SSA346J1 och blev kär i det :D jag har inte hunnit med att bygga upp någon större samling än men jag hoppas det kommer blir:)

/Zavo
Där har du en riktigt fin klocka:)
 

EmilSve

Cartier
Tack. Jag är kluven dock på vad nästa blir. Jag är sugen på en Hublot Big Bang Steel Ceramic, men vågar man klippa en sådan med tanke på vad man hört om skruvar som lossnat i urverken? Jag har själv ingen erfarenhet av Hublot.
Har hört liknande. Är dock inte heller särskilt insatt men kolla borta i hublottråden, de kan mycket mer än mig;):)
 

Cobboy

Breitling
Godkväll,
Blev precis ny medlem. Har haft ett litet vagt klockintresse sedan liten, något som satte sig den tiden man var runt 10år runt -90 och kom upp till farbror i Sthlm. Jag fick se en av de där Rolex-klockorna han hade. En av dem hade blå urtavla. Så fin. Guld var det på armbandet. - Ja det liksom etsade sig fast i skallen. Långt senare, fick en Certina DS First i stål på 25-årsdagen av familjen. Fantastiskt, vilken känsla att ha en RIKTIG klocka på armen, känslan, jag tyckte den stack ut, king, jag var (och ÄR fortfarande) riktigt nöjd med den. Här väcktes klockintresset lite, och det fanns EN som jag verkligen ville ha. Den där blåa. Rolex sub 16613LB. Ja vet, den är mainstream, men min känsla och koppling var stark. EN dag så.

Så, surfat Sub-klockor nu senaste 5åren. Kom fram till att en med cert ska de va, annars kan det kvitta. Åren rullade, "gamla" 16613LB-tanken gick ut - och 116613LB var vad jag skulle ha. Senaste två åren har det varit nära, men alltid slutat andra prioriteringar. Tillslut, för fem dagar sedan, när jag balanserar beslut på beg.klockor på blocket för 110k kommer jag fram till - inget sjåpande, gå in och köp en ny! (Typ bilden: Batman örfilar Robin) Så gick jag till Nymans Ur, satte upp mig på listan. De ringde efter två veckor och sa "Ååh du har så tur, vi harfått in en till dig"...! Jag gick ned, försökte i mitt glada jag förklara min fantastiska livsväntan i 25år på denna skönhet och frågade på "möjligheten" att lätta en aning på priset, kanske någon tusenlapp, det är ändå 125700 SEK. (Känslan är alltid viktig!) Jag hade även deg på dagen. - Men, den mörkhåriga fagra donnan i 30-35års-åldern hävdade att det går minsann inte för sig, "då säljer vi den till någon annan". "PASSA PÅ NU DESSA GÅR UPP I PRIS HELA TIDEN, SÅ SLÅ TILL". Vaffan.... Glöm det. Den kostar ju samma överallt?

Ringde en tjej med kinesisk brytning på Rob Engström förra veckan istället, sjukt service minded, informerade bra, kopplade direkt namn på person när vi sågs några dagar senare. Jag beställde klockan här istället. Samma pris. Den skulle komma senast innan nyår, ett MYCKET trevligare möte. Perfekt, jag slog till!

Kontentan - känns fantastiskt kul att ta beslutet (oavsett handlare) med en sådan lång längtan och malande tanke som ÄNTLIGEN uppfylls, känns GOTT!

Har ni tips på skötsel, råd mm för Rolex 116613LB tar jag gärna emot. Jag är ju trots allt en riktig n00b i klockvärlden.

Cheers!

//Cobboy
 
Senast ändrad:

ST1

Omega
Hej igen,
Tänkte efter vilka klockor jag hade som barn o ungdom, den första klockan var en "pojkklocka" när jag började 1 klass. Den är försvunnen sen länge, klocka nummer två var en skindiver köpt på EPA ca 1973-74 pris då ca 100 sek, hade sett Åskbollen och fastnat för James Bonds fräcka dykarklocka. Visst är det en Rolex han hade men det var inget som jag reflekterade över, det viktigaste var looken. Den hade jag en del år, byte till stållänk bland annat.
Klocka nummer tre är en Tissot PR 516 chronografh den fick jag i julklapp 1975. Användes dagligen och fick nya stållänkar då och då, repade boetten också vid klockan 3 har kvar den fortfarande och fungerar men har en del mindre fel numera. Nu idag har den en trevlig stållänk en Tissot till och med.
P1210483.JPG

P1210481.JPG


Uppdragsfjädern har brustit, innebär att jag får dra upp den två gånger per dag, inte så farligt. Fel två är att en pusher knapp har haft den dåliga smaken att hoppa av klockan, man ser den splinsade delen och tryckfunktionen i den, den går att återställa med en smalt dorn samma som vid stiftbyte.
Har varit hos flera urmakare men ingen har kunnat ordna fram en pusher, behöver man byta hela eller går det sätta på en ny knapp över den splinsade delen.
Några foton på Pusherdetaljen
P1210491.JPG

Under 80-90-talet har en del enklare batteriklockor flutit förbi, dessa räknas ej upp
Klocka nummer fyra blev Seiko dykarklocka som i nuläget är väl undanlagd. Nummer fem blev en Omega seamaster PreBond quartsdriven och den hade jag på mig i två år utan att den lämnade handleden i ur o skur.

P1210487.JPG
 

Freiburghaus

Breitling
Hej klockentusiaster!
Jag har under flera år besökt Klocksnack men bestämde mig nyligen att skapa ett konto.
Redan under barndomen intresserade jag mig för klockor då jag har flera urmakare i släkten. Jag har därför vuxit upp bland pendyler, fickur och vintage-klockor. Men intresset för klockor väcktes när jag ärvde en Omega Seamaster. De senaste åren har jag börjat lära mig om horologi och klockhistoria samt börjat utvidga min klocksamling. Idag består den främst av Seiko-klockor, som jag hyser stor respekt för. Idag drömmer jag om en GS SBGA387.

Väl mött!
 
  • Like
Reactions: ST1

fridassie

Breitling
Ett klockintresse börjar någonstans. Jag har väl en 10-15 stycken av varierande kvalisort införskaffade under årens lopp som ligger och skräpar därhemma, vilket är klart fler än hos en som inte bryr sig alls om vad som sitter på handleden. Skulle tro att ungefär tre av dem kvalar in som "riktiga" klockor i det här sammanhanget. Gillar generellt snygga urtavlor, visare, boetter eller annat som sticker ut. Märken som i någon bemärkelse bidragit med något nytt. Som en typiskt "bäst-i-test"-ivrare får jag också ett alldeles speciellt pirr i magen av att tänka på hantverket i ett automatiskt urverk.

Cartiers Santos Octagon var länge en helig graal för en sådan hade mamma. Mycket snyggt med guld, stål och de ikoniska skruvarna. Hon hade den klassiska urtavlan med romerska bokstäver, men jag öppnade dammluckorna till mitt nyaktuella klockintresse genom att införskaffa en raritet med vinröd urtavla tidigare i höstas. Paniken inför att passera femsiffrigt belopp för en klocka hade knappt lagt sig innan jag började leta vidare efter nästa förvärv, vilket via omvägar och en rejäl omvärdering landade i att jag nu har ett spännande rött paket i en påse från Erikson Urhandel (inte en slump) stående i mitt sovrum i väntan på jul.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Ett klockintresse börjar någonstans. Jag har väl en 10-15 stycken av varierande kvalisort införskaffade under årens lopp som ligger och skräpar därhemma, vilket är klart fler än hos en som inte bryr sig alls om vad som sitter på handleden. Skulle tro att ungefär tre av dem kvalar in som "riktiga" klockor i det här sammanhanget. Gillar generellt snygga urtavlor, visare, boetter eller annat som sticker ut. Märken som i någon bemärkelse bidragit med något nytt. Som en typiskt "bäst-i-test"-ivrare får jag också ett alldeles speciellt pirr i magen av att tänka på hantverket i ett automatiskt urverk.

Cartiers Santos Octagon var länge en helig graal för en sådan hade mamma. Mycket snyggt med guld, stål och de ikoniska skruvarna. Hon hade den klassiska urtavlan med romerska bokstäver, men jag öppnade dammluckorna till mitt nyaktuella klockintresse genom att införskaffa en raritet med vinröd urtavla tidigare i höstas. Paniken inför att passera femsiffrigt belopp för en klocka hade knappt lagt sig innan jag började leta vidare efter nästa förvärv, vilket via omvägar och en rejäl omvärdering landade i att jag nu har ett spännande rött paket i en påse från Erikson Urhandel (inte en slump) stående i mitt sovrum i väntan på jul.
Välkommen!

Bild på Cartiern?

/B
 

Bardeb

Omega
En i samlingen
E1D9E964-BB4B-4426-8AA5-83954219AD43.jpeg
Hej!
Har alltid gillat klockor sen jag var liten och har svårt för att gå ut utan klocka. Har blivit en och annan klocka under åren men med åren har man fått smak för dyrare klockor. Blev medlem för att ta del av all information klocksnackare har att erbjuda och förhoppningen är att hitta ”den rätta klockan” inom en snar framtid och göra en och annan affär. Tack så mycket för ett grymt forum.
 
  • Like
Reactions: NRE

morran

Omega
2-Faktor
Efter väldigt många timmar tittande varje vecka
på KS så bestämde jag förra året att bli medlem.
Ett och en halvt år senare hänger jag lika mycket på KS men använder aldrig mitt inlogg.
Nu ska det ändras så jag börjar med att presentera mig!

26 år gammal, bor i Stockhom!
Har de senaste 5 åren vart intresserad av klockor. Det började för mig som för många andra med inköp av billigare parfymklockor, Gant, DW m.m.
Intresset började bli större och jag satt och drömde om att en dag köpa en Rolex Sub.

Min första "riktiga" klocka med ett automatiskt urverk var en Longines Hydroconquest. En extremt prisvärd automatisk dykare enligt mig.
Screenshot_20181221-173900_Gallery.jpg


Den användes i ca 8 månader innan suger efter en Submariner blev för stort.
Så på min födelsedag bestämde jag mig för att ge mig själv en Sub i present .
Jag var helt inställd på att köpa en ny 6 siffrig keramisk Sub. Jag gick till Nymans Ur och bad att få klämma lite på den. Tyvärr så kändes den inte så bra som jag hoppades på.. Jag började tveka.

Jag testade en kollegas 14060 dagen efter och då kändes allt perfekt! Så det slutade med att jag köpte en 14060m från 2010 som har används varje dag sedan köpet!
20181017_141720.jpg


Nu börjar jag bli sugen på en 5 siffrig GMT! Dyker rätt klocka upp så kommer jag inte kunna hålla mig.. så har du en 16710 till salu, hör av dig!
 
Topp