• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Per123

Breitling
Hallå,

Staffan här. Tänkte presentera mig med ett par bilder på en del av min samling. Någon som tror att jag gillar Casios fyrkanter? :)

Så på första Casio bilden hittar ni, från vänster: W-720-T, W-71, W-741 (1275), W-741 (1572) och sista "Mc Fly" CA-53W.

casio1.jpg

Jättetrevlig samling, en smula avund här :)
På nästa bild har ni, från vänster: Casio DW-5200 "Hero", Casio H101 "Marlin" (oanvänd från 1984), A158W, A158WE, A168WA-1YES, Seiko A029-5010 och nederst en Seiko A914-5409.

casio2.jpg


Ja, jag vet....fyrkantigt så det förslår. :D

Ha det / Staffan
 

Vardon

Breitling
Presentation av mig
Ganska nyfunnet intresse för klockor har lett mig hit. En längre tid med många timmar om dagen med läsande och Youtube och även en del "lurkande" på detta forum innan jag köpte mig två klockor att börja med. Har kommit fram till att jag nog är mer pragmatisk än nostalgisk i vad jag föredrar för klockor. D.v.s jag gillar klockor som är funktionella och prisvärda framför klockor som har historiskt värde, är mer smycke än klocka eller anrika märken. Har förstått att det mest är mekaniska verk och gärna dyra klockor som gäller för entusiaster. Där kommer jag nog aldrig höra hemma, men vem vet egentligen vart intresset tar en.

Mina första två klockor är nog inget som får entusiasterna att dregla men för mig passar de utmärkt.
En Citizen Eco-Drive ref. AT2141-87E
48059316_2066873923376459_8320792231627718656_n.jpg

Casio MCW-100H-1A3VDF
2018-12-15 14.42.jpg
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Presentation av mig
Ganska nyfunnet intresse för klockor har lett mig hit. En längre tid med många timmar om dagen med läsande och Youtube och även en del "lurkande" på detta forum innan jag köpte mig två klockor att börja med. Har kommit fram till att jag nog är mer pragmatisk än nostalgisk i vad jag föredrar för klockor. D.v.s jag gillar klockor som är funktionella och prisvärda framför klockor som har historiskt värde, är mer smycke än klocka eller anrika märken. Har förstått att det mest är mekaniska verk och gärna dyra klockor som gäller för entusiaster. Där kommer jag nog aldrig höra hemma, men vem vet egentligen vart intresset tar en.

Mina första två klockor är nog inget som får entusiasterna att dregla men för mig passar de utmärkt.
En Citizen Eco-Drive ref. AT2141-87E
48059316_2066873923376459_8320792231627718656_n.jpg

Casio MCW-100H-1A3VDF
2018-12-15 14.42.jpg
Välkommen! Klockor är kul. Automatiska verk behöver dock inte alltid vara så dyra, Vostok är ett bra exempel på klockor under 1000 kr.
 

Maqroll66

Breitling
Hejsan! Har väl alltid haft nåt slags slumrande klockintresse, köpte min första egna efter sommarjobb i 15-års åldern, en Citizen Anadigi för 1195:- vill jag minnas, mycket stålar i början på åttiotalet! Först sista året har väl intresset blommat ut och just nu är det väl främst japaner som intresserar mig! Man får ju definitivt inspiration att gå in på klocksnack så vi får se hur det utvecklar sig? Min lilla samling består f.n av:
Kentex JASDF Blue Impulse
Seiko SARG007
Seiko SARB017
Hamilton Khaki King auto
Orient Defender


IMG_20181218_122858.jpg
 
Senast ändrad:

MrWIB

Breitling
Hej,
Har hittat hit efter att ha köpt mig en "klockan för alla tillfällen ", men insett att den inte fungerar att ha med sig på mina mer "exotiska" resor (rånrisk) och vid diverse aktiviteter som kräver oöm klocka.
Kommer nog inte samla på klockor på det sättet, men tycker om att nörda ner mig i saker, då verkar KS perfekt när det gäller klockor.
Är lite sugen på en GS för tillfället, hur många klockor krävs för att kallas samlare? ;)
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Vem hjälper en att få rättigheter till köp ock sälj?
Såvida forumledningen bedömer att 20 av dina inlägg har substans och du har varit medlem en vecka så bör du ha tillgång till k&s.

Saxat från 'reglerna':
Postregler
För att kunna posta en annons på köp och sälj behöver du ha varit medlem i minst en vecka och gjort 20 stycken inlägg i diskussionsdelarna på forumet.
Möjlighet att posta i avdelningen Lifestyle kräver 50 stycken poster.
Så kallad Speedposting, för att snabbt få tillgång till köp o sälj, kommer individuellt att bedömas av admin /moderator. Speedposting är korta inlägg i många trådar under en begränsad period med avsikt att snabbt komma upp i postcount. Bedömningen görs från fall till fall.

Vid tankar/funderingar/problem, vänligen skicka ett pm till admin istället för att maila. Mailen läses inte lika frekvent.
 

EmilSve

Cartier
Presentation av mig
Ganska nyfunnet intresse för klockor har lett mig hit. En längre tid med många timmar om dagen med läsande och Youtube och även en del "lurkande" på detta forum innan jag köpte mig två klockor att börja med. Har kommit fram till att jag nog är mer pragmatisk än nostalgisk i vad jag föredrar för klockor. D.v.s jag gillar klockor som är funktionella och prisvärda framför klockor som har historiskt värde, är mer smycke än klocka eller anrika märken. Har förstått att det mest är mekaniska verk och gärna dyra klockor som gäller för entusiaster. Där kommer jag nog aldrig höra hemma, men vem vet egentligen vart intresset tar en.

Mina första två klockor är nog inget som får entusiasterna att dregla men för mig passar de utmärkt.
En Citizen Eco-Drive ref. AT2141-87E
48059316_2066873923376459_8320792231627718656_n.jpg

Casio MCW-100H-1A3VDF
2018-12-15 14.42.jpg
Min första klocka var just den från Citizen du sitter på. Man kan inte börja för smått! Fantastisk klocka;)
 

ClownishMaple

Breitling
Är ny här så tänkte ta mig tiden och presentera mig för alla. Jag är 16 år och en ny klockentusiast då jag blev presenterad till klockor tidigare i år av min pappa. Han hade en gammal Oris klocka som han överlämnade till mig då jag tyckte om den så mycket. Jag hade en Casio AQ-300
1545779125601947614527635082687.jpg
innan som jag hade fått av min morfar, men den kom inte till någon direkt användning förutom när jag ville verka vuxen och ha en klocka. Någon månad senare köpte jag min första seriösa klocka, en Seiko skx007j1. En klocka som jag är väldigt nöjd med!
20181225_233923.jpg


Jag försöker nu utöka min "klocksamling" med potentiellt en casio g-shock och en vintage klocka. Jag tar gärna tips om vilken vintage klocka som ni rekommenderar! Då jag är 16 är min budget förståeligt inte den största, så håll ner priset lite!

Tack för att ni ville läsa!
 

Bilagor

  • 20181225_233923.jpg
    20181225_233923.jpg
    103 KB · Visningar: 2

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Är ny här så tänkte ta mig tiden och presentera mig för alla. Jag är 16 år och en ny klockentusiast då jag blev presenterad till klockor tidigare i år av min pappa. Han hade en gammal Oris klocka som han överlämnade till mig då jag tyckte om den så mycket. Jag hade en Casio AQ-300
1545779125601947614527635082687.jpg
innan som jag hade fått av min morfar, men den kom inte till någon direkt användning förutom när jag ville verka vuxen och ha en klocka. Någon månad senare köpte jag min första seriösa klocka, en Seiko skx007j1. En klocka som jag är väldigt nöjd med!
20181225_233923.jpg


Jag försöker nu utöka min "klocksamling" med potentiellt en casio g-shock och en vintage klocka. Jag tar gärna tips om vilken vintage klocka som ni rekommenderar! Då jag är 16 är min budget förståeligt inte den största, så håll ner priset lite!

Tack för att ni ville läsa!
Hej och välkommen :)

Finns mycket skoj vintage och jag rekommenderar att börja med att kika på köp&sälj här på KS. Ett skoj märke att snöa in på är Seiko, finns det mesta i klockväg hos dem :)

Finns annars massor med tips här på roliga klockor på forumet, frågan har kommit upp förut.

Jag rekommenderar att börja med att läsa köpa första riktiga klockan tråden och att ställa frågor i den hemtrevliga nybörjartråden.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
"På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan."
Var det mig du skulle citera där eller @FilleS? Jag kan reglerna för köp&sälj... tror jag :)
 

ANPA

Omega
Hej, efter att ha varit medlem på forumet och regelbundet tagit del av all kunskap och alla fantastiska klockor under en längre tid så är det väl inte mer än rätt att säga hej i den här tråden Mitt klockintresse har funnits de tio senaste åren men tagit fart de tre senaste och KS har då gett mig enormt med kunskap och en möjlighet nörda ner mig, tack för det
/ANPA
 

EmilSve

Cartier
Hej, efter att ha varit medlem på forumet och regelbundet tagit del av all kunskap och alla fantastiska klockor under en längre tid så är det väl inte mer än rätt att säga hej i den här tråden Mitt klockintresse har funnits de tio senaste åren men tagit fart de tre senaste och KS har då gett mig enormt med kunskap och en möjlighet nörda ner mig, tack för det
/ANPA
Välkommen in i värmen!
 

TBO

Breitling
IMG_1004.jpg
Hej alla på forumet! Mitt klockintresse började på allvar 2016 med en Casio Protrek... men stopp nu, går jag händelserna lite i förväg.

Min första "riktiga" klocka var en känd dykare, en Citizen Aqualand som jag köpte någon gång i början av 90 talet. För mig vid den tidpunkten var det en stor investering och det kändes nästan som om jag hade en tegelsten på handleden. Icke desto mindre var jag mäkta stolt över den och den fick bli min absolut trogna kompanjon under flera år. Nackdelen var att den "åt" batterier. Vartannat år minst så fick jag lämna in den och byta batterierna i den. Ja, det var två stycken. Sen tillkom den obligatoriska trycktesten. Varje gång det hände så tänkte jag alltid lite irriterat, inte nu igen! Ytterligare en nackdel var att gummibandet troget gick av ungefär ganska exakt precis varje år trots att jag var noga med att köpa Citizen originalband. Jag har för mig att på slutet betalade jag väl närmare 700 kr för bandet. Så jag ledsnade och satte på ett stålarmband. Inte like snyggt men hållbarare! Men sen en vacker dag 2007 så dog den... urmakaren påstod att det var någon komponent som inte längre fanns till den som hade gått sönder. Som sagt jag har den kvar och funderar numera på att ta med den till "doktorn" och se om det går att fixa till min trogne gamla trotjänare.

Sen gick det något år och hör och häpna, då jag var utan armbandsur! Men sen bestämde jag mig 2008 att det fick vara slut på det. Jag ville fortfarande ha en dykare men jag vill ha den solcellsdriven för att slippa de dyra batteribytena stup i kvarten. Jag funderade egentligen aldrig på mekaniska dykare, trots många trevliga modeller och varianter. Jag hade vant mig vid den noggrannhet som bara ett kvartsur kan ge och hade svårt att tänka mig något sämre. Kollade runt en hel del bland Seiko och inte minst bland Citizens utmärkta Eco Drive ur. Efter moget övervägande köpte jag en Citizen Orca BN0016-04L med en boett i titan. Min Orca är "still up and running". Inga batteri- eller armbandsbyten sen jag köpte den. Den har lite speciell design som inte passar alla, men jag gillar den skarpt. Tydlig och läsbar urtavla och hyfsat bra läsbar även i mörkret. Så min Citizen Orca har blivit en favorit som jag kommer behålla.

Ok det får räcka just nu. Återkommer igen med en fortsättning om hur jag blev "watch addicted".
 

Monk

Panerai
2-Faktor
IMG_1004.jpg
Hej alla på forumet! Mitt klockintresse började på allvar 2016 med en Casio Protrek... men stopp nu, går jag händelserna lite i förväg.

Min första "riktiga" klocka var en känd dykare, en Citizen Aqualand som jag köpte någon gång i början av 90 talet. För mig vid den tidpunkten var det en stor investering och det kändes nästan som om jag hade en tegelsten på handleden. Icke desto mindre var jag mäkta stolt över den och den fick bli min absolut trogna kompanjon under flera år. Nackdelen var att den "åt" batterier. Vartannat år minst så fick jag lämna in den och byta batterierna i den. Ja, det var två stycken. Sen tillkom den obligatoriska trycktesten. Varje gång det hände så tänkte jag alltid lite irriterat, inte nu igen! Ytterligare en nackdel var att gummibandet troget gick av ungefär ganska exakt precis varje år trots att jag var noga med att köpa Citizen originalband. Jag har för mig att på slutet betalade jag väl närmare 700 kr för bandet. Så jag ledsnade och satte på ett stålarmband. Inte like snyggt men hållbarare! Men sen en vacker dag 2007 så dog den... urmakaren påstod att det var någon komponent som inte längre fanns till den som hade gått sönder. Som sagt jag har den kvar och funderar numera på att ta med den till "doktorn" och se om det går att fixa till min trogne gamla trotjänare.

Sen gick det något år och hör och häpna, då jag var utan armbandsur! Men sen bestämde jag mig 2008 att det fick vara slut på det. Jag ville fortfarande ha en dykare men jag vill ha den solcellsdriven för att slippa de dyra batteribytena stup i kvarten. Jag funderade egentligen aldrig på mekaniska dykare, trots många trevliga modeller och varianter. Jag hade vant mig vid den noggrannhet som bara ett kvartsur kan ge och hade svårt att tänka mig något sämre. Kollade runt en hel del bland Seiko och inte minst bland Citizens utmärkta Eco Drive ur. Efter moget övervägande köpte jag en Citizen Orca BN0016-04L med en boett i titan. Min Orca är "still up and running". Inga batteri- eller armbandsbyten sen jag köpte den. Den har lite speciell design som inte passar alla, men jag gillar den skarpt. Tydlig och läsbar urtavla och hyfsat bra läsbar även i mörkret. Så min Citizen Orca har blivit en favorit som jag kommer behålla.

Ok det får räcka just nu. Återkommer igen med en fortsättning om hur jag blev "watch addicted".
Aqualand är trevliga. Jag har kvar min gamla, men där varar batteriet enbart i 6 månader nu för tiden, den skulle nog behöva en större service.
Välkommen till forumet.
 
  • Like
Reactions: TBO

Klockkisen

Breitling
Hej, jag tänkte att det är läge att presentera mig.

Har varit medlem här ett litet tag nu och utnyttjat forumet för att öka min kunskap tack vare er här på forumet.

Tänkte försöka vara lite mer aktiv nu så jag tänkte att det kanske passar med en presentation.

Jag är i 30års åldern och varit intresserad av klockor i större delen av mitt liv.

Tidigare har intresset bestått av modeller jag finner snygga och senare har det utvecklats till ett mer djupgående intresse för klockor som verkar delas med de flesta här på forumet. Nu i vuxen ålder har man kunnat unna sig lite mer exklusiva ur och jag har flertalet ur varav 2st exklusivare ur som är inköpta av de modeller jag finner är de snyggaste klockorna på marknaden och de är tillverkade samma år som mina respektive barn är födda.

Jag hoppas kunna bidra med den kunskapen jag har till forumet och utnyttja den kunskapen som finns här.

Tack för ett fantastiskt forum och jag önskar er alla en trevlig kväll/natt.

Med vänlig hälsning, Klockkisen.
 

jrewing

Breitling
Hej forumet!
En kort presentation av mig:

Johan Ronnestam heter jag. Har haft ett klockintresse sedan tonåren och har en blandning av både etablerade och mikrovarumärken i min samling. Utöver klockintresset har jag stor passion för surf, skidor, snowboard, vandring och naturen i stort. Har senaste +20 åren arbetat med design och teknologi. Startat en del egna företag inom designrelaterade områden. Nu har jag, tillsammans med 5 kollegor, tagit steget till att designa klockor

För mer än två år sedan bestämde jag mig för att starta mitt egna klockvarumärke. Efter lite scouting bland vänner och bekanta startade jag och 5 kollegor upp ett företag och började arbeta med att ta fram klockan jag alltid velat ha själv. En noga designad klocka, som klarar av resor var som helst men ändå uppfyller mina och mina kollegors krav på stilren design. Efter en stor mängd designspår och prototyper så lanserade vi äntligen våra första två kollektioner nu i november.

Idén är att bygga upp ett klockvarumärke som inspirerar människor att gå sin egen väg i livet. Jag har skrivit lite mer om varför jag startade BEU Watches på min egen blog: http://www.ronnestam.com/hey-world-this-is-beu-watches/ - Men, som gammal klockfantast kan jag tillägga ända sedan Sjöö Sandström startade 1986 upp har jag velat designa egna klockor.

eak8427.jpg


Nu har vi lanserat två kollektioner. Fokus har varit att ta fram en stilren boett och bygga våra kollektioner på den. Nu har vi två stycken 200 meters ur som vi kallar Solid 20 ATM och tre stycken mer råa designade ur som är vattentäta till 60 meter, dessa kallar vi Solid 6 ATM.

all-collections-1.jpg


Det sitter Miyota 732X 4 year cycle urverk i dem. Vi har designat varenda detalj från grunden och skapat egna formar. Armbandslösningen är också designad av oss från grunden upp. Utöver själva klockorna har vi också tagit fram ett nytt typ av utbytbart siliconstrap som gör att man snabbt kan switcha band.

1200x900-switch-sport.jpg


Förutom vattentätheten har använder vi en starkt självlysande blå luminescence i Solid 20 ATM. Något som kändes självklart för mig - vill inte att det ska vara svårt att läsa av tiden på natten.

1024x768-lunarlight.jpg


Läs gärna mer om våra klockor på http://beuwatches.com och särskilt om våra design av Solid 20 ATM https://www.beuwatches.com/solid-20-atm/ och Solid 6 ATM https://www.beuwatches.com/solid-6-atm/

Hör gärna av dig till mig om du har några specifika frågor, eller kommentarer. All feedback är bra feedback.
/Johan

ps. Kan säkert fixa någon bra rabattkod också :)
 

Bilagor

  • BEU-Instagram_Layer_36-3.jpg
    BEU-Instagram_Layer_36-3.jpg
    34.9 KB · Visningar: 2
  • BEU-Instagram_Layer_36-3.jpg
    BEU-Instagram_Layer_36-3.jpg
    34.9 KB · Visningar: 3
  • BEU-Instagram_Layer_36-3.jpg
    BEU-Instagram_Layer_36-3.jpg
    34.9 KB · Visningar: 3

Jonte76

Breitling
Tjena också ny på forumet men har egentligen alltid haft ett klockintresse dock lite till och från. Jag har haft ett par Citizen och en festina som jag varit nöjd med jag har dock alltid sneglat mot en breitling och nu har jag en. Och har även en seiko på väg som är tänkt att ha som vardagsklocka. Slutar det där då? Nä visst hade det varit snyggt med en svart också? Det ger mersmak det här :)
 

Lindrothh

Cartier
Tjenare!
Relativt ny inom denna fantastiska värld. Intresset öppnades framför allt när jag hittade farfars gamla Zenith klockor men också när jag bevittnade submarinern live för första gången. Enkel men ändå kraftfull och stilren.

Är 17-årig student och försöker väl hålla mig till en klocka i taget för att hålla budgeten. Sitter just nu med en Aquaracer WAN2110.
Vid sidan av studerar jag ekonomi och tränar mycket på gymmet. Gillar även mode och mat.
 

Bilagor

  • 8F9B7625-1C79-405D-AB91-A207B90AF7BD.jpeg
    8F9B7625-1C79-405D-AB91-A207B90AF7BD.jpeg
    148.6 KB · Visningar: 5

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej forumet!
En kort presentation av mig:

Johan Ronnestam heter jag. Har haft ett klockintresse sedan tonåren och har en blandning av både etablerade och mikrovarumärken i min samling. Utöver klockintresset har jag stor passion för surf, skidor, snowboard, vandring och naturen i stort. Har senaste +20 åren arbetat med design och teknologi. Startat en del egna företag inom designrelaterade områden. Nu har jag, tillsammans med 5 kollegor, tagit steget till att designa klockor

För mer än två år sedan bestämde jag mig för att starta mitt egna klockvarumärke. Efter lite scouting bland vänner och bekanta startade jag och 5 kollegor upp ett företag och började arbeta med att ta fram klockan jag alltid velat ha själv. En noga designad klocka, som klarar av resor var som helst men ändå uppfyller mina och mina kollegors krav på stilren design. Efter en stor mängd designspår och prototyper så lanserade vi äntligen våra första två kollektioner nu i november.

Idén är att bygga upp ett klockvarumärke som inspirerar människor att gå sin egen väg i livet. Jag har skrivit lite mer om varför jag startade BEU Watches på min egen blog: http://www.ronnestam.com/hey-world-this-is-beu-watches/ - Men, som gammal klockfantast kan jag tillägga ända sedan Sjöö Sandström startade 1986 upp har jag velat designa egna klockor.

eak8427.jpg


Nu har vi lanserat två kollektioner. Fokus har varit att ta fram en stilren boett och bygga våra kollektioner på den. Nu har vi två stycken 200 meters ur som vi kallar Solid 20 ATM och tre stycken mer råa designade ur som är vattentäta till 60 meter, dessa kallar vi Solid 6 ATM.

all-collections-1.jpg


Det sitter Miyota 732X 4 year cycle urverk i dem. Vi har designat varenda detalj från grunden och skapat egna formar. Armbandslösningen är också designad av oss från grunden upp. Utöver själva klockorna har vi också tagit fram ett nytt typ av utbytbart siliconstrap som gör att man snabbt kan switcha band.

1200x900-switch-sport.jpg


Förutom vattentätheten har använder vi en starkt självlysande blå luminescence i Solid 20 ATM. Något som kändes självklart för mig - vill inte att det ska vara svårt att läsa av tiden på natten.

1024x768-lunarlight.jpg


Läs gärna mer om våra klockor på http://beuwatches.com och särskilt om våra design av Solid 20 ATM https://www.beuwatches.com/solid-20-atm/ och Solid 6 ATM https://www.beuwatches.com/solid-6-atm/

Hör gärna av dig till mig om du har några specifika frågor, eller kommentarer. All feedback är bra feedback.
/Johan

ps. Kan säkert fixa någon bra rabattkod också :)
Välkommen hit! Gillar att ni gjort något eget med automatiskt verk och rejäl WR. Bra storlek och snygg lösning på silikonbanden också.

Ett bra sätt för nya klocktillverkare att synas på forumet är att ordna en passaround och be testpersoner att skriva om sina intryck på forumet. Låter det intressant kan du kolla med nån av administratörerna. Jag hade gärna testat den. Lycka till! :)
 
Hej, Niklas heter jag och är relativt ny i den här världen och jobbar mig långsamt framåt. Tycker om att höra om vad ni andra har för att inspireras och gillar att läsa historiska kuriosa om olika klockor. Sparar till en omega speedmaster som jag tycker har en intressant historia och är fin. Lär dock dyka upp några andra emellan.

Har egentligen alltid gillat klockor, men aldrig gjort något mer än att använda den jag hade. Det är en äldre, ganska sliten omega som jag ärvde för ett par år sedan. Kanske någon som kan berätta något om klockan? Vet inte särskilt mycket om den. Bilder nedanför.
D539A542-64EB-4678-9FB2-0D12B12C486E.jpeg
D62913F9-0DC5-4FCA-AF6D-2334713573FC.jpeg
9ECB85CA-7329-486C-B2A7-74917EC7C333.jpeg
Köpte nyligen en SKX, kändes som en lämplig instegklocka. Gillar den mycket (förutom den rassliga länken). Har en förkärlek till Japan och tyckte det var lämpligt med en Seiko. Är inne på ytterligare en Seiko, helst något gammalt, kanske en Pogue om jag får tillfälle.
E5133C32-8A59-4A1D-A160-F720C6436ADE.jpeg
Väl mött!
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Hej, Niklas heter jag och är relativt ny i den här världen och jobbar mig långsamt framåt. Tycker om att höra om vad ni andra har för att inspireras och gillar att läsa historiska kuriosa om olika klockor. Sparar till en omega speedmaster som jag tycker har en intressant historia och är fin. Lär dock dyka upp några andra emellan.

Har egentligen alltid gillat klockor, men aldrig gjort något mer än att använda den jag hade. Det är en äldre, ganska sliten omega som jag ärvde för ett par år sedan. Kanske någon som kan berätta något om klockan? Vet inte särskilt mycket om den. Bilder nedanför.
D539A542-64EB-4678-9FB2-0D12B12C486E.jpeg
D62913F9-0DC5-4FCA-AF6D-2334713573FC.jpeg
9ECB85CA-7329-486C-B2A7-74917EC7C333.jpeg
Köpte nyligen en SKX, kändes som en lämplig instegklocka. Gillar den mycket (förutom den rassliga länken). Har en förkärlek till Japan och tyckte det var lämpligt med en Seiko. Är inne på ytterligare en Seiko, helst något gammalt, kanske en Pogue om jag får tillfälle.
E5133C32-8A59-4A1D-A160-F720C6436ADE.jpeg
Väl mött!
Välkommen!
Trevliga klockor. Ett tips kan vara att fixa glaset på din Omega Seamaster 600. Eventuellt räcker det med att polera upp det med lite Polywatch (googla så hittar du säkert var du kan köpa en tub). Dock osäker på om du lyckas får bort de djupare risporna. I så fall kan man lämna in den för glasbyte. Det kostar kanske 500-700 kr skulle jag gissa.
 
Topp