• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej på er
Markus heter jag och är nybliven medlem och har sett att det då är kutym att presentera sig. Jag har ett ständigt växande intresse för roliga klockor och har läst lite till och från på forumet och andra klocksidor så nu tänkte jag att det kan vara skoj att vara en del av gruppen. Gillar att snöa in på saker så jag kommer nog roa mig med att läsa runt på detaljerade sub-trådar :) Har alltid burit klocka men inte med någon djuplodad tanke kring det. Började mitt mer sofistikerade klockintresse för drygt 1,5 år sedan och köpte så första riktiga klockan, min longines hydroconquest som jag tycker är oerhört trevlig.
MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1531240766492.jpg
20180812_185004.jpg

Har sedan dess utökat med en. Går ofta i tankar och spekulationer kring vad nästa roliga klocka ska bli för att få en bra samling. Är rätt sugen på en skelettklocka för att skönja det ingenjörsmässiga hantverket som är en stor del med behållningen av automatiska/mekaniska klockor. Möjligen att en oris artelier skeleton är ett alternativ för mig. Har farligt nog också snöat in mig på omega speedmaster Pro då jag tycker den är så läcker. Verkar vara en rätt härlig och rolig familje/sektliknande stämning på forumet kring er som har klockan :) Hur som haver så var det lite en presentation, vi ses säkert här bland trådarna.
Mvh Markus

Senast ändrad:
God Kväll klockfantaster!

Dax att presentera sig efter att ha smugit runt i forumet en tid. Först vill jag bara creeda forumet, underbart och surfa runt här inne! En kväll går snabbt här :)

Jag har burit klocka så länge jag kan minnas, men det är först på senare år jag öppnat ögonen ordentligt för denna vackra värld. Intresset för klockor ligger nedärvt i min familj, där min farfar var en tidig fantast. Ett alltid lika spännande och kul ämne att tala om med farsan.

Jag har en samling jag trivs med, men begäret avtar aldrig. Just nu ligger fokus på en Rolex, jag har inte bestämt mig riktigt vart jag siktar men förmodligen landar en DD på handleden till sist. Just nu får Tag Heuer Aquaracer & Breitling pryda handleden för det mesta, men det händer även att exempelvis en Casio F-91W bärs. Jag gillar enkelheten, och att bära allt från en klocka för kaffepengar till att bära ett riktigt vackert urverk är skoj.

Väl mött!

Hej allihopa,
Jag är relativt ny både i Sverige och här på klocksnack.se också.
Kom ifrån Kroatien 2017 och är civilingenjör maskinteknik i 45+ åldern.
Är mest intresserad nuförtiden av att bygga själv armbandsur.
Det har blivit jättesvårt att behålla mig nöjd i en längre tid genom att enkelt köpa klockor :)
Nedan kommer mina aktuella och ex-klockor...
Mvh
//Branko

Omega Speedmaster Mark 4.5 176.0012
G-shock GL8900
G-shock GA100
DKNY
TW steel 098 ETA 2824 canteen
Citizen ny0040 promaster

EX:
Mido "Day Date" 8299
Project Unitas 6498 "pam" homage
Helvetia 27 jewels automatic
Victorinox Divemaster 500m 241040
Bulova Curacao diver Sellita SW200
Seiko LCD 0532-5019
Seiko 5 sports SNZJ13
Jacques Lemans Palm Beach JL 1381 B
Barbos Sportmaster 1000m
Gigandet sea ground GII
Welder K24
Suunto Terra Steel
Citizen BL5400

Hallå alla klocklovers!
Länge hängt på detta utomordentligt trevliga forum, dock lite i skymundan då jag bara läst trådar utan att bidra.
Senaste året har intresset för klockor växt mycket och förra våren fick den första "riktiga" klockan flytta in hos mig.
Även jag verkar bli drabbad av det oförklarliga suget efter en ny dinka, tittar mycket på TH Aquaracer och Breitling colts, svårt att bestämma mig vilken som blir nästa.
Bifogar en bild på min första och enda klocka, en Longines HC 39mm automatisk. Köpte den här på KS av annan medlem, gick mycket smidigt.
Gott nytt!! //William

Bilagor

• 7.jpg
    7.jpg
    41.6 KB · Visningar: 4
Hej forumet!
En kort presentation av mig:

Johan Ronnestam heter jag. Har haft ett klockintresse sedan tonåren och har en blandning av både etablerade och mikrovarumärken i min samling. Utöver klockintresset har jag stor passion för surf, skidor, snowboard, vandring och naturen i stort. Har senaste +20 åren arbetat med design och teknologi. Startat en del egna företag inom designrelaterade områden. Nu har jag, tillsammans med 5 kollegor, tagit steget till att designa klockor

För mer än två år sedan bestämde jag mig för att starta mitt egna klockvarumärke. Efter lite scouting bland vänner och bekanta startade jag och 5 kollegor upp ett företag och började arbeta med att ta fram klockan jag alltid velat ha själv. En noga designad klocka, som klarar av resor var som helst men ändå uppfyller mina och mina kollegors krav på stilren design. Efter en stor mängd designspår och prototyper så lanserade vi äntligen våra första två kollektioner nu i november.

Idén är att bygga upp ett klockvarumärke som inspirerar människor att gå sin egen väg i livet. Jag har skrivit lite mer om varför jag startade BEU Watches på min egen blog: http://www.ronnestam.com/hey-world-this-is-beu-watches/ - Men, som gammal klockfantast kan jag tillägga ända sedan Sjöö Sandström startade 1986 upp har jag velat designa egna klockor.

eak8427.jpg

Nu har vi lanserat två kollektioner. Fokus har varit att ta fram en stilren boett och bygga våra kollektioner på den. Nu har vi två stycken 200 meters ur som vi kallar Solid 20 ATM och tre stycken mer råa designade ur som är vattentäta till 60 meter, dessa kallar vi Solid 6 ATM.

all-collections-1.jpg

Det sitter Miyota 732X 4 year cycle urverk i dem. Vi har designat varenda detalj från grunden och skapat egna formar. Armbandslösningen är också designad av oss från grunden upp. Utöver själva klockorna har vi också tagit fram ett nytt typ av utbytbart siliconstrap som gör att man snabbt kan switcha band.

1200x900-switch-sport.jpg

Förutom vattentätheten har använder vi en starkt självlysande blå luminescence i Solid 20 ATM. Något som kändes självklart för mig - vill inte att det ska vara svårt att läsa av tiden på natten.

1024x768-lunarlight.jpg

Läs gärna mer om våra klockor på http://beuwatches.com och särskilt om våra design av Solid 20 ATM https://www.beuwatches.com/solid-20-atm/ och Solid 6 ATM https://www.beuwatches.com/solid-6-atm/

Hör gärna av dig till mig om du har några specifika frågor, eller kommentarer. All feedback är bra feedback.
/Johan

ps. Kan säkert fixa någon bra rabattkod också :)
Kul att se en design som känns egen och välgjord. Ser fram emot att följa utvecklingen!

Hej

Här kommer en liten presentation även av mig. Har alltid varit klockintresserad men har alltid varit intresserad av klockor som exempelvis Patek, A Lange osv som är lite för dyra för mig tyvärr.

Därför har jag istället mest haft Citizen ecodrives, Tissot quartzar, nån G-Shock och likande och istället lagt pengar på bland annat gitarrer. Alla väldigt fungerande klockor, men som saknar det lilla extra.

Nu har jag dock som mål att i år skaffa mig minst 2 lite finare klockor till att börja med. Och hänger man här ett tag så kommer nog gränsen för vad man anser vara rimligt att ge för en klocka troligtvis höjas en hel del. :happyhappy::woot:

Hej!

Äntligen dags att skapa ett konto på Klocksnack. Har besökt och läst många inlägg på forumet under åren och fått många tips från er. Nu är det dags att besöka lite oftare och förhoppningsvis bidra med något. Nyårslöftet för 2019 är att hänga lite mer på KS och utöka samligen av klockor.

/Eddie

Senast ändrad:
Hej,
Här kommer en liten presentation av mig. Har alltid haft ett klockintresse men det har gått lite i perioder, upp och ner, inte sällan sammankopplat med husköp och familj.
Ungefär samtidigt som jag pluggade till lärare så köpte jag (och sålde lika snabbt) Tag Heuer Aquaracer och Tärnan Oceanographer samt någon Longines dykare. Har en tendens att tröttna, en egenskap som jag troligtvis delar med många av er.
Något år senare fick jag en fantastisk kollega, tillika tillfällig bibliotekarie på min första arbetsplats. Han visade sig vara Rolexentusiast av stora mått. Ganska snart så spenderade jag luncherna i biblioteket, avundsjukt trånande efter den ena klockan värre än den andra. Det var också av honom jag köpte min första och enda keeper, en DJ 16030.

Ungefär här kom livet emellan. Det blev barn och hus och allt som tar både tid och pengar.
I somras hittade jag detta underbara forum och började hänga här. Reggade mig i höstas och har hunnit med ett par klockköp av @Hjelm och @kvantfysik.
Något speciellt mål för året har jag inte satt upp. Jag tänker mig köpa en Sub när klockkontot vuxit tillräckligt, tyvärr finns det många trevliga klockor på KS som gör att detta tar tid...
Ett långsiktigt och outtalat mål att få ihop fem keepers som mina barn ska få av mig en vacker dag.
Ha det gott!
Anders

Hej! Blev medlem idag, har en omega speedmaster. Kan någon förklara varför det står (du har inte rättigheter att svara på detta inlägget på ”säljes/bytes” forumet ?

Hej! Blev medlem idag, har en omega speedmaster. Kan någon förklara varför det står (du har inte rättigheter att svara på detta inlägget på ”säljes/bytes” forumet ?

Emil.Nilsson, det måste gå 1 vecka samt att du behöver göra minst 20 inlägg, innan du har möjlighet att skriva egna inlägg på den delen av forumet.

Dels som @eddiex skriver, sedan kan man oavsett inte svara på dessa trådar. Har du frågor till säljaren, eller om klockan, tar du det i pm/konversation med säljaren. Klicka på dennes bild och välj "Starta konversation".

Hur ska det gå... :nailbiting:

Hej,
Jag är inte bara ny här, jag är ganska ny till klockor i allmänhet. Började med en Seiko, en Casio, en Citizen, en till Seiko och rätt vad det var hade jag fastnat, faktiskt via filmen med en viss klockintresserad mördare, för märket Zodiac. Hittills har jag märkt att jag har bättre smak än vad plånboken tillåter, men vi får se vart min nyvunna besatthet tar mig. Två nya Zodiacs på väg as we speak. Sitter på jobbet så det blir en liten snabbintroduktion. Får uppdatera senare.

Dagens handled:

Speedy.JPG

Just nu drömmer jag om en Sea Dragon chrono eller V-Wolf i hyfsat skick eller en Laco-kronograf, förmodligen quartz till o börja med.

Jag är smittad. Jag behöver hjälp... :depressed:

Hur ska det gå... :nailbiting:

Hej,
Jag är inte bara ny här, jag är ganska ny till klockor i allmänhet. Började med en Seiko, en Casio, en Citizen, en till Seiko och rätt vad det var hade jag fastnat, faktiskt via filmen med en viss klockintresserad mördare, för märket Zodiac. Hittills har jag märkt att jag har bättre smak än vad plånboken tillåter, men vi får se vart min nyvunna besatthet tar mig. Två nya Zodiacs på väg as we speak. Sitter på jobbet så det blir en liten snabbintroduktion. Får uppdatera senare.

Dagens handled:

Speedy.JPG

Just nu drömmer jag om en Sea Dragon chrono eller V-Wolf i hyfsat skick eller en Laco-kronograf, förmodligen quartz till o börja med.

Jag är smittad. Jag behöver hjälp... :depressed:
In i Zodiac-tråden! Välkommen kanske man ska säga också

Hej alla nördar

För snart precis ett år sen visade mig en kollega en Seiko SRPC49K1. Detta tände ett intresse för klockor som legat vilande under två decennier. Klockan han visade mig var jag nära att köpa. Men som alltid innan köp gjordes en ordentlig research och som alltid spårade det ur. Efter att lagt massor av tid bildgooglande fastnade jag för en Oris Aquis. Därefter fortsatte tankarna vilken av dessa som skulle inhandlas. Det slutade med en med blå sunburst tavla och svart gummi.
I väntan på att klockan skulle anlända hängde jag en massor här och det gör jag fortfarande.
Kollar alltid köp och sälj direkt på morgonen och det har blivit två köp här, en Seiko Grand Quartz och en Orient Bambino. Seiko är tillverkad 79, ett år innan blev jag tillverkad.
En annan favorittråd är den om micromärken vilket ger mig mycket inspiration inför framtida köp. Just nu går jag i väntans tider igen. Denna gång är det en Lorier Neptun Gilt som jag beställde så fort pre-orden hade öppnat. Vidare följer jag The Urban Gentry på Youtube som har inspirerat mig till det senaste köpet.

Mitt namn är Rikard, over and out.

Hallå alla ni klocksnackare!

Jag heter Jonas och har "lurkat" ganska länge här på forumet. Nu tog jag steget och skapade mig en användare.
För tillfället är jag en OWG, rockar en Tag Heuer Aquaracer (WAY2112) men vill på sikt utöka med fler härliga dinkor.

Med vänlig hälsning
Jonas

Hej allihopa!

Obehagligt nog så ser jag att jag har varit medlem här sedan 2015 och enbart "lurkat" omkring! Mitt intresse har gått upp och ner i perioder men har alltid haft en ambition att en dag ge mig in i leken på riktigt när livet tillåtit det. Alltid varit intresserad av hantverket bakom klockor och klockor som skapats med syftet att användas som verktyg.

Har i övrigt ett stort intresse för kvalitetsskor, så det mesta av tiden/resurserna har lagts där men köpte min första klocka av en forum-medlem häromdagen (Seiko SKX009) och nu är man igång. Är nu på jakt efter mitt andra köp, väljer mellan en Seamaster 300 eller en Planet Ocean (ifall någon har en som ligger och dammar :)) Ser fram emot att spendera ännu mer tid här hädanefter och vara mer aktiv.

Lever annars ett lugnt familjeliv och jobbar som IT-konsult om dagarna!

Senast ändrad:
Hallå hallå!

"Ny" här på forumet sen ett par, tre år ;P.

Stort intresse av klockor, äger främst Rolexmodeller men även en och annan breitling, oris osv.
Jobbar i Nordsjön på oljeplattform och borrar, bedriver lite realestate när jag är hemma :).

// Anders

Hej!
Jag är ny på KS sedan några dagar. Mitt stora intresse har hittills varit saltvattensakvarium, jag har lätt för att nörda in på sådant jag gillar :)
Nu har jag börjat fastna för klockor. Jag har ingen finare klocka än men det är nog bara en tidsfråga, jag läser på en hel del och kollar annonser på nytt och begagnat. Mycket talar för Omega Seamaster men sista ordet är inte sagt, det är lätt att bli sugen på både det ena och det andra när man kollar runt.

Bilagor

• 745D9171-2EA5-459C-A235-2ED17E6CEE45.jpeg
    745D9171-2EA5-459C-A235-2ED17E6CEE45.jpeg
    177 KB · Visningar: 3
Hej klocknördar!

Jag har länge varit intresserad av konstformen klockor och har ungefär samma förhållande till klockor som till båtar: jag uppskattar vackra ting som Lange & Söhne och träbåtar, men föredrar att andra står för omvårdnaden och ägandet, medan jag själv håller mig till kvartsklockor och plastbåtar.

Jag älskar Lange 1 (fast nöjer mig med klockor för 1-2% av dess pris) men har annars en svaghet för kronografer, som min gamla Seiko 38mm alarm+kronograf 7T32-7B3A från ca 1992.
IMG_20190105_172637.jpg

Senast ändrad:
Hello all!

Jag är sprillans ny här på forumet. Jag gillar är intresserad av teknik och återanvändning av prylar. Jag har länge varit intresserad av klockor utan att göra någonting mer av det, men har nu bestämt mig för att införskaffa min första vintageklocka, (teknik och återanvändning!). Efter att ha vandrat runt på diverse sälj-, auktions-, och diskussionssajter av varierande kvalisort så snubblade jag över KS och kände genast att detta forum var för mig. Jag ser fram emot många intressanta diskussioner, frågor, och tips!

//Ola

Hello all!

Jag är sprillans ny här på forumet. Jag gillar är intresserad av teknik och återanvändning av prylar. Jag har länge varit intresserad av klockor utan att göra någonting mer av det, men har nu bestämt mig för att införskaffa min första vintageklocka, (teknik och återanvändning!). Efter att ha vandrat runt på diverse sälj-, auktions-, och diskussionssajter av varierande kvalisort så snubblade jag över KS och kände genast att detta forum var för mig. Jag ser fram emot många intressanta diskussioner, frågor, och tips!

//Ola
Hej o välkommen :)

Bara att fråga på, du kan nog hitta svar på det mesta i klockväg här.

Finns trevliga trådar för frågor för nybörjare, vad man skall tänka på vid vintageköp, köpa första klockan etc.

Vad för typ av klocka är du på jakt efter? Några preferenser på märke, kvarts eller mekanisk, stil, användningsområde?

Hej o välkommen :)

Bara att fråga på, du kan nog hitta svar på det mesta i klockväg här.

Finns trevliga trådar för frågor för nybörjare, vad man skall tänka på vid vintageköp, köpa första klockan etc.

Vad för typ av klocka är du på jakt efter? Några preferenser på märke, kvarts eller mekanisk, stil, användningsområde?

Tack!

Jag är väl lite inne på en dressare, mekanisk, som jag kan använda uppklätt, men kanske även på jobbet (mjukvaruutvecklare).

Jag har spanat in mig lite på Omega Seamasters från 60-talet, mums! Jag tar gärna emot tips på klockor i snarlik stil i sub 10k kronors-klassen.

Tack!

Jag är väl lite inne på en dressare, mekanisk, som jag kan använda uppklätt, men kanske även på jobbet (mjukvaruutvecklare).

Jag har spanat in mig lite på Omega Seamasters från 60-talet, mums! Jag tar gärna emot tips på klockor i snarlik stil i sub 10k kronors-klassen.
Jag är kvarts- och Seikoholic så där är jag ute på djupt vatten men det finns massor av hjälp och tips i vintagedelen och klockor att köpa finns på köp&sälj :)

Tack!

Fast som mjukvaruutvecklare borde du ju ha en klassisk 70tals digitalare istället ;)

Tillbaka
Topp