• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!
Ganska ny på forumet med ett klockintresse som min son triggade igång i oktober -18 med ett inköp av en Orient Bambino till sig själv.
Han började sedan prata mekaniska Orient med fokus på Ray 2, när han så beställde en fick han mig ”över kanten” och triggade igång min köplust, min Mako 2 som jag beställde då hann anlända före hans Ray 2 :)
Har hunnit bli några till klockor till nu, några på bukten och något privatköp, dock alla i lågbudget-klassen.
Hoppas kunna lära mig något om klockor här så man kan göra framtida inköp med lite vett och förhoppningsvis lite kunskap också!

//Tobbe

Tja!
Ny på forumet, har relativt lite info så är mest här för att "se och lära". Håller på med dykning och gillar mest dykarklockor.
Liten samling med nybörjarklockor tanken är att den ska växa i takt med lönen...
IMG_20190107_155944.jpg

Hej alla!
Ny här. Gillar all finmekanik och är ingenjör så klockor har jag alltid gillat.
Samlar främts rätt anspråkslösa vintageklockor som jag gärna prövar mina ytterst begränsade kunskaper på för att väcka liv i.

Just nu är jag på jakt efter en vardagsklocka då den jag haft på armen har varit med nästan varje dag i snart 20 år och börjar bli beyond rescue..
Vill inte ha något som sticker i ögonen eller är för dyr. Max 20-25 kkr.
Sinn 104 eller Sjöö Sandström royal steel worldtimer 41 är de som ligger närmst till hands.
Sinn verkar sanslöst prisvärd men SS worldtimern är lite elegantare. Någon input?

Hej!
"Ny" här också, hängt med något år men mest läst och kikat runt.
Förutom klockor så tycker jag allt med motorer är skoj, även skärgården och fiske.
Jag är framförallt intresserad av dykare, och har varit det sedan starten.

Är i dagsläget klocklös, har lite svårt att bestämma mig vad jag är ute efter nu.. Men är småsugen på en Omega Seamaster. Referens och årtal låter jag vara osagt då både nytt och vintage kan vara intressant.

Vill även tacka för ett riktigt bra forum med mycket användbara guider och tips.

Som så många andra får jag väl också vara lite väluppfostrad och presentera mig lite kvickt.

Grön som gräset här på forumet och halkade in av en slump när jag sökte lite info inför mitt senaste inköp (Casio DW-5600E).
Intresse för klockar har funnits länge och jag verkligen älskar bla Breitling men tyvärr är dom lång över mina intäkter.
Dock har jag av någon anledning även snöat in mig på Casio och äger för tillfället G-Shock GA-100MC, MDV-106 och då också G-shock DW-5600E. Dessa används mest i jobbet som butikskontrollant då hållbarheten hos G-Shock är fantastiskt. Utöver mina Casio har jag en Armani som är ”kostymklockan” men den söker en ersättare.

Annars vet jag inte vad mer jag ska berätta. Jag gillar klockor helt enkelt oavsett märke så finns det ofta något jag gillar. Dyr/billig är strunt samma, det är känslan hos mig som räknas.
Här på forumet hoppas jag på attlära mig mer om olika klockor samt lära mig vad som gör en bra klocka bra.

Tack för mig

Som så många andra får jag väl också vara lite väluppfostrad och presentera mig lite kvickt.

Grön som gräset här på forumet och halkade in av en slump när jag sökte lite info inför mitt senaste inköp (Casio DW-5600E).
Intresse för klockar har funnits länge och jag verkligen älskar bla Breitling men tyvärr är dom lång över mina intäkter.
Dock har jag av någon anledning även snöat in mig på Casio och äger för tillfället G-Shock GA-100MC, MDV-106 och då också G-shock DW-5600E. Dessa används mest i jobbet som butikskontrollant då hållbarheten hos G-Shock är fantastiskt. Utöver mina Casio har jag en Armani som är ”kostymklockan” men den söker en ersättare.

Annars vet jag inte vad mer jag ska berätta. Jag gillar klockor helt enkelt oavsett märke så finns det ofta något jag gillar. Dyr/billig är strunt samma, det är känslan hos mig som räknas.
Här på forumet hoppas jag på attlära mig mer om olika klockor samt lära mig vad som gör en bra klocka bra.

Tack för mig
Hej o välkommen! Casio är en utmärkt början och visar på väldigt gott omdöme ;) Rekommenderar att kika in på kobra Kai.

Hej!

Jag heter August och är student. Jag köpte min första ”riktiga” klocka sommaren 2015 - en Omega SMP 300. På sistone har klockintresset vuxit sig starkare och nu känner jag att det är dags för en till. Just nu är jag inställd på en IWC Mark XV och tar gärna emot tankar och tips!

Hej!
"Ny" här också, hängt med något år men mest läst och kikat runt.
Förutom klockor så tycker jag allt med motorer är skoj, även skärgården och fiske.
Jag är framförallt intresserad av dykare, och har varit det sedan starten.

Är i dagsläget klocklös, har lite svårt att bestämma mig vad jag är ute efter nu.. Men är småsugen på en Omega Seamaster. Referens och årtal låter jag vara osagt då både nytt och vintage kan vara intressant.

Vill även tacka för ett riktigt bra forum med mycket användbara guider och tips.
Välkommen! Klocklös ska du inte behöva vara länge här ;) In på säljavdelningen och gotta ner dig.

Hej allt, hälsningar från Portugal!
Jag är ny här och hoppas kunna bidra och lära mig, även om jag inte talar svenska. Så snälla ursäkta mig eftersom jag använder Google Translate för de flesta konversationer. :p
Mitt intresse är främst vintageverktygsklockor, med speciell förkärlek för Seiko och Omega dykare och kronor. Men i verkligheten gillar jag nästan alla klockor!
För idag är mitt val en 6309 från '77, en av mina favoriter.
IMG-6730.jpg

Hälsningar,
Lou

Hej,
Ny här på forumet sen en tid tillbaka. Har alltid gillat klockor som ett sätt att komplettera en outfit. Jag har aldrig haft stort fokus på märke, historia och innehåll. Jag har istället köpt det som lockat mig rent utseendemässigt.

Men nu har jag fått upp ögonen för mekaniska klockor och dess charm. Köpte i veckan min första automatiska klocka, en CW C60 Trident Pro 600. Längtar så tills den sitter på min handled!

Jacob heter ja. Har hängt här på forumet och läst och tittat runt på en massa fina klockor. Har själv en Omega, Rolex, Bulova, Seiko. Dröm klockan är väl nya Rolex Pepsi. Men jag har länge varit ute efter en fin Omega planetocean i blått. Helst 39.5mm.

Bilagor

• IMG_20190102_190611_444.jpg
    IMG_20190102_190611_444.jpg
    115.5 KB · Visningar: 3
  • IMG_20181203_231659_858.jpg
    IMG_20181203_231659_858.jpg
    118.6 KB · Visningar: 3
  • IMG_20181020_231701_507.jpg
    IMG_20181020_231701_507.jpg
    128.4 KB · Visningar: 2
  • Like
Reactions: Man
Hello Norrsken här! 32åring ifrån Sveriges Jerusalem (Jönköping) . Frågan är hur jag missat detta forum fram tills nu ?! Dock aldrig varit så jätteintresserad av klockor i min ungdom, men fick en Corniche heritage rosé gold i 30 års present av mina kompisar. Och efter det har det knappt gått en dag utan en klocka på armen. Så har haft som mål att varje år köpa minst en ny.

I samlingen just nu :
Corniche heritage rosé gold 40 mm
-ll- Saint-Jean-Cap-Ferrat-prestige 40 mm
Breitling colt cronograph (Quartz) 42 mm
Breitling colt Automatic 42 mm
Hublot Classic fusion 42 mm

KS verkar vara ett grymt forum och ser fram emot att lära mig mycket nytt.

/ Norrsken

Hej allihop!
Har lurkat ett tag och tänkte att det är lika bra att ta postnings-oskulden!
32-åring med ett återupptäckt klockintresse. Hade många klockor som ung tonåring, men då digitala tingestar vilket förstås var coolast på skolgården då. Nu har jag som sagt kommit igång och börjat kika och köpa lite klockor igen. Jag har även köpt ett urverk och delar på ebay och börjat knåpa med. Just nu ligger den i delar och väntar på att jag rättar till det vanliga bekymret med ETA28XX-verken att de fastnar i datumjustering när man tar ut justeringsaxeln på fel sätt. Lusten att bryta upp arbetslivet och plugga urmakeri i Motala växer och växer, men vi får se hur det blir med det – kanske en dag!
IMG_20180227_070515.jpg IMG_20181026_101359.jpg IMG_20181130_160559.jpg IMG_20181205_124705.jpg JPEG_20190104_190842.jpg

Hej allihopa!

Obehagligt nog så ser jag att jag har varit medlem här sedan 2015 och enbart "lurkat" omkring! Mitt intresse har gått upp och ner i perioder men har alltid haft en ambition att en dag ge mig in i leken på riktigt när livet tillåtit det. Alltid varit intresserad av hantverket bakom klockor och klockor som skapats med syftet att användas som verktyg.

Har i övrigt ett stort intresse för kvalitetsskor, så det mesta av tiden/resurserna har lagts där men köpte min första klocka av en forum-medlem häromdagen (Seiko SKX009) och nu är man igång. Är nu på jakt efter mitt andra köp, väljer mellan en Seamaster 300 eller en Planet Ocean (ifall någon har en som ligger och dammar :)) Ser fram emot att spendera ännu mer tid här hädanefter och vara mer aktiv.

Lever annars ett lugnt familjeliv och jobbar som IT-konsult om dagarna!
Välkommen till forumet @Kaká :cigar:

Hej allihopa!

Mitt namn är Mattias, fyller 26 år om några dagar.
Har haft ett begynnande klockintresse under ett par år, vilket har gradvis ökat.
Har läst lite här på forumet under ett par månader och kollat läget, men kände att det nu var dags att bli medlem.
I min ägo har jag en Seiko 5 sport, en Tissot III automatic och hämtade igår ut en Victorinox I.N.O.X Pro diver.
Så man kan väl säga att jag rör mig i instegssegmentet i dagsläget.
Vill passa på att tacka för ett väldigt fint forum!

upload_2019-1-10_10-56-52.png

Hej allihopa!

Mitt namn är Mattias, fyller 26 år om några dagar.
Har haft ett begynnande klockintresse under ett par år, vilket har gradvis ökat.
Har läst lite här på forumet under ett par månader och kollat läget, men kände att det nu var dags att bli medlem.
I min ägo har jag en Seiko 5 sport, en Tissot III automatic och hämtade igår ut en Victorinox I.N.O.X Pro diver.
Så man kan väl säga att jag rör mig i instegssegmentet i dagsläget.
Vill passa på att tacka för ett väldigt fint forum!

upload_2019-1-10_10-56-52.png

Välkommen och grattis till en ny fin klocka!
Dessutom grattis i förskott! :)

Hei, tenkte det ville være bra å være medlem av klocksnack også, og ikke bare tidssonen.no. Bor i Lillestrøm, nær svenskegrensen. Økende interesse for klokker, i dag en skikkelig toolwatch. Vi høres.

Bilagor

• 12DF0269-555E-4B24-BFDF-999760C44370.jpeg
    12DF0269-555E-4B24-BFDF-999760C44370.jpeg
    136.8 KB · Visningar: 3
Tjena Jocke heter jag och är 30
år, varit medlem 1/2 år nu ungefär men har inte riktigt tagit mig tid för en presentation.

Alltid haft ett stort intresse för klockor började när jag var 18-20år, har väl bytt upp mig ungefär var 4-5år tag heuer, breitling, rolex och omega.

Sålde precis min 114060, som för ett hus köp, sorgen för det var värre än mormors begravning, nu har jag en speedy 005, min nästa blir en fem siffrig sub och kanske en datejust.

tack och adjö

Hallå på er alla! Nybliven medlem här på KS och först vill jag tacka för ett bra forum samt härliga medlemmar med enorma erfarenheter som man får ta lärdom av.
Vem är jag då? Jo, Rozbeh heter jag (26 år) och har nog egentligen haft ett klockintresse i rätt många år men mestadels "kollat runt" och aldrig riktigt slagit till.
Mitt första och enda riktiga köp var en Certina DS Caimano C017410A som än idag används flitigt. Dessutom har jag även ärvt en Vintage Seiko 5 7009-542A som mest samlar damm dessvärre och skulle behöva lite kärlek, vilken den förhoppningsvis får i framtiden!

Hej på er
Markus heter jag och är nybliven medlem och har sett att det då är kutym att presentera sig. Jag har ett ständigt växande intresse för roliga klockor och har läst lite till och från på forumet och andra klocksidor så nu tänkte jag att det kan vara skoj att vara en del av gruppen. Gillar att snöa in på saker så jag kommer nog roa mig med att läsa runt på detaljerade sub-trådar :) Har alltid burit klocka men inte med någon djuplodad tanke kring det. Började mitt mer sofistikerade klockintresse för drygt 1,5 år sedan och köpte så första riktiga klockan, min longines hydroconquest som jag tycker är oerhört trevlig.
MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1531240766492.jpg
20180812_185004.jpg

Har sedan dess utökat med en. Går ofta i tankar och spekulationer kring vad nästa roliga klocka ska bli för att få en bra samling. Är rätt sugen på en skelettklocka för att skönja det ingenjörsmässiga hantverket som är en stor del med behållningen av automatiska/mekaniska klockor. Möjligen att en oris artelier skeleton är ett alternativ för mig. Har farligt nog också snöat in mig på omega speedmaster Pro då jag tycker den är så läcker. Verkar vara en rätt härlig och rolig familje/sektliknande stämning på forumet kring er som har klockan :) Hur som haver så var det lite en presentation, vi ses säkert här bland trådarna.
Mvh Markus
Hej alla go o glad på KS
Börja samla seriöst i somras.
Sen dess har de blivit någr är seiko, CW och omega men tänke snart sälja av de mesta för att ha råd med en av drömmklockorna. En speedy med rätt ref nr.

Hejsan,
Anmälde mig 2016 men har inte varit aktiv förrän nu så jag säger hej idag istället :)
Lite om mig: Älskar Rolexklockor i de flesta former, har fortfarande problem med datejustmodeller men annars är det mesta roligt. Har alltid haft passion för klockor från första gången då jag fick min farfars gamla Longines när han gick bort. Starten på allt vilket visar sig vara inte en ensam hobby med tanke på hur mycket Klocksnack har växt senaste åren. Känner mig mycket glad att få starta upp mitt deltagande här.
best,

Bilagor

• ddf.png
    ddf.png
    288.4 KB · Visningar: 3
Hej! Precis nyreggad, men snokat runt lite de senaste månaderna. Hamnade här av en slump när jag letade info om min månklocka. Först då insåg jag att mina klockor nog var ett intresse som jag delade med många andra, hade aldrig tänkt så innan. Min första ”riktiga” var en Breitling Jupiter Pilot när jag fick mina pilotvingar och sen har det fortsatt, mestadels med klockor med nån form av flyganknytning. I tjänsten har jag förmånen att använda en SS klocka, på fritiden många andra typer, favoriten för tillfället är en Oris BC3. Tack för ett trevligt forum, jag har redan lärt mig väldigt mycket helt onödigt och fantastiskt nördigt, jätteroligt!
EE3B080A-693D-4260-8DFA-CDE06F49CF0B.jpeg F194F05F-CCE1-44BB-8553-E6F88741AE5D.jpeg

Hej, är rel ny på forumet och tänkte bara ge en kort intro. Mitt intresse för mekaniska verk började sent 80-tal tidigt 90-tal och tog riktig fart när jag certifierade mig som dykare (PADI). Därför är min avatar en bild från Leonardo Da Vinci museet och en dykardräkt á la Da Vinci från 1500-talet :)
Mina första "riktiga" klocka var en IWC Porsche design Ocean 2000 titan (begagnad från tidigt 80-tal) som, om jag inte missminner mig, hade WR 2000m, eller om det var 4000m??. I alla fall bra säkerhetsmarginal för en sportdykare, dvs ner till 30-40 meter :) Den hade dock ett utbytbart band och när man dök användes ett kardborreband (för att få den runt dräkten) med titaninfästning vid bandhornen. Denna fastsättning var inte helt optimal och vid en genomgång efter dykning på Maldiverna kunde jag se hur bandet bara "snäppte till" och klockan studsade på båtens relingen och ner på ca 1500 m djup :( som tur var fick jag ersättning på försäkringen och köpte då en Rolex Sea-Dweller 16600 som jag fortfarande har kvar och används flitigt både under och över ytan. Jo, jag använder dykdator, men den mekaniska följeslagaren/livförsäkringen (Sea-Dwellern) är alltid på vid dykning. Även om jag kommer från klockan mer som ett tids-hjälpmedel/verktyg (eller hur man säger) har intresset med åren vidgats till andra horologiska huvudtyper och nu börjar klockorna även användas flitigt av både son och dotter :) superkul tycker jag. Det är som i PP reklamen, man äger inte en klocka, man förvaltar den åt nästa generation :)
Vill inte bli långrandig så vill bara avsluta med att säga att jag tycker detta forum är fantastiskt, även om jag ännu inte riktigt fått kläm på alla dess möjligheter och forum. Men skam den som ger sig, here I come!!

Senast ändrad:
Hallå!
Gick och köpte mig en klocka på stan en dag förra sommaren. Klockan har jag använt varje dag sedan dess. Ett begynnande intresse för klockor har nu gått över till viljan att äga en Submariner. Sparandet har börjat :woot:
Läser lite på forumet varje dag och lär mig alltid något nytt och spännande om olika klockor.

Ha de gott!

Hej alla!

Ny på KS men inte ny i klocksvängen :)
Intresset för klockor och just hantverket bakom varje klocka fascinerar mig. Jag började min klockresa för 5 år sedan då jag gav mig själv en present då jag flugit 1000h i en Boeing 737. Det blev en Omega Seamaster Planet Ocean 42 600M 8500. På den tiden gillade jag storleken och tyngden av klockan. Tyvärr blev den bara i min ägo i 1 år då jag sålde och köpte en vintage DJ 16014 - 78. Jag trivdes väldigt bra med hänsyn till storlek men efter ytterligare 1 år så var jag på jakt igen. Nu blev siktet inställt på GMT Master 116710LN- 14. Som ni kanske märkt med min intresse är att jag siktar snabbt vidare mot nästa klocka. Samma sak här, dock enbart pga jag tycker den är för stor för min relativt lilla handled. Väldigt synd då det är en fantastisk klocka men nu letar jag en seriös köpare som kan njuta av ett mästerverk. Så nu är jag på jakt efter en DJ, förmodligen en 116234 eller 16234.
Förra veckan blev det ett spontanköp av en Rolex 77080- 01 31mm till min sambo, en väldigt vacker och väl omhändertagen klocka.

Det var min presentation! Det ska bli kul att engagera mig i forumet :)

Hälsningar
Robin

Tillbaka
Topp