Laddar...
Erikson Urhandel

Ny på forumet? Presentera dig gärna här!

Diskussion i 'Diskussion' startad av KS Admin, 5 september 2012.

1. FreakyLeo

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Hej o välkommen :)

Bara att fråga på, du kan nog hitta svar på det mesta i klockväg här.

Finns trevliga trådar för frågor för nybörjare, vad man skall tänka på vid vintageköp, köpa första klockan etc.

Vad för typ av klocka är du på jakt efter? Några preferenser på märke, kvarts eller mekanisk, stil, användningsområde?

aloha_ur gillar detta.
  2. aloha_ur

aloha_ur Plast

Tack!

Jag är väl lite inne på en dressare, mekanisk, som jag kan använda uppklätt, men kanske även på jobbet (mjukvaruutvecklare).

Jag har spanat in mig lite på Omega Seamasters från 60-talet, mums! Jag tar gärna emot tips på klockor i snarlik stil i sub 10k kronors-klassen.

FreakyLeo gillar detta.
  3. FreakyLeo

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Jag är kvarts- och Seikoholic så där är jag ute på djupt vatten men det finns massor av hjälp och tips i vintagedelen och klockor att köpa finns på köp&sälj :)

aloha_ur gillar detta.
  4. FreakyLeo

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Fast som mjukvaruutvecklare borde du ju ha en klassisk 70tals digitalare istället ;)

5. aloha_ur

aloha_ur Plast

Haha! Ja, jag tänkte faktiskt på det innan idag, att det är lite ”orent” av mig att vara förtjust i de mekaniska uren. What are you gonna do liksom!?

FreakyLeo gillar detta.
  6. FreakyLeo

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Det är bara att köra på båda :)

aloha_ur gillar detta.
  7. soulbender

soulbender Plast

Hej!
    Ganska ny på forumet med ett klockintresse som min son triggade igång i oktober -18 med ett inköp av en Orient Bambino till sig själv.
    Han började sedan prata mekaniska Orient med fokus på Ray 2, när han så beställde en fick han mig ”över kanten” och triggade igång min köplust, min Mako 2 som jag beställde då hann anlända före hans Ray 2 :)
    Har hunnit bli några till klockor till nu, några på bukten och något privatköp, dock alla i lågbudget-klassen.
    Hoppas kunna lära mig något om klockor här så man kan göra framtida inköp med lite vett och förhoppningsvis lite kunskap också!

//Tobbe

bernoulli, Monk, MrRolex och 2 andra gillar detta.
  8. Topgun1984

Topgun1984 Plast

Tja!
    Ny på forumet, har relativt lite info så är mest här för att "se och lära". Håller på med dykning och gillar mest dykarklockor.
    Liten samling med nybörjarklockor tanken är att den ska växa i takt med lönen... IMG_20190107_155944.

Monk, MrRolex, Man och 1 annan gillar detta.
  9. Mextreme

Mextreme Plast

Från:
    Helsingborg
    Hej alla!
    Ny här. Gillar all finmekanik och är ingenjör så klockor har jag alltid gillat.
    Samlar främts rätt anspråkslösa vintageklockor som jag gärna prövar mina ytterst begränsade kunskaper på för att väcka liv i.

Just nu är jag på jakt efter en vardagsklocka då den jag haft på armen har varit med nästan varje dag i snart 20 år och börjar bli beyond rescue..
    Vill inte ha något som sticker i ögonen eller är för dyr. Max 20-25 kkr.
    Sinn 104 eller Sjöö Sandström royal steel worldtimer 41 är de som ligger närmst till hands.
    Sinn verkar sanslöst prisvärd men SS worldtimern är lite elegantare. Någon input?

Monk och MrRolex gillar detta.
  10. Holmqvist222

Holmqvist222 Plast

Hej!
    "Ny" här också, hängt med något år men mest läst och kikat runt.
    Förutom klockor så tycker jag allt med motorer är skoj, även skärgården och fiske.
    Jag är framförallt intresserad av dykare, och har varit det sedan starten.

Är i dagsläget klocklös, har lite svårt att bestämma mig vad jag är ute efter nu.. Men är småsugen på en Omega Seamaster. Referens och årtal låter jag vara osagt då både nytt och vintage kan vara intressant.

Vill även tacka för ett riktigt bra forum med mycket användbara guider och tips.

MR-WJ och Monk gillar detta.
  11. Imre

Imre Plast

Som så många andra får jag väl också vara lite väluppfostrad och presentera mig lite kvickt.

Grön som gräset här på forumet och halkade in av en slump när jag sökte lite info inför mitt senaste inköp (Casio DW-5600E).
    Intresse för klockar har funnits länge och jag verkligen älskar bla Breitling men tyvärr är dom lång över mina intäkter.
    Dock har jag av någon anledning även snöat in mig på Casio och äger för tillfället G-Shock GA-100MC, MDV-106 och då också G-shock DW-5600E. Dessa används mest i jobbet som butikskontrollant då hållbarheten hos G-Shock är fantastiskt. Utöver mina Casio har jag en Armani som är ”kostymklockan” men den söker en ersättare.

Annars vet jag inte vad mer jag ska berätta. Jag gillar klockor helt enkelt oavsett märke så finns det ofta något jag gillar. Dyr/billig är strunt samma, det är känslan hos mig som räknas.
    Här på forumet hoppas jag på attlära mig mer om olika klockor samt lära mig vad som gör en bra klocka bra.

Tack för mig

Monk och FreakyLeo gillar detta.
  12. FreakyLeo

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Hej o välkommen! Casio är en utmärkt början och visar på väldigt gott omdöme ;) Rekommenderar att kika in på kobra Kai.

Imre gillar detta.
  13. AWL

AWL Plast

Hej!

Jag heter August och är student. Jag köpte min första ”riktiga” klocka sommaren 2015 - en Omega SMP 300. På sistone har klockintresset vuxit sig starkare och nu känner jag att det är dags för en till. Just nu är jag inställd på en IWC Mark XV och tar gärna emot tankar och tips!

Monk gillar detta.
  14. MrRolex

MrRolex Guld Friends Of KS Premium

Från:
    BB
    Välkommen! Klocklös ska du inte behöva vara länge här ;) In på säljavdelningen och gotta ner dig.

Nickhanhar och Holmqvist222 gillar detta.
  15. m84

m84 Plast

Från:
    Lx — PT
    Hej allt, hälsningar från Portugal!
    Jag är ny här och hoppas kunna bidra och lära mig, även om jag inte talar svenska. Så snälla ursäkta mig eftersom jag använder Google Translate för de flesta konversationer. :p
    Mitt intresse är främst vintageverktygsklockor, med speciell förkärlek för Seiko och Omega dykare och kronor. Men i verkligheten gillar jag nästan alla klockor!
    För idag är mitt val en 6309 från '77, en av mina favoriter.
    Hälsningar,
    Lou

bernoulli, NRE, Bicepscurl och 4 andra gillar detta.
  16. JoppeJ

JoppeJ Plast

Hej,
    Ny här på forumet sen en tid tillbaka. Har alltid gillat klockor som ett sätt att komplettera en outfit. Jag har aldrig haft stort fokus på märke, historia och innehåll. Jag har istället köpt det som lockat mig rent utseendemässigt.

Men nu har jag fått upp ögonen för mekaniska klockor och dess charm. Köpte i veckan min första automatiska klocka, en CW C60 Trident Pro 600. Längtar så tills den sitter på min handled!

17. Mr Jacob

Mr Jacob Plast

Jacob heter ja. Har hängt här på forumet och läst och tittat runt på en massa fina klockor. Har själv en Omega, Rolex, Bulova, Seiko. Dröm klockan är väl nya Rolex Pepsi. Men jag har länge varit ute efter en fin Omega planetocean i blått. Helst 39.5mm.

Bifogade filer:

Man gillar detta.
  18. Uret

Uret Tantal

Välkommen!

19. Norrsken86

Norrsken86 Plast

Hello Norrsken här! 32åring ifrån Sveriges Jerusalem (Jönköping) . Frågan är hur jag missat detta forum fram tills nu ?! Dock aldrig varit så jätteintresserad av klockor i min ungdom, men fick en Corniche heritage rosé gold i 30 års present av mina kompisar. Och efter det har det knappt gått en dag utan en klocka på armen. Så har haft som mål att varje år köpa minst en ny.

I samlingen just nu :
    Corniche heritage rosé gold 40 mm
    -ll- Saint-Jean-Cap-Ferrat-prestige 40 mm
    Breitling colt cronograph (Quartz) 42 mm
    Breitling colt Automatic 42 mm
    Hublot Classic fusion 42 mm

KS verkar vara ett grymt forum och ser fram emot att lära mig mycket nytt.

/ Norrsken

20. Olipheus

Olipheus Plast

Hej allihop!
    Har lurkat ett tag och tänkte att det är lika bra att ta postnings-oskulden!
    32-åring med ett återupptäckt klockintresse. Hade många klockor som ung tonåring, men då digitala tingestar vilket förstås var coolast på skolgården då. Nu har jag som sagt kommit igång och börjat kika och köpa lite klockor igen. Jag har även köpt ett urverk och delar på ebay och börjat knåpa med. Just nu ligger den i delar och väntar på att jag rättar till det vanliga bekymret med ETA28XX-verken att de fastnar i datumjustering när man tar ut justeringsaxeln på fel sätt. Lusten att bryta upp arbetslivet och plugga urmakeri i Motala växer och växer, men vi får se hur det blir med det – kanske en dag!
    IMG_20180227_070515. IMG_20181026_101359. IMG_20181130_160559. IMG_20181205_124705. JPEG_20190104_190842.

BarbaBaba gillar detta.
  21. mofo

mofo Silver

Från:
    Skåne
    Välkommen till forumet @Kaká :cigar:

Kaká gillar detta.
  22. Olsson

Olsson Plast

Hej allihopa!

Mitt namn är Mattias, fyller 26 år om några dagar.
    Har haft ett begynnande klockintresse under ett par år, vilket har gradvis ökat.
    Har läst lite här på forumet under ett par månader och kollat läget, men kände att det nu var dags att bli medlem.
    I min ägo har jag en Seiko 5 sport, en Tissot III automatic och hämtade igår ut en Victorinox I.N.O.X Pro diver.
    Så man kan väl säga att jag rör mig i instegssegmentet i dagsläget.
    Vill passa på att tacka för ett väldigt fint forum!

upload_2019-1-10_10-56-52.

NRE och Fliegerchronograph gillar detta.
  23. Kompassen

Kompassen Tantal Premium

Välkommen och grattis till en ny fin klocka!
    Dessutom grattis i förskott! :)

Olsson gillar detta.
  24. Olsson

Olsson Plast

Stort tack i dubbel bemärkelse. :)
    Känner mig otroligt nöjd över tillskottet!

25. Palladium

Palladium Plast

Från:
    Lillestrøm
    Hei, tenkte det ville være bra å være medlem av klocksnack også, og ikke bare tidssonen.no. Bor i Lillestrøm, nær svenskegrensen. Økende interesse for klokker, i dag en skikkelig toolwatch. Vi høres.

Bifogade filer:

laketwig gillar detta.
  26. joakimlundberg

joakimlundberg Titan

Från:
    göteborg
    Tjena Jocke heter jag och är 30
    år, varit medlem 1/2 år nu ungefär men har inte riktigt tagit mig tid för en presentation.

Alltid haft ett stort intresse för klockor började när jag var 18-20år, har väl bytt upp mig ungefär var 4-5år tag heuer, breitling, rolex och omega.

Sålde precis min 114060, som för ett hus köp, sorgen för det var värre än mormors begravning, nu har jag en speedy 005, min nästa blir en fem siffrig sub och kanske en datejust.

tack och adjö

27. Roz

Roz Plast

Från:
    Uppsala
    Hallå på er alla! Nybliven medlem här på KS och först vill jag tacka för ett bra forum samt härliga medlemmar med enorma erfarenheter som man får ta lärdom av.
    Vem är jag då? Jo, Rozbeh heter jag (26 år) och har nog egentligen haft ett klockintresse i rätt många år men mestadels "kollat runt" och aldrig riktigt slagit till.
    Mitt första och enda riktiga köp var en Certina DS Caimano C017410A som än idag används flitigt. Dessutom har jag även ärvt en Vintage Seiko 5 7009-542A som mest samlar damm dessvärre och skulle behöva lite kärlek, vilken den förhoppningsvis får i framtiden!

28. mattsson80

mattsson80 Plast

Hej alla go o glad på KS
    Börja samla seriöst i somras.
    Sen dess har de blivit någr är seiko, CW och omega men tänke snart sälja av de mesta för att ha råd med en av drömmklockorna. En speedy med rätt ref nr.

29. Rolexsearch

Rolexsearch Plast

Hejsan,
    Anmälde mig 2016 men har inte varit aktiv förrän nu så jag säger hej idag istället :)
    Lite om mig: Älskar Rolexklockor i de flesta former, har fortfarande problem med datejustmodeller men annars är det mesta roligt. Har alltid haft passion för klockor från första gången då jag fick min farfars gamla Longines när han gick bort. Starten på allt vilket visar sig vara inte en ensam hobby med tanke på hur mycket Klocksnack har växt senaste åren. Känner mig mycket glad att få starta upp mitt deltagande här.
    best,

Bifogade filer:

• ddf.
      ddf.png
      Filstorlek:
      910,1 KB
      Visningar:
      0
  30. Helios

Helios Plast

Hej! Precis nyreggad, men snokat runt lite de senaste månaderna. Hamnade här av en slump när jag letade info om min månklocka. Först då insåg jag att mina klockor nog var ett intresse som jag delade med många andra, hade aldrig tänkt så innan. Min första ”riktiga” var en Breitling Jupiter Pilot när jag fick mina pilotvingar och sen har det fortsatt, mestadels med klockor med nån form av flyganknytning. I tjänsten har jag förmånen att använda en SS klocka, på fritiden många andra typer, favoriten för tillfället är en Oris BC3. Tack för ett trevligt forum, jag har redan lärt mig väldigt mycket helt onödigt och fantastiskt nördigt, jätteroligt!
    EE3B080A-693D-4260-8DFA-CDE06F49CF0B. F194F05F-CCE1-44BB-8553-E6F88741AE5D.

Crentus gillar detta.
Mollstedt