• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

AD198B2F-09DE-4B5F-A148-D74F4F5A17E5.jpeg

Här är den jag ärvt.

Hej på er.
Ny på forumet men har läst till och från under ganska lång tid.

Mitt klockintresse började cirka 2007, men då var det mest för utseendets skull. Införskaffade ett gäng "parfym-klockor" som jag tyckte var snygga. Kring 2010 fastnade jag dock för det mekaniska urverkets konstruktion och funktion. Tyckte det var oerhört fascinerande och nördade ner mig totalt. Jag bestämde mig för att införskaffa en automatisk klocka när tillfälle gavs. Detta var året efter studenten och resurserna var begränsade. Av en händelse kom klockintresset strax efter jag börjat handla med aktier på daglig basis. Efter att ha gjort en (enligt dåvarande mått) en bra aktieaffär bestämde jag mig för att köpa en klocka. Efter research beslutade jag mig för en Longines HydroConquest eller en Hamilton (minns ej modell). Köpet skulle göras under en resa till USA då USD/SEK stod i cirka 6,25.

Sagt och gjort. Den 7 januari 2011 blev jag stolt ägare till en 41mm Longines HydroConquest i stål med blå urtavla. Det är den klocka jag bär mest än idag. Tack vare lite tur, valutaeffekt och förhandling blev den min för motsvarande 7 000 kr. Under tiden på universitet blev det en blandad kompott av Invicta och Sea-Gull. I kombinerad 25 år och examenspresent till mig själv blev det en Omega Speedmaster "Reduced" (3510.50) och jag har även fått ta över en Omega Chronostop från 1969 som min far fick i konfirmationspresent.

På senare tid har jag dock märkt att flertalet av mina klockor inte använts på flera år (!). Så planen nu är att rensa ut lite och istället skaffa någonting nytt och spännande. Vad det blir återstår att se. Jag är säker på att detta forum kommer bistå med en god dos inspiration!

Hej på er!
Efter att ha använt Apple Watch alldeles för länge så skådade jag ljuset och gick tillbaka till en riktig klocka på handleden. Men känner att jag nog ska unna mig en ny klocka eller två. Jobbar för firma med kopplingar till Geneve så tittar mest på Swiss made, men även Seiko väcker intresse. Med 3 kids så är väl klockbudgeten lite begränsad så fokus på klockor upp till 5000 kr, men man kan ju alltid drömma lite :)

• Like
Reactions: Man
Hej
Jag har varit intresserad av "fina" klockor sen jag sett min morfars Omega och Breitling på flygplatser, men har nyligen fått ett ökat intresse av mekaniken sen jag börjat studera maskinteknik och ser fram emot att lära mig mer om klockor. Min samling består för tillfället mestadels av parfymklockor men även en skx. Längtar efter att ha råd till min Breitling Navitimer.
Mvh Thomas

Senast ändrad:
Hej på er alla!
Mitt klockintresse började när jag fick en parfymklocka i present av föräldrarna. Sen dess har det växt mycket och sedan ett antal år tillbaka är jag nu otroligt fascinerad av vilket konstverk klockor och deras urverk faktiskt är. I nuet ser det ut att bli en Speedmaster som näsa inköp, men detta kommer att dröja något år.

Halloj!
Jag har alltid gilllat klockar men mitt intresse tog verkligen fart för ca ett år sedan. Min 18-års dag närmade sig och jag tog tillfället i akt att önska mig ett riktigt fint armbandsur. Efter mycket fram och tillbaka så landade jag på den här godingen som jag sedan i somras har använts i princip dagligen.

Christopher Ward C60 Trident Pro 600
C60 White.jpeg

Hej,
Ny här på forumet men har läst rätt mycket under en tid och tack vare det har jag fått upp ögonen för "riktiga" klockor och funderar på att köpa en Sjöö Sandström Royal Steel Classic.

Tänkte bara säga hej.

Har som många andra varit inne här på KS och smygläst.

Under en längre tid har jag suktat efter en Omega Railmaster (220.12.40.20.01.001). I början av veckan fick jag "an offer i couldn't refuse". Fick hem klocka i går, lär säga helt fantastisk klocka.

Slog även till på en Seiko Prospex (SRPC93K1) i torsdags. Som också är en kanonfin klocka, som kommer att passa bra till vardags på jobbet.

IMG_0043.JPG IMG_0013.JPG
/Benjamin

Hej, Elias heter jag, ny här, just hittat detta forum när jag skrollade runt. Det här med klockor är ett nytt växande intresse för mig så ska bli sjukt kul att se vilka klockor folk har samlat på sig och få lite inspiration. Har sen tidigare några g-shock varianter, en Gant park hill och en Timex expedition men har börjat få upp ögonen för de mer klassiska märkena, är lite extra svag för seiko just nu. Så skulle någon ha en skx007 elr snzf17 liggandes är jag intresserad:D Ha det gött allihopa!

Danne här! Relativt ny på forumet är 15 år och har fått ett växande intresse for klockor tycker om mekaniken och även därför jag älskar skelett ur. Fyller 16 om ett par månader och önskar mig en Tissot Squelette. Ska bli trevligt att lära mig mer om klockor på forumet!

Bilagor

• Screenshot_20190128-000135.png
    Screenshot_20190128-000135.png
    194 KB · Visningar: 5
Ny på forumet, även om jag tjuvkikat en del ett par månader. Mitt klockintresse har sedan 80:talet (min andra klocka var en Seiko H357-500A som fortfarande används sparsamt) växlat över tid, för att växa ordentligt de sista 5 åren. Min samling är brokig och består av högt och lågt, billigt och lite dyrare men med en speciell fäbless för stämgaffelverk och automatiska GMT/hometime.
De närmsta "investeringarna" blir förmodligen en begagnad JLC Master Control Ultra Thin (38mm) och en Rolex Submariner (när det blir min tur).

TickTack!

Hej!

Vill tacka för ett fint forum med många intressanta trådar. Det är en ynnest att kunna ta del av då mycket kunskap som finns här på forumet. Jag har ”lurkat” runt här en period från och till, men tänker mig nu bli mer aktiv i forumet.

Har länge varit varit intresserad av klockor (tror det började när jag fick en klocka med flygplansmotiv som 6-åring). Gillar designaspekten, detaljrikedomen och finmekaniken i det hela.

I min samling har jag för närvarande:
- Seiko SKX007
- Omega seamaster de ville, 70-tal
- Steinhart ocean one bronze
- Rolex Submariner 116610LN
- Seiko two-tone på jubilee (arvegods)
- Corniche Heritage 40

Har länge spanat på en svart Tudor BB36, möjligen att det blir nästa köp.

Ser fram emot klockåret 2019!

Tjenare!

Egentligen måttligt klockintresserad (eller så är det min studentplånbok som försöker övertyga mig om detta). Men jag är intresserad av kläder i klassisk stil och lifestyle forumet här har kanske Sveriges bästa tråd om just det. Alltså är jag här! Lurkat ett antal månader.

Redigering: Märker dock att jag inte kan skriva där än, vad krävs för att få skriva där?

Tjenare!

Egentligen måttligt klockintresserad (eller så är det min studentplånbok som försöker övertyga mig om detta). Men jag är intresserad av kläder i klassisk stil och lifestyle forumet här har kanske Sveriges bästa tråd om just det. Alltså är jag här! Lurkat ett antal månader.

Redigering: Märker dock att jag inte kan skriva där än, vad krävs för att få skriva där?
50 inlägg har jag för mig.

Tjenare!

"Lifestyle
Forumdelen för dig som inte bara vill gaffla om klockor. Här diskuterar vi (med minst 50 inlägg) allt det andra som gör livet värt att leva. Det är inte ett OT-forum, det är…Lifestyle..."

Hej
Läst KS ett tag men inte tagit mig för att posta något. Kändes som att det var dags nu. Mitt klockintresse är väldigt nytt, föddes väl egentligen på riktigt för några månader sedan i samband med att jag började leta efter min första seriösa automatiska klocka. I den processen blev jag ganska snabbt fast och nu ägnar jag timmar varje dag till mitt nya intresse. Förstår inte i efterhand hur det tog så lång tid för mig att hitta klockvärlden. Verklighetsflykt och nörderi när det är som bäst.

Hallå! Har också brukat gå in och läsa här ibland utan att vara medlem, men nu går man i köpartankar och har hängt här allt oftare och då är det ju såklart lika bra att bli medlem! Har sen tidigare mest japanska klockor från Citizen och Seiko mfl, men överväger väl att införskaffa nåt lite finare från Schweiz och behöver läsa på lite.

Hallå alla! Köpte min första klocka när jag var 14, en Casio G Shock, barockt stor på min pojkarm. När första riktiga lönen trillade in vid 25 års ålder lyckades jag buda hem en Speedmaster Pro från -84 för 10500kr. Ovetandes var skicket gott och allt i original. Där och då väcktes intresset på allvar. Har efter det båda köpt, sålt och behållt märkesklockor så som
Omega, Rolex, Audemars Piguet, Tudor, Seiko, Baume Mercier mfl. Letar hela tiden efter modeller som kan funka över tid och la förr enormt mkt tid på letandet. Är nöjd över att en del inköp av klockor från bla Rolex gjordes för över 10 år sedan då priserna va humana. Släckte min nyfikenhet på yrket urmakare genom en 3-dagarskurs i Borensberg där jag insåg att jag är för socialt lagd för att sitta ensam och pilla med urverk. Har nu en samling jag är nöjd med där många av klockorna är tidlösa och fullsets.
Givetvis har jag kvar min Speedmaster som satte igång intresset på allvar. De som stannat länge i samlingen är blan annat en Rolex 16710, Blå Tudor 79090, Tudor 72980 Oyster date, AP moonphase, Rolex 16100 men original kvitto. Graalen är nu Rolex 5513 från födelseåret 1982 med målad MK4 tavla. Hoppas på en givande tid på detta forumet.
Mvh Micke W

Hej!
Ny på både forumet och i klockvärlden. Har på det senaste glott på diverse yt-videos i ett fåfängt försök att lära mig mer, men insåg att det inte räckte så nu är jag här. Min första klocka jag köpt i någorlunda vuxen ålder och som fått tjäna som startpistol för intresset är en enkel Seiko Classic Gent Qvarts. Köptes bara för att den var snygg och billig. Hoppas jag är välkommen trots att min första inte var en Rolex, Omega eller Patek. ;)

Hej!

Ny användare här på forumet, men har suttit frekvent här i 1 år. Äger en Omega Seamaster Professional och en Tissot Seastar Navigator i dagsläget men är sugen på lite nytt!

/O

Hej,
Har smugit i kulisserna ett par år men tänkte släppa sargen och ta ett kliv ut på scenen
Blev indragen av en kollega som förklarade att man kan samla på klockor
Har blivit torsk på dykarur, gärna med militär touch (Marathon, Squale, CWC etc)
Jobbar på min impulskontroll, får se hur det går...

Hej! Spanat i forumet länge, men har äntligen skapat en profil. Köpte min första ”riktiga” klocka nu i veckan, och har planer på en Tag Heuer eller Omega lite senare i sommar/höst. Det här kommer bli ett otroligt onödigt och underbart intresse känner jag!

Bilagor

• AB9786D4-F2B1-472E-B8B7-DDECC827A57D.jpeg
    AB9786D4-F2B1-472E-B8B7-DDECC827A57D.jpeg
    80.2 KB · Visningar: 2
Hej,
Tack för en fantastisk sida! Jag har smugit runt här under en längre tid och både suktat och handlat, så dags att säga hej officiellt!
Äger just nu en Omega Seamaster 2254.50 samt en Rolex Datejust 16234. Är nu på jakt efter min "holy grail", en AP Royal Oak, så hoppas hitta lyckan här snart!

Hej allihopa, lite klocknörd här oxå men inte lika mycket som alla andra men men gillar klockor iaf! Har 2 seikos en sea urchin och en generation 1 monster. Aa en fossil oxå. Kollar mycket på glycine och sinn just nu ha de gött!

Hej! Jag är med en klockälskare, jag har just nu en Oris aquis date (den gamla versionen) men funderar också på att köpa den nya Breitling Superocean Heritage ||, vi får se vad det blir ☺️ Trevlig kväll till er.

Hej alla!
Har läst forumet under ganska lång tid utan att delta men tänkte ändra på det. Nyligen flyttat till västra Skåne så tips på trevliga butiker i området mottages. Intresset för klockor hör nog ihop med fascination för finmekanik och hantverk. Sysslar när tid och lust finns med läderarbete (började då jag ville göra klockband) och med analogt foto.
Trevlig kväll!

Tillbaka
Topp