Hej!
52-årig kille från Vänersborg som fått upp klockintresset!
För mig behöver inte en klocka vara dyr men den ska tilltala mig på ena eller andra sättet och nu snackar vi känslor alltså, det ska
kännas bra!
Jag tycker om en klocka för vad klockan är för mig, inte vad andra tycker.
Intresset är ganska nyväckt även om intresset för mekaniska små underverk funnits länge men då yttrat sig i de mest brutala nörderier i fiskerullar, Ambassadeur 2500C för att vara specifik.
För den som orkar så följer nu min klockhistoria;
När jag fyllde 40 köpte jag mig en Seiko Sportura, en fantastisk bra Titanare som bara gått men med åren blivit rejält sliten.
När jag fyllde 50 så tyckte jag att det var dags för en ny och fastnade för Maurice Lacroix Aikon.
Men kom snart på att det gick att bränna pengar på ett fruktansvärt dyrt originalband i läder men snyggt blev det!
Nu började intresset vakna allt mer och i våras så blev det klockan med stort K, Grand Seiko SBGA211, ”
Snowflake”!
Ja jäklar, den här klockan ger mig verkligen vad jag söker!! En helt fantastisk känsla i magen varje gång jag kastar en blick på den!
Den här klockan är i mina ögon en riktig diamant, fantastiskt vacker och springdrive-verket som verkligen triggar mina teknikgener!
Nästa inköp blev något som skulle ersätta min Seiko Sportura som ”hemmaklocka”. Jag kom väldigt snabbt överens men mig själv att det skulle bli en Seiko-dykare. Efter noggrann studie av marknaden så blev det till sist en SPB051J, för mig är den perfekt vardagsklocka, ren, snygg och rejäl med go tyngd!
…men att bara låta det vara bra med det gick ju inte.
På snåriga vägar sprang jag på en kille på Instagram (anar att flera här vet vem han är, ”Cr….Do….”) som gjorde ett fantastiskt fint läderband åt mig, helt enligt mina önskemål och NU blev det den optimala vardagsklockan!....eller?
Sökandet efter behov man inte behöver slutar aldrig snurra i min skalle....inte fasen kan jag bada med det här fina bandet!?….kan ju ta på metallänken men det är alldeles för lätt…
I veckan så kommer det ett svart Hirsch Performance Tiger, det får bli bad/dyk bandet, NU är klocka klar...eller?....jo för tillfället i alla fall!
Nu har jag fått upp ögonen för Panerai Luminor och jag känner att jag kanske bör bromsa men dyker den rätta begagnade upp så kanske....!
Rent visuellt tilltalar den mig, att den är stor och tung är bara positivt.
Har ännu inte sett någon i verkligheten men mmm……det kittlar lite!
Vad gör jag då här?
Jag har plöjt trådar här i ett halvår och här finns ett stort mått av tyckande och tänkande men framför allt erfarenheter och vinklingar som uppskattas av mig. Håller även ett öga på sälj-tråden, ”min” Panerai kanske dyker upp!
Sedan får man inte glömma alla bilder ni lägger ut på era fina klockor, rena "klock-porren"!
Jag kanske inte har så väldigt mycket att tillföra forumet ännu men det får komma med tiden.
…så idag var det dags!
Jahopp, det var lite om mig!
Mvh
Kenneth Bäckman