• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

aslpls

Breitling
Hej! Jag är med en klockälskare, jag har just nu en Oris aquis date (den gamla versionen) men funderar också på att köpa den nya Breitling Superocean Heritage ||, vi får se vad det blir ☺️ Trevlig kväll till er.
 

Sawasaka

Breitling
Hej alla!
Har läst forumet under ganska lång tid utan att delta men tänkte ändra på det. Nyligen flyttat till västra Skåne så tips på trevliga butiker i området mottages. Intresset för klockor hör nog ihop med fascination för finmekanik och hantverk. Sysslar när tid och lust finns med läderarbete (började då jag ville göra klockband) och med analogt foto.
Trevlig kväll!
 

toKarl

Omega
Hej alla! Efter flera års väntan (från min sida) är jag nu på plats på klocksnack! Min fruktan är att jag kommer att sitta här 24/7 och inte få något annat gjort...så låt se hur det går :)

Några av mina favoriter på armen just nu är:
- Omega Seamaster 300 166.024
- Omega Speedmaster FOIS
- Rolex Datejust 1601
- Seiko Alpinist
- Alfex "Royal Oak"
- Minorva Seagull Tourbillion

Klockor som jag har tappat förälskelsen för just nu är:
- Omega Speedmaster 145.022-76
- Rolex Sub 5513
(...vilket känns sorgligt, men ändå ärligt.)

Jag har nördat ner mig en del i dom klockmodeller jag har, så har ni några frågor om dom, tveka inte att skriva en rad nedan!

Jag ser fram emot att lära känna er allesammans!
 

toKarl

Omega
Hej! Jag är med en klockälskare, jag har just nu en Oris aquis date (den gamla versionen) men funderar också på att köpa den nya Breitling Superocean Heritage ||, vi får se vad det blir ☺️ Trevlig kväll till er.
Välkommen! Jag älskar min SOH II 42mm. Den trivs så bra på armen. :) Lite svagt andrahandsvärde, men det gynnar ju en spekulant som du. :) Lycka till!
 

toKarl

Omega
Hej på er.
Ny på forumet men har läst till och från under ganska lång tid.

Mitt klockintresse började cirka 2007, men då var det mest för utseendets skull. Införskaffade ett gäng "parfym-klockor" som jag tyckte var snygga. Kring 2010 fastnade jag dock för det mekaniska urverkets konstruktion och funktion. Tyckte det var oerhört fascinerande och nördade ner mig totalt. Jag bestämde mig för att införskaffa en automatisk klocka när tillfälle gavs. Detta var året efter studenten och resurserna var begränsade. Av en händelse kom klockintresset strax efter jag börjat handla med aktier på daglig basis. Efter att ha gjort en (enligt dåvarande mått) en bra aktieaffär bestämde jag mig för att köpa en klocka. Efter research beslutade jag mig för en Longines HydroConquest eller en Hamilton (minns ej modell). Köpet skulle göras under en resa till USA då USD/SEK stod i cirka 6,25.

Sagt och gjort. Den 7 januari 2011 blev jag stolt ägare till en 41mm Longines HydroConquest i stål med blå urtavla. Det är den klocka jag bär mest än idag. Tack vare lite tur, valutaeffekt och förhandling blev den min för motsvarande 7 000 kr. Under tiden på universitet blev det en blandad kompott av Invicta och Sea-Gull. I kombinerad 25 år och examenspresent till mig själv blev det en Omega Speedmaster "Reduced" (3510.50) och jag har även fått ta över en Omega Chronostop från 1969 som min far fick i konfirmationspresent.

På senare tid har jag dock märkt att flertalet av mina klockor inte använts på flera år (!). Så planen nu är att rensa ut lite och istället skaffa någonting nytt och spännande. Vad det blir återstår att se. Jag är säker på att detta forum kommer bistå med en god dos inspiration!

Jag har också en Reduced och behöver råd gällande armband. Vilka är din favvo-armband på den?
 

toKarl

Omega
Hej!

Vill tacka för ett fint forum med många intressanta trådar. Det är en ynnest att kunna ta del av då mycket kunskap som finns här på forumet. Jag har ”lurkat” runt här en period från och till, men tänker mig nu bli mer aktiv i forumet.

Har länge varit varit intresserad av klockor (tror det började när jag fick en klocka med flygplansmotiv som 6-åring). Gillar designaspekten, detaljrikedomen och finmekaniken i det hela.

I min samling har jag för närvarande:
- Seiko SKX007
- Omega seamaster de ville, 70-tal
- Steinhart ocean one bronze
- Rolex Submariner 116610LN
- Seiko two-tone på jubilee (arvegods)
- Corniche Heritage 40

Har länge spanat på en svart Tudor BB36, möjligen att det blir nästa köp.

Ser fram emot klockåret 2019!
Välkommen! :) Jag har också kikat på BB36, men är lite nojjig för att den ska kännas för hög. Det är ju en rätt bastant och tjock 36:a. Om du skaffar en får du gärna skriva någon rad om vad du tycker ifråga. Om du går först kanske jag följer efter... ;)
 

toKarl

Omega
Hej,
Tack för en fantastisk sida! Jag har smugit runt här under en längre tid och både suktat och handlat, så dags att säga hej officiellt!
Äger just nu en Omega Seamaster 2254.50 samt en Rolex Datejust 16234. Är nu på jakt efter min "holy grail", en AP Royal Oak, så hoppas hitta lyckan här snart!
Samma här. Suktat efter Royal Oak, men plånboken är inte där ambitionerna är. :) Tillsvidare provar jag Omega Seamaster 1341 Quartz (nästan identisk som Royal Oak Square). Jag gillar den. Slim. :) Jag varvar med en 70-talare från Alfex (litet Schweiziskt märke) som nästan är en homage Royal Oak.

Jag ville bara dela min taktik i väntan på Royal Oak... Du får dela din, om du har någon. ;)
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Välkommen! :) Jag har också kikat på BB36, men är lite nojjig för att den ska kännas för hög. Det är ju en rätt bastant och tjock 36:a. Om du skaffar en får du gärna skriva någon rad om vad du tycker ifråga. Om du går först kanske jag följer efter... ;)
10.5mm är väl inte så tjockt, tunnare än en DJ.
IMG_3322.JPG
 

andyman111

Breitling
Hallå där!
Bestämde mig för att bli medlem på forumet i slutet på -18. Vart en passiv läsare under ett par år tidigare.
Alltid haft ett litet intresse för klockor, arbetat i klockbutik ett par år tillbaka och har en mindre samling på cirka 5-8 klockor idag.
Just nu på utkik efter en ny pärla till sommaren, vit-urtavla är någonting jag anser är fantastiskt fint på just min handled, relativt normal-storlek brukar bära runt 35-41mm
Någon med tips? allt från 10-70.000kr tas i beakt (ska vara tillgänglig också)
 

Nikhel

Breitling
Hej!

Jag är ny på detta forum och har läst och läst för att kunna göra mig en rättvis bild inför mitt allra första "riktiga" klockköp.
Tack för alla kloka och extremt utförliga tips och råd!

Jag har helt och hållet fastnat för en Omega Speedmaster Professional och har haft som första tanke att köpa mig en 311.30.42.30.01.006, främst pga den oerhört stiliga, öppna baksidan. Av vad jag kunnat läsa mig till verkar det dock vara en klar majoritet av Speedy-ägare som föredrar 005:an framför 006:an, vilket fått mig att tvivla lite.

Jag ställer därför frågan om det finns några jättenöjda 006-ägare som vill flörsöka överyga mig om att hålla fast vid mitt beslut om att köpa mig en 006:a?

Jag ser fram emot få visa upp min nya Speedy om en inte allt för lång framtid.
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hallå där!
Bestämde mig för att bli medlem på forumet i slutet på -18. Vart en passiv läsare under ett par år tidigare.
Alltid haft ett litet intresse för klockor, arbetat i klockbutik ett par år tillbaka och har en mindre samling på cirka 5-8 klockor idag.
Just nu på utkik efter en ny pärla till sommaren, vit-urtavla är någonting jag anser är fantastiskt fint på just min handled, relativt normal-storlek brukar bära runt 35-41mm
Någon med tips? allt från 10-70.000kr tas i beakt (ska vara tillgänglig också)

Välkommen! Ett bra spann på både storlek och pris där. Är nog bara att kamma köp/sälj.

Rolex 216570 eller 16570 är mina tips.

Lycka till!
 

Ccris

Omega
Hej,
Har kikat in här i ett par månader och först nu blivit medlem, äger en Seiko SKX, Tag heuer aquaracer och en Triwa man fick av tjejen något år sen Nästa köp blir antingen en omega speedmaster eller en Rolex sub. Tack för ett grymt forum :)
 

mrBlade

Omega
Hej alla Klockintresserade!
Jag hittade forumet efter tips från Nymans i Västerås.
Idag dag bär jag min renoverade OmegaSeamaster som sitter fint på under en kontorsdag.
Jag skulle bifoga en bild på den om det gick... har inte fått till detta med bilder ännu, det kommer.

Mitt senaste köp var en RAKETA, mest för skoj för att se vad det var för något.
Klocktankar i närtid är nog ett skifte från en Rolex till något annat mekaniskt ur, har någon några tankar/erfarenheter av Tag GMT?
/Kalle
 

andyman111

Breitling
Välkommen! Ett bra spann på både storlek och pris där. Är nog bara att kamma köp/sälj.

Rolex 216570 eller 16570 är mina tips.

Lycka till!
Tack!
Har absolut flirtat med tanken på dessa ovan, behöver nog klämma lite på dem för att se skillnaden. Gillar också tanken av att för några lappar kunna byta till den svarta tavlan på höst/mörkare säsong. Har du egen erfarenhet av skillnaden på *din arm för 16570 och 216570?
 

AlexFantaMer

Breitling
Tjena tjena!

Ny här på forumet. Stort klock intresse sen 15 års ålder:bookworm: Äger idag en Rolex 16622 , 16710 och Sjöö Sandström Royal Steel Chrono och UTC Extreme II , och en äldre Omega Automatic!

Varit inne och kikat lite på forumet då och då och kände att det var dax att bli medlem också så man kan få ta del av disskusioner och roligt skitsnack!:pirate:
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack!
Har absolut flirtat med tanken på dessa ovan, behöver nog klämma lite på dem för att se skillnaden. Gillar också tanken av att för några lappar kunna byta till den svarta tavlan på höst/mörkare säsong. Har du egen erfarenhet av skillnaden på *din arm för 16570 och 216570?
Jo jag har haft båda, har en svart 216570 nu. Det är en smaksak om man gillar lite större med nya länken eller 5-siffrig. Gillar dem på olika sätt. Dock är det inte mina favoriter bland Rolex.
6984BFE6-A430-4985-8BBA-D2B89DE5470C.jpeg
223A4E03-E781-4C37-9DFA-4984D5AFBA05.jpeg
 
Senast ändrad:

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor

Hej alla Klockintresserade!
Jag hittade forumet efter tips från Nymans i Västerås.
Idag dag bär jag min renoverade OmegaSeamaster som sitter fint på under en kontorsdag.
Jag skulle bifoga en bild på den om det gick... har inte fått till detta med bilder ännu, det kommer.

Mitt senaste köp var en RAKETA, mest för skoj för att se vad det var för något.
Klocktankar i närtid är nog ett skifte från en Rolex till något annat mekaniskt ur, har någon några tankar/erfarenheter av Tag GMT?
/Kalle
Välkommen! Försöker visa hur du infogar en bild eller flera.
Först klicka ”bifoga”
9782B3AF-DAFC-482F-90E6-43F4F65D45EC.jpeg

Har du iPhone ser det ut så här. Och du väljer då var du tar bilden ifrån.
D7ACC450-522B-4F11-8563-707D3F2E54F8.jpeg

Sen klickar du var i inlägget bilden ska ligga (1).
Därefter ”full storlek”.

Hoppas det var till någon hjälp. Lycka till!
11B42142-F009-45C5-BF61-ADF1FFA44B23.jpeg
 

AlexFantaMer

Breitling


Välkommen! Försöker visa hur du infogar en bild eller flera.
Först klicka ”bifoga”
9782B3AF-DAFC-482F-90E6-43F4F65D45EC.jpeg

Har du iPhone ser det ut så här. Och du väljer då var du tar bilden ifrån.
D7ACC450-522B-4F11-8563-707D3F2E54F8.jpeg

Sen klickar du var i inlägget bilden ska ligga (1).
Därefter ”full storlek”.

Hoppas det var till någon hjälp. Lycka till!
11B42142-F009-45C5-BF61-ADF1FFA44B23.jpeg

Stort tack! Fick det inte riktigt att funka när jag skulle göra det!:)
 

Frick99

Breitling
Hallå! Varit en passiv läsare ett tag men känner att det är dags att komma igång här i forumet. Gjort ett par köp här via ks, supernöjd!
Intresset började med en certina DS, sen gick det vidare till en SMP och sedan efter det en Rolex 114060 :)
 

Mageld

Breitling
Hej, Magnus heter jag och efter en tid som fluktare på KS har jag nu tagit steget och blivit medlem. Ett grymt bra forum med massor av härliga bilder som gör att "vill ha listan" växer hela tiden. Men det är ju resan mot målet som är det roligaste;). Hoppas på bidra med lite sköna bilder inom kort.
 

Ringswede

Omega
2-Faktor
Hej alla.
Klockkille sedan många år och funnits på diverse FB grupper.
Förkärlek för Breitling Navitimers i olika varianter, vintage Rolex och Citizen Aqualand ....ja....blandat...
Dagens inköp blev denna IWC
Ser fram emot tiden på KS.
Mvh Kaj i Halmstad
 

Bilagor

  • 20190209_162827.jpg
    20190209_162827.jpg
    94.1 KB · Visningar: 1
  • 20190204_103656.jpg
    20190204_103656.jpg
    317.8 KB · Visningar: 1

Bennemannen

Breitling
Tjena, har hängt här på forumet ett tag. Har köpt några klockor här igenom som jag varit mycket nöjd med. Hoppas jag kommer kunna hitta fler intressanta att köpa :)
 

Cykel-Mange

Breitling
Tja!
Har halkat in här och gillar att browsa runt på K&S och även andra delar av forumet. Har gillat Tissot ganska länge, började med en titanklocka för c:a 20 år sedan. Blev sedan en Tissot T-touch Titan som 40-årspresent från frugan. Även en dresser från Tissot, köpt i München. När min pappa gick bort tog jag över hans guldklocka, en Certina. Jag lät även renovera hans gamla DS2:a och en gammal automatare, en Anker. Sen har jag ju några sportklockor, en Garmin 935 och en Polar M400. Men den finaste klockan i samlingen är min Tag Heuer Aquaracer Calibre 5. Trevligt ur, helt enkelt. Skulle kunna tänka mig en Hulk, men kanske får nöja mig med en så här:
ladda ned.jpg
 

KeBa

Breitling
Hej!

52-årig kille från Vänersborg som fått upp klockintresset!

För mig behöver inte en klocka vara dyr men den ska tilltala mig på ena eller andra sättet och nu snackar vi känslor alltså, det ska kännas bra!
Jag tycker om en klocka för vad klockan är för mig, inte vad andra tycker.

Intresset är ganska nyväckt även om intresset för mekaniska små underverk funnits länge men då yttrat sig i de mest brutala nörderier i fiskerullar, Ambassadeur 2500C för att vara specifik.

För den som orkar så följer nu min klockhistoria;
När jag fyllde 40 köpte jag mig en Seiko Sportura, en fantastisk bra Titanare som bara gått men med åren blivit rejält sliten.
När jag fyllde 50 så tyckte jag att det var dags för en ny och fastnade för Maurice Lacroix Aikon.
ML_Metal.JPG

Men kom snart på att det gick att bränna pengar på ett fruktansvärt dyrt originalband i läder men snyggt blev det!
ML_Black.JPG

Nu började intresset vakna allt mer och i våras så blev det klockan med stort K, Grand Seiko SBGA211, ”Snowflake”!
Ja jäklar, den här klockan ger mig verkligen vad jag söker!! En helt fantastisk känsla i magen varje gång jag kastar en blick på den!
Den här klockan är i mina ögon en riktig diamant, fantastiskt vacker och springdrive-verket som verkligen triggar mina teknikgener!
GS.jpg

Nästa inköp blev något som skulle ersätta min Seiko Sportura som ”hemmaklocka”. Jag kom väldigt snabbt överens men mig själv att det skulle bli en Seiko-dykare. Efter noggrann studie av marknaden så blev det till sist en SPB051J, för mig är den perfekt vardagsklocka, ren, snygg och rejäl med go tyngd!
SPB_Metal.JPG

…men att bara låta det vara bra med det gick ju inte.
På snåriga vägar sprang jag på en kille på Instagram (anar att flera här vet vem han är, ”Cr….Do….”) som gjorde ett fantastiskt fint läderband åt mig, helt enligt mina önskemål och NU blev det den optimala vardagsklockan!....eller?
ML_Leather.JPG

Sökandet efter behov man inte behöver slutar aldrig snurra i min skalle....inte fasen kan jag bada med det här fina bandet!?….kan ju ta på metallänken men det är alldeles för lätt…
I veckan så kommer det ett svart Hirsch Performance Tiger, det får bli bad/dyk bandet, NU är klocka klar...eller?....jo för tillfället i alla fall!

Nu har jag fått upp ögonen för Panerai Luminor och jag känner att jag kanske bör bromsa men dyker den rätta begagnade upp så kanske....!
Rent visuellt tilltalar den mig, att den är stor och tung är bara positivt.
Har ännu inte sett någon i verkligheten men mmm……det kittlar lite!

Vad gör jag då här?
Jag har plöjt trådar här i ett halvår och här finns ett stort mått av tyckande och tänkande men framför allt erfarenheter och vinklingar som uppskattas av mig. Håller även ett öga på sälj-tråden, ”min” Panerai kanske dyker upp!
Sedan får man inte glömma alla bilder ni lägger ut på era fina klockor, rena "klock-porren"!
Jag kanske inte har så väldigt mycket att tillföra forumet ännu men det får komma med tiden.
…så idag var det dags!

Jahopp, det var lite om mig!

Mvh
Kenneth Bäckman
 

Axan

Breitling
Hej,

En vän till mig tipsade om ert forum och jag tycker det verkar vara en helt fantastisk stämning här. Jag har mest kikat och läst en del om klockor och äger ett par, dock inget märkvärdigt. Det ska bli kul att bli en del av forumet. Ha en fin kväll
 
D

Deleted member 24099

Guest
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej, en liten presentation av mig. Är ingen fantast av klockor då jag tydligen inte förstår dem, kommer aldrig i tid. Brukar aldrig ha på mig klocka men det får bli ändring på det nu. Starten kom i denna veckan då jag hittade en Omega Speedmaster Professional i en låda i garaget. Klockan har tillhört min far och han var den första och enda ägaren. Jag har börjat googlat runt lite och upptäcker vilken fantastisk värld det är med klockor. Jag hoppas detta blir min start för klockintresset. Det finns lite roliga saker på klockan som jag måste gräva ner mig i. Är övertygad om att det finns många kunniga personer som säkert löser frågorna på en blink. Tack för att jag får vara med i ert forum. mvh Håkan
11.jpg
 
Topp