• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HerrM

Breitling
Godkväll / Godnatt!

Hittade hit idag och har suttit och läst hela kvällen. Kom i första hand hit då jag hade/har några frågor om ett par klockor/ur som befunnit sig långt in i garderoben under 15 års tid. Men det finns ju massor av annat godis och matnyttigt här inne.

Mina två klockor/ur jag undrar lite om är ett vintageur Lecoultre - 1952-56 som nu på besök hos fabrik för kostnadsförslag samt ett Fickur av märket Jules Jürgensen.
 

slaven

Omega
Hallå där, går under nicket Slaven och är en ung kille.
Klockintresset började för sisådär 3 år sedan när jag köpte min första automatiska klocka, en invicta pro diver haha!

Nu har jag lite högre mål, och tanken är väl att en rolex sub, alternativt annan klocka i samma prisklass ska landa på armen inom en snar framtid!

Vill tacka alla medlemmar på KS för väldigt mycket och nyttig information!!

Må bäst.
 

TimeFlies

Panerai
Hej,
Då är det kanske dags att skriva några rader här, efter att ha smugit runt på KS ett par månader.
Mitt intresse för mekaniska klockor väcktes för ca 30 år sedan. På mitt dåvarande jobb hade vi en leverantör, som förutom att han var och är en härlig människa samlar på klockor. Han förklarade att klockor mår bäst av att användas, och ett gäng av oss fick fungera som mänskliga winders. Han kom med jämna mellanrum med en klocka som man fick använda ett par veckor. Det var en trevlig blandning av alla möjliga märken av oftast hög kvalitet. Vid ett tillfälle fick jag låna en Omega seamaster kronograf, som jag blev väldigt förtjust i. Bestämde mig då för att en gång i livet skaffa en sådan. Det har inte hänt än, men nu ska det ske är tanken. Började efterforskning på nätet och hamnade här, och är lätt beroende av forumet nu. Mitt intresse och kunnande har växt, på grund alla härliga människor som hänger här.
Det som hänt att min gral börjar tappa lite glans när man läser på. Inte bara för att Omega är lite mobbat, jag börjar snöa in på olika kalibrar. Har till och med börjat fundera på att skaffa en klocka Utan kronograf, har aldrig ägt något annat.
Det var allt för nu!
Tack KS, det här är hysteriskt roligt.
Tack alla som kommit med tips och kommentarer.
Unna er lite lyx, man lever högst en gång!
 
Senast ändrad:

schultze

Breitling
Efter att ha smugit runt här långt före jag till slut registrerade mig är det dags att säga hej.
Har länge burit omega och börjat planera för klockor som går i arv till barnen. Detta forum är fantastiskt för inspiration (även om speedy och explorer fortfarande står högt i kurs).
 

Mrbuick

Breitling
Hej! Och tack för ett bra forum. Har haft klockintresse ett tag. Har en seiko till vardags och en certina till kostym. Har även en gammal rolex.
Vad glad jag blev när jag kikade in på lifestyle delen. Där diskuteras en hel del av mina ansra intressen. Bilar, cigarrer och dryck. Livets goda helt enkelt. Känns som man hittat rätt här :)
 

loppz193

Breitling
Hej, har varit klockintresserad i 10 av mina 23 år, vart medlem här ett tag men aldrig skrivit något men nu kände jag att det var dags! Har en del seikos och en tudor bb58!
Funderar på att skaffa mig en speedmaster som jag kan rotera med också! Tack för ett grym forum! Mvh
 

Bilagor

  • C5D3EC5F-105E-4392-B7A5-79A67369FC5B.jpeg
    C5D3EC5F-105E-4392-B7A5-79A67369FC5B.jpeg
    93.2 KB · Visningar: 1

Tompas82

Breitling
Hej
Lagom klockintresserad men gillar verkligen det här forumet. Har bla en Seamaster PO som jag använder dagligen och verkligen gillar. Över lag så är det Omega som jag är intresserad av. Hyfsat skicklig hobbycykelmekaniker då cykel är det stora intresset. Engelska skor står högt i kurs och de matchas bäst med ett schweiziskt ur.
 

Pepe

Breitling
God afton,
Per heter jag och har nu kollat runt här ett tag för att öka klockkunskapen. Den första effekten blev att jag köpte en Seiko av KS-medlem. Trevlig affär, även om jag i första hand är intresserad av Oris. Men vad det lider så ska jag nog byta upp mig.
I övrigt, ett fantastiskt forum och tack alla ni som kan allt det jag inte kan (än) ;)
/Per
 

Marcus1797

Omega
2-Faktor
Då var det väll dags att presentera sig lite efter att ha snokat runt här i flera år utan att ha registrerat mig :bag:.
Heter iallafall Marcus och har varit intresserad av klockor de senaste 7 åren.
Är väldigt öppensinnad när det gäller klockor & diggar båda mekaniska & kvarts urverk (Notera HAQ.)
Favorit märket för är Grand Seiko då jag anser att man får väldigt mycket kvalité o urverk för pengarna där. En spring drive eller möjligtvis en 9F står övers på inköpslistan för tillfället.

Vill även passa på att tacka för all kunskap man kunnat ta in genom att bara läsa detta forum, helt fantastiskt.
 

Zack12

Omega
Hej.
Peter heter jag. Älskar klockor och historiken bakom olika märken. Inte så insatt i urverken men har börjat läsa på. Gillar speciellt Panerai och Omega po och seamaster. Ny här på forumet och ha redan fått många intressanta inlägg till mig. Bifogar en bild på en grymt snygg Panna GMT.
Har nu köpt en sån Panerai som på fotot jag la in första dagen. Köpt av Christoffer på Sweden Premium Watches.
 

Felix Estréus

Breitling
Tjena alla glada medlemmar,

är en läsare av både klock- och vintageforumet. Köpte min första klocka förra året och då kom många trådar, åsikter och tankar från Klocksnack väl till pass för att skapa sig en uppfattning och få rådgivning.
Blev med en sub från -96, köpt av DrWatch och gillar den väldigt mycket!!

Bild nedan
 

Bilagor

  • A6899BE3-1826-4835-99E8-CC3E5BD69451.jpeg
    A6899BE3-1826-4835-99E8-CC3E5BD69451.jpeg
    168.6 KB · Visningar: 2

SlMON

Breitling
Tja!
Simon heter jag och har nyligen hittat mitt intresse för klockor.
Vintage över lag är något jag skulle säga intresserar mig mest men ju mer jag lär mig om klockor desto fler märken och modeller hamnar på min intresse-lista.
Just nu bär jag en omega de ville som jag lyckades vinna på en auktion. jag är väldigt nöjd med mitt första köp men nu letar jag efter något nytt (automatiskt urverk) för att börja min samling.
Tag Heuer eller Longines är det jag siktat på för mitt nästa köp för cirka 10 000 Kr. Fortsättningsvis har jag planer på en Tudor prince day-date men den kommer få vänta ett par år troligen då jag fortfarande pluggar på KTH ett par år till.
Ser fram emot att få lära sig mycket från forumet och hoppas kunna göra affärer med flera av er medlemmar!
 

Mikael M

Breitling
Hej hej!
Lika bra att presentera sig. Mikael heter jag och är rätt ny på det här med klockor. Har fram till nyligen haft klockor från Clas Ohlson det är bara något år eller tre som jag fattade att det fanns automatiska klockor. Trodde att min fru skojade när hon sa att det finns klockor som dras upp av ens handrörelser. Sådär lagom pinsamt..
Hittade för några månader sedan en fin Seiko 5 från -96 som jag har trivts med. Fram till nu. Har drabbats av klockfeber, mycket vill ha mer. Har inte köpt något än men spanar på dykare (SRPB51), dressklocka (SRPB46) och på en SARB017. Får se vad det blir.

Blir ingen bild på femman nu, för dåligt ljus. Eller för tusan, håll till godo! Bärselen för ni med på köpet, hehe.
 

Bilagor

  • 20190225_211446.jpg
    20190225_211446.jpg
    157.4 KB · Visningar: 2

GabrielF

Breitling
Hej, växte i princip upp i en klockbutik i mellersta Sverige. Intresset av en finare klocka har funnits länge och idag slog jag till. Köpte en Rolex Datejust idag från Nymans i Västerås.
Arbetar som statsanställd med ett intresse för börsen och klockor.
Följer diskussionerna på klocksnack.se med intresse men på avstånd.
 

Bilagor

  • A55406A0-15D6-43A5-AE6A-2397A44C7E94.jpeg
    A55406A0-15D6-43A5-AE6A-2397A44C7E94.jpeg
    196.8 KB · Visningar: 2

TBO

Breitling
Fortsättning av min presentation del 2 (del 1, 26 december 2018)
Inför mitt tredje klockköp så började jag fundera i digitala termer. Efter en hel del research fick det bli en Casio Protrek PRW-3100T-7D. Det är en riktig slitvarg med relativt stora tydliga siffror och en uppsjö av funktioner bla Tough Solar och Radiocontrolled. Problemet var att den som har, vill ha mer... så strax efteråt så köpte jag en klassiker Casio G-Shock GW-M5610BC-1JF. Yup solceller och automatisk uppdatering av tiden på den också. Den var läcker på grund av sin ärorika historia från 1983 då den första G-Shock square såg dagens ljus. Men trots det ärorika var 5610:an mindre praktiskt. Displayen var inverterad och helt enkelt svårare att läsa av i vissa ljussituationer. Det resulterade i att jag senare sålde iväg den.
Ett år senare så blev jag ägare till en Casio Protrek PRW-7000FC-1 Solar. Det är nog min bästa klocka rent funktionellt. Tough Solar och automatisk uppdatering av tiden plus en hel hög med andra funktioner.

IMG_1005.jpg

IMG_5223.JPG


Min Casio Protrek PRW-7000FC-1 Solar kombinerar det bästa av två världar, digital och analog visning i ett. Inte nog med det, går jag vilse i skogen så finns det en kompass som kan leda mig rätt. När jag bestiger fjället så kan jag se hur högt upp jag har kommit och behöver inte heller oroa mig för något hemskt oväder eftersom barometern kommer varna mig. När jag sedan reser till tropikerna och ger mig ut och snorklar blir planeringen lättare i och med att jag lätt kan se när det är högvatten eller inte. Ja listan kan göras lång... :)
IMG_1406.jpg


Ok fortsättning följer...
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, växte i princip upp i en klockbutik i mellersta Sverige. Intresset av en finare klocka har funnits länge och idag slog jag till. Köpte en Rolex Datejust idag från Nymans i Västerås.
Arbetar som statsanställd med ett intresse för börsen och klockor.
Följer diskussionerna på klocksnack.se med intresse men på avstånd.
Grattis och välkommen :)
 

pac78

Omega
2-Faktor
Hej alla glada klockentusiaster!
Har ett nyfunnet klockintresse efter att ha inköpt min första riktiga klocka i form av Longines Legend Diver som jag är sjukt nöjd med. Tack för all hjälp Andheg!!
Jag hade en svag aning om att jag skulle gräva ner mig i träsket men insåg nog inte att jag skulle falla så hårt.
Det ska bli kul att lära sig mer om klockor av alla kunniga här på forumet och hoppas kunna bygga en trevlig samling klockor så snart som möjligt.
 

Bilagor

  • Longines legend diver.jpg
    Longines legend diver.jpg
    178.5 KB · Visningar: 2

Hampus.astroms

Breitling
Hej allesammans! Hampus heter jag och efter att ha gjort av med min Corniche-klocka en blöt utekväll i mars förra året tänkte jag att det nu är dags att införskaffa en ordentlig klockan :) Tror det kommer bli en Omega vintage med stålboett, men behöver samla lite information om pris och kvalitet innan jag slår till.
 

a.i

Omega
2-Faktor
Detta blir mitt hundrade inlägg på KS, vad passar bättre än en kort presentation? Bättre sent än aldrig!

Klockintresset har funnits på riktigt sedan 2010, hängde lite på TTT innan jag blev medlem här. Det estetiska var det primära som lockade mig in i detta, nu intresserar urverk etc. mig mer än bara hur dinkan ser ut på armen. Boken av @Denke ska nu inhandlas då jag tror den kan vara givande och stimulera mina klockkunskaper ytterligare. Näst på tur i samlingen blir en 36mm, DJ eller BB... vi får väl se vart detta slutar. Avslutar med en bild på min f.d. följeslagare, som numera bärs av en kollega - 2531.80 från 2000.

IMG_2818.JPG
 
Senast ändrad:

generalet

Breitling
Hej!

Hittade detta forum efter att jag nyligen snöat in totalt på klockor som snabbt utvecklas till ett dyrt och fantastiskt intresse.
Jobbar på att utöka min samling med klockor jag tycker är schyssta.
Arbetar på dagarna som projektledare för ett av Sveriges största installationsföretag inom elbranschen.

//Johan
 
  • Like
Reactions: TiE

Fliptrix

Breitling
Hej alla!
Hittade hit när jag skulle söka efter info om en vintage tissot som jag hade köpt. Är så imponerad av all grym kompetens som finns på detta forum! Efter att ha hängt här konstant sen dess så kändes det bara rätt att skapa ett eget konto.

Jag bor i Stockholm och har vart intresserad av klockor till och från sen jag var gammal nog att uppskatta min pappas Breitling som han då konstant rockade. Min samling idag består mest av vintage kronografer och ett par Seikos. Vill introducera en aning nyare klockor till samlingen och det som lockar mest just nu är en Sinn 903 eller en Explorer 16570. Två helt olika klockor men båda med sin egna charm
Ser fram emot att hänga här och följa alla intressanta diskussioner!
 

Framfall

Omega
Tjena!

Snubblade in här då jag är på jakt efter en ny "beater" att ha i jobbet.
Mitt intresse om man kan kalla det så började då jag fick hem en Casio G-Shock DW-5600BB.
Dåvarande mobil hade börjat krångla och jag behövde något med datum och tid på.
Snabbspolning 12 månader framåt och min Casio har inte lämnat min arm och jag känner mig naken utan.
Nu har min Casio börjat kännas lite tråkig samtidigt som jag har fått en högre tjänst inom räddningstjänsten och behöver en mer anständig(are) klocka.
Kommer väl mest skumma bilder på Breitling då det är en fabrikant jag fastnat för samt går att få med gummi runt handleden.
Ska för mig själv försöka komma fram till vilken modell, vad en grå-handlare är osv osv.
 

Zebramannen

Breitling
Mitt klockintresse började för ca 15 år sedan i samband med första köpet vilket var en Omega Seamaster. Därefter har intresset gått i vågor. Dalat efter köp för att peaka vart fjärde/femte år när jag känt för att byta. Nyligen skaffat mig en ny pjäs där detta forum kommit väl till nytta i min research. Så många kloka klockfantaster och massor inspiration samlat på ett ställe. Fantastiskt!
 

Sumojocke

Omega
Tjena!

Snubblade in här då jag är på jakt efter en ny "beater" att ha i jobbet.
Mitt intresse om man kan kalla det så började då jag fick hem en Casio G-Shock DW-5600BB.
Dåvarande mobil hade börjat krångla och jag behövde något med datum och tid på.
Snabbspolning 12 månader framåt och min Casio har inte lämnat min arm och jag känner mig naken utan.
Nu har min Casio börjat kännas lite tråkig samtidigt som jag har fått en högre tjänst inom räddningstjänsten och behöver en mer anständig(are) klocka.
Kommer väl mest skumma bilder på Breitling då det är en fabrikant jag fastnat för samt går att få med gummi runt handleden.
Ska för mig själv försöka komma fram till vilken modell, vad en grå-handlare är osv osv.

Härligt! Kolla in Sinn och då speciellt UX. Hård och snygg!
/Jocke
 

aeri

Breitling
Hej,
Efter att ha lurkat omkring här en tid kanske det är dags för en introduktion. Heter Andreas och började få ett riktigt klockintresse för 7-8 år sedan.

Roterar på en trion bestående av Rolex Explorer (214270), Omega Planet Ocean (2500) och en Seiko SKX009J samt använder en G-Shock som träningsklocka.

Nästa köp blir troligen en Moonwatch, men allt fler google-sessions slutar med Grand Seikos där SBGJ201 är en klar favorit - Otroligt fin.

/ Andreas
 
Senast ändrad:

Aimtofflan

Breitling
Kristoffer heter jag!

Har väl alltid varit en person som djupdyker i olika saker och är en sorts "Jack of all trades". Vet lite om mycket, men vissa saker fastnar längs vägen och blir livslånga intressen som t.ex märkeskläder från italien/UK och skor/sneakers. Jag har också alltid fascinerats av kvalite och hantverk, jag är liksom en sucker för "hand made" eller limiterad upplaga osv. Klockor faller bra in här och efter att ha gått runt med en TRIWA i 2-3 år och innan dess ett gäng basic kvartsklockor så köpte jag min första blygsamma automat nyligen, en Orient Mako 2. Nu börjar resan mot några av klockorna jag gärna vill äga samt att läsa på mer och mer om urverk och dylikt.

Några klockor jag siktar på är;

Rolex Daytona
Seiko Presage
Omega Speemaster
Squale Professional Ocean
Oris Diving
 

Blomqvist

Breitling
Hej!

Jag är alldeles dagsfärsk här på forumet, och tänkte presentera mig själv lite. :)
Jag är en norrlänning född 1972.
Hela mitt liv har jag varit intresserad av klockor, ända sedan "tävlandet" klasskamrater emellan i början av 80-talet vem som hade flest melodier på digitaluret, vidare upp i tonåren då jag köpte min första "märkesklocka", en Camel Trophy.

Klockor har alltid fascinerat mig, det mekaniska, det lite mystiska och avancerade inuti ett fint armbandsur har fängslat mig och intresserat mig sedan barnsben, och en av mina stora drömmar när jag var liten var att en dag äga en Rolex, en dröm som gick i uppfyllelse sommaren 2005 då jag köpte en Date Just, som jag fortfarande äger.
Förutom nämnda Date Just fick jag ärva en Omega Seamaster av min far när han gick bort 2001. Den klockan kommer alltid att finnas kvar i min ägo.

Det var lite om mig, och mitt klockintresse...
 

addel

Omega
2-Faktor
Hej,

Jag är en 29 årig kille från Stockholmstrakten och har sedan länge följt klocksnack och läst era inlägg och dreglat över era bilder. Jag gillar verkligen klocksnack. Men mitt klockintresse startade tidigare, i tonåren, då jag började använda min pappas gamla slitna Casioklocka. Det jag framförallt gillar med klockor är det estetiska och tanken att en klocka kan användas hela tiden och till de flesta tillfällen och kläder. Jag tycker även att det är ascoolt med automatiska och mekaniska ur som "lever".

Efter Casion avverkade jag flera olika "billigare" klockor som G-shocks och Seikos, bl.a. Seiko skx007 och Seiko Monster. För sex år sen köpte jag min första dyrare klocka från Rob Engström och som för många andra valde jag Rolex Submariner. Under fem år var jag en trogen OWG med min Submariner som följde med mig överallt; på resor, till skolan, till gymet och till sängen.

2015-08-02 14.21.47.JPG


Men under all tid har jag alltid fascinerats av Panerai och möjligheten att experimentera med olika band. Så för ett år sen köpte jag här på forumet en till dykare, nämligen Panerai Submersible. Följde gjorde en shopping spree av olika band till Submersiblen. Men jag insåg att jag även ville prova på en vanlig Luminor-modell från Panerai, varför jag köpte min andra Panerai. Valet blev den manuella basmodellen Pam005 som jag också hittade här på köp och sälj. Här nedan hjälper min bror mig att visa upp 005:an.

IMG_4991.JPG


Tyvärr har Submarinern legat och vilat det senaste året till följd av Paneriasjukan. Därför står jag för tillfället och velar om jag ska sälja av min trogna Submariner, som jag egentligen aldrig ska sälja, för att finansiera en Panerai pam233. Frågan är om jag kommer att sakna stållänk och om jag kan skiljas från min första riktiga kärlek.

Tack för ett grymt forum / Andreas
 
Topp