• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hej nördvänner,
jag är nygammal här på forumet. Tidigare har här köpts en seikodykare och en jättefin zenithkostymare som jag dessvärre var lite för hårdhänt med.
Nu är studierna snart avklarade vilket innebär att jag äntligen kan få nörda ner mig ordentligt i detta avgrundsdjupa hål som klockor är.

Passar på att direkt försöka utnyttja forumets samlade kompetens i samband med mitt första "riktiga" klockköp. Letar i den svåra kategorin 30-60.000. Slutmålet är att ha åtminstone en badbar oöm stålklocka och en kostymare att varva mellan. Lutar just nu åt att börja med att införskaffa en kostymare (då tiden mestadels kommer att spenderas på advokatkontor) och komplettera med en billigare beater för sommarmånaderna. Men med det sagt är jag öppen även för en stålvariant som funkar på kontoret. Tar tacksamt emot uppslag från er som burit klockorna och inte bara sett dem på bild... Tacksam för alla uppslag. Motivera gärna utifrån just era erfarenheter.

Tack på förhand! Och hej igen!
 

Narsay

Breitling
Tjena gubbar!
Ny klocktorsk på forumet.
Mina tidigare klockor är Omega Seamaster Chronograf G/S, Tag Heuer Carrera G/S och Rolex Yachtmaster G/S.
Nu är jag på jakt efter en fin Daytona G/S. Jag har även tittat på Datejust II, även den i G/S.

Smakråd och tips på shcysst köp emottages.

Ha det gott!
 

jazon506

Omega
Vad har du för klockor? Kul att veta

Inga värstingar men jag kan visa
Först gamla bettan som hängt med ca 20 år.
20180701_204017.jpg

Sector 750.



20190217_153457.jpg
Seiko Spb053j
20190313_094503.jpg
Steel G
20190312_054313.jpg

Jobbklockan.
bulova-96b230-mens-military-uhf-wristwatch-p4271-48385_medium.jpg

Bulova military UHF quartz sekundvisaren är magisk flyter bättre än grand seiko och klockan har inte tappat en enda sekund på 2 månader.
20190313_113055.jpg

Citizen nb1031 Grand touring sport signature.
Riktigt grym klocka dock för stor för mig så den hamnade på annons här på ks igår
 

Lizard_King

Breitling
Hej, har lurkat här ett tag utan att bidra, tyckte väl det var dags.
Har inget extremt klockintresse, men jag gillar det mesta som har med stil att göra.
 
Senast ändrad:

BenD

Cartier
2-Faktor
Hej!

Jag har läst mycket här i forumet till och från över en längre tid, men kände att jag vill delta och inte bara läsa.

Jag försöker fortfarande ”hitta” min stil och mitt mål med samlingen men har hittils fokuserat på en bra variation som funkar i alla lägen.

Älskar chronographs och vintage.
 

ChristianZ

Breitling
Hej klockfantaster,

Nu är det dags att bli mer engagerad och grotta mig ännu längre in i klocknörderiet. Farligt men fantastiskt. Jag älskar alla typer av klockor men brinner för vintage/vintageinspirerande klockor. Kronografer ligger mig nära hjärtat och har ägt ett gäng olika såsom Breitling Superocean Heritage Chrono, Tag Heuer Carrera 1887 Chrono mm. Äger idag en vintage halvgud Omega Genève Automatic Date från farfar, en Oris Aquis Date och en Tudor GMT Pepsi. Sannolikt kommer det påökning ca 1 gång/år som är keepers. Nu kör vi :)
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Hej!

Jag är alldeles dagsfärsk här på forumet, och tänkte presentera mig själv lite. :)
Jag är en norrlänning född 1972.
Hela mitt liv har jag varit intresserad av klockor, ända sedan "tävlandet" klasskamrater emellan i början av 80-talet vem som hade flest melodier på digitaluret, vidare upp i tonåren då jag köpte min första "märkesklocka", en Camel Trophy.

Klockor har alltid fascinerat mig, det mekaniska, det lite mystiska och avancerade inuti ett fint armbandsur har fängslat mig och intresserat mig sedan barnsben, och en av mina stora drömmar när jag var liten var att en dag äga en Rolex, en dröm som gick i uppfyllelse sommaren 2005 då jag köpte en Date Just, som jag fortfarande äger.
Förutom nämnda Date Just fick jag ärva en Omega Seamaster av min far när han gick bort 2001. Den klockan kommer alltid att finnas kvar i min ägo.

Det var lite om mig, och mitt klockintresse...
Välkommen hit!!
Hoppas du kommer trivas :)
 

agb007

Breitling
Hej,

Har alltid tyckt att en klocka är den perfekta kombinationen av smycke och något man har nytta av. Fick en Omega Constellation när jag fyllde 18 och var nöjd med det i 31 år så för ett halvår sedan väcktes tanken ... kanske en ny?
Läst en del här men inte blivit medlem förrän nu.
Nu är det nästan 100 att det blir en ny Planet ocean, närmare bestämt.
215.30.44.21.01.002 Kommer bli Nato strap på den.
Kommer jag samla, nä ser inte det, däremot kanske vara lite mer ombytlig än var 32 år ...
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Hej,

Har alltid tyckt att en klocka är den perfekta kombinationen av smycke och något man har nytta av. Fick en Omega Constellation när jag fyllde 18 och var nöjd med det i 31 år så för ett halvår sedan väcktes tanken ... kanske en ny?
Läst en del här men inte blivit medlem förrän nu.
Nu är det nästan 100 att det blir en ny Planet ocean, närmare bestämt.
215.30.44.21.01.002 Kommer bli Nato strap på den.
Kommer jag samla, nä ser inte det, däremot kanske vara lite mer ombytlig än var 32 år ...
Kul, välkommen.
Planet Ocean låter som ett bra val. (Sedan är det så det börjar... tänkte heller inte skaffa mer än en ny...)
 

robbanosuzzis

Breitling
B5B564B4-31A8-4508-AC5B-D97397B46D5B.jpeg
Hej alla

Har varit medlem här sedan 2018 men missat att presentera mig. Är en Dykar samlare med ett trettiotal i klock garderoben. Saknar dock en Rolex Sub den utan datum från Bond filmen Dr No.Sean Connery bar den med för smal Natoköpte en mystisk dykare på tradera som heter Chase Durer Abyss 1000ft . Se bifogad bild tacksam om någon vet något om den
 

Simon1

Cartier
Hallå alla,

Blev medlem förra året, men missade också att presentera mig. Klockintresset började för två år sedan med en Timex MK1 Camper. Väldigt prisvärt insteg!

Sen gick det snabbt utför. Köpte en Speedy Pro för några månader sedan på forumet. Sedan har det tillkommit en SKX och ett renoveringsprojekt i en vintage Seamaster. Vissa av oss har kanske svårt att sätta gränser på hur intressant något kan bli...?
 

dr_boett

Omega
Hej KS,
Klockor är ett nytt intresse. Fick upp ögonen när jag fick ärva min farfars nit o redlighet-Certina. Fick senare en mkt fin vintage Glashütte spezimatic i disputationspresent. Utöver det har jag en Seiko kvarts som jag använder till vardags. I år har jag bestämt mig för att köpa min första nyare klocka, en Omega Seamaster AT, i 30års present till mig själv. Längtar. Till klockan alltså. 30årsdagen stålsätter jag mig inför.
 

thwi

Breitling
Hej
Har som dom flesta här hängt mycket på forumet utan att skapa konto men nu var det dags.
Har för närvarande en Certina som jag ärvt från morfar, men nu suktar man efter något annat. Men det skall nog köp å sälj delen på KS lösa.
 

Cogsworth

Omega
Hej
Ny här på forumet även om jag likt andra i denna tråd har följt er ett tag.
Klockintresset är rejält på tilltagande, har mest varit inne på dykare men har på senare tid börjat sukta efter en mer dressigare klocka.
För närvarande är siktet inställt på en Longines Master Collection Moonphase.
 

Gustaf B

Breitling
Hej! Ny på forumet o nybliven alpinist ägare. 38 årig man som i mitt liv har ägt tre klockor, har tidigare burit skx007 innan den gick åt skogen vid skjutning. En dressare från omega som vart en 30 års present från syskon finns i manschett lådan för högtidsstunder. Är nog en OWG o hoppas på bättre tur med denna klocka helt enkelt.
 

Bilagor

  • 0B754758-78F0-453F-93A2-DC512401A270.jpeg
    0B754758-78F0-453F-93A2-DC512401A270.jpeg
    155.8 KB · Visningar: 1

Pinkfish

Breitling
Hej!
Likt många andra i denna tråden är jag ny här. Har väl inget brinnande intresse, men man blir lätt smittad efter att ha hängt här, så nu när jag ska gå och bli gift så ska jag passa på att nyttja morgongåvesituationen till att pryda min arm med något fint.
Har kikat lite på Oris, vilket verkar vara ett prisvärt märke, och sen har jag någon konstig fäbless för Longines (troligtvis hjärntvättad efter att ha titta för mycket på alpin skidsport).
Första klockan blir troligtvis en ganska nätt pjäs, är inte riktigt förtjust i att bära runt på en stor koloss på handleden, men vem vet, det kanske kommer med tiden.
 

perdah

Breitling
Hejsan!

Nybliven nerd strax utanför Göteborg. Tittar förundrat på trådar som att man ska bära samma klocka i en hel månad Min Seamaster har jag haft på mig varje dag i 12 år. Slå det om ni kan.

Drömmer om Patek eller Perpetual-klocka, men mer realistiskt är en Jaeger. Panarai har jag tidigare inte förstått mig på, men börja växa. Eller en lite billigare Nomos, eller vintage klocka??

Hoppas på en liten samling så småningom, kommer säkert ställa många nybörjarfrågor. Det är ju en djungel med AD, gråhandlare, beg marknad, cert och allt vad det är.

Tack för ett grymt forum och hoppas ni har tålamod med ytterligare en noob.
 

Bilagor

  • 20190323_094340_HDR.jpg
    20190323_094340_HDR.jpg
    88.7 KB · Visningar: 2

feffe79

Cartier
Hej, Fredrik heter jag. Har varit klockintresserad i princip hela mitt vuxna liv. Är intresserad av klockor som sticker ut eller bara faller mig i smaken. Förkärlek för äldre Seiko, sitter just nu i köpsuget efter Kinetic Sportura (slq015) och en Fieldmaster Contra.
Mina aktuella vardagsur just nu nedan.
Seiko 5 Sport. Lite tunnare automat med ett 4R38 urverk.
Haaven, holländsk svart pjäs i stål och keramik med ett Miyota 82S5-2 urverk i.
Min trotjänare sedan många år tillbaka: Casio Edifice EFE-500. En bastant pjäs som bara rullar på.
 

Bilagor

  • IMG_5692.JPG
    IMG_5692.JPG
    112 KB · Visningar: 3
  • IMG_5693.JPG
    IMG_5693.JPG
    112.4 KB · Visningar: 3
  • IMG_5691.JPG
    IMG_5691.JPG
    126 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

StellanA

Omega
Hej! Stellan här. Har alldeles nyligen reggat mig på detta eminenta forum. Klockor är ett intresse som sakta har smugit sig på mig efter att ha bott sju år i Schweiz där ju det allmänna intresset hos gemene man är mycket större än här. Jag köpte min första "riktiga" klocka i Zurich för tolv år sedan och det blev en Rolex Datejust med Tuxedo urtavla. Därefter har jag ökat samlingen sakta men säkert med lite andra pjäser anno 1953-2019. Är ständigt på jakt efter både nya kul klockor och intressanta diskussioner. Det skall bli roligt att dela med sig av erfarenheter här!
 

helmert

Omega
Ny på detta eminenta forum efter en tids läsande och inmundigande av den breda kunskapen som finns här. Har sedan länge ett klockintresse som kommit med gammalt arvegods blandat med loppisfynd.
 

lazy

Breitling
Hej!

Har under en längre period scrollat igenom forumet med jämna mellan rum, men tänkte att det var dags att delta i diskussionerna. Är ett stort fan av Rolex och äger i dagsläget en submariner 116613lb :)

/Lazy
 
Senast ändrad:

TotteH

Patek
2-Faktor
Hej! Ja med risk att låta tjatig :happyhappy: landat här många gånger. Men tog tag i mitt liv för ett litet tag sedan då jag hittade en klocka jag var sjukt intresserad av. En Seiko skx007j som @gabriel b hade till salu. Skickade pm om ett byte, det blev affär. sedan var det kört. Nu tillbringas den största delen av mobilsurfandet på klocksnack ;) Tack för ett grymt forum och många riktigt trevliga medlemmar som jag redan haft kontakt med :)
 

r9t

Omega
2-Faktor
Hej,
Har precis börjat följa detta eminenta forum, det är fantastiskt kul att ta del av alla personer som delar erfarenheter och kunskaper. Sniffar mest runt på Panerai, Oris och sälj trådarna (då de är mina märken).
Keep up the good work!
 
Topp