• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hallå ja!

Gammal klockräv som hängt mest på internationella forum här. Baserad i Köpenhamn och södra skåne för tillfället. Har under ett par år jobbat på en bok som behandlar ett härligt urval vintage-klockor som jag hoppas kunna diskutera med likasinnade här på forumet. Klockor som finns i samlingen är Heuer Autavia, Heuer Monaco, Rolex 1803 och även en gammal Omega 300. Under åren har jag ägt det "mesta", men inte så mycket nya pjäser. För stunden letar jag efter mer information kring specifika 1675 modeller, mest ur dokumentationssyfte.

Allt gott,
VWG
 

V-town

Breitling
Screenshot_20190408-113730_Gallery.jpg
Västeråssnubbe som kör Omega:)
 

Strmbrg

Breitling
Hej!

Lars Strömberg heter jag. Hux flux nördade jag in på klockor för några år sedan. En GS Spring Drive är det senaste förvärvet. De är fascinerande dessa diskreta klockor, utan bling-bling och ser vid en första anblick ut som "klockan Klocka" bara.
Fotograferad på ett litet ljusbord.
Jag lägger in lite fler klockbilder senare.
DSC01475.jpg
 

Dirtyj

Breitling
Är ny här! Min första riktiga klocka är en rolex jag ärvt. Innan ägt festina.
Jobbar som systemutvecklare där jag bla utvecklar regnr-system som ex abswheels
Börjat intressera mig mer för klockor nu på senare dar:)
Bor i Stockholm, Sigtuna.
 

Omegav

Omega
Hej,

Jag heter Leo och har väll spökat här på forumet i snart ett år, bestämde mig att göra ett konto till slut.
Jag har en mindre samling klockor dock enbart vintage förutom en Victorinox jag fick av min kära sambo.
I klocksamlingen finns det bl.a Omega speedmaster mark II från ca 1969, Omega Seamaster vintage från ca 50-talet,
en automatisk JLC också mycket gammal, och lite andra klockor jag inte har någon koll på.
jag har för tillfället ingen möjlighet att ladda upp bilder men kommer göra det så småningom.

PS. Har dock ingen djupare kunskap i klockor och nästan allt jag kan har jag lärt mig här.

bästa hälsningar
 

klocknicke

Breitling
Hej,

Nicklas här som är ny på forumet. Har ett nytt intresse för detta med klockor och har nyss införskaffat en Swiss Military.

Är nu på jakt efter en mer dressad och har fastnat för Seiko Sarb 033 eller 035.

Passar därför på att fråga om någon sitter på en sådan som är till salu?

Tack på förhand, detta verkar för övrigt vara ett riktigt trevligt forum med många kunniga inom området!

/Nicklas
 

Bilagor

  • E6871621-9D83-40B6-892B-77CDC79CA786.jpeg
    E6871621-9D83-40B6-892B-77CDC79CA786.jpeg
    210.1 KB · Visningar: 1

THGSOP

Breitling
Hallo, varit medlem sen ett tag tillbaka men precis börjat bli mer aktiv så tänkte att jag ska presentera mig. Klockintresset började vid 18 ish då jag köpte en titanium tissot och i närheten av uttåg från högskola/inträde i arbetslivet köpte jag min första fina klocka Tag Heuer Carrera som skulle visa sig bli en väldigt speciell reskamrat. Nu uppe i dessa fyra pjäser som bidrar med mycket glädje i vardagen :)

20190405_184140.jpg
 
Senast ändrad:
Dagens mina herrar och damer (och övriga för den delen). Johannes heter jag och har ett intresse för allt gammalt och mekaniskt; från bilar till grammofoner till urverk. Läser till sjuksköterska, vilket är lite paradoxalt då jag inte får bära armbandsur i tjänst. Därav suktar jag främst över fickur. Har för tillfället två i min magra samling. De är inget att skryta om (det visar sig att studenter inte tjänar så mycket, who knew!) men de håller tiden och glädjer mig ändå!

Ena klockan är min Gamla Trofast; en Viking med 40mm Cortebert cal 532 (Ankar-Ur med Kontrollerad gång, my word!), som ligger i "lillfickan" på jeansen, förankrad till densamme med ett skosnöre knutet till en bältesögla.

IMG_20190413_144335.jpg

IMG_20190413_165522.jpg

IMG_20190413_165408.jpg


Den andra är ett nyare inköp; en liten Facit med uppochnervänd tavla. Perfekt som vårdur med kedjan från mor min. Ingen aning vilket verk som är i den dock...
IMG_20190413_144604.jpg

Har för övrigt ambitioner att någon gång kunna serva mina egna klockor, 'to be continued' med den saken...
 

Swed10

Breitling
Dags att presentera mig. Vill börja med att tacka för ett fantastiskt forum! Många otroligt kunniga medlemmar som frikostigt delar åsikter och erfarenheter med alltid en så vänskaplig ton. Känns riktigt hemtrevligt här.

Jag kommer från Umeå, heter Tobias och har ett relativt nyfunnet intresse för klockor. Men intresset har slagit ner med besked och tangerar just nu på gränsen till besatthet. Besökte forumet för första gången för ett år sedan, och efter det läser jag det mesta både här och på flertalet andra ställen. Har verkligen ingen samling att stoltsera med, men jag är väldigt nöjd med min Stowa Antea KS 35,5. Har utöver den en Slow watch för avkopplande tillfällen och en gammal Seiko av billig modell. Men det handlar inte om vad man har, utan om vad man drömmer om. Och ”i mål” kommer man, som jag tror alla här håller med om, aldrig. I snar framtid så suktar jag efter en Ergon Maelstrom och på längre sikt när ekonomin tillåter någon härlig pilot från IWC.

Nå väl, tack åter igen alla medlemmar för en bra sida. Ser fram emot mycket härlig läsning även framöver!
 

Systematic

Breitling
Hej jag heter Jonas och vill vara anonym.

Skämt åsido. Är 27 år och från Göteborg och har spenderat en del tid på forumet genom att läsa utan att aktivt delta. Känns därför roligt att nu vara med och (förhoppningsvis) kunna bidra. Började intressera mig för klockor på riktigt för två år sedan och äger i nuläget endast en riktig klocka, en rolex gmt blnr. Vi får se hur länge det förblir fallet då det är lätt att få upp ögonen för mycket annat klockgodis här på forumet :)
 

THGSOP

Breitling
Hej jag heter Jonas och vill vara anonym.

Skämt åsido. Är 27 år och från Göteborg och har spenderat en del tid på forumet genom att läsa utan att aktivt delta. Känns därför roligt att nu vara med och (förhoppningsvis) kunna bidra. Började intressera mig för klockor på riktigt för två år sedan och äger i nuläget endast en riktig klocka, en rolex gmt blnr. Vi får se hur länge det förblir fallet då det är lätt att få upp ögonen för mycket annat klockgodis här på forumet :)
Välkommen! Schysst klocka :) Ja när man väl börjar..... Ett tips är väl att försöka tänka 2-3 klockor fram när/om det blir ett till köp. Visst kan man sälja men jag försöker så gott det går ha ett strategiskt tänk, bra balans och någon form av röd tråd i samlingen :) Se min presentation några rader upp. Lycka till!
 

Jamjam

Breitling
Hej Klocksnack, här kommer en riktig presentation till skillnad från min korta i allmänna tråden. Jag blev medlem här då jag äntligen fattade att det är på forum man ska hänga om man är ute efter likasinnade! Jag är 34 år och jobbar som skribent, spelar musik och gillar motorsport. Jag är klocknörd och fick min första klocka när jag var 8 tror jag – en Casio. För övrigt har jag hunnit samla på mig ett gäng härliga plast "Casior" som jag hittat i olika utföranden världen över, samt har en stål dykar-Casio som jag ärvt. Utöver det har jag ett gäng klockor i olika stilar, och måste säga att jag nyligen blivit frälst på Triwa. Det står inte mycket om Triwa här på forumet, men de är läckra klockor och sticker ut bland mängden modeklockor som finns idag.

Anledningen till att jag är på forumet är att jag söker efter att investera i min första "riktiga" klocka. Det lutar mot en svart Omega Seamaster. Visst, Speedmaster är sjukt snygg, men jag har en gammal Swatch som redan ser ut som en Speedmaster – den boxen är avbockad så att säga. Ser fram emot att snacka lite klockor här, och lär slänga upp någon bild på min härliga Casio-samling så småningom!
 

mrcasual

Omega
2-Faktor
Egenföretagare i startupsvängen och ibland lifestylefotograf. Dragen till mekaniska klockor och gärna i exotiska material pga tveksamhet kring nickel.

Har som användarnamnet antyder mest dragning till klockor som kompletterar och lyfter mindre dressiga sammanhang. På senare år har det inneburit billiga mekaniska klockor som Zeppelin och någon hybridsmartklocka, men har senast landat i en ny vardagsklocka i form av Raymond Weil Freelancer i titan och är tacksam för informationen och inspirationen i det här forumet.
 
Senast ändrad:

jakobvi

Breitling
Efter att jag smygläst på forumet i några månader så kanske det är dags att presentera sigsjälv lite mer ordentligt.

Jag heter Jakob och studerar på högskola i Göteborg. Mitt klockintresse tog en rivstart för 2 år sedan och har hållit i sig ända sedan dess. Har under de gångna året även börjat leka lite med gamla mekaniska urverk, och med en liten microsamling på ca 30 stycken gamla (relativt värdelösa) godingar så har det blivit endel timmar vid arbetsbänken.
Bär till vardags en klassisk vintageinspirerad Tissot som knappt lämnat handleden sedan den först sattes där.
Är på jakt efter min första riktiga klocka och siktet har satts på en Omega Aqua Terra, så om du sitter på en sådan och är sugen på att sälja eller bara allmänt diskutera olika modeller osv så får du gärna höra av dig via PM. Har snöat in mig ordentligt på AT:n och söker framför allt en 38,5mm med svart urtavla och borstad länk, tex ref: 231.10.39.21.01.001

Hälsningar och tack för ett trevligt Forum, Jakob
IMG_9609.JPG
IMG_9726.JPG
 

jacoby

Cartier
Hej,

Nicklas här som är ny på forumet. Har ett nytt intresse för detta med klockor och har nyss införskaffat en Swiss Military.

Är nu på jakt efter en mer dressad och har fastnat för Seiko Sarb 033 eller 035.

Passar därför på att fråga om någon sitter på en sådan som är till salu?

Tack på förhand, detta verkar för övrigt vara ett riktigt trevligt forum med många kunniga inom området!

/Nicklas
Välkommen. Kan inte säga jag är någon veteran här inne, men har följt många inlägg i över ett år och riktigt mysigt forum :)
Det dyker upp lite begagnade här inne ibland, har även sett på tradera senast.
Eller varför inte köpa en helt ny istället ? :)
Jag köpte min 35 från samma säljare på eBay: https://www.ebay.com/itm/SEIKO-SARB...916433&hash=item5d7ccd7cd5:g:AY8AAOSwY31a2r-K
Frakten tog ca 1 vecka, frakten inbakat i priset + ingen tull eller moms.
Sen om priset kanske är lite högt är väl upp till olika att tycka, men eftersom denna modellen inte tillverkas eller säljs officiellt mera så är den ju lite mer eftertraktad, därav har priset höjts lite :) Så om du skulle inte gilla den efter ett år så skulle du nog kunna få tillbaka en stor del av pengarna ändå :)
Lycka till!
 

TrueBlue

Breitling
Också ny här, klockintresset har gått upp och ner. Senast det begav sig (många år sen) hängde jag lite på timetotalk. Då köpte jag bl a en Omega Speedmaster i stål (silver/svart), Citizen Jp-2000e diver och Hamilton Khaki Navy GMT (som knappt kostade nåt via gråimport). Alla stals för några år sedan men då hade intresset redan dalat. Fyller jämnt i år och det var allt som behövdes för att vecka intresset. Varit o klämt på Rolex OP och Milgauss bland annat, sugen på en Rolex iaf. För att stilla köpsuget så klickade jag hem en Seiko SARB035 häromdagen. Kanske blir nån japansk dykare också till sommaren.

Mina beaters dessa dagar är en koreansk Tisell, en Instrmnt 01-A (quartz) och en ltd G-shock från en japanresa.
klockor.jpg
 

Hblueye

Breitling
2-Faktor
Hej!
Är ny på det här med klockor, gillar hantverk och kvalitet men har inte riktat det mot klockor.
Och har inget att visa upp alls... ännu.
Jäkligt sugen på Tudor däremot, och kanske Breitling. Lite svag för 80-90 tals Breitling har jag insett.
Gick med här för att stifta lite bekantskap med vettiga människor, och kunna handla klockor på bättre sätt än blocket.
 

Tp77

Breitling
Hej alla!

Jag är 33 år och har eg aldrig varit intresserad av klockor, fram tills nu dvs. Jag har hängt en del på forumet samt köp och sälj för att lära mig. Nu laddar jag för att så småningom göra mitt första klockköp när jag beslutat vilken klocka som ska bli den första. Vem vet kanske blir en från köp och sälj här på forumet?
 

mido87

Omega
Tja! Kanske dags att presentera mig då jag har hängt här ett tag men inte riktigt varit så aktiv. 31 år gammal och f.d. Breitlingfantast men har på senare år snöat in på Rolex. Senaste tiden har jag fått upp ögonen för klockor tillverkade i lätt material kolfiber, titanium etc.

Skicka gärna inspiration om ni har tips på lätta klockor.

Mvh
 

Aa_Ke

Breitling
Hej!
Vid 13-års ålder hade jag mitt första sommarjobb - brände hela lönen på en klocka. Och nu närmare 40 har det knappast blivit bättre.
För närvarande på jakt efter en Rolex Explorer II med vit urtavla som jag fått för mig ska vara pricken över i:et nånstans långt ute i vildmarken med ett flugfiskespö i handen.
K.
 

Petran

Breitling
Hej!
Peter här, i Södertälje. Jag har stolt burit min Rolex Datejust 16030 mer eller mindre varje dag sedan jag köpte den 1985. Men nu plötsligt insett att det finns fler märken och modeller. Så jag siktar in mig på en dressad vintage Omega, och har sannolikt gjort mitt första nybörjarmisstag. Men mer om det i Vintage-avdelningen. Och på Stockholms Auktionsverk online är det ju 14 dagars ångerrätt :)
Så nu börjar jag om genom att hoppa in här, läsa och kanske fråga lite.
/P
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Hej KS.

Pontus heter jag. Har hängt här o lurat i vassen ett tag men gjorde slag i saken nu o gick med.
Intresse för klockor har jag alltid haft men det har vuxit sig starkare på senare tid o då mest inriktat på Divers. En favorittråd att följa här på KS är "Mysmögeldykartråden" - fantastiskt rolig ! För några dagar en upptäckte jag "Den eviga Zodiactråden..." - å nu har jag en Sea Dragon på väg hem :)
Sen har jag även en annan dykare på G men där är säljaren lite "spontan" så jag får återkomma om den.
För ett tag sedan köpte jag några vintage's på eBay men det var innan jag kände till alla Indien "renoverade" klockor, som tur var så gav jag inte så mycket och nu håller jag på att försöka göra EN klocka av dessa två, det var ju samma verk i bägge FHF st 96. Fast med inköp av alla verktyg så blev det dyra klockor ändå :D men roligt.
Min daily beater:
IMG_6046.jpg


Ha de gott.
 

SimonDarret

Breitling
Hej,

Simon heter jag och jag har sedan 6 månader tillbaka börjat intressera mig mer och mer för klockor. Jag har läst en hel del trådar här och beslutade mig nyligen för att skapa ett konto. Just nu har jag en mycket blyg samling som jag hoppas utveckla under de närmaste 6-12 månaderna till något mer respektabelt, med start i en första exklusiv sport-klocka. Överväger GP Laurato, Hublot Classic Fusion eller en Submariner.

Just nu har snurrar jag mellan: Seiko SKX Pepsi, en Orient Classic FAC00004B0 och en Tag Heur F1. Ser fram emot att lägga till en premium-klocka med stål- eller titaniumlänk snart och utveckla samlingen därifrån :)

Mvh,

Simon
 

Spirited

Breitling
Tjena alla!
Ny på forumet och ny på klockor. Jag är en sån som går all in på det som intresserar mig. Nyligen brutit benet och fastnade för klockvideosar på Youtube, watchfinder, the Urban gentry osv och jag är helt fast. Jag har en omega seamaster nu men planerar att köpa 3 st klockor inom kort. Jag känner att detta kommer att bli en dyr hobby men jag har ett leende på läpparna när jag skriver det.
 

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Hej KS!
Vilsen Finne har hittat sin väg till detta forum:cool: Skaffade min första mekaniska klocka i december 2017 (Seiko snzf17) och efter det har mitt intresse ökat explosionsartat:confused: Under de första ca 18 månaderna har jag spenderat otaliga timmar på youtube watch-channels (bestämde mig även att bidra till "klocksamhället" med eget innehåll på youtube) och diverse forum osv. Har även lyckats skaffa en del fler klockor efter det, bla. sarb065 och sarb033:oops:, hoppas på att få samlat ihop för en Sinn år 2019!

Mvh,
Anders
 

jakobvi

Breitling
Hej KS!
Vilsen Finne har hittat sin väg till detta forum:cool: Skaffade min första mekaniska klocka i december 2017 (Seiko snzf17) och efter det har mitt intresse ökat explosionsartat:confused: Under de första ca 18 månaderna har jag spenderat otaliga timmar på youtube watch-channels (bestämde mig även att bidra till "klocksamhället" med eget innehåll på youtube) och diverse forum osv. Har även lyckats skaffa en del fler klockor efter det, bla. sarb065 och sarb033:oops:, hoppas på att få samlat ihop för en Sinn år 2019!

Mvh,
Anders
Hej Anders!
Vad heter din kanal på youtube? :)

mvh Jakob
 

victpand

Omega
F259E96D-0D19-408C-BBEB-200967A39FBB.jpeg
Hej på er KS!

Här kommer ännu en ”jag har läst här länge men aldrig presenterat mig”-presentation. Har varit medlem här och kikat omkring i flera år men aldrig kommit till skott.

Nu ska jag snart få äga drömklockan och det är mycket tack vare detta forum. Har läst igenom tråden tillägnad Rolex explorer II 16570 så många gånger att en vettig människa skulle ifrågasätta om jag var frisk. Den, och andra hjälpsamma trådar, hjälpte mig undvika en knepig klocka från USA när jag var superung och impulsiv och nu har jag förhoppningsvis hittat rätt. På lördag vet jag.

Så länge bjuder jag på en bild på trotjänaren sedan sju år. En Rolex Oysterdate Precision ref 6694 som ersatte min Longines Hydroconquest som sedan dess mestadels bor i byrålådan.
 
Topp